Bukefalos 28 år!

Hur lyckas man knivskära hästar?

Telina

Trådstartare
Detta kanske är världens mest korkade fråga men hur lyckas egentligen människor skada hästar ute i hagar? Binder dom upp hästarna? Binder dom ihop benen eller hur bär dom sig åt? Även den snällaste hästen måste ju göra extremt mycket motstånd om någon börjar göra den illa?
 
Detta kanske är världens mest korkade fråga men hur lyckas egentligen människor skada hästar ute i hagar? Binder dom upp hästarna? Binder dom ihop benen eller hur bär dom sig åt? Även den snällaste hästen måste ju göra extremt mycket motstånd om någon börjar göra den illa?
I Frankrike tror det att det är en/flera hästvana som drogar hästarna innan de skadas/dödas.
 
Detta kanske är världens mest korkade fråga men hur lyckas egentligen människor skada hästar ute i hagar? Binder dom upp hästarna? Binder dom ihop benen eller hur bär dom sig åt? Även den snällaste hästen måste ju göra extremt mycket motstånd om någon börjar göra den illa?
Jag har alltid undrat detsamma.

Och jag köper inte argumentet att tama, välhanterade hästar står kvar, för mina är både tama och välhanterade och många gånger seminerade, men de skulle aldrig stå kvar. Knappt de står kvar om man pillar på de i hagen, ifall man inte är vid huvudet.
 
Kanske att hästarna kan bli förlamade av rädsla och chock, precis som människor? Jag tänker på övervakningsfilmen på en man med en flaska som passerar och sedan hittas en häst med så svåra skador att den behöver avlivas. Man tycker att det borde vara omöjligt men ändå händer det....
 
Jag fattar inte heller hur man knivskär en häst utan att den drar iväg och/eller gör motstånd. Det enda jag kan tänka mig är väl att man binder den på något sätt eller ger lugnande. Oavsett är det fruktansvärt.

Brukar ofta tänka att jag hoppas att de träffar på en riktigt felhanterad häst och att hästen helt enkelt stampar ihjäl dem :o 🙈
 
För många herrans år sedan var det en i Uppland som knivskar hästar.
Hen knivskar en ponny (russ), som stod i mitt dåvarande stall. Hen gjorde det i boxen på natten
Ja i boxen kan jag ändå förstå att det är större risk om än att det borde vara svårt där med,men i en stor hage?
 
Kanske att hästarna kan bli förlamade av rädsla och chock, precis som människor?

Varför skulle de stå still helt frivilligt menar du? det är instinkt att om något smärtar i bak att slå, eller fly,jag tror inte det finns särskilt många, kanske ingen, som står bakom en osederad häst och hugger in en kniv upprepade gånger i bakdelen, utan där finns nog andra förklaringar, slagsmål där slemhinnor och muskler spricker upp eller en pinne eller grövre gren som åker in när de kliar sig bakåt med sin fulla vikt.
 
Varför skulle de stå still helt frivilligt menar du? det är instinkt att om något smärtar i bak att slå, eller fly,jag tror inte det finns särskilt många, kanske ingen, som står bakom en osederad häst och hugger in en kniv upprepade gånger i bakdelen, utan där finns nog andra förklaringar, slagsmål där slemhinnor och muskler spricker upp eller en pinne eller grövre gren som åker in när de kliar sig bakåt med sin fulla vikt.
Att en häst skär sig av misstag kan nog hända men i detta fall riktades misstankarna mot den aktuella mannen. Såpass att filmen med mannen släpptes till media.
 
Varför skulle de stå still helt frivilligt menar du? det är instinkt att om något smärtar i bak att slå, eller fly,jag tror inte det finns särskilt många, kanske ingen, som står bakom en osederad häst och hugger in en kniv upprepade gånger i bakdelen, utan där finns nog andra förklaringar, slagsmål där slemhinnor och muskler spricker upp eller en pinne eller grövre gren som åker in när de kliar sig bakåt med sin fulla vikt.
Fast man måste komma ihåg att våra tamhästar är lydiga oftast och vana att lita på människor och att stå ut med saker som inte är bekvämt och till och med gör ont. Tamhästar är lärda att gå emot sina instinkter på många sätt, dom flesta går inte att jämföra med vildhästar som är på sin vakt.

Man får inte glömma heller att om det går fort så känns inte smärta direkt heller från knivar tex, det tar ett tag för kroppen att reagera ofta. Det är så för oss och jag gissar att det även är så för dom. Jag kan mycket väl tänka mig att hästarna blir så förvånade och chockade att dom inte hinner reagerar särskilt fort innan det är försent.

Och det är säkerligen många av dessa puckon som skadar hästarna som blivit skadade också. Inget som säger att dom gått därifrån oskadade.
 
Är du på allvar? Har du en aning om vad en obduktion kostar och vilken apparat det skulle vara att frakta en kropp till en plats för obduktion? Vem skulle obducera och vem skulle betala, du?
Fast jag tänker ändå, att i fall där det klart ser ut att vara ett brott som begåtts (avskurna öron etc) borde man ta vävnadsprov eller vad som nu krävs, för att leta efter lugnande medel i hästen. Det är ju en brottsmisstanke av mycket obehaglig sort vi pratar om. Och hittar man medlet är man en bit på väg - vem/vilka har tillgång till sådana medel i trakten? Osv osv. Man behöver inte obducera hästen för att ta reda på sådant, tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 498
Senast: Badger
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 533
Senast: JohannaB
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp