Bukefalos 28 år!

Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Han är jätte sjuk, och skulle det inte vara för tabletterna så skulle det gå illa, jag har aldrig påstått något annat. Sen att det för min del inte är "så farligt" är väl en annan sak? Jag säger bara (och har sagt hela tiden) att jag som barn inte har tagit skada av det, jag har aldrig blivit utsatt för det när jag var yngre eftersom han gått iväg när det varit illa. Nu när jag är vuxen ser jag ju det i ett annat ljus, nu pratar ju mamma med mig om hur jobbigt det är etc så nu ser jag ju det på ett annat sätt och ser hur illa det verkligen var, men det såg jag aldrig när jag var barn, då tyckte jag inte det var så illa och hade som sagt inte ont av det, har jag förklarat mig tydligt nog?

Då kanske vi ska säga att både du och jag har klarat oss bra trots stora problem i familjen?

Men tänk på alla barn som faktiskt inte har sån tur! Mina syskon till exempel, trots att jag är äldst och fått utstå mer än vad de har gjort så är det jag som mår bäst i syskonskaran. Jag är den som inte dridker alkohol speciellt ofta ( dricker inget nu alls då jag är ensam med mina barn) medan mina syskon dricker en hel del.

Skrev inte du någonstans att du har panikångest själv? Eller har jag missförstått dig?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Om en alkoholist eller narkoman skaffar barn skadar detta barnet fysikt,Fel. Det går inte att generalisera så. Precisera. Menar du fosterskador eller att barnen får stryk? Och i så fall, sedan när gäller det alla alkis/narkisungar? jag tycker inte det går att jämföra, plus att detta är två sjukdomar som är självförvålladeFel. Läs på.och går att bota på ett bra sätt.Fel. Läs på igen.

Om man vill skaffa barn eller inte är upp till var och en, det kan ingen annan bestämma, själv skulle jag ju hellre komma hem och se min pappa har en panikångestattack då jag vet vad detta är och att det är en sjukdom och att det inte är mitt fel, än ha ha en pappa som slår mig eller min mamma eller förgriper sig på mig, och sånt syns ju inte på utsidan så man kan inte sätta en gräns på vilka som ska få skaffa barn eller inte. Jag kom sällan i kontakt med det när jag var yngre eftersom pappa alltid gick in och la sig om han var dålig och så tog mamma hand om mig, jag visste att han var sjuk och att det skulle gå över snart, ett barn förstår mer än man tror.
Du jämför med något du inte vet något om, du jämför med det du uppfattar som värre. Ok. Men dina jämförelser blir konstiga när de används för att försvara din situation. Varför tycker du ens att du behöver försvara den? Banden mellan barn och föräldrar är ofta starka och lojala på både sunda och osunda sätt. Jag kan lova dig att du hittar massor av barn vars föräldrar har förgripit sig på dem och/eller misshandlat dem som skulle hävda att de aldrig skulle vilja byta bort sin förälder. Att diskutera ett moraliskt dilemma (vilka som "får" skaffa barn) utifrån en väldigt subjektiv och personlig position är svårt. Men även utan det, så är det en väldigt svår fråga.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ja visst har vi gjort det, men i mitt fall tror jag inte det är tur utan för att mina föräldrar hanterade det på ett bra sätt. Jag slapp utsättas för det, det är ju som sagt nu på senare tid jag insett hur dåligt han har mått, så min barndom skulle jag inte vilja ha på något annat sätt. Jag var (är) väldigt lyckligt lottat över att min pappa fick hjälp, det hade ju varit en annan sak om han inte fått det eller haft en sjukdom som gjort att han blev våldsam/aggresiv (såsom alkoholism kan göra).

Nej, jag har inte panikångest, har jag skrivit det så måste jag haft lite för bråttom över tangenterna, men det tror jag inte att jag har gjort.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag har aldrig försvarat min situation, bara försökt få fram hur jag ser det utan att bli missförstådd, men det verkar lättare sagt än gjort här inne...

Det jag har läst på säger mig att alkohol och narkotika skadar fostret, alltså att barnen kan få fysiska men, detta gör inte en psykisk sjudom på samma sätt. Jag vet att även alkoholism och narkonism kan gå i arv men det kan också vara en sits man hamnat i av någon anledning som därför är "självförvållad" och sedan leder till en sjukdom, men med rätt metoder och behandlingshem kan man ta sig ur detta och bli "frisk" på ett sätt som en psykisk sjuk aldrig blir. Sen vet jag att man kan få återfall. Att bli misshandlad eller antastad hemma är enligt mig inte jämförbart med att ha en förälder som mår psykiskt dåligt utan att det går ut över barnen, det är klart att dom flesta barn älskar sina föräldrar och inte vill byta bort dem, men har man blivit misshandlad och/eller antastad så sätter ju det djupa psykiska spår hos barnet. Säger inte att svårt psykisk sjuka föräldrar också kan göra det, men i många fall märker barnen inte av det, om det hanteras på rätt sätt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Exakt var anser du att mina kunskaper brister?

Att forskningen visar att det finns en viss arvbarhet för psykiska sjukdomar både genetiskt och socialt?
Att barn kan drabbas negativt av att växa upp i familjer där det finns medlemmar med svåra psykiska problem (ta tex gyllingen som arbetar med dessa barn)?
Att folk kan bli så handikappade av svåra ångest och depressioner att de inte ens kan ta hand om sig själva - än mindre ett barn?
Att depressioner och ångest ökar risken för självmord?

Jag har aldrig sagt att alla som har/haft lindriga problem inte ska skaffa barn. Jag pratar om de som har svåra problem som inte blivit hanterbara trots olika typer av behandling.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag har aldrig försvarat min situation, bara försökt få fram hur jag ser det utan att bli missförstådd, men det verkar lättare sagt än gjort här inne...

Det jag har läst på säger mig att alkohol och narkotika skadar fostret, alltså att barnen kan få fysiska men, detta gör inte en psykisk sjudom på samma sätt. Jag vet att även alkoholism och narkonism kan gå i arv men det kan också vara en sits man hamnat i av någon anledning som därför är "självförvållad" och sedan leder till en sjukdom, men med rätt metoder och behandlingshem kan man ta sig ur detta och bli "frisk" på ett sätt som en psykisk sjuk aldrig blir. Sen vet jag att man kan få återfall. Att bli misshandlad eller antastad hemma är enligt mig inte jämförbart med att ha en förälder som mår psykiskt dåligt utan att det går ut över barnen, det är klart att dom flesta barn älskar sina föräldrar och inte vill byta bort dem, men har man blivit misshandlad och/eller antastad så sätter ju det djupa psykiska spår hos barnet. Säger inte att svårt psykisk sjuka föräldrar också kan göra det, men i många fall märker barnen inte av det, om det hanteras på rätt sätt.

Svårare Depressioner, ångest och andra psykiska problem ökar risken för både missbruk och våld i relationer.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

bli misshandlad eller antastad hemma är enligt mig inte jämförbart med att ha en förälder som mår psykiskt dåligt utan att det går ut över barnen, det är klart att dom flesta barn älskar sina föräldrar och inte vill byta bort dem, men har man blivit misshandlad och/eller antastad så sätter ju det djupa psykiska spår hos barnet. Säger inte att svårt psykisk sjuka föräldrar också kan göra det, men i många fall märker barnen inte av det, om det hanteras på rätt sätt.

Jag vet inte vad du definerar som svårare psykiska problem men att ett barn i en familj där en medlem har SVÅRA psykiska inte skulle märka av det har jag mycket, mycket svårt att tro.

Lindriga problem kan säkerligen gå obemärkta problem, annars hade jag diskvalificerat mig själv som avelsmaterial men beteckningen "svåra" problem innebär just att de är svåra och i hög grad påverkar den drabbade.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Exakt var anser du att mina kunskaper brister?

Att forskningen visar att det finns en viss arvbarhet för psykiska sjukdomar både genetiskt och socialt?
Att barn kan drabbas negativt av att växa upp i familjer där det finns medlemmar med svåra psykiska problem (ta tex gyllingen som arbetar med dessa barn)?
Att folk kan bli så handikappade av svåra ångest och depressioner att de inte ens kan ta hand om sig själva - än mindre ett barn?
Att depressioner och ångest ökar risken för självmord?

Jag har aldrig sagt att alla som har/haft lindriga problem inte ska skaffa barn. Jag pratar om de som har svåra problem som inte blivit hanterbara trots olika typer av behandling.

Vad är det du inte läser? Varför håller du på och ifrågasätter mig hela tiden? Det är som sagt personer som du som inte kan sätta dig in i en annan människas situation om du inte har forskningsresultat på det som gör att man mår dåligt och man förstår varför dom drabbade inte vill prata med folk, för man möts bara av ifrågasättande och brist på förståelse/kunskap. Jag tycker att dina kunskaper brister på att kunna sätta dig in i hur det är för en person med panikångest och du verkar tro att alla svårt psykiskt sjuka är likadana, du verkar inte förstå att sjukdomar som panikångest och deppresion kan ta oändligt många former och påverka både dom drabbade och deras barn på olika sätt och att vissa barn kanske inte påverkas alls. Jag ger upp den här diskusionen, jag försökte bara dela med mig av min erfarenhet av sjukdomen och att det faktisk går att vara en jätte bra förälder trots detta, men jag blir bara ledsen när man möts av folk som ifrågasätter en och insinuerar att man hittar på eller inte alls vet vad man pratar om. Jag har levt med detta i 24 år så jag tror jag vet vad jag pratar om...

Ett sista försök för att förklara mig, sen lämnar jag den här tråden.
Att forskningen visar att det finns en viss arvbarhet för psykiska sjukdomar både genetiskt och socialt?
Jag har inte påstått att det inte gör det, men det är inget skäl för att förbjuda psykiskt sjuka att skaffa barn, då skulle man ju förbjuda alla med en ärftlig åkomma att skaffa barn.

Att barn kan drabbas negativt av att växa upp i familjer där det finns medlemmar med svåra psykiska problem (ta tex gyllingen som arbetar med dessa barn)?
Att dom kan drabbas negativt har jag heller aldrig bestridit, jag har bara sagt att långt ifrån alla gör det.

Att folk kan bli så handikappade av svåra ångest och depressioner att de inte ens kan ta hand om sig själva - än mindre ett barn?
Det har jag också skrivit att det kan hända, men efter det skrev jag att man kan skaffa hjälp och slippa nå dessa dalar och gör man det och bearbetar och accepterar sin sjukdom så är det inget som ska hindra en från att skaffa barn.

Att depressioner och ångest ökar risken för självmord?
Det har jag skrivit massa gånger, så varför du ens tar upp det förstår jag inte, men som jag skrev över, man kan få hjälp för att slippa sjunka så djupt, och gör man detta innan man skaffar barn så finns det ju ingen anledning att inte skaffa barn bara för det, då ska ju som sagt ingen som inte är 100% frisk på alla sätt få skaffa barn.

Tack för mig.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Självklart kan jag sätta mig in i hur det är att ha depression och ångest, dels har jag haft/har det själv, dels lever jag sedan flera år med en person med rejält grava problem. Det är han som beslutat att inte skaffa barn.

Hur du kan påstå att jag inte skulle tycka som jag gör om jag hade empati förstår jag inte.
Var visar jag brist på empati?

Jag har heller aldrig påstått att alla är likdana och att alla drabbas lika hårt?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=788591&lid=puff_788551&lpos=rubrik


Är det inte logiskt att många blir lite mer nöjda när de själva fått vara med att råda och bestämma?
Oavsett ämne?
Då kan jag tänka mig att de flesta lite lättare kan acceptera problemen de får med på köpet.
Bl.a. kanske man är lite medveten och informerad om riskerna vid tex snitt?
Rent generellt känns det som att de som får planerat snitt är mer pålästa om alla nackdelar än de som föder vaginalt (obs: bara en känsla).

Absolut, många är ju inte ens förlossningsrädda innan de börjar läsa fakta om förlossningar.
& så är det ju med allt, det andra du skrev, det man själv känner sig säker på & har bestämt är man mest nöjd med.
Jag kan intyga att de som väljer snitt är mkt pålästa, annars skulle de för det första inte orka gå igenom allt som krävs för att få ett snitt, dvs olika samtal & bedömningar, & naturligtvis har de läst på för att själv kunnat göra bedömningen att snitt känns bäst för dem själva.
Man väljer ju inte snitt "för att", alla har ett skäl.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Oj vad tråden spårat ur:smirk:
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Och du har fortfarande inte svarat på frågan varför du beviljades snitt.
Det är märkligt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

*knapplån*

Jag förstår inte va det är som är så hemskt!? Vill folk ha kejsarsnitt så låt dom ta det då! Det har ju ingen betydelse det är ju bara en själv det drabbar!
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Och du har fortfarande inte svarat på frågan varför du beviljades snitt.
Det är märkligt.


Iläggning:

Jag förstår inte riktigt vad det har för betydelse?

En arbetskollega fick sitt snitt beviljat genom att ihärdigt hävda att hon skulle ta livet av sig om hon inte fick snitt, för hon ville absolut inte gå igenom en vaginal förlossning.

Det var enligt henne det enda argumentet hon gav läkaren.

Den egentliga anledningen var inte någon direkt förlossningsrädsla men hon nojade över att hon bara tyckte att allt var så äckligt.
Spyor, blod, fostervatten, bajsa på sig, svett, skrik, ligga uppfläkt, händer i underlivet och kanske bli sydd + en massa andra exempel som rann ur henne som rinnande vatten.

Chrysler kanske också fick sitt snitt beviljat för att hon helt enkelt såg till att driva igenom sin önskan?
Det verkar iaf inte sällsynt att man får sitt snitt om man verkligen är på den linjen.
Men jag förstår inte varför det är intressant att veta i Chryslers fall?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag får tacka så mkt för stödet, inte ofta man får såna här stöttande inlägg:bow:
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Förstår inte varför Chrysler ska behöva stå tillsvars inför dig!!!
Det är ju faktiskt så att läkarna beviljade henne kejsarsnitt och då hade hon ju uppenbarligen "giltiga" skäl till att få det genomfört! Hennes skäl har ingen med att göra!
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Ja då är ni 2 läkare.Du kan be hur många läkare som helst att uttala sig men jag skulle ändå aldrig välja bort att snittas, så det bästa är om du anstränger dig att försöka övetala andra som inte har så bestämda åsikter som jag har.

Jahapp, jag hade för snart ett år sedan den frågan uppe med våra narkosläkare + gynläkarna här på ett stort sjukhus. ALLA var ense om att de hellre födde naturligt än att utsätta sig för ett snitt i onödan.

Vill du ha deras namnunderskrift? Inte för att vi är intresserade av att få dig att föda vaginalt utan mer för att du ska se att läkarna som utför ingreppen inte tycker att det är det bästa.

Welsh/ som bara har kontakt med snittade/osnittade mammor på jobbet :cool:
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag förstår inte va det är som är så hemskt!? Vill folk ha kejsarsnitt så låt dom ta det då! Det har ju ingen betydelse det är ju bara en själv det drabbar!

Att människor utsätter sig för medicinska risker för att de fått en konstig idé i huvudet, det är hemskt.
Och det drabbar hela samhället.

Eftervård.
Sjukskrivningar.
Vård vid ny graviditet.
Så länge som samhället skall stå för all sjukvård till alla samt ersättning vid arbetsoförmåga så angår frågan hela samhället.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag förstår inte riktigt vad det har för betydelse?
Även svar till chrysler och _Yggdrasil_

Jo det har stor betydelse för mig att veta vilken inställning den jag diskuterar med egentligen har och om den själv följer det som den påstår är den "rätta vägen".

Om jag t.ex. hade påstått att ingen skall få snitt, men själv krävt snitt p.g.a. kosmetisk rädsla gällande underlivet, så hade jag varit en stor hycklare.

Och jag får inte ihop chryslers resonemang.

"Man skall få snitt vid medicinska skäl.
Psykisk sjukdom är ett sådant skäl.
Psykiskt sjuka och bidragsberoende har inte rätt att skaffa barn."

Detta är en sammanfattning av hennes inställning.
Och i det läget så undrar jag ju vilket liv denna människa lever för egen del.

Varför fick den snitt beviljat och hur försörjer den sig?
Att leva på ett sätt och ha åsikter på ett annat sätt är nämligen en sak som gör att jag anser att den personen inte har torrt på fötterna för sina åsikter.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 609
Senast: Raderad medlem 142449
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: mamman
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 817
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 960
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp