Hur många kalorier ska man egentligen äta som halvaktiv tjej?

De flesta överskattar grovt hur mycket de rör sig i vardagen, och 2000 kalorier är mycket.

Min poäng var att 2000 kalorier inte är så mycket. Livsmedelsverket baserar sina råd på de nordiska näringsrekommendationerna och det är inte siffror tagna ur luften. Även om man grovt överskattar hur mycket man rör sig behöver man genomsnittligen åtminstone 2000 kalorier som kvinna, det är alltså inte mycket.
 
Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och träningslogg under 5 dagars tid.

Jag brukar gå ungefär 10 000 steg/dag, lite beroende på vad jag gör. Är det en mer "stillasittande" dag kan det bli neråt 8 000 steg, är det en aktivare dito kan det bli enda upp emot 14-15 000 steg, men skulle säga runt 10 000 i genomsnitt. Därtill rider jag ca. 45 min pass på lättklass-dressyrnivå minst 6 dagar/vecka. Försöker även att få in lite bålträning (plankan, rygg-/magövningar) max 30 min typ 3-4 gånger/vecka. Sammanvägt skulle jag ändå vilja kalla mig relativt aktiv. Absolut inte superaktiv/tränad på något sätt, men långt ifrån bara stillasittande heller.

Matade in ovanstående uppgifter, tillsammans med min storlek (162 cm/ca. 55 kg) och mitt matintag på ca. 2 200 kalorier/dag i denna appen under några dagar, bara för att "testa funktionerna" typ. Blev helt mållös av resultatet. :eek: Den menade att jag höll en hälsosam, och medelhög träningsnivå. Det är jag helt med på. Däremot menade den att jag åt alldeles för många kalorier i förhållande till min storlek och träningsnivå. :cautious: Enligt denna, skulle jag utifrån ovanstående uppgifter, äta 1 500-1 700 kalorier/dag beroende på exakt hur aktiv jag varit. O_o:nailbiting:

Nu är jag absolut inte så insatt i mänsklig träning, men är inte 1 500-1 700 kalorier/dag rätt så lite för en tjej (förvisso "mindre") med ovanstående aktivitetsnivå? :confused:
Alltså, under dessa 5 dagar jag provade appens funktioner, åt jag +/- 2 200 kalorier/dag. Min kosthållning var väldigt normal för att vara mig, inget extra fika, inte heller att jag skippade fler måltider än jag normalt brukar göra. Helt normalt, sedan väldigt gammalt.
Jag kan också konstatera att jag varit lika lång och vägt +/- 3 kg som nu, i bokstavligt talat halva mitt liv. Så min kosthållning verkar ju uppenbarligen "fungera" för att hålla min vikt stadig och jag mår ju bra. Hur kan jag då ändå ligga 500-700 kalorier över vad jag borde? O_o

Samtidigt, hur kan appen ha så fel? Jag menar, stegräknarfunktionen fungerar klanderfritt, hur kan detta vara så banans då?

Jag äter typ 2000-2500 kcal och då går jag 30 000 steg om dagen och tränar hundarna efter jobbet, vandrar, springer och cyklar med dom. Är ca. 170 cm lång och väger 55-60 kg.

Tycker 1700 låter rimligt för så lite motion som 10 000 steg om dagen och ett ridpass.
 
Min poäng var att 2000 kalorier inte är så mycket. Livsmedelsverket baserar sina råd på de nordiska näringsrekommendationerna och det är inte siffror tagna ur luften. Även om man grovt överskattar hur mycket man rör sig behöver man genomsnittligen åtminstone 2000 kalorier som kvinna, det är alltså inte mycket.
2000 kalorier är mycket för en kvinna.
 
Jag äter typ 2000-2500 kcal och då går jag 30 000 steg om dagen och tränar hundarna efter jobbet, vandrar, springer och cyklar med dom. Är ca. 170 cm lång och väger 55-60 kg.

Tycker 1700 låter rimligt för så lite motion som 10 000 steg om dagen och ett ridpass.
Fast att säga att 10 000 steg + ett ridpass och stallarbete är lite motion är väl att vara lite oschysst. Majoriteten av människor rör sig betydligt mindre än så. Det är snarare du som har en väldigt hög aktivitetsnivå och går väldigt många fler steg än majoriteten.

Skulle gissa på att 10 000 steg + ridpass är mer motion än vad de flesta får varje dag. Att då kalla det lite blir något missvisande. Det är lite i förhållande till dina 30 000 steg, men inte i förhållande till alla andra.
 
Fast att säga att 10 000 steg + ett ridpass och stallarbete är lite motion är väl att vara lite oschysst. Majoriteten av människor rör sig betydligt mindre än så. Det är snarare du som har en väldigt hög aktivitetsnivå och går väldigt många fler steg än majoriteten.

Skulle gissa på att 10 000 steg + ridpass är mer motion än vad de flesta får varje dag. Att då kalla det lite blir något missvisande. Det är lite i förhållande till dina 30 000 steg, men inte i förhållande till alla andra.

Fast bara för att de flesta knappt rör sig numera betyder väl inte att 10 000 steg är ett aktivt liv? Man kan ju inte äta mer kcal för att de flesta andra inte rör sig så mycket?
 
Fast att säga att 10 000 steg + ett ridpass och stallarbete är lite motion är väl att vara lite oschysst. Majoriteten av människor rör sig betydligt mindre än så. Det är snarare du som har en väldigt hög aktivitetsnivå och går väldigt många fler steg än majoriteten.

Skulle gissa på att 10 000 steg + ridpass är mer motion än vad de flesta får varje dag. Att då kalla det lite blir något missvisande. Det är lite i förhållande till dina 30 000 steg, men inte i förhållande till alla andra.

Håller med. Mitt ridpass, stalljobb varje dag, mina ca. 10 000 steg och några kortare/enklare pass bålstyrka/vecka räknar jag snarare som "medel". Absolut ingen hög aktivitetsnivå, men enligt mig själv typ 4-5 på en 10 gradig skala.
 
Fast bara för att de flesta knappt rör sig numera betyder väl inte att 10 000 steg är ett aktivt liv? Man kan ju inte äta mer kcal för att de flesta andra inte rör sig så mycket?
1177 menar att en person som går 10 000 steg om dagen är aktiv. https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Fysisk-aktivitet/Koll-med-stegraknare/

Sen är det såklart ingen nackdel att gå fler än så, men man är inte lågaktiv om man rör på sig så pass mycket varje dag.

Jag la mig inte i antalet kalorier, utan ville bara diskutera det där med att 10 000 steg om dagen + ridpass skulle räknas som lite motion.
 
Att vara vardagsaktiv ska man Inte förväxla med att träna.. Översätter man vardagsaktiviteten till träning så är 10 000 steg, ta hand om en häst + ett ridpass inte mer än måttlig aktivitet. Lååångt från hård träning.
 
Att vara vardagsaktiv ska man Inte förväxla med att träna.. Översätter man vardagsaktiviteten till träning så är 10 000 steg, ta hand om en häst + ett ridpass inte mer än måttlig aktivitet. Lååångt från hård träning.

Har aldrig påstått att jag tränar hårt heller ;)
Utan som jag skrev någonstans ovan, skulle jag skatta min träning på veckobasis till ca. 4.5/10.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp