Bukefalos 28 år!

Hur mata undernärd katt?

Wysiwyg

Trådstartare
Min kisse sprang bort för 5 veckor sedan och eftersom jag flyttat hittade hon inte hem igen. Hon var ute 4 veckor själv och sen för en vecka sedan hittade någon henne och lämnade in henne till kattakuten. Har sedan dess varit i "fosterhem" (hos en underbar äldre dam :love: ). Hämtade hem henne nu ikväll.

Hon har blivit väldigt mager, känner varenda kota i kroppen på henne. Känns som att jag inte kan ge henne mat som vanligt utan borde vänja henne vid att äta igen utan att magen kraschar ihop. Rätt eller fel?

Så, hur ska jag mata henne kära bukefalister? Min teori är att hon ska få lite mat (äter bara blötfoder) lite oftare över dagen. Finns det något speciellt foder man kan ge eller räcker vanlig blötmat? Är det en bra idé att koka typ torsk och ge någon gång per dag?
 
Sv: Hur mata undernärd katt?

Helt rätt, många små portioner är bäst. Det finns aptitliga och energitäta foder hos veterinären som du kan. Tex. Hill's a/d. Har du inte råd att bara ge a/d kan du ge så mycket du har råd av den och i övrigt ge tex. MJAU.
 
Sv: Hur mata undernärd katt?

Jag tänkte åka till veterinärmottagningen i min kommun imorgon och prata med dem och höra om de har något tips om vilket foder jag ska ge henne. Tänkte bara så jag gör rätt tills dess :)

Vad det kostar har mindre betydelse, så länge kissen mår bra och få ett bra foder!

Tack för ditt svar :laugh:
 
Sv: Hur mata undernärd katt?

Jag brukar ge kattungemat till undernärda katter, just nu används MJAU "föräldrafritt" här hemma till smala hankatten. Vet inte resultat än då vi nyligen börjat, men RC kitten funkade :love: sist!
 
Sv: Hur mata undernärd katt?

Finns veterinärfoder med väldigt hög energi man ger till konvalecent katter som tex magrat av efter sjukdom eller operation. Passa på att fråga om detta när du pratar med veterinären. Det kostar lite extra men kan vara värt det, ska dessutom vara väldigt smakligt just för att få dem att äta upp sig.
 
Sv: Hur mata undernärd katt?

Har varit och pratat med (antar jag) en djursköterska på djursjukhuset och hon rekommenderade ett Royal Canine-foder som är till för konvalecenter, katter som slutat äta och katter som behöver foder med högt näringsinnehåll.

Så nu är tanken att köra med det fodret på heltid i en "kur", typ 10 dagar och sen köra en kur till på "halvfart" tillsammans med burkmaten hon brukar få (MJAU). Hon är ändå inte så mager att det är rent otrevligt men jag märker ju på henne att hon är medtagen och hon har ju inte en bra kroppsvikt.

Tack för hjälpen alla :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
814
Senast: Hazel
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp