Bukefalos 28 år!

Hur mkt är för långt? eller kan det vara något annat?

Minerva

Trådstartare
Har som några säkert vet skaffat mig en Rottis valp, som just nu är 5 månader.
När det gäller promenader, hur mkt är för mkt?
Valp har helt plötsligt börja halta på vä fram. Igår va han som vanligt, vi var hemma hos min mor o far och han fick va ute på gården som vanligt med "storebror" Aussie terriern.
upptäckte när jag kom hem från en kortis med han att han gick saktare än vanligt och såg då att han även haltade lite lätt.

Kan det vara att han ha fått vare ute för mkt?
eller en lätt stukning?

Har varit och känt å klämt på tassen, böjt etc men han piper inte till eller nått.
Visar inte att han har ont på något sätt.
Men när han går så är det ett lätt haltande.

ska självklart ringa o kolla med vet imorgon men tänkte om ni hade något förslag på vad det kan vara.

Han är pigg, äter o dricker som vanligt om det ha någon betydelse.
 
Sv: Hur mkt är för långt? eller kan det vara något annat?

"Växtvärk" är ganska vanligt på lite tyngre raser, vi har en labbe i valpkursen nu som har drabbats av det. Men som vanligt går det ju inte att ställa några diagnoser över nätet och jag hade nog kollat upp det om det inte går över inom några dagar. Han kan ju ha trampat snett eller något sådant.

Har du kollat trampdynorna ordentligt, jag har mer än en gång plockat ut små, små glasbitar från trampdynorna på mina busar...

Angående att vara ute mycket så är det väldigt individuellt. Jag tycker att de små kan få hänga med på mycket, men göra det i sin takt och få chans att vila ofta. Min valp har inga stopp och kör på för fullt om man inte stoppar henne, men hon måste få springa och röra sig, annars har jag inget hem kvar :p
 
Sv: Hur mkt är för långt? eller kan det vara något annat?

Ja tänkte på det med, det brukar komma "plötsligt" ?

Jo jag ha kollat noga, det skadar såklart inte att kolla en extra gång, hellre en gång för mkt än för lite :p

Ja jag har alltid tagit det i hans takt, han travar på, stannar, springer ja sådär som en valp brukar göra ^^
Men ska som sagt kolla tassen en gång till :)
 
Sv: Hur mkt är för långt? eller kan det vara något annat?

Valpar busar/leker och rejsar så min erfarenhet är att det inte alls är ovanligt att de någon gång under uppväxten får en lätt stukning/sträckning/vrickning.

Jag rusar inte till vet direkt utan brukar ha lite is i magen och ge det en dag eller så med enbart koppelrastning för att se om hältan/stelheten ger med sej.
Självklart under förutsättning att men inte hittar en skada någonstans!!

Är man osäker skall man dock - som alltid - kontakta vet.

/Swat
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 802
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 336
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
18 199
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp