Bukefalos 28 år!

Hur mkt kostar en häst i månaden?

Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Jag hade bara tänkt att ha den till att rida. Förbättra min ridning och så.

Hej!

Vill du förbättra din ridning kommer du behöva en tränare (och någonstans att rida- dvs ridbana/ridhus eller en mycket bra plan yta där du får rida för ägaren). Min dressyrtränare tar 350 kr/gång och hopptränare 200 på hemmaplan eller 300 på bortaplan (100 kr i banhyra mao).

Foder och sånt kostar olika beroende på hur stor hästen är och vad den behöver äta och näringsvärdet i grovfodret.

Som exempel åt min förra häst (160 cm hög) i ett stall 16 kg torrt silage och i ett annat 9 kg hö. Nuvarande häst har gått på allt från fri tillgång (med tillskottsfoder eller utan tillskottsfoder) till 10 kg hö. Just nu äter hon bara gräs i begränsad mängd då hon inte funkade med fri tillgång i vintras..

Hovis kostar ca 1200 var 7e vecka.
Vaccinering kan kosta allt ifrån 300 kr för en spruta till 1000 kr för samma spruta, beroende på veterinär (ja jag höll på att svimma när jag fick fakturan!)..

Så det är väldigt svårt att säja vad det kostar. Och som sagts innan- oförutsedda veterinärkostnader kostar alltid dubbelt så mycket mot vad man planerat för.

/Lavinia
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

för allt foder?
Finns det eget grovfoder på gården som du får eller kan få köpa billigt? I så fall blir det ju billigare, men räkna med att fodret kostar ca 2 kr/kg. Och en normal häst äter väl 10-12 kg på ett dygn under vintern. Sommaren blir ju billigare då det är gräs ute.

hovslagare?
Det beror på vad du vill ha gjort. Men räkna med att en skoning runt om kostar 1000:-. Vill du ha broddar, snösulor och så på vintern kostar det ett par hundralappar till att få.

Spån?
En spånbal kostar ca 75:-, men det beror också lite på vilka kontakter man har. För de flesta människor går det åt ungefär en bal i veckan.

Kan man tänka sig att bädda med halm blir det billigare att köpa stora rundbalar.

Utrustning(typ grep och sånt)
En grep kostar mellan 100-500:- beroende på vad du ska ha. Själv vill jag inte ha en plastgrep, utan stål i gaffeln, så de jag använder är lite dyrare.

Utrustning(sadel och vojlock och träns m.m)
Utrustning kan man köpa begagnat. Köper du allting begagnat så räkna med 100:- för ett träns, 150:- ifall du vill ha det komplett med bett som passar etc. En begagnad sadel kostar ca 3500-5000:- ifall du inte ska ha någonting jättespeciellt. Schabrak och sånt kostar några hundralappar ifall du inte köper dyrare märkesgrejer. Senskydd samma sak där, ett par hundralappar.

Och försäkring m.m
En försäkring är uppdelad i en livdel och en veterinärdel. Jag tycker alltid att man ska satsa på att ha en bra försäkring vad gäller veterinärdelen, så kan man snåla lite med livdelen ifall man inte köper väldigt dyra hästar.

Jag betalar ca 4000:-/år för min häst i försäkring.

Dessutom tänkte jag att om jag nu har 2 boxar och för att min häst ska få en kompis kanske man ska hyra ut boxen bredvid och isånnafall hur mkt ska man ta?
Det där beror ju helt på vart du bor och vilken service som ingår.

Vad gäller utrustning och så tycker jag att du ska surfa runt lite på onlinebutikerna.
butikslänkar raderade av moderator
mfl bara att googla!

Ibland lönar det sig att åka runt lite också. Tex till Gekås i Ullared och köpa utrustning för både hästen, dig själv och stallet.

Men normalt när man köper en häst så har ju den redan lite utrustning. Då är det ju enkelt att vilja få med tex ett träns som passar hästen så man slipper tänka på det på en gång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Du vill förbättra din ridning, och för det behöver du en (eller, beroende på vad du vill göra, flera) tränare. Det kan vad jag förstått kosta allt mellan 200:- och 500:-, eller mer, per gång. Behöver du åka till tränaren varje gång, tillkommer kostnader för transport - köpa egen hästtransport eller hyra en, plus bensinkostnader (de flesta bilar drar betydligt mer bensin med ett lastat släp bakom). Vill du också åka på clinics, läger eller gruppträningar för någon speciell tränare, tillkommer förstås kostnaderna för det.

Sadeln kan kosta allt från ett par tusen till 20-30 tusen, om man har otur. Har man riktig otur kan det dessutom bli ett gäng sådana. Behöver hästen en enkel uppsättning täcken (vintertäcke, regntäcke, ull/bomull/fleece-täcke) kan det kosta 500-3000:-/st (de sistnämnda oftast betydligt billigare, men är ju heller inte avsedda att ha ute i hagen t.ex.). Ett träns kan kosta 150:- eller flera tusenlappar. Ett bett kan kosta 100:- till tusenlappen. Vill du tömköra t.ex. så blir det utrustning för det. Hästutrustning kan vara dyrt eller väldigt dyrt, beroende på hur "kräsen" man är, och naturligtvis på vad som passar hästen.

Foder kan kosta hur mycket eller hur lite som helst, i princip. Det beror helt enkelt på vad och hur mycket hästen behöver (en bekants shettis = ett par kg hö om dagen = ett par hundringar i månaden. En annan häst i stallet = åtskilliga hundringar på kraftfoder + 10-14kg hö/dag.).

Veterinärkostnader kan bli allt från under en tusenlapp om året till...väldigt många tusenlappar under ett år. Får hästen problem med t.ex. ryggen kan E.T. gå på några tusenlappar för att "fixa till" det. Behöver hästen spec.tandvård kan det också gå på ett lass sedlar.

Försäkringskostnad beror på ras, hur högt hästen är försäkrad, bolag och ett gäng andra saker. Den försäkring som för mig kostar 500:-/månaden kan för en stallkompis (i samma bolag, men annan ras/ålder/whatever på hästen) kosta det dubbla eller mer/månaden.

Hovslagare kan kosta ett par hundringar varannan månad, eller upp till 2000:- varannan månad. Eller oftare, beroende på hur ofta hästen behöver skos/verkas. Blir ens hovslagare sjuk eller skadad under en period, kan förstås kostnaderna öka drastiskt, eller för all del minska, under den perioden.

Jag har lärt mig en sak - räkna ut vad just den "typ" av häst du vill ha skulle kunna kosta. Och räkna iskallt med 1½-2 ggr av den kostnaden... :D (Det kommer jag att göra i framtiden.)
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Eventuellt kan jag skaffa en tränare elr så kan min mamma som ridit flera år elr min kompis som ridit hela sitt liv. Min kompis har lärt många att rida och fick upp mig i sadlen igen efter en olycka.

Min favvoras är just nu Engelskt Fullblod men vill inte lägga ut för mkt pengar men det blir i ungefär samma storlek som en sån iallafall mellan 1.50-1.70 i mankhöjd
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Eventuellt kan jag skaffa en tränare elr så kan min mamma som ridit flera år elr min kompis som ridit hela sitt liv. Min kompis har lärt många att rida och fick upp mig i sadlen igen efter en olycka.

Min favvoras är just nu Engelskt Fullblod men vill inte lägga ut för mkt pengar men det blir i ungefär samma storlek som en sån iallafall mellan 1.50-1.70 i mankhöjd

Det rör sig isåfall om från 25000:- och uppåt beroende på stam. (för 3-åringar och uppåt i alla fall) Äldre hästar beror ju på .....
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Sånt är viktigt att ta reda på innan man börjar rida, ofta är det olämpligt att rida utanför skogsvägarna. Hästar ställer till med stor skada där det är mjukt i marken.

Frågade min mamma. Och jag sov en helg där och då var vi ute och gick i skogen det var rätt så fint och så och mamma sa att det var Peters pappa som ägde den skogen. (Mammas pojkväns pappa som äger korna) Så om jag frågar honom kmr jag nog få rida i den skogen
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Foderkostnaden beror ju helt på vad din häst äter för mängd och på hur många kr fodret (strå) ligger på/kg. Spånkostnaden varierar ju också beroende på hur man vill ha underlaget i boxen och därigrnom hur mycket som går åt. Bädd, mocka ut mycket eller sparsamt men ändå fräscht (finns så många olika alternativ).
Utrustning går ju att köpa både nytt och beg. Både till stallet och hästen. Allt beror ju på vad man är ute efter och hur mycket man är beredd att lägga på sakerna.
Försäkring och hovslagar kostnader kan ju också ligga lite olika. Jag hade på min ena foderhäst tex bara skott fram men verkade bak, sen satte jag på skor till vintern då han skulle ha brodd. Beror ju på hovkvalité och hur snabbt dom växer. Försäkringarna varierar ju lite från olika bolag. Men det är ju bland det viktigaste man bör inskaffa sig till sin häst, iaf enligt min åsikt. Tycker helt klart att det är värt att lägga de pengar den försäkringen kräver.


Priset på en boxplats beror ju på mycket. Vad som ska ingå, hur mycket man som hästägare för stå för själv och möjligheter som finns. Även hur pass bra läget ligger, med tex kommunikationen osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

kl

Sen så är det "inte så bara" att hyra ut boxplats. Det finns en hel massa att tänka på där också. Jag skulle t.ex. inte hyra av vem som helst bara för att det är billigt, utan jag vill ha någon som är erfaren, kunnig och pålitlig.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Rakt av så kostar en häst 3000 i månaden.
Det inkluderar inte sadel, schabrak, träns,täcken o.s.v., utrustning som du och hästen behöver. Men lyckligtvis är det inte euro :p

Min häst kostar 3000 kr i boxhyra och där ingår ut- och insläpp, foder och fodringar. Själv får man mocka varje dag eller köpa till för 1000 kr ( tror jag det är) i månaden.

Hon är oförsäkrad (pga ålder) så det kostar inte mig något.

Hon är barfota och den kostnaden ligger på 400 kr var tredje månad ungefär.

Sadel köpte jag begagnat för 2500 kr av en kompis.

Schabrak köpte jag på rea mellan 50 och 150 kr styck, kan fås begagnat på blocket för några tior om man har tur. Grimmor för 50-100 kr. 30 kr för grimskaft. Träns kan man få nya för allt mellan 200 kr och upp, bett ligger också på den summan. Borstar är det också från några tior och upp, beroende på vad man ill ha. Gälelr att kolla runt, begagnatsidorna likväl som i butikerna.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Min favvoras är just nu Engelskt Fullblod men vill inte lägga ut för mkt pengar men det blir i ungefär samma storlek som en sån iallafall mellan 1.50-1.70 i mankhöjd

Ett Engelskt fullblod är inte dyrt i inköp, däremot kostar de i regel mer än "normal-hästen" att hålla, då de ofta är svårfödda (äter mycket) och ofta behöver skos oftare då de inte direkt är kända för bra hovar.

Dock är de flesta fullbloden inget jag skulle rekommendera som första häst då de ofta är väldigt känsliga. Jag själv har ett fullblod och för mig är känsligheten en egenskap som jag uppskattar, men det tar inte bort faktumet att det är en krävande häst. Man måste veta vad man sysslar med och han hade fått spunk om han fick vila mer än en dag vintertid (sommartid går det bra eftersom han är ute och leker med kompisar dygnet runt).

Så.. Jag hade nog rekommenderat dig att titta på någon annan ras, men snälla, gå inte på inköpspriset. Du kommer förmodligen inte hitta så mycket billigare hästar än fullbloden, möjligtvis något kallblod (som skulle kunna vara ett bra alternativ) eller travare, en "dyr" travare skulle kunna funka för dig men de billigare (som i regel inte är ridna så mycket) hade jag inte tittat på om jag var du.
 
Sv: Hur mkt kostar en häst i månaden?

Det beror på hästen, vad det är för ras (halvblod är dyrare att försäkra än vissa andra raser tex, samt tidigare skador m.m.), hur stor hästen är, är den lättfödd, svårfödd, hur ofta behöver den skos, tidigare skador/problem?

Jag räknar på ca 5000 kr i mån då har jag en häst på 172 halvblod. Detta är mina utgifter:

Stallhyra: 1300
Hösilage: 400
Kraftfoder: 600
Hovslagare: 500
Träning: 600
Försäkring ligger på 9000/år och blir ca 750 i mån

Totalt: 4150

Jag för dock över 5000 kr varje månad till ett konto där jag spar de pengar som blir över varje månad till ev. veterinärbesök samt för att köpa utrustning m.m. Sedan har jag en del pengar där ändå som jag satte in när jag köpte häst som utifall att pengar.

Kan tilläggas att min häst äter ca 13 kg hösilage i mån samt ca 3 kg kraftfoder.

Men det är väldigt svårt att säga vad en häst kostar i mån. Men räknar du på 5000-6000 så tror jag att du ligger ganska nära framförallt om du slår ut ev. vetkostnader som kan inträffa (om det ej är allvarligare skador för då rinner pengarna iväg).

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 360
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 630
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp