Bukefalos 28 år!

hur mkt mark behövs?

P

piggis_83

denna frågan har säkert varit uppe ett antal ggr, men jag har HÖRT att det behövs ca 1 hektar mark per häst, men gäller det bara för bete eller är det så man kan ta hö på den ytan oxå?

Om vi utgår från stora hästar, ungefär hur många hektar behöver man per häst? dels om man ska kunna ta eget hö oxå, eller bara för betets skull? säg att hästarna går ute dygnet runt under sommaren, men ändå inte behöver ha VÄRSTA grönbetet (handlar om ridhästar).
 
Sv: hur mkt mark behövs?

En häst per hektar handlar bara om bete, men det spelar egentligen inte så stor roll. Allting har ju att göra med hur man sköter sitt bete, hur man har det indelat och vilka system man har.
Själv har jag vinter och sommarbeten. Men så har jag betesmarker som jag inte använder innan jag har tagit ensilaget på det vid midsommar ungefär. Efter det får hästarna gå på bete där när det växt ut lite.

Häng inte upp dej på storlek, utan mer på kvalitet och vilket eget system du ska ha. Att släppa hästarna i en jättestor hage med massor med gräs innebär ju inte att hästarna får i sej mer mat eller näringsämnen, än i ett stall som har tex variera-systemet där man har 4 hagar som betesmarker. Först släpper man in hästarna i en hage och låter de gå där i 2 veckor, sedan tar man de ut därifrån och släpper in de i hage nummer 2 i 2 veckor. Efter ytterligare 2 veckor släpper man in de i hage nummer 3, och 2 veckor senare i hage nummer 4. Det innebär att hage nummer 1 har vilat i 6 veckor och därmed har gräset växt upp igen och man kan börja om från början.
 
Sv: hur mkt mark behövs?

Det varierar så otroligt mycket mellan olika marker. Det är stor skillnad mellan en mager betesmark och bördig åkermark. Det beror också på vad man har för sorts hästar osv.
 
Sv: hur mkt mark behövs?

Hoppar på tråden...

Vad har du för storlekar på hagarna? (till hur många hästar?) Är det tillräckligt stort så att det finns BETE på vintern också?

Hur stora behöver hagarna vara för att det ska fungera med växelbete? ca yta/häst

Malu
 
Sv: hur mkt mark behövs?

Eu´s regler säger en häst per hektar, har alltså inget med bete att göra, utan med att marken inte ska bli förstörd av kiss och bajs.
Det blir för hårt tryck helt enkelt och marken försuras.
Vad jag vet är svenska myndigheter inte så hårda, men det är skillnad om du mockar hagarna och har gjuten platta eller om du låter skiten rinna rakt ner i marken:)
 
Sv: hur mkt mark behövs?

TinyWiny skrev:
Eu´s regler säger en häst per hektar,
Kan du visa mej de reglerna??
På Irland säger man nämligen en häst per acre, och det går ca 2,5 acre på en hektar. Men så har Irland bättre bete, så jag har alltid antagit att det är därför som en häst på Irland behöver minre betsmark.
Några Eu-regler om hur många hästar man får ha i en och samma hage har jag aldrig hört talas om. Däremot om man har bidrag för vilande mark, så finns det regler för när på året de får gå i vissa hagar.
 
Sv: hur mkt mark behövs?

MaLu skrev:
Hur stora behöver hagarna vara för att det ska fungera med växelbete? ca yta/häst
Det beror helt på vad man har för hästar och bete. En shetlandsponny äter ju inte lika mycket som en shire. Men är det bra bördig mark kan man stoppa in dem på en ganska liten yta och låta de äta ner gräset helt. Jag har i perioder haft 3-4 hästar på en 3000 km2 och låtit de beta ner det tills det nästan inte finns någonting kvar. Sedan har den hagen fått vila i 4-5 veckor och då har gräset vuxit till sej igen.

Det viktiga är att man gödslar och underhåller betesmarkerna, samt ser till parasiterna. Växelbete innebär en högre risk för parasiter, men det går att avmaska så det är inget hinder.
 
Sv: hur mkt mark behövs?

Finns inga lagar om hur stor en hage ska va till en häst.. finns de som får gå i en hade på 2 meter lång och 2 meter bred dag ut och dag in
 
Sv: hur mkt mark behövs?

ramonarunds skrev:
Det viktiga är att man gödslar och underhåller betesmarkerna, samt ser till parasiterna. Växelbete innebär en högre risk för parasiter, men det går att avmaska så det är inget hinder.

Nu vet jag inte vad du menar med växelbete. Men, här innebär det att man växlar mellan olika djurslag och det gör att parasittrycket minskar eftersom de olika djurslagen bl a betar varandras rator och på så vis gör livet surt för de olika parasiterna. Så genom växelbete minskar behovet av avmaskning.
 
Sv: hur mkt mark behövs?

Nej, jag menar växla mellan flera mindre hagar på sommarbetet, som beskrivet ovan.
 
Sv: hur mkt mark behövs?

ramonarunds skrev:
Nej, jag menar växla mellan flera mindre hagar på sommarbetet, som beskrivet ovan.


Ok, då är jag med på vad du menar.
 
Sv: hur mkt mark behövs?

Min beteshage är litet större än en hektar och räcker bra åt två stora hästar. Men så är den också på ytterst bördig och fin åkermark, om man har magrare ängar så behövs det förstås mera.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp