Hur mycket blötmat ger man?

Celija

Trådstartare
Jag har försökt googla men det enda jag hittar är hur ofta man ska/kan ge blötmat. Men låt oss säga att jag ger fri tillgång på torrfoder, men även vill ge blötmat, hur mycket per gång ger man?

Givetvis lär man pröva sig fram men brukar det handla om en hel burk, halv burk? Några skedar?
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Burkmat innehåller mest vatten och annat "skit#, vatten finns i kranen och "skit" är bara dumt att ge dom plus att det kostar massa pengar...satsa på ett bra torrfoder i stället är mitt råd.

jag har inte gett mina katter burkmat på massa år och de som endast fått bra torrfoder har varit bättre i pälsen,bättre i magen,finare tänder osv....
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Det är just "skiten" i blötmaten som är bra, blötmat innehåller lika mycket vatten som kattens naturliga föda.
Katten är gjord för att få i sig majoriteten av vätskebehovet via maten, inte att dricka den. Det är därför man konstaterat att torrfoderkatter i princip alltid är lite uttorkade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Jag är också nyfiken. Jag ger min lilla nästan fri tillgång på blötmat (och torrfoder, men tanken är att hon ska äta i huvudsak blötmat) och det går åt en tetra (Bozita) på 2 dygn vad det verkar. Det är vad hon får i sig. Men så är hon ju liten "bebis" också.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Sluta snacka skit du inte vet någonting om. Skulle jag säga.
Som tidigare sagt måste katter få i sig vatten genom sin föda. Det sämsta blötfodret är alltid bättre än det bästa torrfodret!

kl*
Ang mängden beror det helt på hur mcyket katterna väger, ska de ner eller upp i vikt, hur aktiva de är och i vilken ålder och vad det står för innehåll på burkarna.
Men går de ute och får annan mat + kanske äter tillsammans (?) så ge tills det blir över nästa gång det åker fram. Då kan du dra ner ett eller två snäpp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Det sämsta blötfodret är alltid bättre än det bästa torrfodret!.

Så kan man väl inte riktigt säga heller, då det är olika saker som är bra.
Ett dåligt blötfoder är ju dålig innehållsmässigt men ger katten ordentligt med vätska. Dåligt näringsinehåll är ju inte bra heller.

Ett bra torrfoder fungerar ypperligt till katter som gillar att dricka ur skål. Men långt ifrån alla katter dricker ordentligt och eftersom njuproblem är väldigt vanligt hos katt så är det ju väldigt bra om man inte sliter för mkt på dem genom för lite vätska, så att komplettera ett bra torrfoder med ett bra blötfoder tycker jag är det bästa. Torrfodret kan man ha framme jämt, vilket blir svårt med blötfoder eftersom det ganska snabbt blir äckligt.

Jag ger min katt blötfoder två ggr per dag, en giva som hon äter upp vilket brukar vara 5 msk kanske? Kan ju tillägga att hon har varit dräktig och diar just nu, men har aldrig varit så stor i maten.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Ge katten så mycket att den äter upp det. De är som oss ibland är de hungiga ibland inte. Kontrollera på kattens hull om det är lagom.
Sunt förnuft och öppna ögon är den bästa riktlinjen.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Omöjligt att säga hur mycket blötmat din katt kommer behöva. Du får prova dig fram och hålla koll på kattens hull så att den inte tjockar på sig.

Nu BARFar jag, men när jag glömt att ta fram mat ur frysen brukar jag ge katterna MJAU eller Bozita och då går det åt en tetra på 2 katter. Då äter de inget mer än det den dagen.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Va va va!? Vars har du fått det ifrån? Då får du nog ta och definiera skit. När jag läste innehållsförteckningen på mina katters senaste mjaukonserv så stod det "Kött och köttbiprodukter". Kött är väl banne mig mer naturligt för en katt än spannmål och en hel del kolhydrater som det ofta är i torrfoder.

Och vad gör vattnet i kranen för nytta när katter generellt inte dricker så mycket. Naturligt så får dom till stor del vätska från sina bytesdjur men du kan ju tänka dig hur det blir om dom endast utfodras med torrfoder --> uttorkade katter och njurproblem. Då är väl vattnet i blötmaten som faktiskt kommer katterna till godo värt varenda krona?
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Det är väldigt individuellt :) Mata när katten är hungrig och håll koll på hullet!

Mina två missar har i princip fri tillgång på torrfoder (men äter inte så mycket av det) utöver det brukar det gå åt en burk Mjau per dag. Jag har storätare ;)
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Jag ger mina katter Icas blötmat i portionspåse :). Plus fri tillgång på torrfoder. De äter en påse var per dag uppdelat på två måltider. Alltså en halv påse per portion.

Två av dem är perfekta i hullet, slanka och välmusklade, den tredje är FET :D
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Jag blöter mitt torrfoder.

Jag har torrt och sen så blöter jag en liten mängd så de kan välja torrisar eller äta blött.

Varför köpa konserv när man kan fixa sånt själv?
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Jag blöter mitt torrfoder.

Jag har torrt och sen så blöter jag en liten mängd så de kan välja torrisar eller äta blött.

Varför köpa konserv när man kan fixa sånt själv?

Du missar ju mycket av vitsen med blötmat. Blötmaten innehåller i de flesta fall över 90 % kött och det är ju det man vill åt, förutom vattnet då förståss.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

mina två äter torrfoder (den ena på fri tillgång), och de får dela på en portionspåse mjukmat när de kommer in för natten :)
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Och med kött så vill man ju komma åt protein? Bara kolla på innehållsförteckningen på fodret så man vet vad de får i sig.
Jag köper ju inte willys torrfoder direkt..
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Min katt hävdar att blötmat ska ges så fort katten så önskar(d v s högljutt kräver).
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Och med kött så vill man ju komma åt protein? Bara kolla på innehållsförteckningen på fodret så man vet vad de får i sig.
Jag köper ju inte willys torrfoder direkt..

Det är precis som MissFideli skriver, skillnad på protein och protein. Katter tillgodogör sig inte vegetabiliska proteiner lika bra som animaliska. Sen innehåller torrfoder mer eller mindre kolhydrater som katter inte har nån speciell nytta av, de blir snarare bara tjocka av det.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Knapplån

Det är intressant det här. Katter behöver kött och kan inte tillgodogöra sig vegetabiliska proteiner och kolhydrater så bra, det vet vi. Jag utfodrar mina katter efter den devisen.

Bor på landet och här finns väldigt mycket katter som äter på det allra mest naturliga sätt, dvs möss, fåglar, vad de kan finna. Alltså som naturen tänkt. Men de är ju sannerligen inte fina...magra toviga och glanslös päls, mycket mindre till växten... "Våra" katter då som kanske inte får optimal mat, är ju betydligt finare/ friskare..

Jag tog hand om en kattunge förra året, stallkatt som övergivits av sin mamma. (hon bar bort två kattungar från sin kull och tog bara hand om de tre som hon behöll) Gav ungen till min bror, den är nu ett år och har växt upp på bra(dyrt) torrfoder. Jättefin katt, frisk, tät, vacker och silvrig päls. Hans kullbröder som blev kvar som stallkatter och livnär sig mycket själva är små, missväxta och taniga..
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Fast jag kan tycka att det är ganska ordentlig skillnad på att ge blötfoder och att låta katten klara sig helt själv genom att fånga sin egen mat, dessutom från kattunge.
Inte konstigt att de är missväxta och små om de inte fått ihop tillräckligt med mat när de var kattungar.

Kl

Min stora kille håller jag på att fasa över till enbart blötmat, nu går det ungefär en tetra MJAU om dagen för honom och min kattunge som är 13 veckor. Han har enbart ätit torrfoder innan och drack då en hel del, nu när han äter så mycket blötmat så dricker han betydligt mindre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Wille
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
618
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 407
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp