Hur mycket blötmat ger man?

Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Fördelen med torrfoder är ju att det kan stå framme, så katten kan ta lite, när den vill. Katter äter ju lite och ofta av naturen. På så sätt är kombinationen torr och blöt bra tycker jag.

Jag menade inte att jämföra " naturlig mat" med blötfoder, men jag förstår att det inte framgick, det var mest svammel :D
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Blötmaten kan stå framme upp till 11-12 h har jag nu fått reda på av folk som kan. Så min lilltjej går på mer eller mindre fri tillgång. Nu har hon torrfoder också förvisso, men det är bra att veta att det faktiskt kan stå framme så länge. Finns även foderautomater med isklamp under om man vill vara helt säker. Ganska kul :)
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Med alla extra tillsatser i torrfoder är jag inte alls förvånad faktiskt. Jag är inte så rädd för att katten ska se tråkig ut, snarare för vad torrfoder gör i längden. Ingen kan komma ifrån att katten inte får i sig tillräckligt med vatten när dom äter torrfoder, är det nyttigt i längden? Och kan det vara orsaken till att så många katter får njursvikt, diabetes, övervikt osv...
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Jag hade faktiskt en katt som vägrade äta blötfoder. Tog inte en enda tugga. Och inte jagade han heller - innekatt de första åren och när vi flyttat till landet gick han ut när vi var i trädgården. Han dog när han var fem år :cry:
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Jag har förlorat 2 i njursvikt. Jag har absolut inga belägg för att det berodde på torrfodret (troligen inte i nått av fallen) men jag tycker antalet njursviktsdöda katter ökat väldigt bra i takt med torrfodrets ökande. Så jag tror det finns ett samband. Att dom är ständigt uttorkade finns det tydligen forskning på, men inte vad det gör med kattens kropp i längden.
Nya lillkatten köptes av den uppfödaren hon kommer ifrån mycket för att hon ger sina katter blötmat.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Jag ger mina två stallkatter blötmat morgon och kväll, tillsammans delar de på en mindre konservburk per dag. De hade säkert velat ha mer, men de är bra i hull, den som är glupskast är nästan lite för rund, så de får inte mer.

De har förutom blötmaten alltid fri tillgång till torrfoder, och de äter flera möss var i veckan.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Knapplån

Det är intressant det här. Katter behöver kött och kan inte tillgodogöra sig vegetabiliska proteiner och kolhydrater så bra, det vet vi. Jag utfodrar mina katter efter den devisen.

Bor på landet och här finns väldigt mycket katter som äter på det allra mest naturliga sätt, dvs möss, fåglar, vad de kan finna. Alltså som naturen tänkt. Men de är ju sannerligen inte fina...magra toviga och glanslös päls, mycket mindre till växten... "Våra" katter då som kanske inte får optimal mat, är ju betydligt finare/ friskare..

Jag tog hand om en kattunge förra året, stallkatt som övergivits av sin mamma. (hon bar bort två kattungar från sin kull och tog bara hand om de tre som hon behöll) Gav ungen till min bror, den är nu ett år och har växt upp på bra(dyrt) torrfoder. Jättefin katt, frisk, tät, vacker och silvrig päls. Hans kullbröder som blev kvar som stallkatter och livnär sig mycket själva är små, missväxta och taniga..

Du kan ju inte jämföra katter som får klara sig själva med katter som tas väl omhand av sina ägare. En katt som får fixa all sin mat själv är beroende av att det finns tillräckligt med byten året runt och att den är frisk. Utekatter får ofta mask och andra parasiter som kan sätta ner deras allmäntillstånd vilket i sin tur sätter ner jaktförmågan -> mindre mat -> ond cirkel. Bättre jämförelse är en helt vanlig utekatt som vaccineras, avmaskas och får mat av sin ägare men som kompletterar med egenfångad mat och i min erfarenhet brukar de katterna vara i väldigt bra form.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Burkmat innehåller mest vatten och annat "skit#, vatten finns i kranen och "skit" är bara dumt att ge dom plus att det kostar massa pengar...satsa på ett bra torrfoder i stället är mitt råd.

jag har inte gett mina katter burkmat på massa år och de som endast fått bra torrfoder har varit bättre i pälsen,bättre i magen,finare tänder osv....

Dock beror det även på vad för märke du har. Köttmängden är mycket olika om man jämför tex. Euroshopper och Royal Canin.
 
Sv: Hur mycket blötmat ger man?

Fördelen med torrfoder är ju att det kan stå framme, så katten kan ta lite, när den vill. Katter äter ju lite och ofta av naturen. På så sätt är kombinationen torr och blöt bra tycker jag.

Jag menade inte att jämföra " naturlig mat" med blötfoder, men jag förstår att det inte framgick, det var mest svammel :D

Min katt äter inte mycket blötfoder, utan det räcker med en matsked, sen är hon nöjd och belåten! Du kan ju prova dig fram. En halv till en burk är väl normalt. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Wille
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
619
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 408
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp