Bukefalos 28 år!

Hur mycket gödning??

C

charnac

Hej!
Fins det någon här som har koll på hur mycket göding det går åt per tunnland för bästa resultat?? :confused: Har försökt hitta information på nätet men inte lyckats.
 
Sv: Hur mycket gödning??

Vad är det för gröda?
Slåttervall? Bete? Spannmål?
Det varierar.
Men kanske 50-100 kg rent kväve (N) per hektar (=2 tunnland) ungefär.
Alltså om gödningen innehåller 27% kväve och du ska ha ut 50 kg N Blir det 50/0,27= 185 kg gödning som ska spridas.

Sen kan det behövas fosfor (P) och kalium (K) också men det varierar mellan olika jordarter och hur det är gödslat tidigare i historien. Då kan det vara bra med en jordanalys.

Vill man vara på den säkra sidan kan man använda en NPK-gödning.
 
Sv: Hur mycket gödning??

Oavsett om det är betes- eller slåttervall, så c:a 200 kg/ha med NPK-gödsel dvs 100 kg/tunnland.
 
Sv: Hur mycket gödning??

Oavsett om det är betes- eller slåttervall, så c:a 200 kg/ha med NPK-gödsel dvs 100 kg/tunnland.

Nja beror ju helt på vilken NPK man kör ut.

Dock tror jag aldrig vi hamnat så lågt med någon sammansättning om man går efter de tabeller som finns så att man slipper räkna om allt själv.

Mellan 300-400kg per hektar rekommenderas på 26 i alla fall. Vilket då alltså ger mellan 150-200 kg per tunnland.
 
Sv: Hur mycket gödning??

I min trädgårdsbok står att man ska ta tre kilo välbrunnen naturgödsel per kvadratmeter mark till trädgårdslandet.

Ett hektar är 10 000 kvadratmeter- så det är ju bara att ta fram miniräknaren..:D
 
Sv: Hur mycket gödning??

I min trädgårdsbok står att man ska ta tre kilo välbrunnen naturgödsel per kvadratmeter mark till trädgårdslandet.

Ett hektar är 10 000 kvadratmeter- så det är ju bara att ta fram miniräknaren..:D

Man brukar räkna med att kunna lägga på bortåt 30 ton stallgödsel per hektar vid nyanläggning av vall - så den uträkningen stämmer ganska väl :D
 
Sv: Hur mycket gödning??

Konstgödning skadar naturen.

Det är tudelat...

Konstgödning leder till mindre traktorkörning per kg skördad gröda, vilket då ska sättas i relation till den gas/olja som går åt till att tillverka gödningen.

Transporten räknar jag inte med då även dieseln måste transporteras långa sträckor.

Den enskilt största källan till växthusgaser i svenskt lantbruk kommer inte från konstgödning utan från rapande kor :D

Däremot ska man aldrig använda konstgödning bara "hipp-som-happ" utan det ska vara gödning med väldigt lågt kadmiuminnehåll, den ska läggas på i försvarlig mängd och den ska bara läggas på när den gör märkbar nytta.

Att bara ösa ut en massa konstgödning i tid och otid i beteshagar med massor av ogräs är inte försvarbar användning av konstgödning, där är det andra åtgärder som ska till.

Vad gäller ogräs och konstgödning, så när man kör på gödning så skiljer den inte på gräs och ogräs - mao ska man lägga på konstgödning så ska det ske på en bra relativt nysådd vall med minimalt ogräsinslag och gräset bör ha hunnit komma upp till ca 1 decimeters höjd.

Detta gäller ju även för alla sorters gödning, även för stallgödsel m.m. - man måste ha en plan med vad man vill uppnå med gödningen.
 
Sv: Hur mycket gödning??

Vad gäller ogräs och konstgödning, så när man kör på gödning så skiljer den inte på gräs och ogräs - mao ska man lägga på konstgödning så ska det ske på en bra relativt nysådd vall med minimalt ogräsinslag och gräset bör ha hunnit komma upp till ca 1 decimeters höjd.

Jag håller faktiskt inte med dig där. Skillnaden med och utan gödning gör väldigt stor skillnad på hur mkt ogräset tar över. utan gödning konkurrerar ogräset ut gräset och det blir mer och mer ogräs. Ge gräset gödning och det blir betydligt starkare i kampen mot ogräset. Detta oavsett om det är en gammal eller ny vall.

Gräshagar som används vinterhalvåret tex finns inte i sinnevärden att plöja upp och så om de behöver all svål de har för att klara lerperioderna ju äldre de är desto bättre, däremot behöver de just hjälp med en omgång gödning för att gräset skall vinna kampen om vad som växer där. Där ogräset tar över försvinner tyvärr även grässvålen och marken blir mkt känsligare.
Så att säga att man inte skulle göda sådana är så fullständigt fel om man skall ha bra vinterhagar som fungerar även den blöta perioden.
 
Sv: Hur mycket gödning??

Konstgödning skadar naturen.

Säg det till mina hästar som vägrar att äta något hösilage som är gödslat med naturgödsel oavsett vilken djurart det kommer ifrån.
Det tog ett tag innan vi kom varför de så kategoriskt ratade vissa inköpta partier flera av dem var fullkomligt vrålhungriga och tömde boxarna fullständigt på halm men icke att de mer än petade lite i hösilaget.
Att odla bra hö i Skåne utan gödning är bara att glömma det hinner inte växa upp någonting innan det är dags för skörd om man vill ha något med något innehållsvärde. När det har kommit upp till vettig längd att ens skörda så är all kraften redan väck ur gräset. Här nere är det inte många veckors tillväxt innan det är dags att skörda så då vill det till att gräset får hjälp på traven att växa annars finns det inget att skörda när optimalt skördedatum innehållsmässigt infinner sig.
 
Sv: Hur mycket gödning??

Det finns inga magiska beståndsdelar i konstgödningen som gör skillnad på gräs och ogräs - gödning i sig ger ingen konkeransfördel mot ogräs mao.

Detta kan du se på tex nässlor och svinmålla som oftast växer på riktigt bra jord...

Gödslar gör man på i princip redan bra vallar för att öka avkastningen, är vallen gammal och uttjänt så är det rentav miljöboveri att gödsla oavsett om det är stallgödsel eller om det är konstgödning.

Självklart så gödslar man inte vinterhagar, de får redan tillräckligt med gödsling eftersom djuren går där hela vintern men maten som djuren äter tillförs utifrån - detta är skillnaden mot ett bete där det som djuren gödslar redan kommer ifrån betesvallen och därför inte ger något näringstillskott utan det istället blir förlust eftersom djuren behåller en del näringsämnen.

Det som däremot är bra att gör med vinterhagarna är att under sommartid harva med tex långfingerharv, vilket slår sönder och fördelar dynghögarna samtidigt som det ger en viss ogräsbekämpning, och att putsa hagarna (även vinterhagarna) regelbundet eftersom återkommande slåtter gynnar gräs som tål detta bättre än de flesta ogräs - det ger alltså mer för gräsvålen i en vinterhage att putsa dessa regelbundet än att slänga på gödning.

Det är även bra om hagarna kan växelbetas med något annat djurslag som tex får eller getter - det är som farbror Barbro brukade säga, det finns inga genvägar...
 
Sv: Hur mycket gödning??

Det finns ingen gödsel att sprida eller hacka sönder i våra hagar det sköter fåglarna dagligen eftersom hästarna äter hel havre och alla spår av gödseln är helt borta efter ett regn, av samma anledning nästintill obefintligt med rator de småplättar som finns putsas naturligtvis ner.
Dock vet jag inte vad du har för vinterhagar, jag pratar inte om några små ogräsbevuxna rasthagar utan om fina gräshagar så naturligtvis förser sig hästarna med näring därifrån den period de går där, behöver aldrig fodras i dem mer än när det är snö, de har tillräckligt med gräs för att beta under utevistelsen när det är barmark.

Vilken del i att gräset är svagare än ogräs utan gödning men blir starkare med gödning och orkar då stå emot ogräset är det du inte förstår ? Gräset finns där redan hjälper du inte det att överleva och hålla sig starkt med gödning så tar ogräset över. Välkänt faktum bland de lantbrukare jag har att göra med i alla fall. Vet faktiskt inte någon som inte gödar sina vinterhagar om de har gräshagar, gör man inte det så ser de snart ut som de eländiga rasthagar man ser många ha som vinterhagar och ja då behöver du börja tillföra mat utifrån för då finns ju ingenting kvar att äta i hagen mer än ogräs.

Sen vad gäller svålen så kan du aldrig komma ens i närheten av en gammal väletablerad gräshage genom att putsa. De tar minst tre år här nere innan hästarna ens kan gå på nysått ens sommartid om det är regnigt utan att trampa sönder dem, men vill man ha lera till knäna på hästarna så kan man ju plöja och så om vinterhagarna. Det finns som sagt inga genvägar att få gräshagar att klara trycket från hästar mer än att låta dem bli gamla och väletablerade med tillräckligt stark svål, och skall de hålla sig fina med gräs i så många år det tar ja då måste man hjälpa gräset på traven genom att göda det...............
 
Sv: Hur mycket gödning??

Jag vet inte hur ni gör i Skåne, men i övriga landet klarar sig inte hästarna utomhus utan tillskott på foder när det ligger snö... i synnerhet inte norr om Dalälven där i såna fall hästarna skulle vara utan mat i sådär 7 månader per år om dom skulle leva endast på vad som finns i hagarna.

Det är inget vinterbete här i riktiga sverige sas.

Vad gäller fåglarna så pillar dom ur havren och lämnar dyngan, så nog fasen finns det dynga i dina vinterhagar, det är lika säkert som amen i kyrkan.

Att du skulle hitta seriösa lantbrukare som häller på mängder med dyr konstgödning på djurens vinterhagar låter ytterst sannolikt - vilken djurhållning har dessa lantbrukare i såna fall ?

Finns det en massa ogräs i vallen så gödslar du ogräset lika mycket som du gödslar gräset, däremot slåtter minskar andelen ogräs eftersom gräs tål slåttern bättre än de flesta ogräs.
 
Sv: Hur mycket gödning??

Det finns som sagt inga genvägar att få gräshagar att klara trycket från hästar mer än att låta dem bli gamla och väletablerade med tillräckligt stark svål, och skall de hålla sig fina med gräs i så många år det tar ja då måste man hjälpa gräset på traven genom att göda det...............


Jag har haft både häst och gamla beten i snart 30 år och aldrig lagt på ett enda korn konstgödning, så det du påstår är inte riktigt sant, att det måste till konstgödning.

Jag har gräs och det är riktigt att konstgödslar man inte så är gräset som gräs ska vara i en beteshage, alltså inte så livskraftigt( faktiskt onaturligt) att det tränger undan allt annat.

Våra djur går på beten med mycket höga naturvärden, konstgödning tar död på sådant.
 

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 195
Senast: Emma-pemma
·
Hemmet Jag har aldrig lyckats hitta någon fin stjärna till granen. Jag har en som duger, men har aldrig hittat DEN liksom. Allting är liksom...
Svar
7
· Visningar
366
Senast: gul_zebra
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
620
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 228
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp