Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan man lästa ut stövlarna?

pinky

Trådstartare
Ja, hur mycket är det rimligt att man kan lästa ut skaften på ett par ridstövlar?

Har ju tänkt satsa på att sy in resårer i skaften, men det kanske visar sig inte helt nödvändigt. Kan man lästa ut dem motsvarande ett par ridbyxor och några mm till, tro? :angel:

De passar näääästan när jag är barbent...

Kanske ska tillägga att det är ett par dressyrstövlar av mjukare modell (för att vara dressyrstövlar...) med dragkedja hela vägen bak.
 
Sv: Hur mycket kan man lästa ut stövlarna?

På stövlar utan dragkedja kan man ta flera cm men på de med dragkedja är risken att den spricker. En duktig skomakare borde ändå kunna fixa det. Gå inte till vilken klåpare som helst, jag har vänner som fått tillbaka trasiga stövlar.
 
Sv: Hur mycket kan man lästa ut stövlarna?

Drar upp denna tråd igen och meddelar att jag nu både tagit tag i att lämna stövlarna till en skomakare och hunnit få tillbaka dem! :D

Jag var skeptisk till projektet och föreslog försiktigt en resårkil, men han hävdade att det skulle gå såååå bra att lästa ut dem.

Sedan jag startade denna tråd så har nämligen mina vader svällt så att det med ridbyxor på var 3-4 cm glipa på bredaste stället... :o

Men nu står de här, med dragkedjan fortfarande hel och skaften påtagligt vidare. Ska prova dem ikväll och se om det behvöer justeras lite.
Wish me luck!;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! En liten kvällsfundering: hur mycket vågar man hoppas på att ett par ridstövlar töjer sig i skaftet? Om man med lite (okej, ganska...
Svar
4
· Visningar
3 472
Utrustning Jag blir galen på att med nöd och näppe och mycket svett kunna dra igen mina chaps och sen typ få blodstopp när de väl är på... Och...
2
Svar
33
· Visningar
3 626
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Nu är jag sååå otroligt less på att dragkedjorna går sönder på ridstövlarna så nu letar jag stövlar utan dragkedja. Vill ha helst ha en...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: skatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp