Hur mycket kostar en allroundhäst?

Tack alla för svar!
Jag har läst massor av annonser idag och hittat några halvblod och nåt fullblod. Har inga problem med om den inte är helt igång och inte utbildad 110 i dagsläget, jag har bra tränare att ta hälp av.

Men funderar på fullblod. Brukar de kunna gå 110? Och hur stora ryttare kan de bära upp? Jag tänker mig att de är rätt "klena" med tanke på vad för jobb de är avlade för.
Borde du inte tänka lite tvärtom där? Det är en otrolig ansträgning och tufft jobb fullblod är avlade för, det är inte en lätt träning dom är avlade för direkt. Sen är en stor del av fälttävlanshästar fullblod så visst kan dom hoppa lätta klasser utan problem.

Snöa som sagt inte in på ras. Gå på individen och ge olika raser en chans. Det mest sitter trots allt i huvet på hästen vad gäller prestationer, framförallt på så lätta klasser. Ett halvblod tex som kan hoppa med som inte älskar det direkt får du inte ut mycket av, hitta en individ som vill det du vill och se bortom rasen.
 
Borde du inte tänka lite tvärtom där? Det är en otrolig ansträgning och tufft jobb fullblod är avlade för, det är inte en lätt träning dom är avlade för direkt. Sen är en stor del av fälttävlanshästar fullblod så visst kan dom hoppa lätta klasser utan problem.

Ja självklart, så menade jag inte. Tänkt mer på att jockeys generellt är väldigt små, så även om fullblod är avlade för att vara fysiskt starka vid tuff ansträngning, så kanske de inte orkar bära så värst stora ryttare?
 
Ja självklart, så menade jag inte. Tänkt mer på att jockeys generellt är väldigt små, så även om fullblod är avlade för att vara fysiskt starka vid tuff ansträngning, så kanske de inte orkar bära så värst stora ryttare?
Det finns många typer av fullblod, vissa är grövre än andra. Precis som halvbloden, finns ju i alla varianter och former nästan, från nästan ponnystorlek till gigantiska jättar. Sen som sagt, många fullblod används inom fälttävlan och där är det inte jockeys som rider.
 
Det finns många typer av fullblod, vissa är grövre än andra. Precis som halvbloden, finns ju i alla varianter och former nästan, från nästan ponnystorlek till gigantiska jättar. Sen som sagt, många fullblod används inom fälttävlan och där är det inte jockeys som rider.

Sant sant. Min enda egentliga erfarenhet av fullblod grundas på en ridskolehäst när jag var liten... Stor som ett hus, tyckte jag då, och smal som ett staket. Alldeles för pigg för en liten mig att rida på men jag tror min bild av fullbod är lite orättvist vinklad från dess.
 
Fast vadå inte många halvblod som inte går i dom lätta klasserna? Tycker det är otroligt många ickehalvblod som går det där, det klarar dom flesta hästar utan större problem.

På ridlägrerna jag var på när jag växte upp så fanns till och med fjordingar som hoppade det, hade själv då en korsning av nordsvensk/arab som bara flög över hindrerna. Så nog finns det många raser som klarar av den höjden, synd nog så snöar folk in mer på rasen än på individen och missar många fina hästar. Är man inte intresserad av att komma högre än lätta klasser så finns det otroligt många alternativ.

Titta i startlistan på en hopptävling idag i 1,10-klassen, i princip är där bara halvblod. Fjordingar har jag inte sett på åratal - för en del år sen fanns det, men nu är det länge sen.

Jag tror det har hänt en del i ridsporten sen din barndoms ridläger.

Man säger ofta att alla hästar enkelt hoppar 1,10 - men tittar du i resultatlistorna ser det inte ut så.
 
Titta i startlistan på en hopptävling idag i 1,10-klassen, i princip är där bara halvblod. Fjordingar har jag inte sett på åratal - för en del år sen fanns det, men nu är det länge sen.

Jag tror det har hänt en del i ridsporten sen din barndoms ridläger.

Man säger ofta att alla hästar enkelt hoppar 1,10 - men tittar du i resultatlistorna ser det inte ut så.
Här finns det kabstrup korsningar, ponny korsningar, fullblod och ostammade importer som hoppar 1m-1.10.
Visst är det mest halvblod men det finns annat oxå .
 
Sant sant. Min enda egentliga erfarenhet av fullblod grundas på en ridskolehäst när jag var liten... Stor som ett hus, tyckte jag då, och smal som ett staket. Alldeles för pigg för en liten mig att rida på men jag tror min bild av fullbod är lite orättvist vinklad från dess.
Om du tittar på USA så har många av deras topphästar i hoppning iaf tidigare varit rena fullblod.
 
Precis. Ridskolor hittar hästarna som uppfyller kravspecen för att de betalar mer än 50 000, skulle jag hävda.

Jag börjar fundera på om vi tolkar TS kravspec olika helt enkelt. Efter 5 minuter på hastnet hittar jag i alla fall 5 vettiga kandidater som jag tycker stämmer in på TS krav, och alla ligger ute för 50 000 kr.
 
Jag börjar fundera på om vi tolkar TS kravspec olika helt enkelt. Efter 5 minuter på hastnet hittar jag i alla fall 5 vettiga kandidater som jag tycker stämmer in på TS krav, och alla ligger ute för 50 000 kr.

Vad är det för hästar? Tittade precis på hästnet, hopphästar-stora hästar, sorterade på pris, och under 50 000 så är det unghästar som är yngre än fem, två knepiga ston och hästar som står utomlands. Är det stona och de som står utomlands du tänker på då som vettiga?
 
Titta i startlistan på en hopptävling idag i 1,10-klassen, i princip är där bara halvblod. Fjordingar har jag inte sett på åratal - för en del år sen fanns det, men nu är det länge sen.

Jag tror det har hänt en del i ridsporten sen din barndoms ridläger.

Man säger ofta att alla hästar enkelt hoppar 1,10 - men tittar du i resultatlistorna ser det inte ut så.
Jag tror det beror på en del olika saker. Vet många som vill tävla och "satsa" på tävlingen även om det innebär lätta klasser enbart. Såna som bara vill ha halvblod för det ser bättre ut. Tycker jag märkts tydligt när jag stått i tävlingsinriktade stall., skulle tex den nordsvensk/arabkorsningen som hoppade hur bra som helst stå i ett sånt stall hade den nog blivit smått utmobbad tyvärr oavsett hur bra den hoppade. Många har förutfattade meningar om andra raser och väljer bort mycket hästar pga rasen i sej och inte ser till individens kapacitet. Det finns mycket att välja och vraka på om man vill satsa på lättare klasser för det klarar dom flesta raser av sålänge den har rätt attityd och tycker det är kul.

Dock får man också tänka på att halvblod är ingen ras, det finns tyskar och irländare och korsningar osv som reggas som halvblod också.
 
Senast ändrad:
Jag tror det beror på en del olika saker. Vet många som vill tävla och "satsa" på tävlingen även om det innebär lätta klasser enbart. Såna som bara vill ha halvblod för det ser bättre ut. Tycker jag märkts tydligt när jag stått i tävlingsinriktade stall., skulle tex den nordsvensk/arabkorsningen som hoppade hur bra som helst stå i ett sånt stall hade den nog blivit smått utmobbad tyvärr oavsett hur bra den hoppade. Många har förutfattade meningar om andra raser och väljer bort mycket hästar pga rasen i sej och inte ser till individens kapacitet.

Dock får man också tänka på att halvblod är ingen ras, det finns tyskar och irländare osv som reggas som halvblod också. Det var många som ville få min tyska till ett svenskt halvblod.

Absolut, halvblod är en typ av häst. Jag menar inte att det bara är svenska halvblod, men att det i princip bara är hästar av halvblodsraser.

Jag skulle säga att det är ovanligt att en nordsvensk-arabkorsning "hoppar hur bra som helst". Vi har en fjording-arabkorsning i stallet, och det är en trevlig och sund häst, men den hoppar verkligen inte hur bra som helst. Den hoppar ärligt talat ganska dåligt - även om den tycker det är jättekul - har inte en stark och reglerbar galopp, och det skulle vara direkt elakt att starta den 1,10.

Anledningen till att folk som vill rida 1,10 köper halvblod skulle jag säga är att det är supersvårt att rida felfritt på t ex en fjording-arabkorsning. Min erfarenhet är att om hästen bara har resultaten med sig spelar det ingen roll vilka papper den har - men det är väldigt få icke-halvblod som har resultaten med sig.
 
Vad är det för hästar? Tittade precis på hästnet, hopphästar-stora hästar, sorterade på pris, och under 50 000 så är det unghästar som är yngre än fem, två knepiga ston och hästar som står utomlands. Är det stona och de som står utomlands du tänker på då som vettiga?

En häst som ska kunna hoppa 110 cm räknas väl inte som hopphäst?
Jag kollade på allround, stor häst och 6-10 år. Sen sorterade jag på pris och scrollade ner till 50 000 kr. Jag tror inte att TS går bet på att hitta något som passar hen i den högen med hästar.
 
Jag skulle säga att det är ovanligt att en nordsvensk-arabkorsning "hoppar hur bra som helst". Vi har en fjording-arabkorsning i stallet, och det är en trevlig och sund häst, men den hoppar verkligen inte hur bra som helst. Den hoppar ärligt talat ganska dåligt - även om den tycker det är jättekul - har inte en stark och reglerbar galopp, och det skulle vara direkt elakt att starta den 1,10.
Jo, den hoppade verkligen grymt bra. Vanligt skrev jag inte att det var. Skrev att det finns. Och eftersom att det finns så ska man inte låsa sig så till en viss typ av häst, speciellt inte när det är så lågt som dom vill satsa. Ska dom satsa högre så är det en annan sak.
Anledningen till att folk som vill rida 1,10 köper halvblod skulle jag säga är att det är supersvårt att rida felfritt på t ex en fjording-arabkorsning. Min erfarenhet är att om hästen bara har resultaten med sig spelar det ingen roll vilka papper den har - men det är väldigt få icke-halvblod som har resultaten med sig.
Jag håller inte med där alls. Sen att dom hästarna kanske inte alltid är ute och tävlar pga att dom oftast antagligen inte har tävlingsinriktade ägare är en annan sak. För som sagt, folk som vill tävla brukar tyvärr inte se sig omkring efter olika typer av hästar.

110cm är verkligen inget speciellt för en häst att klara av. Det krävs inte särskilt mycket av dom sålänge dom har viljan och känslan för hinder. Dock när det kommer till klasserna över det så börjar det sätta mera krav på hästen. Men 110 är lågt egentligen, det är ingen speciell höjd som kräver särskilt mycket av en häst. Lätt klass på ponny är liksom 110cm, och då är det ponnyraser av olika varianter som verkligen inte alltid är några halvblodstyper.

Jag tycker det är onödigt att köpa sig hästar som har kapacitet för nivåer man själv inte ens är intresserad av att nå. Nöjer man sig med lätta klasser finns det mycket mer att välja av.
 
Senast ändrad:
Jo, den hoppade verkligen grymt bra. Vanligt skrev jag inte att det var. Skrev att det finns. Och eftersom att det finns så ska man inte låsa sig så till en viss typ av häst, speciellt inte när det är så lågt som dom vill satsa. Ska dom satsa högre så är det en annan sak.
Jag håller inte med där alls. Sen att dom hästarna kanske inte alltid är ute och tävlar pga att dom oftast antagligen inte har tävlingsinriktade ägare är en annan sak. För som sagt, folk som vill tävla brukar tyvärr inte se sig omkring efter olika typer av hästar.

110cm är verkligen inget speciellt för en häst att klara av. Det krävs inte särskilt mycket av dom sålänge dom har viljan och känslan. Dock när det kommer till klasserna över det så börjar det sätta mera krav på hästen.

Väldigt många hästar, särskilt om de inte är avlade för hoppning, har varken viljan eller känslan. Rider man själv svår klass och bara suttit på fina hästar som har kapacitet för det så kan det vara svårt att förstå kanske, men för en vanlig ryttare på en vanlig häst är det ganska svårt. Åk och titta på en lokal hopptävling någon gång så får du se!:idea:
 
En häst som ska kunna hoppa 110 cm räknas väl inte som hopphäst?
Jag kollade på allround, stor häst och 6-10 år. Sen sorterade jag på pris och scrollade ner till 50 000 kr. Jag tror inte att TS går bet på att hitta något som passar hen i den högen med hästar.

Då blir det väl på chans, eller räknar du med att alla friska hästar över ponnymått kan gå 1,10? I så fall absolut, finns massor av travare t ex till salu under 50 000.
 
Väldigt många hästar, särskilt om de inte är avlade för hoppning, har varken viljan eller känslan. Rider man själv svår klass och bara suttit på fina hästar som har kapacitet för det så kan det vara svårt att förstå kanske, men för en vanlig ryttare på en vanlig häst är det ganska svårt. Åk och titta på en lokal hopptävling någon gång så får du se!:idea:
Jag har varit på många många tävlingar. Och varför köpa sig en häst som varken har vilja eller känsla? Vill man hoppa så är det ju lite det viktiga, att köpa en häst och tro att den ska anpassa sig efter vad en själv vill göra då kommer man inte långt. Och jag håller som sagt inte med, träffat många raser som inte är specifikt avlade för en viss gren som ändå älskar det.

Som sagt, 110cm är liksom lätt klass för ponny och många ponnyraser är verkligen inte några halvblodstyper. Det krävs inte mycket av en häst på den nivån. Över den nivån dock så börjar det ställas lite mera krav på hästen.
 
Jag har varit på många många tävlingar. Och varför köpa sig en häst som varken har vilja eller känsla? Vill man hoppa så är det ju lite det viktiga, att köpa en häst och tro att den ska anpassa sig efter vad en själv vill göra så kommer man inte långt. Och jag håller som sagt inte med, träffat många raser som inte är specifikt avlade för en viss gren som ändå älskar det.

Absolut att de kan tycka det är skoj, men hästar som är avlade för annat de har inte känslan för hinder på samma sätt, inte tekniken, inte den reglerbara galoppen. Och precis som du själv säger, varför köpa sig en sån häst om man vill tävla hoppning?

Som arab-fjordingkorsningen jag pratade om, den tycker det är jätteskoj, men det är hellre än bra. Tekniken är ärligt talat usel.

Men vi kanske har olika referensramar, på vilken nivå tävlar du själv? För jag kan som sagt absolut tänka mig att om man själv rider 1,40 så har man svårt att förstå att 1,10 kan vara svårt...
 
Absolut att de kan tycka det är skoj, men hästar som är avlade för annat de har inte känslan för hinder på samma sätt, inte tekniken, inte den reglerbara galoppen. Och precis som du själv säger, varför köpa sig en sån häst om man vill tävla hoppning?
Jag håller enbart och ensast med när det gäller högre klasser. Inte när det gäller lätta klasser, det klarar dom flesta hästar av och nej jag håller verkligen inte med om att bara hoppavlade hästar har känslan och tekniken. Det är som sagt igen lätta klasser detta handlar om, inga höga.
Som arab-fjordingkorsningen jag pratade om, den tycker det är jätteskoj, men det är hellre än bra. Tekniken är ärligt talat usel.
Och det betyder att alla är sådana menar du? För det är din erfarenhet? Ta då till dig att andra har andra erfarenheter och faktiskt sett många bra hopphästar för lätta klasser som inte är av halvblodstyp och inte avlade för hoppning specifikt.
Men vi kanske har olika referensramar, på vilken nivå tävlar du själv? För jag kan som sagt absolut tänka mig att om man själv rider 1,40 så har man svårt att förstå att 1,10 kan vara svårt...
Okej skriver det ännu en gång nu då, jag pratar om lätta klasser. Skrivit många gånger att det krävs mer av hästen om man vill över lätt nivå.

Är 110cm svårt för ryttaren betyder inte det att det är svårt för hästen. När jag köpte min dressyrstammade hoppälskande häst med stor begåvning för hoppning var det svårt för mig pga olycka att ta mig över 50cm, det blev då även veligt för honom då jag hämmade honom väldigt. Med en annan ryttare flög han lätt över 130 och hade även tävlat det. Slutade för övrigt med att jag kom upp i hans nivå tillslut efter ett par år.
 
Senast ändrad:
Tack alla för svar!
Jag har läst massor av annonser idag och hittat några halvblod och nåt fullblod. Har inga problem med om den inte är helt igång och inte utbildad 110 i dagsläget, jag har bra tränare att ta hälp av.

Men funderar på fullblod. Brukar de kunna gå 110? Och hur stora ryttare kan de bära upp? Jag tänker mig att de är rätt "klena" med tanke på vad för jobb de är avlade för.
Om ett fullblod kan hoppa 110 ?:D Ja :D
Det kunde mina lilla c ponny hoppa :D
Skön å sido, men svar ja.

Jag tycker inte fullblod är klena , absolut inte.
På vilket sätt skulle de vara klena ?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp