Hur mycket kostar en allroundhäst?

Problematisk

Trådstartare
Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå spara en buffert för resa till provridningar, utrustning, veterinärbesiktning, transport hem och andra kostnader som kommer i samband med köp. Kommer därför, om jag får ungefär det jag tänkt för ponnyerna, ha runt 45-50 tusen att röra mig med. Går det ens att hitta en vettig allroundhäst för de pengarna?
Det här är ingen köpesannons, jag vill inte veta vad ni har till salu utan bara om jag kan få en sån häst jag vill ha för pengarna...
* Inriden, inhoppad och inte yngre än 5 år
* Inte äldre än 13-14 år
* Lätt i hantering, lastning etc.
* Behöver inte ha startat, men bör kunna gå runt 100-110 med träning
* Snäll och lättsam i ridningen, mycket motor eller så är helt okej men inte en svår häst
* Frisk

Går det ens att få tag på? Det känns som, när jag läser annonser, att hästar i den prisklassen antingen har egenheter som gör dem svåra i ridningen, är gamla, har pålagringar eller lösa benbitar, eller har en exteriör som gör att de inte kan hoppa mer än små skutt. Jag har inga problem med en häst som inte är helt igång, en som behöver mer grundutbildning eller såna saker. Och den behöver inte vara runt 170 som jag upplever är mest eftertraktat, utan jag VILL ha en liten plutt på runt 160.

Ni som kan mer än mig om hästaffärer. Är jag helt rökt och behöver stå hästlös X antal månader för att spara ihop och ha möjlighet att skaffa min drömhäst? Eller kan det gå?
 
Är på gång att köpa stor häst och budgeten är begränsad. Ponnyerna ska säljas så jag kommer få loss en del pengar, men behöver ändå spara en buffert för resa till provridningar, utrustning, veterinärbesiktning, transport hem och andra kostnader som kommer i samband med köp. Kommer därför, om jag får ungefär det jag tänkt för ponnyerna, ha runt 45-50 tusen att röra mig med. Går det ens att hitta en vettig allroundhäst för de pengarna?
Det här är ingen köpesannons, jag vill inte veta vad ni har till salu utan bara om jag kan få en sån häst jag vill ha för pengarna...
* Inriden, inhoppad och inte yngre än 5 år
* Inte äldre än 13-14 år
* Lätt i hantering, lastning etc.
* Behöver inte ha startat, men bör kunna gå runt 100-110 med träning
* Snäll och lättsam i ridningen, mycket motor eller så är helt okej men inte en svår häst
* Frisk

Går det ens att få tag på? Det känns som, när jag läser annonser, att hästar i den prisklassen antingen har egenheter som gör dem svåra i ridningen, är gamla, har pålagringar eller lösa benbitar, eller har en exteriör som gör att de inte kan hoppa mer än små skutt. Jag har inga problem med en häst som inte är helt igång, en som behöver mer grundutbildning eller såna saker. Och den behöver inte vara runt 170 som jag upplever är mest eftertraktat, utan jag VILL ha en liten plutt på runt 160.

Ni som kan mer än mig om hästaffärer. Är jag helt rökt och behöver stå hästlös X antal månader för att spara ihop och ha möjlighet att skaffa min drömhäst? Eller kan det gå?

Din spec låter väldigt lik den ridskolor brukar ha, och de hittar ju hästar.
 
Jag gjorde en sökning på kriterier du satt upp på en av de nyare säljsidorna och fick 40 träffar. En hel del av dom verkar ha gamla skador eller andra problem men det finns säkert ett och annat guldkorn. Fullblod ligger ofta i den prisklassen t ex.
 
I min erfarenhet finns absolut halvblodsvalack som är friska i vettig ålder för 50 och strax under. Det är en häst utan egentlig tävlings inriktning. Ser å andra sidan många överpriser hobbyhalvblod på annons och många gånger får de gå ner i pris för att sälja.
 
Om du inte ska ha halvblod och kan tänka dig en häst med skadehistorik kan du nog lyckas med det. Om du sänker kraven gällande utbildning blir möjligheterna större.
 
Ett friskt halvblod med stam utan skadehistorik och som är lite utbildad (och väl riden) får du inte för de pengarna. Men kan du tänka dig en som t.ex. inte är riden på ett bra tag, utan stam, gammal ej så betydande skadehistorik eller andra egenheter kan du nog hitta en varmblodig ridhäst. Annars hade jag tittat åt korsningar och fullblod. En fräsig irländare kanske?
 
Lämnar du halvblodet därhän så kan du absolut hitta nåt i den prisklassen.
Fast du hittar inte många icke-halvblod i 1,10-klass.

TS, ska du få en frisk häst, så lär du få tumma på utbildningen för att få en häst som går 1,10 för de pengarna. Men om du kan utbilda hästen själv kan du säkert hitta en femåring som kommit efter i utbildningen och inte kan så mycket, men skulle kunna gå 1,10 för de pengarna.
 
Ett friskt halvblod med stam utan skadehistorik och som är lite utbildad (och väl riden) får du inte för de pengarna. Men kan du tänka dig en som t.ex. inte är riden på ett bra tag, utan stam, gammal ej så betydande skadehistorik eller andra egenheter kan du nog hitta en varmblodig ridhäst. Annars hade jag tittat åt korsningar och fullblod. En fräsig irländare kanske?

En fräsig irländare som kan hoppa 1,10 är inte mycket billigare än ett halvblod som kan hoppa 1,10. Fräsiga billiga irländare hoppar i regel inte så högt.
 
De ridskolor vi hjälp hitta hästar har fått friska hästar av olika raser och korsningar för runt 50. En del har varit halvblod med stam. Men som varit lite för små och haft medioker gång. 1 m har de grejat hoppa utan problem.
Men! Då har de fått dem lite billigare för att de antingen gått genom oss och vi grejat att andra hästar sålts(i annan prisklass eller många billigare i klump) eller fått dem billigare för att de köpt fler.
Icke-halvblod går däremot att hitta till lägre pris utan att de har problem.

Generellt bör man vara lite sunt kritisk till ett så billigt halvblod om det är ridet.
 
Gör de? De vi har som går 1,10 har inte kostat 50 000.

Ja, ridskolor brukar köpa hästar med den kravspecen. Det är inte detsamma som att alla hästar på en ridskola passar in på den specen, eller att alla ridskolor har minst en häst som passar in på den specen.
TS vill ha en häst som kan gå 100-110 cm med träning, det är betydligt billigare än en häst som går 110 cm.
 
Alla friska hästar klarar av att hoppa dryga metern med rätt träning. Frågan är hur bra du är på att utbilda, för du får definitivt inte en häst efter din specifikation som snart är redo att starta 110. När man har liten budget måste man tumma på något av kraven. Jag skulle välja utbildning medan andra kanske väljer ålder eller skadehistorik.
 
Det går absolut att hitta ett trevligt halvblod för det priset med dom kraven. Dock så kan det vara svårt att hitta en häst som är fullt igång och i tävlingsskick. 110cm är verkligen inga höga krav att ha på en normal häst, det klarar mer eller mindre alla friska hästar som har en viss känsla för hinder och tycker det är kul.

Sen vad som menas med utbildad och lättriden osv, allt är ju relativt. Tycker också att det är dumt att snöa in på en viss ras, titta på individen istället.
 
Fast du hittar inte många icke-halvblod i 1,10-klass.

TS, ska du få en frisk häst, så lär du få tumma på utbildningen för att få en häst som går 1,10 för de pengarna. Men om du kan utbilda hästen själv kan du säkert hitta en femåring som kommit efter i utbildningen och inte kan så mycket, men skulle kunna gå 1,10 för de pengarna.
Fast vadå inte många halvblod som inte går i dom lätta klasserna? Tycker det är otroligt många ickehalvblod som går det där, det klarar dom flesta hästar utan större problem.

På ridlägrerna jag var på när jag växte upp så fanns till och med fjordingar som hoppade det, hade själv då en korsning av nordsvensk/arab som bara flög över hindrerna. Så nog finns det många raser som klarar av den höjden, synd nog så snöar folk in mer på rasen än på individen och missar många fina hästar. Är man inte intresserad av att komma högre än lätta klasser så finns det otroligt många alternativ.
 
Tack alla för svar!
Jag har läst massor av annonser idag och hittat några halvblod och nåt fullblod. Har inga problem med om den inte är helt igång och inte utbildad 110 i dagsläget, jag har bra tränare att ta hälp av.

Men funderar på fullblod. Brukar de kunna gå 110? Och hur stora ryttare kan de bära upp? Jag tänker mig att de är rätt "klena" med tanke på vad för jobb de är avlade för.
 
Ja, ridskolor brukar köpa hästar med den kravspecen. Det är inte detsamma som att alla hästar på en ridskola passar in på den specen, eller att alla ridskolor har minst en häst som passar in på den specen.
TS vill ha en häst som kan gå 100-110 cm med träning, det är betydligt billigare än en häst som går 110 cm.
Många ridskolor betalar mer än så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 073
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
455
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp