Hur mycket pengar "lever ni för" varje månad?

Singoalla

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder :)

Jag har gjort en detaljerad budget där jag räknat in SAMTLIGA månadskostnader. Det blev:

- Hyra
- El
- Mobil
- Lån
- TV, Bredband
- Netflix
- ViaPlay
- Fackavgift
- Försäkringar
- Gymkort
- Diverse pengar som skänks
- Busskort

När detta är betalt har jag en viss summa kvar (såklart). Nu funderar jag på att ge mig in i en personlig utmaning och spara mer än hälften av den summan 6 månader framöver :) Så eftersom jag funderar på hur mycket pengar man behöver att "leva för" d.v.s mat, hushållsartiklar och nöjen så frågar jag er - Hur mycket pengar lever ni på i månaden? Utöver fasta kostnader, sparande pengar mm. Det kanske är svårt att räkna på om man är familj, men på ett ungefär. Skriv gärna också om ni är ensamhushåll, sambo, familj :)

Min plan är att spara mycket pengar, men att ändå leva drägligt. Kunna gå ut och käka eller ta en öl ibland. Men skära ner på resten.
 
Senast ändrad:
Jag använder ganska mycket pengar till mina djur, runt 10 000/månad. För att dra ner behöver jag alltså dra ner på djuren och just nu känner jag inte för det. Ca 5000 går till andra kostnader, utöver boendekostnad.
Jag har sambo, men han bor inte hemma i veckorna.
 
Jag använder ganska mycket pengar till mina djur, runt 10 000/månad. För att dra ner behöver jag alltså dra ner på djuren och just nu känner jag inte för det. Ca 5000 går till andra kostnader, utöver boendekostnad.
Jag har sambo, men han bor inte hemma i veckorna.

Utöver boendekostnad menar du ink. alla andra räkningar också då som telefon, TV, försäkringar mm?
 
Varje månadsskifte ser vi till att ha 15 000 kr på ett konto dit vi har var sitt Mastercard, det ska täcka allt som inte är fasta kostnader (det dras från ett annat konto). Förra månaden använde vi ca 12 000 kr. Maten är största boven; katten äter svindyr mat, ongen får ersättning och både jag och maken är väldigt förtjusta i att kasta pengar på matlagningsproblemet. :p Utöver mat betalas även kläder, nöjen, presenter när folk fyller år, etc.
 
Jag funderar på att hålla mig till 6100:- för mig och min lilla vovve. Han äter för ca 300:- i månaden och får klorna klippta för för 125:-. Annars bara mat, det som behövs till hemmet och nöjen kvar. Det ska nog inte bli några problem, mest att jag har vant mig vid att slösa :angel:
 
Jag lever ekonomiskt ganska slarvigt men har tänkt att jag ska bli duktigare på att inte "okynnes-shoppa" och därmed ska jag sätta över mer på hästkontot varje månad för att lura mig själv att tro att jag har mindre pengar än jag har...

Hamnar aldrig back men det skulle inte skada att spara mer.
Just nu ganska dåligt med sparandet pga var korkad och köpte en (trevlig och rätt fin) häst på avbetalning. Betalar 5000kr i månaden för honom och har kvar tre månader.
När han är färdigbetald tänker jag fortsätta stoppa undan de 5000kr fast på ett eget konto i stället för säljarens, för att sedan köpa en maratonvagn (det är ju tur att man vet vad man ska använda pengarna till) för parkörning.

Denna månaden lite extra dyster eftersom jag hade in en hingst för kastrering på klinik. Prisvärt och bra men kostade ändå 5700kr som hamnade utanför min planerade "budget" för månaden så nu får jag vara snål resten av månaden (men ska på restaurang ikväll).

Jag har ganska beskedliga kostnader förutom för hästarna.
Pensionssparar samt fondsparar och har dålig koll på hur mycket eftersom det dras som autogiro. Ganska billigt internetabonnemang, bara ett dessutom. Ingen dyr mobil att betala abonnemang för - har kontantkort och en uråldrig icke smart-phone.
Inget tidningsabonnemang, ingen TV.

Slänger ut mer pengar än nödvändigt på sådant som jag äter, eftersom jag äter en massa snask helt i onödan (bra sak att dra in på när jag nu ligger lite snålt till denna månad). Shoppar gärna häst- och ridutrustning så fort det är rea, oftast dock saker som kommer att användas.

Under vintern blir det dyrare elräkningar eftersom jag använder luftvärmepump för att värma stugan.
Just denna veckan ganska beskedliga foderkostnader till hästarna tack vare en snäll granne.
 
Jag funderar på att hålla mig till 6100:- för mig och min lilla vovve. Han äter för ca 300:- i månaden och får klorna klippta för för 125:-. Annars bara mat, det som behövs till hemmet och nöjen kvar. Det ska nog inte bli några problem, mest att jag har vant mig vid att slösa :angel:
Nej men gud nej, vill man klara sig på det så går det utan problem.
 
Been there.. minns studentåren.
Jag är inte student och lever inte hand ur mun :). Jag bara har inte så stor koll mer än att pengarna räcker. Ackumuleras det för mycket pengar på lönekontot flyttar jag över dem till mitt sparkonto. När jag hade lite pengar hade jag däremot järnkoll på vart de tog vägen någonstans, nu kan jag kosta på mig att vara nonchalant.
 
Jag tänker sällan på vad saker i sig kostar, men gjorde en uppställning nu inför att jag ville köpa en häst till, för att se om jag har råd helt enkelt. Det blir inga lyxutsvävningar men det går runt enligt budgeten.

Jag lever för ungefär 12000 kr. Då räknar jag in allting som går till mig såsom boende, mat, bil, räkningar, nöjen. Sedan lever min häst för 6000 kr i runda slängar. Resten sparar jag, jag har nu efter att jag skrev upp mina utgifter lagt upp pensionssparande och amortering men det ingår ju liksom i det där övriga sparandet...

Jag lever ensam.
 
Jag lever för ca12500:- i månaden, då ingår rubbet. Amorteringar, bil, förs, mat, hundar ja allt. Sparande efter att allt är betalt blir mellan 3-5000/månad beroende på hur onödig jag är:) Men jag brukar vara onödig.. Sparar dock alltid 3000:-/månad
 
Jag har pengar kvar på kontot när nästa lön kommer även om det inte är så mycket. Lägger just nu ohemult mycket på min ungponny men det är en lätt kostnad att strypa om ekonomin förändras (typ jag blir gravid och jobbar mindre och har en till som kostar ;) .
 
Jag förstår inte riktigt. Är det vad man har kvar efter att alla räkningar, förbrukningsvaror, kläder, medicin, sjukvård och mat är betalda som menas?
Jag brukar få över 0-2500 kr i månaden och de åker in på ett reservkonto så jag har till kvartals- och årsräkningar + oplanerade utgifter. Just nu har jag väl 1500 kr på det kontot.

Har inte exakt koll på vad saker kostar per månad förutom hyra, TV, bredband. På nåt sätt går det ihop ändå. Vet inte hur jag gör. :wtf:
 
Jag förstår inte riktigt. Är det vad man har kvar efter att alla räkningar, förbrukningsvaror, kläder, medicin, sjukvård och mat är betalda som menas?
Jag brukar få över 0-2500 kr i månaden och de åker in på ett reservkonto så jag har till kvartals- och årsräkningar + oplanerade utgifter. Just nu har jag väl 1500 kr på det kontot.

Har inte exakt koll på vad saker kostar per månad förutom hyra, TV, bredband. På nåt sätt går det ihop ändå. Vet inte hur jag gör. :wtf:

Alltså jag tänker vad man får ut efter alla FASTA månadskostnader. Dom som du inte kommer undan utan som ska betalas månadsvis. Hyra, räkningar, försäkringar och vad man nu har. Resten tänker jag är vad man "lever på". Alltså de kostnader som du i större utsträckning kan styra månad för månad. Mat, kläder, nöjen, sparande. Men.. min egen ekonomi är väldigt tydligt uppdelad på så sätt. Men för andra kanske det i större grad går in i varandra lite.
 
@Singoalla För mig är det lika uppdelat :). Jag vet på kronan vad jag lägger på fasta kostnader varje månad och kan, om jag behöver, därutöver klara mig på väldigt lite. Sex månader skulle jag utan tvekan kunna leva snålt.

Jag räknar dock sparande som fast kostnad.
 
Har inte exakt koll på vad saker kostar per månad förutom hyra, TV, bredband. På nåt sätt går det ihop ändå. Vet inte hur jag gör. :wtf:

Så var det för mig med, jag gjorde en budget och tyckte jag hade koll men pengar "försvann" ändå. Tills jag nu gjorde en detaljerad budget och skrev in ALLT, även småsummor. Det visade sig att mina "småsummor" som typ Netflix, Viaplay, busskort osv blev 2200:- i månaden :eek: Så det där med många bäckar små..
 
Alltså jag tänker vad man får ut efter alla FASTA månadskostnader. Dom som du inte kommer undan utan som ska betalas månadsvis. Hyra, räkningar, försäkringar och vad man nu har. Resten tänker jag är vad man "lever på". Alltså de kostnader som du i större utsträckning kan styra månad för månad. Mat, kläder, nöjen, sparande. Men.. min egen ekonomi är väldigt tydligt uppdelad på så sätt. Men för andra kanske det i större grad går in i varandra lite.
Jag har ganska mycket kvartalsräkningar typ csn, bredband, tv, foder till djuren och el samt några som bara kommer någon gång om året som försäkringar i olika form. Det plus att jag inte gör av med alla pengar utan att de blir kvar till nästa månad tills det är så mycket att jag tycker att det bör föras över på sparkontot gör att jag inte har någon större koll på vad jag gör av med. Om jag inte sätter mig ner och räknar :P.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp