Hur mycket ska en kattunge äta?

F

frkfrida

Hej!
Jag har precis fått hem en ljuvlig liten kattunge som nu är ca 13 veckor. Uppfödaren har tyvärr bara gett honom Whiskas Junior torrfoder och vanlig Whiskas blötmat, morgon och kväll. Jag har köpt Eukanubas och Iiams torrfoder som jag ska introducera så småningom. Nu till frågorna!

På Whiskas förpackningar står det att kattungar över 3 månader ska äta 15-20g torrfoder och 2 påsar blötmat. Jag tycker att detta låter som väldigt lite torrfoder? Har också hört att man ska ge kattungarna mat 4-5 ggr/dag, vilket jag gör, men han äter alltid upp allt och är hungrig nästa gång han får mat. Behöver han mer? Ska han ha sina 20g torrfoder på morgonen och blötmat morgon och kväll?

Har försökt väga honom, vilket inte är det lättaste... Men med köksvågen och en ugnsplåt till hjälp uppskattar jag att han väger 1kg. Kan det vara rimligt? Ngn som har ett bra tips på hur man väger sin kattunge?

Tacksam för hjälp!
Mvh Frida
 
Sv: Hur mycket ska en kattunge äta?

Alltid fri tillgång under växtperiod. Vänj gärna in kisse på blötmat också, mycket nyttigare än torrfoder.

Grattis till katten!
 
Sv: Hur mycket ska en kattunge äta?

Han låter lite pluttig :) men behöver väl inte vara jätteonormalt. Jag fick hem en 12-veckors som vägde 1 kg och hon var liten. Hon är inte så stor som vuxen heller. :)

Som ovan sagt, fri tillgång på mat till kattunge. Har du bara denna katt så låt torrfodret stå framme jämt och egentligen gärna blötmat också. Även jag vill trycka på att blötmat är bättre i längden. Lycka till o ha så kul!
 
Sv: Hur mycket ska en kattunge äta?

Du har redan fått tips om maten, och jag håller med om fri (eller hög) tillgång och helst blötmat.

Jag köpte en fiskevåg för att väga mina. De flesta katter gillar att sitta i påsar eller hängmattor (här är det åtminstone slagsmål om påsen när det är dags att "åka") och tygpåse+fiskevåg är en ganska billig och tillförlitlig lösning. 1 kg låter litet, mina (av medelstor ras) brukar väga åtminstone 2 kg vid 12 veckor.
 
Sv: Hur mycket ska en kattunge äta?

Bred plastbunke på köksvågen.
Nolla våg-vikten med plastbunken på.
Sätt i katten i bunken.
Bör funka (beroende på maxvikt på vågen förstås).
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: Bulldoozer
·
Katthälsa Hej Ska bli med kattungar igen, ett tag sen sist :) Jag vet att mjau blötmat är en okej mat, gäller det även deras blötmat för...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp