Hur mycket väger era katter?

Sasse

Trådstartare
Ja, hur mycket väger era katter? Hur mycket aktiveras de och hur mycket mat får de om dagen, vad äter de?


Anledningen till tråden är att jag är lite orolig för att min katt väger för mycket, han hamnade på 6 kg när jag vägde honom.
Jag läste iofs att en skogskatthane kan väga mellan 5-10 kg, och min är en blandning mellan norsk skogskatt/perser, men väger han för mycket? Han är en kastrerad innekatt på 9 månader.

Han får mat 4 ggr/dag både torrfoder och blötfoder, men uppskattningsvis så äter han ordentligt 2 ggr/dag och resten av gångerna tar han bara småtuggor.

Aktiveras görs han varje dag, med leksaker och promenader, eller när han springer runt som en dåre.

Jag vet inte riktigt om han är överviktig, men är han det så tar jag emot all hjälp jag kan få. Det skulle även vara kul och höra hur mycket era katter väger och lämpligtvis vilken ras de tillhör ;)
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Diezel väger 4-5 kg och är bondkatt. Turbo väger 3-4 kg och är också bondkatt.
Båda är ute ungefär lika mycket och jagar möss :crazy:
De äter 4 ggr om dan och turbo äter bara blötmat men diezel äter torrfoder också men helst blötmat;)
dom sover,äter och är ute;) och så kan dom ju vara lite goa ibland och vilja kela:D

förrut hade vi en annan bondkatt som vägde runt 8 kg och han var precis som dom andra fast han var inte lika kelig;)
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Det är ju svårt att säga att katten är överviktig enbart genom att titta på vikten. Man måste ju se till helheten och hur katten ser ut i kroppen, är katten stor i sig så väger de ju så klart mer.

Jag skulle känna på katten, har den en stor mage? Går det att känna några revben?

Lättare skulle det vara att se bilder på katten om du vill ha ett utlåtande.


Mina katter är nog inte till någon hjälp i din fråga. Cornish Rex, 6 månader väger runt 2 kg. Och Maine Coon, 12 veckor 1800 gram. ;) Den sistnämnda kommer dock kunna äta upp Rexen till frukost om några månader.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Det känns inte som dina katter var till någon hjälp för mig, nej :p


Min katt är nog ganska stor, han ser inte tjock ut ur mina ögon sett. När jag känner på honom så känner jag ingen stor mage, jag känner något som "hänger" mellan hans bakben men vet inte om det blir så efter kastreringen eller om det är fettvalkar?

Revbenen går att känna om jag masserar lite lätt vid området.

Jag har nog fastnat vid vikten, tycker 6 kg låter mycket. Men jag vill gärna ha ett utlåtande så jag slänger upp ett par färska bilder på honom senare (måste ta några först).

Tack för svar!
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Det går ju inte att svara på hull utifrån vikt.

Jag har fyra katter som väger mellan 3-6 kg. Alla är i idealt hull förutom en av 3-kilosarna som är 17 år gammal och faller ur en del över vintern.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Mina katter varierar rätt bra i vikt,
stig 6 kilo
ture 5.9 kilo
spöket 4,8 kilo
snopps 4.6 kilo
knodden 4.5 kilo
nian 3.4 kilo
Saknas på listan gör Gråbär, lyckades inte fånga henne den senaste invägningen, men jag skulle gissa på strax över 5 kilo.
Dom är alla kastrerade/stereliserade har lucka och går ut dagligen.

/B
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Hilda 4-5år vanlig bonnkatt går ut och in som hon vill "nästan" 3.1kg
Charlie (honkatt) snart 1år huskatt drag av skogis innekatt går i sele 4.550kg (verkar hetsäta på ett osunt sätt efter kastrering/sterilisering)
Milou snart 1år bror till Charlie slank men ej mager 4.150kg (han är långt ifrån färdig växt än) går i sele ute annars så är det high life mellan syskonen och hunden lyckas de också dra med ibland :)
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Min mammas skogishane (okastrerad) väger 8 kilo, men han är STOR, inte fet.
6 kg för en kastrerad skogkatt/perser-korsning låter okej tycker jag, dock är han ju inte vuxen än så du får nog hålla lite koll. Kastrerade katter blir lätt lite feta ;) Du har inga bilder?
Här är våran Conjac.
100403%20Conjac%20BIS%2010.jpg
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

vi har tre katter.

Katt 1: normalvikt. 4 år
2: väger 7 kilo, inte ett dugg fläskig, väldigt grov kompakt o stor. Han vägde 5.5 när han kastrerades vid 1 års ålder. 2år nu.
3: liten plutta, 2.5 kilo.4 år.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Båda rexarna ligger runt 4,5 kg, den ena är stor men lite väl spinkig, den andra är mindre och har lite gubbmage. Huskattshonan väger 3,8 kg och är i perfekt jakthull -inte ett gram fett men fint musklad.
Alla tre är innekatter, aktiva sådana och delar på en stor burk mjau/dag.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Min Turbo är en Exotic och väger runt 5 kg.
Han får Royal Canin blandat med något annat foder som jag inte kommer på vad det hette just nu:p. RC fodret är för perser/seniorer.
Han får ca 100 gram om dagen, men han äter såklart inte lika mycket varje dag. Kattuna tonfisk brukar han också få dagligen. Stackaren blir lös i magen utav burkmat, så det får han inte.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Min bondkatt, stor hane, väger 3,5kg. Mina tjejer, en devon rex och en don sphynx, väger 2,5kg var. Alla är slimmade och är väldigt aktiva, särskilt rexen och sphynxen. De är innekatter allihop.

Mina katter käkar torrfoder som jag väger innan servering. Just nu får de faktiskt lika mycket allihopa, 40g/dag och katt.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Ja, den katten var ju ganska stor ;)

Nu har jag tagit lite bilder på honom, vet inte hur lätt det är att se, men det skulle vara jättesnällt om ni kunde säga vad ni tycker.


IMG_1692.jpg


IMG_1682.jpg


IMG_1693.jpg
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

torrfoder är ju lätt att väga, ta en dl o väg på en hushållsvåg. Sen utgår du från det :)
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Min kise får fri tillgång till torrfoder, och får skinka/tonfisk/makrill/blötmat 2-3 gånger om dagen. Han väger ungefär 4-5 kg och är 7 år.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Mammas MCO väger 8 kilo, men är ett benrangel (Har HCM). 3 år gammal, rör sig normalt. Är ute ibland.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: Bison
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 637
Senast: Strict
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 488
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 244
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp