Hur mycket väger era katter?

Sv: Hur mycket väger era katter?

Hull på katter är ju svårt att säga från bilder, speciellt om de har mycket päls. Men han ser då rakt inte speciellt fet ut.
Känner du revbenen utan svårighet? Känner du att magen liksom putar ut på sidorna och känns väldigt rund när du lyfter honom (tänk som en häst som är bukig)?

Den här katten vägen 6 kg om det kan vara till någon hjälp:
30911412.jpg

Som överviktig vägde han över 7 kg. Nu tycker vi han är i bra hull och form:). Dock en skinnpåse kvar på magen sen övervikten.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Jag känner revbenen utan något speciell svårighet. Jag behöver visserligen massera lite för att känna, men det är nog mest päls som är i vägen. När jag lyfter upp honom känner jag inte att magen är rund och putar ut, den känns ganska slank. Men det finns ändå två (?) skinnpåsar mellan hans bakben, jag vet inte om det är från kastreringen eller om han faktiskt är tjock. Jag vet inte när de kom upp heller, utan noterade de i samband med att jag började fundera över hans vikt.

Söt katt ni har! :)
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Min har som sagt också en skinnpåse under magen, men den antar jag är från sedan när han vägde för mycket. Och den är liksom tom/lös hud nu och absolut inte fylld med fett. Jag tycker nog det är ganska vanligt på kastrerade katter och orr inte du behöver oroa dig. Men om du inte "enkelt" känner revbenen ska han nog i alla fall inte gå upp i vikt. Därmed inte sagt att han ska gå ned heller. Men vägning/dosering av maten skadar inte, så du får koll på hans normalbehov.

Hur verkar han? Är han rörlig? Smidig? Eller lite lat och loj? Någon förändring från tidigare beteende? Luci (på bilden ovan) är mycket livligare nu än när han var tygnre och därmed mer osmidig.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Han har blivit lite latare sedan kastreringen, men det är normalt vad jag förstått? Det är inte så att han bara ligger och sover hela dagar, utan han rör sig ganska mycket mellan sovstunderna. Jag tycker nog att han är ganska smidig, inte hundraprocentigt kanske, men det har han aldrig varit.

Den enda märkbara förändringen är att han äter betydligt mindre än vad han har gjort förut. Fram till han kastrerades så åt han ganska mycket, sedan minskade det och de senaste dagarna så har det minskat ytterligare så nu äter han lite mer än en halv enportionspåse per dag till skillnad från för en vecka sedan då han åt en hel tetraförpackning på två dagar. Dock har han fri tillgång på torrfoder och får lite rått kött emellanåt. Jag får ta och skaffa en hushållsvåg så att jag har mer koll på hur mycket mat han får och så jag vet mer exakt hur mycket han äter om dagarna.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

De blir latare vid kastrering ja, och du kan behöva begränsa torrfodret lite också så han inte blir för tjock.

Min fungerar inte på fri tillgång alls så jag ser till att han bara får i sig en "dagsdos". Då håller han vikten:).
Luci får dock huvudsakligen torrfoder, endast blötmat någon enstaka gång ibland.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

*kl*

Jag har tre kastrerade honor, huskatter. Den minsta väger knappt 3kg, nästa lite drygt 3kg och den största väger närmare 5kg och hon är fet.

De får dela på en ranson torrfoder (olivers) som är lite mindre än rekommenderat för 3kg/katt men jag antar att den feta äter upp minst hälften iaf.

Alla tre är kanonfina i päls och så men det går ju inte att ha en fet katt, det intressant är att hon är den som är mest aktiv av dem.

Så vi kommer gå tillbaka till Mjau burkmat, det håller hon sig fin på (och de andra får man ibland sticka till lite torrfoder då). Att jag slutade är för att husse tycker det luktar hemskt illa men han får helt enkelt stå ut. De äter två burkar på tre dagar när de bara får blötmat.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Jag har tre innekatter, honor bondkatter
2 års katterna väger 4,5 resp. 5 kg och är normalviktiga, halvårskatten väger 2,8.

De får lite mindre än 1 burk mjau om dagen och ca 1 dl torrfoder att dela på, fördelat på 3 ggr (blötmaten räcker länge).


Förut hade vi en skogiskorsningshane som vägde ca 6 kg och han var ganska liten och knubbig.
Din ser betydligt större ut så vikten känns mer normal på din. Jättefin katt verkligen!! :)
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

kastrerad hona , liten huskatt som vägde 4,7 i slutet av januari.

Hon har fri tillgång på royal canin för steriliserade katter. Hon är en bekväm katt som vi fått tips att aktivera med laserpenna för att få ner vikten till max 4 kilo. Ska bara få ur tummen och boka en tid för en ny vikt.
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Du kan inte bara väga henne hemma då?

Verkar krånligt att boka tid bara för att väga katten menar jag,).
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Ja, eller en kompis. Någon i det närmare kontaktnätet borde äga en våg:).
 
Sv: Hur mycket väger era katter?

Jag tycker din kisse ser jättefin ut i hullet. Så länge det inte "hänger o slänger" under buken så är det nog ingen fara. Perser i sig brukar inte ligga på samma "höga" vikt som en skogis. Är det en kastrat så får du nog lägga till lite "plushull".
Ha det gott båda två..:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: Bison
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 635
Senast: Strict
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 488
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 244
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp