Hur mycket väger hästen?

aramis

Trådstartare
För att få en bra foderstat så gäller det ju att veta hur mycket kusen väger.
Inte så lätt alla gånger!

Vilken formel är bäst att använda sig av på ett stort 170cm halvblod, med grov kropp?
 
Eller ja, väger och BORDE väga. Har du ingen tipp eller grustag i närheten? Där finns det bilvågar så man kan lasta hästen och åka och väga (väg hela ekipaget med och utan häst).
 
Jo hade man en våg så vore ju det det bästa. Men nu har jag en svårlastad häst och ingen transport......

men jag har måttband och miniräknare :idea:
 
Var mäter du omfång? sadelgjordsläget, eller mitt på magen?
Hur/var mäter du längd?

Vilka andra formler finns det att tillgå? Jag hade dom förut men hittar dom inte nu! Ska man lägga på lite extra om hästen är av den grövre typen? Eller blir det rätt så bra ändå?

Är det någon av er som har en kuse på ca 170cm? Vad ca väger den? Är den lätt eller grov i typen?
 
omfång mätter man runt hela magen, man lägger måtbandet bakom manken och under magen så lägger man det vid frambenen, längden mäter man från de e faktiskt olika vissa beroende på vilken formel man använder gör det från frambenet till svansroten och vissa tar från bogen och bort till svansroten.
ett tips från mig är att du sköker på internet då kan du få fram hur du ska räkna ut formeln och en bild på hur du ska lägga måtbandet. det gjorde vi när vi "vägde" min ponny å det svaret som jag fick då, tyckte jag var rimligt på henne.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: Lutten
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 284
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 671
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 500
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp