Hur noga är ni med er hästtransport efter användning? (rengöring)

Mussea

Trådstartare
Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar & donar med golvet och baklämmen. Det tar ju sin lilla tid förstås, men jag vill ha den fin.

Upptäckte ganska snart att jag är den enda i stallet som håller på så. Får kommentarer som "det är precis som du skulle sälja den, och gör du den så ren varje gång?" De andra mockar ur, och sen är den klar till nästa gång. Absolut inget fel med det.

När jag köpte den (från ett företag) så blev jag lite ställd att den inte var mer rengjord än vad den var.
Jag la många timmar för att få bort fläckar etc som fanns på väggar, fönster och rullgardin.

Nu har jag inte kört så ofta än, typ varannan-fjärde vecka, så det är ju skillnad. Hade man kört flera ggr i veckan hade jag nog inte orkat hålla på och skura efter varje gång.

I vinter har den fått stå utomhus, fanns inget annat alternativ. Det grämde mig lite, hade gärna haft under tak. Detta släpet är en budgetmodell, men är bara 4 år så jag vill ha den som i nyskick som möjligt. Tänker också att det håller längre då.

Jag var ute efter ett Ifor Williams 1,5 hästars innan, men hade inte råd med det. Hade jag kunnat köpa det hade det säkert varit inlindat i bubbelplast och knappt vågat använda det. Suck

Är det bara jag som är så här petig och nojjig? Stallkamraternas släp är av dyrare modeller, med de håller ju inte på så. Den ena har tvättat sitt invändigt en gång för 2 år sedan, den andra inte alls. De ser väl vad det faktiskt är, ett hästsläp som man har för att färdas i.

Det kanske inte ens är bra att hålla på och skura golvet (ej hela) med tanke på att jag har trägolv och hellimmad gummimatta. Använder tidningar sen för att torka upp vätan, och har rullgardinen nere så det cirkuleras luft.

Hade varit roligt att höra hur ni gör :)
 
Jag skurar min invändigt typ en gång om året.
Högtryckstvättar utsidan oftare och då kan jag ta insidan samtidigt ibland om jag ändå ska byta spån.

Krubban däremot skurar jag rent rätt ofta, men det går ju lätt och på knappt någon tid alls.

Trots att jag skurar såpass sällan tycker jag inte det är alltför skitigt och det är inte särskilt svårt att få rent heller.

Andra jag känner har ungefär samma upplägg.
Har en jag vet som skurar desto oftare men alla gör ju som de vill såklart så det är väl inget jag tänkt på direkt.
 
Jag mockar ut det värsta skiten efter användning samt tar ut gammalt hö vid behov. Har aldrig tvättat den utvändigt (köpt ny förra året) eller invändigt. Men i sommar tänkte jag göra en storrengöring, sedan får det nog vänta ett år till. Tycker inte det är särskilt roligt eller nödvändigt att putsa upp den invändigt, den funkar ändå!
 
Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar & donar med golvet och baklämmen. Det tar ju sin lilla tid förstås, men jag vill ha den fin.

Upptäckte ganska snart att jag är den enda i stallet som håller på så. Får kommentarer som "det är precis som du skulle sälja den, och gör du den så ren varje gång?" De andra mockar ur, och sen är den klar till nästa gång. Absolut inget fel med det.

När jag köpte den (från ett företag) så blev jag lite ställd att den inte var mer rengjord än vad den var.
Jag la många timmar för att få bort fläckar etc som fanns på väggar, fönster och rullgardin.

Nu har jag inte kört så ofta än, typ varannan-fjärde vecka, så det är ju skillnad. Hade man kört flera ggr i veckan hade jag nog inte orkat hålla på och skura efter varje gång.

I vinter har den fått stå utomhus, fanns inget annat alternativ. Det grämde mig lite, hade gärna haft under tak. Detta släpet är en budgetmodell, men är bara 4 år så jag vill ha den som i nyskick som möjligt. Tänker också att det håller längre då.

Jag var ute efter ett Ifor Williams 1,5 hästars innan, men hade inte råd med det. Hade jag kunnat köpa det hade det säkert varit inlindat i bubbelplast och knappt vågat använda det. Suck

Är det bara jag som är så här petig och nojjig? Stallkamraternas släp är av dyrare modeller, med de håller ju inte på så. Den ena har tvättat sitt invändigt en gång för 2 år sedan, den andra inte alls. De ser väl vad det faktiskt är, ett hästsläp som man har för att färdas i.

Det kanske inte ens är bra att hålla på och skura golvet (ej hela) med tanke på att jag har trägolv och hellimmad gummimatta. Använder tidningar sen för att torka upp vätan, och har rullgardinen nere så det cirkuleras luft.

Hade varit roligt att höra hur ni gör :)

Mockar ut bara o spånar nytt! Min häst är renlig o skiter aldrig på väggen tex :)
 
Är olaglig och har inget strö till min hosthäst, sopar ut skiten (han är en gris deluxe tyvärr vilket gör att det tar onödig tid o köra iväg) noga, har randig gummimatta som jag rensar direkt med hovkrats varje gång och lite liknande på lämmen och bakbommen.

Sedan viker jag ALLTID upp gummimattan o sopar noga under och stoppar in min lilla skyffel och/eller sop som alltid finns i släpet så att golvet kan luftas så mycket som möjligt även om det är torrt.

Är det fint väder är allt öppet annars stänger jag så att det inte kan regna in. Har tyvärr ingenstans o ställa in den.
 
Jag tar ut skit o ev gammalt hö. Min häst kissar ALLTID i släpet på gott och ont, så måste alltid ta ut det blöta spånet och sopar helt rent där det varit blött och lägger på nytt spån. Har aleminiumgolv med gummi över. Sopar noga vid kanter o mot väggen men skurar inte. Får bli till sommaren!
Jag har även ganska mycket spån i så skulle inte vilja sulla med massa vatten o blöta nedbi onödan.
 
Jag är likadan som du, skurar efter varje gång. Men det är nog mest för att jag åker sällan och vill vara rädd om mitt nästan nya släp. Jag kan vara lite nojig med nya saker och får säga till mig själv ibland att jag ju har köpt grejerna för att använda dem och då lär det bli lite repor och annat.
 
Mitt rullar 1-3 gånger i veckan så jag har inte tålamod med sådan städning varje gång. Hinner inte heller även om jag skulle vilja. Försöker skura ur det en gång per år invändigt och utvändigt kanske ett par gånger till. I övrigt väntar jag på att det ska regna :D Skulle gärna ha det inomhus men har ingen plats för det. Mockar ur efter varje tur och har börjat sopa bort spånet från väggarna efter att ha fått en kommentar om det av min släpreparatör.
 
Jag skurar med högtryckstvätt in- och utvändigt varje sommar. Tar ur mattan och låter torka upp ordentligt. Efter varje användning mockar jag noga och lyfter upp mattan och lägger bakbommarna under så att det luftas.
Helskurat den har jag bara gjort efter användning då min häst varit sjuk och snorat. Skulle jag gno på så varje gång skulle det ta mer tid att skura släpet per år än vad jag åkt med den...
 
Normalt sett så mockar jag bara ur den och tar bort ev hö. Har den blivit riktigt grisig på väggarna så kan jag torka av dem med trasa.
2-3 ggr/år storstädar jag den ut och invändigt, skurar med bakteriedödande och sen vaxar jag den ut och invändigt så fäster inte smutsen så bra.
Enkelt och har en fräsch transport trots att den börjar bli till åren.
Skulle aldrig orka skura den efter varje användning.
 
Är olaglig och har inget strö till min hosthäst, sopar ut skiten (han är en gris deluxe tyvärr vilket gör att det tar onödig tid o köra iväg) noga, har randig gummimatta som jag rensar direkt med hovkrats varje gång och lite liknande på lämmen och bakbommen.

Sedan viker jag ALLTID upp gummimattan o sopar noga under och stoppar in min lilla skyffel och/eller sop som alltid finns i släpet så att golvet kan luftas så mycket som möjligt även om det är torrt.

Är det fint väder är allt öppet annars stänger jag så att det inte kan regna in. Har tyvärr ingenstans o ställa in den.


Är det mkt lerigt på vägarna som typ höst och vår brukar jag ta slangen och bara spola av den det värsta leran. Mockar ur ev bajs de får räcka.
Vintern så spolar jag inte ens av den lite jobbigt i minusgrader. Dock mockar jag alltid ur all bajs så klart.
På sommaren brukar jag tvätta den med shampoo och bakteriedödande medel invändigt
 
Jag mockar ur den efter varje gång (skit + blött strö) och tömmer höseglet. Skurar innerväggar ett par gånger per år, eller då hästen skitit på väggarna/dörrarna bak. Nu har jag haft transporten hemma på lite vår-rengöring som innebär både in- och utvändig tvätt med skrubbning och högtryck, och nytt strö.

Hade aldrig orkat skura den efter varje gång... :crazy:
 
Mitt gamla släp hade plyfagolv, var mycket noga med att mocka ut och sopa varje rand i mattan. Hade även klossar som jag la under mattan så luft kunde komma in. Bytte golvet efter 15år då var det fortfarande i gott skick. Grundlig rengöring en gång per år.
 
Jag mockar ur bajs och kiss ut släpet, Låter rent spån vra kvar till nästa tur.
Har nog aldrig skrurat transporten faktiskt.
Fått den tvättad med högtryck när den varit inne för lite småfix
 
Jag mockar ur .
Har vatten och skurar så sällan som möjligt då jag också har trägolv. Trä och vatten ger så småningom mögel. Min står heller inte under tak och ute så svårare att få det helt torrt.
Gör en storstädning en gång om året, när jag vet att det ska vara torrt och varmt flera dagar i rad så den torkar ordentligt.
 
Jag mockar bort bajset och om det är kiss så spolar jag bort det värsta och lägger upp mattan så det luftas. Har aldrig skurat släpet, spolar av det med högtryckstvätten då den då den råkas stå framme (drar inte fram den själv dvs ;)).
Men taket behöver faktiskt skuras invändigt nu och jag vill nog måla lite invändigt så det kommer göras i sommar, ska byta rampen då också (ger upp om drömmen om ett nytt släp då jag faktiskt trivs så bra med detta :p).
 
Torkar av invändigt om den börjar se smutsig ut, eller ett par ggr efter att den börjar se smutsig ut.. Högtryckstvättar några ggr/år, invändigt och utvändigt.

Mockar ur rätt noga gör jag varje gång
 
Nu när vägarna är labbiga spolar jag av den utvändigt efter varje användning, ibland även invändigt. Skurar av hela släpet för hand en gång/år. Använder inte högtryckstvätt, tror inte det är särskilt bra för plyfan... Är helgjuten matta så den går inte lyfta men det är alugolv under
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp