Bukefalos 28 år!

Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, ingen har hört av sig. Skönt och inte skönt på samma gång. Blir så utdraget. Jag har ju varit sjuk så han har sluppit vara ensam hemma, men ska jobba i morgon och på torsdag igen. Det positiva är väl att jag inte har granne ovanför längre. Det negativa är att han inte gillar att jag går. Men han håller ju inte låda hela tiden som tur är.
Håller tummarna för att det går bra nu när du ska jobba igen och han blir själv. :up:
 
Håller tummarna för att det går bra nu när du ska jobba igen och han blir själv. :up:
Tack! Det kan behövas! Har inte så höga förhoppningar tyvärr, men vi får se ju. Jag stängde in honom i dag. Gjorde som jag brukar när jag ska gå till jobbet, ut med honom, radio på, stänga in och så pysslar jag lite med mitt ett tag, för att sedan gå, skillnaden här var att alarmet inte ringde på morgonen och han hörde inte mina fotsteg utanför. Funderar på om inte det är rätt betydelsefullt- just alarmet=vara ensam och höra mina fotsteg=vara ensam. Även om jag låg i soffan och var knäpptyst och hade radion på så att han inte ens skulle höra mig andas, så fattar han ju att om han inte hör fotstegen är jag hemma- och då är han tyst, knäpptyst. I timmar.

Jag känner mig som en hemsk matte samtidigt. Jag har de senaste dagarna tänkt på hur det skulle vara att dels inte ha hund och dels ha en hund som man kan lämna ensam, ta med på buss (spionen stresskäller och tjuter), gå i stan med (spionen drar och är extra stressad i en ny miljö), gå kurser med (spionen är så stressad så ett försök att gå vilken kurs som helst skulle sluta i fiasko eftersom han stresskäller och tjuter-av glädje, ny miljö och stress), träna något med tex lydnad, spår, agility eller vad som helst (spionen är för stressad i nya miljöer så även om spår skulle vara intressant kommer man aldrig dit och hans tålamod är stubinkort), ta hem folk till (spionen älskar människor, men ska ha all uppmärksamhet och är man inte hund-/djurvän tycker folk det är jobbigt, får han inte som han vill stressas han) osv. Det är hemskt att tänka sådana tankar, ännu värre att kolla in andra hundar och se att det finns hundar som skulle passa bättre.

Han har kommit långt än var han var när jag köpte honom, men jösses vad han missade mycket under sitt första år, saker som är svårt att ta igen när han till och med köptes mitt under pågående corona! Nästan komiskt. Nåja, han är en trevlig hund. Fungerar inomhus såväl som i hundgård gissar jag. Fungerar i lägenhet såväl som på landet. Så han är ju inte ett hopplöst fall. Långt ifrån.
 
Jag har inte fått några svar på annonsen på honom ännu och ju längre tid som går desto jobbigare blir allt. Det är som att jag inte tillåter mig känna vad det innebär att inte ha honom och det blir så himlans utdraget när inget händer. Ångesten är påtaglig, han märker av den och är jobbigare än vanligt och mitt tålamod är kortare än kortast. Hans förmåga att vara hemma har krackelerat, jag gissar att mitt mående har påverkat en hel del där den senaste tiden. Det finns liksom inget lugn inom mig, jag avger inte lugn och trygghet längre och han söker sig närmare och närmare mig när jag är hemma och verkar undra vad som är på gång. Varför är du upprörd matte? Ja, varför spionen, kan det månne vara för att du gör så att du inte kan vara kvar hos mig?? Jag är arg på mig för att jag inte kan hjälpa, för att jag inte är rätt person för honom längre. Jag är arg på honom för att han inte bara förstår vad som sker när han gör så här. Och jag blir arg på mig för att jag blir arg på honom för han kan ju inte hjälpa att han inte fattar, han reagerar bara normalt på saker som stör honom i hans liv, det är inte konstigare än så.

Men allt det där jag var tidigare kan jag inte uppbåda längre. Glädjen i att vara ute och gå, känna hur skönt det är att röra på mig, att det är skönt med plusgrader, att skratta åt spionens tokigheter och glädjefnatt och glädjas med honom och hitta på knäppa saker tillsammans bara för att det faktiskt är kul att vara tillsammans och upptäcka saker osv. I går för en millisekund kände jag mitt i regnet "vad skönt att vara ute igen", för att nästa stund bli irriterad på isen och uppgivenheten var tillbaka som en klump inom mig. Och han märker allt det här och blir extra mattig och klängig och det får mig att bara vilja skrika rakt ut i frustration. Och så migrän på det. Det gnagande dåliga samvetet över misslyckandet. Och han känner allt och agerar ju därefter. Och tårarna bara rinner i dag, som om jag verkligen är på botten nu. DET klarar han inte, han blir osäker och ledsen när jag är ledsen. Och hur låter man bli att gråta ännu mer när man ser hur han kommer och ska trösta?

Några frågor om praktiska saker:

Var kan jag annonsera, gratis? Jag har bara en annons på Blocket nu
Hur hittar man ett jourhem/avlastningshem eller vad man kan kalla det? Det känns ju som att jag gör allt sämre. Eller vi gör varandra sämre.
Vad är fel på min annons?
 
Några frågor om praktiska saker:

Var kan jag annonsera, gratis? Jag har bara en annons på Blocket nu

Vad är fel på min annons?


Ligger annonsen ute i län norröver?
Om inte, så kan det vara idé att lägga i några lån uppöver där det finns en del draghundsfolk.

Vad som är "fel" på annonsen -om något alls- är ju svårt att säga utan att veta vad och hur som står.
 
Ligger annonsen ute i län norröver?
Om inte, så kan det vara idé att lägga i några lån uppöver där det finns en del draghundsfolk.

Vad som är "fel" på annonsen -om något alls- är ju svårt att säga utan att veta vad och hur som står.
Jag har annonsen på Blocket i det län jag bor, har inte tänkt att någon vill åka och hämta en hund här om man bor norröver när det finns gott om draghundar där?

Bukefalister brukar vara särdeles duktiga på att hitta blocketannonser på hundar (skulle inte förvåna mig om han dyker upp i Annonsera mera-tråden ens...) och rätt många vet var jag bor och hur spionen ser ut, och det står i tråden vad han är för ras. Har svårt att se att jag skulle behöva länka annonsen specifikt faktiskt, gissar att några redan hittat den.
 
Jag har annonsen på Blocket i det län jag bor, har inte tänkt att någon vill åka och hämta en hund här om man bor norröver när det finns gott om draghundar där?

Bukefalister brukar vara särdeles duktiga på att hitta blocketannonser på hundar (skulle inte förvåna mig om han dyker upp i Annonsera mera-tråden ens...) och rätt många vet var jag bor och hur spionen ser ut, och det står i tråden vad han är för ras. Har svårt att se att jag skulle behöva länka annonsen specifikt faktiskt, gissar att några redan hittat den.
Jag skulle säga att annonsen är för lång och personlig. Skriv kort om hunden och hans fördelar, och sedan kort anledningen till omplacering.

Annonsen nu är mer en berättelse om hunden och varför du inte kan ha kvar den, inte en säljannons. Typ: Frisk och sund husky, fyra år, säljes. Motionskrävande, älskar långa skogspromenader. Gladlynt hund som älskar människor, ingen lydnadschampion men kan sin vardagslydnad. Omplaceras pga nuvarande bostadssituation, kan yla då han är ensam och behöver boende där inga grannar störs eller där han inte är ensam.

Detaljer som att han gillar att sitta på balkongen eller att du inte mår bra av att oroa dig för att han ska låta när du inte är hemma skulle jag spara till senare.
 
Jag skulle säga att annonsen är för lång och personlig. Skriv kort om hunden och hans fördelar, och sedan kort anledningen till omplacering.

Annonsen nu är mer en berättelse om hunden och varför du inte kan ha kvar den, inte en säljannons. Typ: Frisk och sund husky, fyra år, säljes. Motionskrävande, älskar långa skogspromenader. Gladlynt hund som älskar människor, ingen lydnadschampion men kan sin vardagslydnad. Omplaceras pga nuvarande bostadssituation, kan yla då han är ensam och behöver boende där inga grannar störs eller där han inte är ensam.

Detaljer som att han gillar att sitta på balkongen eller att du inte mår bra av att oroa dig för att han ska låta när du inte är hemma skulle jag spara till senare.
Det var kort och koncist. Jag som tänkte att jag inte ville ha det för kort för att slippa onödiga frågor i meddelande, typ brevvänner av folk som inte orkat läsa eller förstå annonsen. Jag fixar i morgon! Tack! :)
 
Jag skulle säga att annonsen är för lång och personlig. Skriv kort om hunden och hans fördelar, och sedan kort anledningen till omplacering.

Annonsen nu är mer en berättelse om hunden och varför du inte kan ha kvar den, inte en säljannons. Typ: Frisk och sund husky, fyra år, säljes. Motionskrävande, älskar långa skogspromenader. Gladlynt hund som älskar människor, ingen lydnadschampion men kan sin vardagslydnad. Omplaceras pga nuvarande bostadssituation, kan yla då han är ensam och behöver boende där inga grannar störs eller där han inte är ensam.

Detaljer som att han gillar att sitta på balkongen eller att du inte mår bra av att oroa dig för att han ska låta när du inte är hemma skulle jag spara till senare.
Jag fattar det som att hunden klarar att vara ensam, det är bara att den låter? Jag tänker att det är viktigt att det framgår, en hund som ylar lite men i princip klarar sig själv ett tag är ju inget problem för nån som bor i hus, t ex, men en som inte alls klarar att vara ensam är för de allra flesta en problemhund som är svår att ha.
 
Det var kort och koncist. Jag som tänkte att jag inte ville ha det för kort för att slippa onödiga frågor i meddelande, typ brevvänner av folk som inte orkat läsa eller förstå annonsen. Jag fixar i morgon! Tack! :)
Hellre brevvänner än inga svar alls, tänker jag? Du kunde ju lägga till att han har stor jaktlust, om det till äventyrs är någon spekulant som inte känner till att det är rastypiskt. Mycket av det du beskriver (gillar kyla, gillar att dra, vill ha mycket motion, "pratar" mycket, risk att jaga smådjur) är ju väldigt typiskt för husky. Så du skulle kunna lägga till "rastypisk husky" och sen en länk till SKKs beskrivning av rasen.

Vilka saker han kan tänka sig att hämta för att byta mot kex t ex är ju en gullig detalj, men det skulle jag nog vänta med till nån har bestämt sig för hunden och ska hämta den, och berätta som ett roligt trick som hunden kan, och som de kan göra med honom om de vill.
 
Har svårt att se att jag skulle behöva länka annonsen specifikt faktiskt, gissar att några redan hittat den.

Möjligt att folk har hittat den, men jag lägger inte ner tid på att leta en annons. Speciellt inte utan att ens veta var hunden finns.

Tipset om att annonsera uppöver, där det finns fler draghundsfolk och större chans att han hamnar hos raskunnigt folk där han får jobba gör du som du vill med.
 
Jag fattar det som att hunden klarar att vara ensam, det är bara att den låter? Jag tänker att det är viktigt att det framgår, en hund som ylar lite men i princip klarar sig själv ett tag är ju inget problem för nån som bor i hus, t ex, men en som inte alls klarar att vara ensam är för de allra flesta en problemhund som är svår att ha.
När jag skrev annonsen ylade han lite och hade precis givit sig på att repa dörren och att plocka ner dörrlisterna bredvid dörren, och det var det som helt enkelt fick mig att sätta ut annons. Att jag inte kan göra mer själv för honom. Nu har det eskalerat ytterligare med att han verkar liksom ångestig på riktigt. Jag tror verkligen att det går att arbeta med, man går tillbaka till ruta ett och börjar om, men jag är inte rätt person och här är inte rätt miljö för det. Han är för påverkad av allt runt omkring och numera av mig också. Det är det som jag upplever väldigt jobbigt just nu- att lugnet och tryggheten han behöver av mig och alltid fått tidigare, inte går att uppbringa, och han ballar ur liksom. ju mer han ballar ur desto sämre mår jag.
 
Möjligt att folk har hittat den, men jag lägger inte ner tid på att leta en annons. Speciellt inte utan att ens veta var hunden finns.

Tipset om att annonsera uppöver, där det finns fler draghundsfolk och större chans att han hamnar hos raskunnigt folk där han får jobba gör du som du vill med.
Ingen tvingar dig. Tvärtom. Med tanke på hur otrevlig du ofta är mot mig känns det tvärtom rätt trevligt att inte lägga ut min annons så tydligt för dina kritiska ögon så du får ytterligare att kritisera och vara oförskämd över.

Jag visste inte man kunde lägga annonsen någon annanstans så tack för tipset. Jag brukar inte annonsera hundar. De kommer till mig och dör av ålder i normala fall.
 
Hellre brevvänner än inga svar alls, tänker jag? Du kunde ju lägga till att han har stor jaktlust, om det till äventyrs är någon spekulant som inte känner till att det är rastypiskt. Mycket av det du beskriver (gillar kyla, gillar att dra, vill ha mycket motion, "pratar" mycket, risk att jaga smådjur) är ju väldigt typiskt för husky. Så du skulle kunna lägga till "rastypisk husky" och sen en länk till SKKs beskrivning av rasen.

Vilka saker han kan tänka sig att hämta för att byta mot kex t ex är ju en gullig detalj, men det skulle jag nog vänta med till nån har bestämt sig för hunden och ska hämta den, och berätta som ett roligt trick som hunden kan, och som de kan göra med honom om de vill.
Tack, jag ska tänka på detta och rätta till. :)
Jag ville bara att någon ska se honom som jag, världens bästa och ge honom en chans, han är så himla häftig på alla sätt och vis och vanligt vis inte alls så jobbig som jag får det att låta i tråden. Jag förstår hur du menar. :)
 
Tack, jag ska tänka på detta och rätta till. :)
Jag ville bara att någon ska se honom som jag, världens bästa och ge honom en chans, han är så himla häftig på alla sätt och vis och vanligt vis inte alls så jobbig som jag får det att låta i tråden. Jag förstår hur du menar. :)
Kextricket är väldigt gulligt! Och förklarar bilden med kexet på nosen. Du kan ju ha med det lite kortfattat, typ:

"Social och sällskaplig hund, hämtar gärna leksaker och annat och byter mot kex." Så får kexbilden illustrera det. Tycker absolut att det kan vara värt att lyfta fram att det är en rolig hund som är ett kul sällskap.
 
Jag fattar det som att hunden klarar att vara ensam, det är bara att den låter? Jag tänker att det är viktigt att det framgår, en hund som ylar lite men i princip klarar sig själv ett tag är ju inget problem för nån som bor i hus, t ex, men en som inte alls klarar att vara ensam är för de allra flesta en problemhund som är svår att ha.
Ylandet betyder att han inte klarar att vara ensam. En hund som ylar och käkar golvlister när den lämnas ensam har separationsångest.
 
Kextricket är väldigt gulligt! Och förklarar bilden med kexet på nosen. Du kan ju ha med det lite kortfattat, typ:

"Social och sällskaplig hund, hämtar gärna leksaker och annat och byter mot kex."
Det är så komiskt, han är inte alls matmotiverad för fem öre, men har lärt sig "hämta"- helt av sig själv också. kom sig av att jag låg och vilade och han kom med en leksak och ville leka. Jag mådde inte bra och ville inte men ville inte bara avvisa så jag sa att han var duktig och klappade. Han hämtade en till och envisades. Jag besvarade med att klappa och berömma. Sedan igen en tid senare och då fick han ett hundkex. Då hämtade han fler och fick fler kex. Och så en dag sa jag "hämta" och gav kex och han sprang i väg och hämtade. Varje gång han kom med en leksak fick han beröm, kex och jag sa bara "hämta" och så en dag sa jag hämta bara sådär och så kom han med en leksak. Han hade lärt sig själv ordet hämta- han som INTE vill lära sig saker och tycker att lyda är asdrygt, han är chef över sig själv. :D Han kan hämta vad som helst för att få kex, är han kexsugen kommer han med tex ett papper eller varför inte en tröja :D Varje gång vi går ut sparkar jag av mina inneskor i luften, han vet om det, står redo att springa efter och hämtar tillbaka dem stolt som en tupp. Sparkar jag av mig mina andra skor glor han på mig och går. Du kan hämta dina jävla skor själv, latmask, säger blicken :D

Varje kväll vi går och lägger oss ska han ha kex, givetvis får han göra lite saker för dem också, han har nyligen lärt sig att sätta framtassarna på sängkanten. Tricket med kex på näsan är också nytt, vi har utökat det med att ge mig framtassarna också, lite ostadigt ännu, men snart så. Han böjer ner huvudet så kexet trillar av när jag gör en viss handrörelse också, också nylärt. Verkar som att han tycker sådan här saker är roligare än andra typ lydnadsövningar.
 
Ylandet betyder att han inte klarar att vara ensam. En hund som ylar och käkar golvlister när den lämnas ensam har separationsångest.
Golvlisterna tillkom iofs senare. Om det bara är ylande några minuter, och det är en husky som väl är det mest lättylade som går på fyra ben, så tänker jag att det inte behöver innebära kris och katastrof. Särskilt om hunden nu är ensam i en lägenhet där folk skriker, bankar på dörrar och fönster, och i allmänhet beter sig som idioter. *Jag* skulle inte vilja vara ensam i den lägenheten, och då jag är en människa som vanligtvis gillar att vara ensam. Inte en hund.
 
Det är så komiskt, han är inte alls matmotiverad för fem öre, men har lärt sig "hämta"- helt av sig själv också. kom sig av att jag låg och vilade och han kom med en leksak och ville leka. Jag mådde inte bra och ville inte men ville inte bara avvisa så jag sa att han var duktig och klappade. Han hämtade en till och envisades. Jag besvarade med att klappa och berömma. Sedan igen en tid senare och då fick han ett hundkex. Då hämtade han fler och fick fler kex. Och så en dag sa jag "hämta" och gav kex och han sprang i väg och hämtade. Varje gång han kom med en leksak fick han beröm, kex och jag sa bara "hämta" och så en dag sa jag hämta bara sådär och så kom han med en leksak. Han hade lärt sig själv ordet hämta- han som INTE vill lära sig saker och tycker att lyda är asdrygt, han är chef över sig själv. :D Han kan hämta vad som helst för att få kex, är han kexsugen kommer han med tex ett papper eller varför inte en tröja :D Varje gång vi går ut sparkar jag av mina inneskor i luften, han vet om det, står redo att springa efter och hämtar tillbaka dem stolt som en tupp. Sparkar jag av mig mina andra skor glor han på mig och går. Du kan hämta dina jävla skor själv, latmask, säger blicken :D

Varje kväll vi går och lägger oss ska han ha kex, givetvis får han göra lite saker för dem också, han har nyligen lärt sig att sätta framtassarna på sängkanten. Tricket med kex på näsan är också nytt, vi har utökat det med att ge mig framtassarna också, lite ostadigt ännu, men snart så. Han böjer ner huvudet så kexet trillar av när jag gör en viss handrörelse också, också nylärt. Verkar som att han tycker sådan här saker är roligare än andra typ lydnadsövningar.
Det hörs ju att det är en älskad hund, och det tror jag kommer framgå för eventuell köpare också, även om det inte står uttryckligen i annonsen, när ni pratas vid.
 
Golvlisterna tillkom iofs senare. Om det bara är ylande några minuter, och det är en husky som väl är det mest lättylade som går på fyra ben, så tänker jag att det inte behöver innebära kris och katastrof. Särskilt om hunden nu är ensam i en lägenhet där folk skriker, bankar på dörrar och fönster, och i allmänhet beter sig som idioter. *Jag* skulle inte vilja vara ensam i den lägenheten, och då jag är en människa som vanligtvis gillar att vara ensam. Inte en hund.
Nej, situationen i lägenheten är dålig, men oavsett så ska man inte ta separationsångest lättvindigt. Inte om man bryr sig om hunden, han uttrycker ju något. Och golvlisterna är inte nya i tråden.
 
Nej, situationen i lägenheten är dålig, men oavsett så ska man inte ta separationsångest lättvindigt. Inte om man bryr sig om hunden, han uttrycker ju något. Och golvlisterna är inte nya i tråden.
Nej inte nya för i dag, men nya i situationen som sådan. Att han gjorde det den första gången som instängd när han flyttat till mig när han var 9,5 månader och sedan inte gjorde igen ser jag inte som tecken på separationsångest. Den saker reddes ut när han insåg att vi kom tillbaka. Det var ingen ångestsituation i honom då, inte som det är nu. Det är en klar och tydlig skillnad på hur han är märker jag. Då kunde man vifta bort det med engångsförteelse, valpigt osv, nu däremot är det separationsångest. Däremellan har han kunnat vara ensam och helt lugn och trygg utan problem. Jag ser och märker på honom att han just nu inte mår bra och ju mer jag påverkas av hans mående desto sämre mår han.

Jag vet inte vad i lägenheten som är dålig eftersom det fanns så mycket mer störningsmoment där vi bodde förut- utan att han rörde ett öra. Men jag tror, om jag får leka amatörpsykolog, att han känner av att jag tycker det är jobbigt att bli utsatt ute, han reagerar själv inte nämnvärt på ungdomarna, skäller och viftar på svans, inte aggressivt och hade jag släppt fram honom hade han velat bli klappad, och inne reagerar jag inte på ljud, men han gör, kanske sätter han ihop det med barn och ungdomar som är på oss ute- där kan han se dem och vet vad det handlar om, här kan han inte och kan inte vakta mig. Att han vaktar mig förstod jag först när grannarna stod i mörkret utanför min lägenhet runt hörnet, där ingen lampa finns och där man liksom inte får plats flera. Hans reaktion var inte "snäll husky som älskar människor" utan en vakthunds. Hans reaktion kom för att jag hoppade till.

Jag har faktiskt ingen aning egentligen, förändringar är att mina barn inte flyttade med oss men han har bott i lägenhet sedan han var yngre än året (troligen sedan han kom från Ryssland som fyra månader gammal), att han har bättre natur och skogar här som han verkligen älskar så mycket mer, men även att barn och unga har betett sig illa här, men aldrig mot oss tidigare. Här har folk ringt på dörren, bankat i väggen och på fönstret vid flera tillfällen och det har heller aldrig skett tidigare. Spring på loftgång och trätrappan samt snöskottningen låter massor också, samtidigt i andra lägenheten lät det massor i trapphuset och smällar av dörrar och skrik osv. Önskar han kunde prata.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 802
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 004
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 891
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp