Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor man i lägenhet får man stå ut med att hundar låtar på normalt vis, tex när det ringer på dörren.

Fast helt ärligt, låter en husky verkligen på normalt vis? Av vad jag hört så har de ett mycket speciellt sätt att ljuda. Jag är uppvuxen med hundar i lägenhet. En del av dem skällde nån enstaka gång när det ringde på dörren eller när det kommit en ny brevbärare. Men jag står inte ens ut att lyssna på huskies på videoklipp! De skriker ju och ylar på ett sätt ingen annan hund jag hört. Tittar jag shorts på insta bläddrar jag snabbt vidare om jag ser att det är en husky. Huskyägare verkar älska att lägga ut videos på skrikande huskys. Jag står inte ut med ljudet! Det är nåt helt annat än en normalt skällande hund. Huskys verkar ha en enorm röstkapacitet utöver det vanliga!

Sen tror jag att det är en bra idé att undvika att bo nära en skola. Jag bor i ett barntätt område. Men har inte alls de bekymmer (eller några bekymmer alls) som du beskriver och som de har som bor nära skolan. Här där jag bor finns det som sagt många barn. En stor lekplats mycket nära som är väl besökt. Jag tror att nån busringt på dörren en eller två gånger under de 10+ år vi bott här. Så om du kan byta till en annan lägenhet som ligger längre från skolan eller lite längre bort från skolvägen så kan det göra stor skillnad!

En som bor granne med den närmsta skolan blir nästan trakasserad av barn/ungdomar. De går in i trädgården och bankar på fönsterna. De busringer på dörren osv. Sånt förekommer nära skolor tyvärr. Otroligt svårt att komma till rätta med!
 
Fast helt ärligt, låter en husky verkligen på normalt vis? Av vad jag hört så har de ett mycket speciellt sätt att ljuda. Jag är uppvuxen med hundar i lägenhet. En del av dem skällde nån enstaka gång när det ringde på dörren eller när det kommit en ny brevbärare. Men jag står inte ens ut att lyssna på huskies på videoklipp! De skriker ju och ylar på ett sätt ingen annan hund jag hört. Tittar jag shorts på insta bläddrar jag snabbt vidare om jag ser att det är en husky. Huskyägare verkar älska att lägga ut videos på skrikande huskys. Jag står inte ut med ljudet! Det är nåt helt annat än en normalt skällande hund. Huskys verkar ha en enorm röstkapacitet utöver det vanliga!

Sen tror jag att det är en bra idé att undvika att bo nära en skola. Jag bor i ett barntätt område. Men har inte alls de bekymmer (eller några bekymmer alls) som du beskriver och som de har som bor nära skolan. Här där jag bor finns det som sagt många barn. En stor lekplats mycket nära som är väl besökt. Jag tror att nån busringt på dörren en eller två gånger under de 10+ år vi bott här. Så om du kan byta till en annan lägenhet som ligger längre från skolan eller lite längre bort från skolvägen så kan det göra stor skillnad!

En som bor granne med den närmsta skolan blir nästan trakasserad av barn/ungdomar. De går in i trädgården och bankar på fönsterna. De busringer på dörren osv. Sånt förekommer nära skolor tyvärr. Otroligt svårt att komma till rätta med!
Han har med åren lärt sig att det är ok att uttrycka sig, var tyst utöver sitt tjutande när vi var ute den första tiden när jag köpte honom. Så han är än i dag inte alls i närheten som de i videoklippen även om han pratar mer än andra hundar, och det är alltså prat, inte skrik. Stresskall gör han lätt när vi ska gå ut, men även det har jag arbetat med så det är mycket bättre nu och inte alls är många skall per gång. Har jag besök är han glad och uppe i varv och låter mer, men det händer ytterst sällan. Grannen vägg i vägg berättade att han inte visste om att jag har hund ens, och speciellt inte en husky, som han tydligen är väldigt förtjust i, för honom är det helt ok att han låter eftersom husky "ska" låta lite, men han har som sagt inte märkt något alls sa han.

När jag har spelat in honom har han ylat, inte tjutit eller skrikit eller stresskällt. Det har varit normalt hundyl, i en baston. Så alltså inte huskyvrål som de är experter på. Sådana yl tror jag inte riktigt han kan. Däremot stresskall och skrik som en husky som är på väg att dra en släde kan jag känna igen från när han blir glad och möter en granne eller när flickan klappar honom eller när ett annat barn han också älskar klappar honom eller tex när jag köpte honom och han fick gå ut i koppel. Det inträffar typ... ute, inte inomhus.

Men han pratar med mig, svarar mig osv men det kan knappast låta upp, får då skulle det låta när jag pratar också. Renodlat skall är inte tillåtet enligt mig så jag säger åt honom att vara tyst. Grannar får stå ut med att man hör en hund ibland, det är normalt i ett hyreshus, men ska inte behöva stå ut med ständigt skällande tycker jag, så skällande är inte ok. Jag har lärt honom viska och sedan han lärde sig det så har han sänkt ljudnivån till normal samtalston när han pratar också och ibland viskar helt utan kommandon.

Jo, jag förstår att en flytt från just gångvägen till skolan hade löst lite problem, men halva problemen kvarstår ändå tänker jag.
 
Han fick viss sådan träning när barnen bodde hemma, i Skåne, men det var då det. Då var han lös i hundrastgård också. Det enda stället han kan vara lös på. Agility är han fullständigt ointresserad av, som all annan träning- skulle nog uppskatta drag men hur jag än försökt att komma på idéer att göra det med honom har jag fått landa i efter varje tanke i att det är förenat med livsfara för mig...

Alltså, han är världens soffpotatis annars också, inte alls hyper när vi är ensamma. Han bryr sig verkligen inte om normala ljud. Barnskrik, bilar, folk som pratar, hundskall, fester, dörrar som smälls, någon som tappar något i golvet osv. Det har han aldrig gjort. Helt oberörd. Det är de specifika ljuden jag skrivit som han reagerar på. Han reagerar inte ens på normala knackningar- utan det är de här hårda ljuden som blir när man bankar på dörren tex.

Helt ärligt skiter jag i att min granne sover och blir väckt, det hade hon kunnat bli av något annat likväl, hon bor i ett flerfamiljshus med småbarn, välkommen till vuxenlivet liksom. Att han ylar 6 minuter har betydelse eftersom han inte håller på i timmar, vilket är det som han faktiskt inte får enligt hyreslagen. 6 minuter är säkert all grund för henne att vara känslig och klaga, men ändå inget problem enligt vad lagen säger. Han stör inte någons nattsömn- vilket är på natten man avser då, inte dagen. Jag vilar en stund på eftermiddagen eller kvällen och hon har flera gånger i december slipat något i sin lägenhet och jisses vad det har låtit, i flera timmar i sträck, tex från 15-19 vid en av tillfällena, då hade jag migrän och försökte vila eftersom jag inte fått göra det alls under natten och förmiddagen pga migränen. Har jag rätt att klaga? Absolut! Men hon gjorde i teorin inget fel bara för att hon störde min sömn i flera timmar. Samma är det när min hund ylar i 6 minuter. I teorin är det inte fel eftersom han inte står och ylar i timmar vareviga dag. Att hon är känslig och klagar utan att prata med mig och att hyresvärden ringer mig utan att fråga om mängden av hur mycket det låtit är däremot trist, och skapar i längden en dålig grannsämja och relation till hyresvärden och det vill jag gärna undvika. Bor man i lägenhet får man stå ut med att hundar låtar på normalt vis, tex när det ringer på dörren.

Jag har själv hund och är generellt ganska ok tolerans för hundskall MEN en hund som skäller/ylar konstant i över 5 minuter upp mot en halvtimme är definitivt en störning.
Du har tur att det bara en av grannarna som klagat.
Min bekant hade en hund som skällde enstaka skall när brevbäraren gick i porten och fick varning för det liksom.
 
Lite kl*
Jag tänkte samma sak! Du kanske behöver en "medryttare". :) Han gillar ju folk så det borde inte vara något problem att introducera en "sportmatte".
Det är definitivt inga problem för hans del, han inte bara gillar utan älskar, oavsett om han känner dem eller ej :D
 
Han har med åren lärt sig att det är ok att uttrycka sig, var tyst utöver sitt tjutande när vi var ute den första tiden när jag köpte honom. Så han är än i dag inte alls i närheten som de i videoklippen även om han pratar mer än andra hundar, och det är alltså prat, inte skrik. Stresskall gör han lätt när vi ska gå ut, men även det har jag arbetat med så det är mycket bättre nu och inte alls är många skall per gång. Har jag besök är han glad och uppe i varv och låter mer, men det händer ytterst sällan. Grannen vägg i vägg berättade att han inte visste om att jag har hund ens, och speciellt inte en husky, som han tydligen är väldigt förtjust i, för honom är det helt ok att han låter eftersom husky "ska" låta lite, men han har som sagt inte märkt något alls sa han.

När jag har spelat in honom har han ylat, inte tjutit eller skrikit eller stresskällt. Det har varit normalt hundyl, i en baston. Så alltså inte huskyvrål som de är experter på. Sådana yl tror jag inte riktigt han kan. Däremot stresskall och skrik som en husky som är på väg att dra en släde kan jag känna igen från när han blir glad och möter en granne eller när flickan klappar honom eller när ett annat barn han också älskar klappar honom eller tex när jag köpte honom och han fick gå ut i koppel. Det inträffar typ... ute, inte inomhus.

Men han pratar med mig, svarar mig osv men det kan knappast låta upp, får då skulle det låta när jag pratar också. Renodlat skall är inte tillåtet enligt mig så jag säger åt honom att vara tyst. Grannar får stå ut med att man hör en hund ibland, det är normalt i ett hyreshus, men ska inte behöva stå ut med ständigt skällande tycker jag, så skällande är inte ok. Jag har lärt honom viska och sedan han lärde sig det så har han sänkt ljudnivån till normal samtalston när han pratar också och ibland viskar helt utan kommandon.

Jo, jag förstår att en flytt från just gångvägen till skolan hade löst lite problem, men halva problemen kvarstår ändå tänker jag.

Kan det gå att hitta en dagmatte till honom? Det borde ju finnas folk som gärna har hund på deltid. Även om det såklart är svårare med en stor aktiv hund ('än en liten sällskapsras) så kan det ju bli hur bra som helst också om rätt person dyker upp.
 
Det är definitivt inga problem för hans del, han inte bara gillar utan älskar, oavsett om han känner dem eller ej :D

Kan grannen som är så förtjust i huskys kanske vara en idé? Om han har tid när du är iväg så blir det enkelt för dig att bara lämna hunden till honom. Win-win. Hunden slipper vara ensam, du slipper ora dig för att han ska yla och grannen får umgås med en husky!
 
Jag har själv hund och är generellt ganska ok tolerans för hundskall MEN en hund som skäller/ylar konstant i över 5 mineraler upp mot en halvtimme är definitivt en störning.
Du har tur att det bara en av grannarna som klagat.
Min bekant hade en hund som skällde enstaka skall när brevbäraren gick i porten och fick varning för det liksom.
Det var 6 minuter totalt av den timmen och samma under en annan halvtimme en annan gång så inte konstant. Det spelar mindre roll vad man personligen tycker och mer roll vad som står i lagen.

Jag har inte tur att bara en granne klagat- här är inte lyhört alls, vi hört inte varandra alls mycket, inte ens barnet hos grannen vägg i vägg hörde jag när de bodde här trots hans tvååringsutbrott, däremot hör man utifrån och in när de är precis utanför och samma om man står ute så hör man inifrån och ut om man är direkt utanför. Hon hade spelat in hans yl utanför. Jag antar det inte var samma ljudnivå i lägenheten som utanför så det gick nog inte att få bra och övertygande nog till hyresvärden...

Jag hade inte mått lika dåligt om det varit en annan granne som hade kunnat prata med mig om det så att vi hade kunnat få igång ett samarbete och han hade kunnat återgå till att vänja sig igen i lugn och ro- och jag hade sluppit stressen av att ha hv hängande över mig.
 
Kan grannen som är så förtjust i huskys kanske vara en idé? Om han har tid när du är iväg så blir det enkelt för dig att bara lämna hunden till honom. Win-win. Hunden slipper vara ensam, du slipper ora dig för att han ska yla och grannen får umgås med en husky!
Han jobbar tyvärr 7-16 sa han men ställer annars upp, bara att knacka på. Tyvärr. Men jag frågade och han erbjöd sig, de fann varandra dessutom.
 
Kan det gå att hitta en dagmatte till honom? Det borde ju finnas folk som gärna har hund på deltid. Även om det såklart är svårare med en stor aktiv hund ('än en liten sällskapsras) så kan det ju bli hur bra som helst också om rätt person dyker upp.
Det var det jag hade annons ute och det enda svaret jag fick var hon som bor på landet och som kräver att jag åker två bussar dit med honom.
 
Han jobbar tyvärr 7-16 sa han men ställer annars upp, bara att knacka på. Tyvärr. Men jag frågade och han erbjöd sig, de fann varandra dessutom.

Det är ju iaf bra! Även om det inte löser det mest akuta.

Det kanske förklarar varför han inte hört nåt? Om hunden bara är ensam de timmarna så hör ju inte grannen som inte är hemma att den låter.
 
Det var det jag hade annons ute och det enda svaret jag fick var hon som bor på landet och som kräver att jag åker två bussar dit med honom.

Ja, det är ju mindre roligt att behöva göra det på daglig basis. Hör dig för i bekantsskapkretsen, på jobbet osv. Då kan man få napp man inte fått annars. Såna som inte läser annonser.
 
Har du funderat över att annonsera efter någon som hade varit intresserad av att träna drag med honom? Så här års i synnerhet när det finns snö och folk åker skidor, kanske någon som varit intresserad?
Jag har aldrig tänkt på det faktiskt! Rätt smart! Men hur löser det ensamhetsproblemen? Jag tror inte att det är ett aktiveringsproblem, speciellt inte i och med att han nu får trevligare promenader och längre än tidigare, det var inte mycket skog förut utan same same liksom, medan här är det mycket nytt och skogen är sanslöst bra aktivering. Han är mer trött av skogen än av promenad i området även om det tar samma tid så att säga.

Men ska tänka på annons. Hur ska jag skriva egentligen för att det inte ska låta... dumt?
 
Det är ju iaf bra! Även om det inte löser det mest akuta.

Det kanske förklarar varför han inte hört nåt? Om hunden bara är ensam de timmarna så hör ju inte grannen som inte är hemma att den låter.
Men en hund låter ju annars också, ringer på dörren osv. Men så mycket låter han alltså inte att det stör. Så mitt hyschjande fungerar uppenbarligen bra när jag är hemma.
 
Men en hund låter ju annars också, ringer på dörren osv. Men så mycket låter han alltså inte att det stör. Så mitt hyschjande fungerar uppenbarligen bra när jag är hemma.

Jo, men du kan inte vara hemma hela tiden. Det är jättebra att ditt hyschande fungerar när du är hemma! Det låter som att du gjort ett bra jobb med honom! Men tyvärr behöver ju kunna lämna honom ibland.

Och alla hundar låter inte när det ringer på dörren. Många gör men inte alls. Jag känner flera som bara sprungit till dörren och väntat tills man öppnat den. Jag vet en springer spaniel som möjligtvis gick till dörren och morrade om något var skumt ute men som extremt sällan skällde. Vi hade Goldens som inte skällde utan bara sprang till dörren för att hälsa på den som kom. Sen har vi också haft hundar som skällt när det ringt på dörren.
 
Gnäll och ylande i upp till eller över 1 h är knappast något som ses som ok när man bor i flerfamiljshus, även om själva ylandets tid bara är 6 minuter totalt.

Enligt hyreslagen: Lite skällande, eller ljud som anses normalt måste grannarna acceptera men om hunden skäller eller ylar ofta, länge eller sent på kvällen kan det leda till uppsägning

Som jag ser det, så är det alltså längden när han ljudar du kan falla på, även om det inte är sent eller inträffar kortare perioder flera gånger i veckan.
 
Alltså jag är hyresvärd och vad jag har lärt mig är att man måste tåla att omvärlden lever, låter och rör på sig dagtid.
Att någon jobbar natt och behöver sova på dagtid är faktiskt inte vare sig hyresvärdens eller grannarnas problem.

Vad jag kan utläsa från lagar och tidigare rättsfall så är en skällande hund korta stunder under dagtid ingen störning som kan räknas som en allvarlig störning i lagens mening
@Enya gå med i Hyresgästföreningen om du inte redan har gjort det.
Om du är med så kontakta dem och be om rådgivning.
Det är onödigt att få panik bara för att man har en överkänslig granne.

Och så kan jag trösta med att man i princip behöver riva ner hela huset eller hota grannarna till livet för att hyresrätten skall vara förverkad.
Jag vet faktiskt ingen som har blivit av med sin bostad p.g.a. en skällande hund.
En i en förening som jag bodde i fick sin hund omhändertagen av djurskyddsskäl när den blev utlåst på balkongen nattetid och då skällde konstant.
En grannförening anmälde till slut till kommunen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
511
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 869
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 635
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp