Bukefalos 28 år!

Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite blockerad och vet inte riktigt vad jag ska skriva i en sådan annons. Vill du hjälpa med lite förslag på hur jag kan skriva? Tänkte få ut en sådan annons nu i kväll.
Jag har jättesvårt att hjälpa dig just nu då jag är på jobbet ikväll och kan bara läsa och svara när det är lite lugnare. Självklart vill jag hjälpa om jag kan, men just nu är det tyvärr väldigt trassligt på jobbet. :(
 
Och @Enya .
Jag ser ingenstans att någon har tagit upp att grannen kan vara rädd för hundar.
Att då gå och knacka på där hunden bor kan vara alldeles för skrämmande.
Det kan också förklara den i mitt tycke omotiverade reaktionen på att hunden låter.
Lapp i brevlådan är ju annars ett sätt att ge vetskap om situationen utan att vänta tills man kan uttrycka att man är desperat över situationen.
 
Kan det finnas nån FB grupp för folk med intresse av draghundar i ditt område? Där kanske du kan få nåt napp?
Nope, har samtalet med en annan huskyägare här som blev förvånad över att jag också har husky- det är ovanligt här. Mycket vanligare där han bott sa han, och i mitt fall känner jag samma från i Skåne. :)
 
Jag känner igen din granne i jobbiga och gnälliga hyresgäster.
Till slut så vill man bara bli av med gnället oavsett hur motiverat det är.
Och att be det som stör att sluta störa kan kännas som en enkel lösning i det läget.
Jag förstår inte ens vad du menar här.
 
Det är ju två problem egentligen.
Det ena är hur hunden faktiskt mår.
Det andra är ju jag grannar och hyresvärd tycker.

Att rådgöra med Hyresgästföreningen är oavsett en bra ide i det här läget.
Att veta hur det egentligen förhåller sig skapar ingen konflikt i sig.
Jo det kan jag ju göra. Och spela in honom igen så jag får svart på vitt hur mycket exakt han låter igen. I dag hade han flyttat grinden åt sidan och rivit ner min fina dörrskydd för repor. 1-0 till honom. Annars inte hittat på något.
 
Jag har haft en hund med riktigt grav separationsångest. En mycket speciell hund. Jag kämpade i två av hennes tre levnadsår med både det ena och det andra och inget gav resultat. Hon var, som alla andra hundar som finner mig, MIN hund, fast min som i bokstavligt talat klistrad till mig. Det var verkligen inget som kunde hanteras till slut, hon klättrade på väggarna bara jag stängde en dörr om mig. Hon mådde bra när vi var tillsammans, hon hängde med mig överallt och trivdes med det, men så länge hon behövde vara borta från mig eller med någon annan blev hon desperat. Hon var född sån, minsta valpen i kullen, döpt av mig till Bus pga hur busig hon var redan före jag köpte henne när hon var 8 veckor. Jag var 19 och älskade henne till månen liksom-kanske gjorde det inte det bättre, mina band till mina hundar har alltid varit starka, banden från dem har alltid varit starka. Men hon fick somna in ändå, samma dag hon gjorde det fick hon ett epilepsianfall också så hon var nog inte frisk i huvudet någonsin kanske även om hon annars verkade det.

Jag har annonserat om dagmatte, jag har även i dag lyft frågan på jobbet tex. Det finns ingen. Jag reagerar för att du skriver saker jag redan vet och tänker på- tex att vara ärlig i en annons, skulle inte falla mig in annat, eller att avliva, det har varit tanken hela tiden. Och till skillnad från dig, verkar det som, tänker jag att avlivning är helt ok även utan att försöka hitta ett annat hem, om det känns aktuellt. En död hund lider inte.
Jag vet inte riktigt hur du fick det till att jag inte tycker att avlivning är ok? Jag har ju liksom rekommenderat det. Jag personligen tycker aldrig att det är fel med avlivning, men de flesta har inte samma åsikt som mig.


Hur ska jag veta att du tänker på de sakerna?
Jag ser så många annonser där man förskönar saker och ting, och jag känner inte dig. Och än mindre, jag kan inte läsa dina tankar.
 
Nope, har samtalet med en annan huskyägare här som blev förvånad över att jag också har husky- det är ovanligt här. Mycket vanligare där han bott sa han, och i mitt fall känner jag samma från i Skåne. :)
Har lokala BHK en facebooksida? Där kanke man kan posta eller få kontakt. Någon känner någon som känner någon, typ. :)
 
Jag vet inte riktigt hur du fick det till att jag inte tycker att avlivning är ok? Jag har ju liksom rekommenderat det. Jag personligen tycker aldrig att det är fel med avlivning, men de flesta har inte samma åsikt som mig.


Hur ska jag veta att du tänker på de sakerna?
Jag ser så många annonser där man förskönar saker och ting, och jag känner inte dig. Och än mindre, jag kan inte läsa dina tankar.
Jag baserade det på meningen du skrev om avlivning fast efter man letat efter hem. Men det är feltolkat av mig då.

Jag vet inte, men jag har en känsla av att en person som inte vet det du skrivit om och som förskönar sina hundannonser hade inte skrivit ett sådant inlägg som jag har gjort här om sin hund och vad jag testat osv. Det är bara därför jag reagerar. Men jag ber om ursäkt.
 
Poängen är väl att det inte spelar någon som helst roll vad grannen tycker och tänker eller vilka anledningar hon har att inte kontakta dig. Nej du visste inte att din hund lät när HV först kontaktade dig men du fick ju inte heller nån varning eller så. Att hunden ljudar har du ju fått meddelande om då, spelar väl ingen roll vem som framför det? Allt det borde dessutom vara helt sekundärt efter att du spelat in en timme (!) av ångestljudande och hunden krafsar och vill ut när du inte är hemma.
 
Jag tycker faktiskt lite tvärt emot, att man bör ta upp det direkt med hundägaren och inte gå via värden. Ägaren kanske inte ens vet om att hunden är olyckligt och lever om? Om den får veta att hunden är ledsen och klagar när den är ensam är det lättare att åtgärda, än att vänta tills värden kontaktar en att hunden är ett problem.

Du kanske tycker det men med tanke på hur många speciella människor det finns så skulle inte jag vilja konfrontera en person jag inte känner alls på det sättet. Så jag har full förståelse för att man inte gör det.
Sen har jag full förståelse för att som hundägare är det ju väldigt svårt att lösa det utan mer info än att hunden låtit så det såklart lättare om man skulle kunna ha en dialog med personen.
 
Jag förstår inte ens vad du menar här.
Att man inte känner igen din granne i sig själv utan i någon annan jobbig människa som man har stött på.
Som hyresvärd så kan en gnällig hyresgäst i det närmaste driva en till vansinne.
Och då kan man frestas att försöka få det som det gnälla om att försvinna.
Även om det egentligen inte finns något berättigande i det.
 
Nu kanske jag är sen på bollen, men spontant så tänker jag hunddagis.
Finns det inget hunddagis i närheten där han kan vara när du jobbar @Enya ?
I min närmsta större stad så finns det iallafall två hunddagis som även tar emot hundar på timme om man inte jobbar full tid.
 
Lapp i brevlådan är ju annars ett sätt att ge vetskap om situationen utan att vänta tills man kan uttrycka att man är desperat över situationen.
Det inte säkert att personen vet var du bor?

Jag fick klagomål om att min hund skällde när jag bodde i lägenhet. Jag sa till hyresvärden att det var omöjligt för tiderna det rörde sig om var när jag hade varit hemma och sovit och jag hade definitivt märkt om min hund skällde.
De kom fram till att det rörde sig om en granne som bodde i huset mittemot istället..
 
Du kanske tycker det men med tanke på hur många speciella människor det finns så skulle inte jag vilja konfrontera en person jag inte känner alls på det sättet. Så jag har full förståelse för att man inte gör det.
Sen har jag full förståelse för att som hundägare är det ju väldigt svårt att lösa det utan mer info än att hunden låtit så det såklart lättare om man skulle kunna ha en dialog med personen.
Som redan nämnts i tråden så fungerar det ju med en anonym lapp i brevlådan om man inte vågar prata med grannen.
 
Poängen är väl att det inte spelar någon som helst roll vad grannen tycker och tänker eller vilka anledningar hon har att inte kontakta dig. Nej du visste inte att din hund lät när HV först kontaktade dig men du fick ju inte heller nån varning eller så. Att hunden ljudar har du ju fått meddelande om då, spelar väl ingen roll vem som framför det? Allt det borde dessutom vara helt sekundärt efter att du spelat in en timme (!) av ångestljudande och hunden krafsar och vill ut när du inte är hemma.
Jag tror du får läsa tråden eller fråga om det är något som varit svårt att hänga med i.

När hyresvärden ringde i våras såg jag till att han inte lät fler gånger, men jag spelade inte in honom då.
När hyresvärden ringde i höstas spelade jag in honom i mer än en månad varav två tillfällen var när han lät- de två första sedan inte fler gånger.
Krafsa har han inte gjort förrän nu de senaste gångerna, jag vet inte exakt datum, men januari.

Du får gärna fortsätta tjafsa om grannens anledning hit och dit hur mycket du vill, det är trots allt inte problemet, och att lyfta upp det som det är lite trist, speciellt när jag förklarade varför jag överhuvudtaget nämnde det-en gnällig granne som inte kommer och pratar direkt så jag kan lösa ett problem direkt utan går omvägar efter en tid, som ökar pressen på mig att vara tyst och som ökar oron för att han ska störa henne. Det är sambandet, oron, tänk om han stör, att inte veta ens. Du har tagit ut det här ur sin kontext och får det att verka som ett mycket större problem än vad det är. Fortsätt gärna om du känner för det, men byt tråd för det här handlar inte om det.
 
Det inte säkert att personen vet var du bor?

Jag fick klagomål om att min hund skällde när jag bodde i lägenhet. Jag sa till hyresvärden att det var omöjligt för tiderna det rörde sig om var när jag hade varit hemma och sovit och jag hade definitivt märkt om min hund skällde.
De kom fram till att det rörde sig om en granne som bodde i huset mittemot istället..
Men nej, alltså förlåt.
Jag har stött på henne med min hund flera gånger. Hon bor ovanför mig. Hon har aldrig hälsat så JAG däremot har aldrig , förrän nu, vetat vem hon är. Inte alls länge sedan jag såg att hon kom ut ur den lägenheten.

Hon har stått utanför MIN lägenhet och filmat när han har ylat. Inte utanför sin eller grannens osv, utanför min.
 
Att man inte känner igen din granne i sig själv utan i någon annan jobbig människa som man har stött på.
Som hyresvärd så kan en gnällig hyresgäst i det närmaste driva en till vansinne.
Och då kan man frestas att försöka få det som det gnälla om att försvinna.
Även om det egentligen inte finns något berättigande i det.
Jag undrar om inte grannarna bredvid henne skulle vara ett etter större problem för båda i så fall, med tanke på mängd klagomål det drösat in där. Men jag är med på hur du tänker. Jag känner inte att jag uppfattar honom så när jag talar med honom.
 
Nu kanske jag är sen på bollen, men spontant så tänker jag hunddagis.
Finns det inget hunddagis i närheten där han kan vara när du jobbar @Enya ?
I min närmsta större stad så finns det iallafall två hunddagis som även tar emot hundar på timme om man inte jobbar full tid.
Det är tyvärr testat, han fick sluta pga att han blev så stressad av det. Han skällde och skrek konstant på alla, människor och hundar som var där, så personalen fick ont i huvudena.... Han går ihop med hundar, men kanske inte i den formen sådär :) DÅ låter han nog som en husky dock! :angel:
 
Men nej, alltså förlåt.
Jag har stött på henne med min hund flera gånger. Hon bor ovanför mig. Hon har aldrig hälsat så JAG däremot har aldrig , förrän nu, vetat vem hon är. Inte alls länge sedan jag såg att hon kom ut ur den lägenheten.

Hon har stått utanför MIN lägenhet och filmat när han har ylat. Inte utanför sin eller grannens osv, utanför min.
Om du vet vem hon är då kan ju du försöka prata med henne? Att hon gärna får kontakta dig direkt om hunden stör så du kan åtgärda det.

Själv hade jag starkt övervägt att flytta med en så speciell granne om den inte går att resonera med denne. Jag tolkade på din text att du hade filmat men det var väldigt mycket text att ta sig igenom.

Fortfarande så är det ju ett problem att hunden lägger på sig av miljön. Jag hade som sagt provat aktivering av mer ursprungstyp och se om det gör nån skillnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 792
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
531
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 999
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 885
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp