Hur ofta är era 4-5 åringar sjuka?

Mirre

Trådstartare
Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under loven när hon varit hemma så blir hon inte sjuk. Hon var helt frisk hela jullovet för att sedan direkt bli sjuk så fort hon är tillbaka på förskolan. Nu är hon sjuk igen efter att ha varit hemma en vecka, gick tre dagar och är nu sjuk igen
 
Jag upplever att det liksom lättat lite nu när äldsta dottern är 4,5. Att det inte är lika mycket som det var (speciellt vintrarna) i 2-3års åldern och att imunförsvaret ändå jobbat upp sig lite vid detta laget. Men då går hon också bara 15 h i veckan just nu vilket jag ändå tycker gjort skillnad när hon inte är i konstant kontakt med smitta 😅 . Förra veckan var hon också hemma 2/3 dagar pga magsjuka på avdelningen, så vi har ju ändå haft möjlighet att hålla henne hemma vid sådana tillfällen.

Nu börjar vi skola in lillasyster så jag räknar med att vi blir hemma hela våren...
 
Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under loven när hon varit hemma så blir hon inte sjuk. Hon var helt frisk hela jullovet för att sedan direkt bli sjuk så fort hon är tillbaka på förskolan. Nu är hon sjuk igen efter att ha varit hemma en vecka, gick tre dagar och är nu sjuk igen
Jag har ett barn av varje. En som är sjuk jämt och en som aldrig är sjuk. Den som är sjuk jämt har dock astma så det är väl det som gör att han tar åt sig allt. Han är snart 8 år och har varit borta från skolan 6-7 perioder sedan augusti nu och så har det varit sedan 4-5 års åldern när han fick byta astmamedicin. Innan det var han sjuk ännu oftare. 3-åringen kan bli snorig men blir sällan dålig. Minns inte ens när han senast hade feber. Troligen är det väl han som drar hem baciller från förskolan och smittar storebror :angel:
 
Tycker alla familjer med barn i förskoleåldern är mer lr mindre konstant sjuka. Dvs verkligen alla! Våra egna , vänners, bekantas, släktens ..ja egentligen överallt oavsett land så är de små ofta sjuka 😅🙈 Är väl tyvärr bara så det är och hör till den åldern tänker jag, barnen slickar på allt, snorar på sig, andra barn & vuxna och allt runt dom, stoppar i sig olämpliga saker,, you name it typ 🥴😷 man får bara försöka hålla ut för att det verkar som de blir lättare vid skolåldern
 
Ett par gånger om året kanske? Han är verkligen inte konstant sjuk, även om man var mer hemma under pandemin.
Influensan en gång i höst. Några dagars förkylning också kanske. Samma i våras typ?
 
När min dotter var i den åldern var hon i princip aldrig sjuk. Jag har VAB:at totalt fem dagar i hennes liv. Sista gången när hon var 4,5 år.
 
Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under loven när hon varit hemma så blir hon inte sjuk. Hon var helt frisk hela jullovet för att sedan direkt bli sjuk så fort hon är tillbaka på förskolan. Nu är hon sjuk igen efter att ha varit hemma en vecka, gick tre dagar och är nu sjuk igen
Har en fem-åring och detta läsåret har han varit förkyld en gång under höstterminen och en gång nu precis.
Upplever att han generellt är lite mer sällan/lindrigare sjuk än andra barn i samma/liknande ålder.

Så jobbigt för er att hon är sjuk så ofta ❤️
 
Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under loven när hon varit hemma så blir hon inte sjuk. Hon var helt frisk hela jullovet för att sedan direkt bli sjuk så fort hon är tillbaka på förskolan. Nu är hon sjuk igen efter att ha varit hemma en vecka, gick tre dagar och är nu sjuk igen
Mycket mindre sällan sen hon bytte till storbarnsavdelning. Under jul/nyår var alla barn ihop de dagar hon var där och då blev hon sjuk direkt. Vår förskola är ganska dålig tyvärr på att vara ute om det är dåligt väder så jag tycker det varit mer frekvent sjukdom när det varit regniga perioder länge. Men första åren (då var det ju covid regler oxå..) var hon sjuk varannan vecka. I höstas vabbade jag första gången i december, så det verkar bli bättre.
 
Förskoleåldern är ju fruktansvärd när det gäller smittspridning...

Jag tyckte det blev bättre så snart barnen började skola, men upplevde att de blev sjuka igen så fort de träffade yngre barn.

Nu har ju min förkylningsastma också och då påverkas de ännu mer. Nu äntligen har vi hittat rätt medicinering och det håller förkylningarna borta lite mer.

Håll ut, det blir bättre.
 
Jag tyckte att sjukfrånvaron för dottern och därmed mitt och hennes pappas vabbande sjönk drastiskt när hon gick från småbarnsavdelning till avdelning för just 4-5-åringar på förskolan. Då kom vi ner på några dagar per termin, och när hon väl började förskoleklass upphörde sjukfrånvaron i stort sett helt och höll sig så i princip hela skoltiden. Så det där året när hon var runt 2 och vi var sjuka precis jämt verkar ha varit väldigt utbildande för hennes immunförsvar! :D
 
Kompisens unge som är född mitt under coronapandemin verkar ha sämre immunförsvar än min. Slump eller spons vet ej..
Tror inte på slumpen där. Har inga vetenskapliga belägg men ser på jobbet (barnakut) att "covidbarnen" verkar bli sämre av vanliga infektionssjukdomar. Inte alla såklart, kan ju bara svara för de jag träffat, men strax innan jag gick på föräldraledighet hade vi massor av barn födda under covidtiden som hanterade luftvägsinfektioner och gastroenteriter väldigt dåligt med sjukhusinläggning som följd.
 
Tycker lillasyster har sämre immunförsvar än storebror. Har inte tänkt det så mycket som att hon är född under pandemin, utan för att honnbara är yngre och därmed inte hunnit igenom virus på samma sätt än.
Hon blir dock inte mer sjuk än han var i samma ålder.

I höstas var vi ovanligt friska, bara en period sjukdom (covid) men nu är vi på andra veckan förkylning och bara väntar på magsjukan som rullar runt på förskolan.
 
Vårt barn fyra år har nog varit sjuk 1-2 ggr sedan sommaren. Under åldern 1-3 var han sjuk mycket oftare.
 
För min första klingade de eviga förkylningarna av vid 3-4 år, för andra barnet först vid 5 år. Övertygad om att pandemin gjort skillnaden. Nu är de sällan sjuka.
 
Vår dotter som blir 5 i maj har inte varit sjuk sedan oktober 2022. Lite snorig och hosta någon natt vid något tillfälle men ingen allmännpåverkan. Hon har gått 20 h per vecka i förskolan pga. föräldaledighet för mig och mannen sedan dess. I mars blir det längre dagar igen och inskolning av lillasyster, får se om vi får mer smittor då.

Varken jag eller mannen blir särskilt ofta sjuka (kanske en förkylning var per år) så kanske är det till viss del genetiskt. Sen har hon kanske många gynsamma miljöfaktorer genom lång amning, uppväxt med husdjur, mycket utevistelse och hyffsat bra mat men detta antar jag att många barn som blir sjuka ofta också har.
 
Vi är väldigt sällan sjuka i familjen, men just dottern är sjuk stup i ett känns det som. Killarna var sjuka ofta första 1-2 åren på förskolan, sedan har de knappt varit sjuka alls och är nu 12 och 15. Alla tre har börjat förskola vid ett års ålder.
 
Vår dotter var sjuk jätteofta första året på förskolan (1,5-2,5 år). Hon var sjuk ungefär varannan vecka tror jag, då var reglerna hårda pga pandemi så man reagerade på minsta snor. Men hon var ofta rejält sjuk då också, mycket mycket feber och ofta hög sån. Andra året på förskola (2,5-3,5 år) var hon sjuk vid två tillfällen bara och nu tredje året på förskolan (sen 3,5 år, hon är nyss fyllda 4 år) har vi inte haft en enda vab-dag. Hon han varken haft feber, snor eller hosta sen februari förra året! Men just idag är hon faktiskt magsjuk, den biter inget immunförsvar på 😅
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 471
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp