Hur ofta har ni barnvakt för att få hästtid?

C

cafu

Har en son på 6 månader och har inte haft så jättestora behov av barnvakt än så länge. Han hänger med på det mesta, och vad gäller hästtid har det gått ganska bra att anpassa efter t ex hans sovvanor då jag har stallet precis utanför dörren. Han sover bra och med hjälp av babyvakt kan jag göra en hel del sysslor under dagen och om vi inte har för mycket annat att göra på gården brukar sambon ta sonen en stund på kvällen så jag kan aktivera åringen eller 4-åringen. Dock skulle jag vilja behöva komma igång att köra 4-åringen lite mer (vi ska göra ett körprov med vagn i sommar), men helst inte utan medhjälpare ännu. Och om sambon ska vara med krävs det ju barnvakt.

Det som jag funderar på är hur mycket eller lite är normalt att man ber folk om hjälp. Och vilka tar man hjälp av? Släktingar i vår närhet vill såklart gärna träffa sonen men samtidigt har de rätt fullt upp alla på varsitt håll, och bor en bit bort, och jag vill inte att de ska känna att de inte kan säga nej, som jag tror det blir om jag frågar (erbjuder de sig själva är det en annan sak). Men samtidigt om det ska vara någon mening med att försöka komma igång med körningen får det ju inte bli för sällan.

Hittills (under de sista 2 månaderna kanske) har vi haft hjälp av farmor kanske 3 ggr som kommit hit och passat så vi kunnat köra, och mormor 1 gång...(farmor bor närmast och är pensionär, mormor har haft fullt upp med en flytt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ofta har ni barnvakt för att få hästtid?

Tja det beror ju på hur det ser ut runtomkring. Om inte sambon kan ha barnen av nån anledning så har det väl hänt att jag skaffat barnvakt men inte ofta alls, jag har försökt ta hästarna när han ska vara hemma.

Nu sista året har det hänt lite oftare men han jobbar borta under nästan 14 dar i taget och då har jag tagit hjälp av både vänner och släkt vid vissa tillfällen som träningar etc. Men nu är barnen så stora (6 o 10) att de kan vara själva en stund om jag rider "hemma" och kan följa med och promenera om jag rider ut.

I ditt fall med körning så är det ju lite speciellt, det jag funderar på är om du inte har nån kompis som kan vara medhjälpare ibland också.

Gör det som känns rätt för er - det brukar vara det bästa.
 
Sv: Hur ofta har ni barnvakt för att få hästtid?

Min mamma kommer en dag i veckan och då åker jag iväg och tränar på dagen. Annars rider jag när sambon är hemma på eftermiddagen/kvällen. Några dagar i veckan tömkör jag i en hage med bra underlag (har ingen ridbana men stall på gården). Lillkillen tycker än så länge att det är kul att titta på...:laugh:
 
Sv: Hur ofta har ni barnvakt för att få hästtid?

Mina svärföräldrar passar ofta min lille son. Och det är ofta just hästar/ridning som jag håller på med då. Det har jag absolut inget dåligt samvete för då jag vet hur gärna de vill passa honom.

Min pappa passar honom också ibland, kortare stunder om jag ex har hovslagare eller veterinär hemma. Min man tar honom alltid på kvällen om jag ska rida efter jobbet eller så. Så här funkar det för det mesta bra med barn och hästtid.
 
Sv: Hur ofta har ni barnvakt för att få hästtid?

Oftast så får sambon ta hand om barna medans jag är med hästarna.
Ibland så frågar jag mina föräldrar om de har tid/lust att ha dem en stund.
Brukar alltid lösa sig om det verkligen behövs barnvakt.
 
Sv: Hur ofta har ni barnvakt för att få hästtid?

Min sambo är ledig 2-3 dagar i veckan beronde på vilken vecka det är, då åker jag till stallet tidigt och är hemma på em.

Jag har medryttare 2-3dagar i veckan, annars hade det inte fungerat.

Varje fredag åker min stora hon är 5år snart med mig till stallet, och hjälper mig, hon tycker det är jättespännande. Och min mamma passar min lilla 1åring.

Var Sön har mina vilodag och glassar i hagen hela dagen. Då har stallägaren koll på dom.

Ibland kör det ihop sig och alla får hjälpa till.
 
Sv: Hur ofta har ni barnvakt för att få hästtid?

Jag har numera en nanny som kommer 3 timmar/dag 3 dagar/vecka sa att jag kan aka och rida. Funkar jattebra :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 387
Senast: Habina
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp