Bukefalos 28 år!

Hur ofta klippa klorna?

Bobbo

Trådstartare
Hur ofta klipper ni klorna på era hundar? hur gammal är hunden, ras?
Hur ofta rekomenderas det att klippa?

skämdes nästan lite igår när jag klippte min lille vovve och sambon undrade hur ofta man skulle klippa och jag inte hade någon aning. Jag klipper när jag ser att det behövs.
sen blev jag lite nyfiken på hur ni andra hundägare gör. ;)

Jag har en jack russell på 3 år som jag klipper ungefär var 3-4 vecka, beroende på hur klorna ser ut, det går aldrig över 4 veckor iallafall.

/ Bobbo
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag klipper en gång i veckan, sen filar jag lite efter jag klippt. Det gör jag för träningens skull, så att han ska bli van regelbunden vård och för att hålla klorna korta så att pulpan inte blir längre den också. Lämnar men för länge skjuter pulpan iväg också, tror jag? Så som jag lärt mig i alla fall :)

Men jag borstar och klipper främst en gång i veckan för att han ska få regelbunden träning med det.

Veterinär berömde om hur lättundersökt han var, så det måste ju gett sina fördelar :)
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag kanske är lite manisk, men jag klipper nog en gång i veckan. Min hund har svarta klor, och jag kan ha svårt att avgöra hur mycket jag kan klippa, så jag klipper hellre lite, men ofta. Då riskerar jag inte att klippa för mycket.
Jag vet inte alls vad som är rekommenderat, faktiskt... Jag har en pincherkille på 9 år.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Det är ju väldigt olika. Jag hinner nog klippa klorna 2-3 gånger på min lilla innan jag behöver klippa på den stora. Allt beror på hur fort det växer, tassens form, slitage osv.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Man klipper när det är behov för det. De två nuvarande måste jag klippa minst en gång i veckan eftersom de växer jättefort. Den förra klippte jag var 3-4:e vecka och hunden innan dess fick klorna klippt som valp, men inte en enda gång som vuxen då han slet ner dem till perfekt längd själv.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Försöker att komma ihåg att klippa en gång i veckan, Söndagar blir det oftast. Men det glöms ibland av och då blir det varannan vecka.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag klipper ungefär varannan vecka.

Uppfödaren rekommenderade varje vecka, men hon springer så mycket att hon sliter klorna bra på egen hand.

WSS, 8 månader.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Min labbehane klipper jag 1 gång i veckan. 10årig gammal gubbe, klorna växer fort och han sliter dem inte lika mkt nu som när han var yngre och mer aktiv. Förut klippte jag varannan vecka. Nu luffsar han mest omkring i passgång:p svarta grova klor

Lilltiken, också labbe 2,5år klipper jag klorna på ungefär 1 gång i månaden, sliter dem jättemycket själv eftersom livet tydlingen måste gå i full fräs!! Ljusa smala små klor.

/LL
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag klipper min mellanpudels klor 1 gång/ vecka, på vintern lite mer sällan. Jag håller koll när det behövs och de brukar bli runt en vecka emellan. Hon är fyra år:)
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Här klpps dom också varje vecka (fredagar klipp o damsug)
Har vi valpar klipps dom oftare både för träning och för att inte mamsen ska bli sönder riven av småttingarna.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

en gång i veckan behövs på min. Jaktlabradorhanne, två år i oktober.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag försöker hålla klorna korta. Har två salukis hemma nu och klipper en gång i veckan. Ibland blir det 1½-2 veckors mellanrum men då känns det som om jag borde klippt för ett tag sedan när det väl blir av... :o
Så ofta har jag klippt oavsett hur gammal hunden varit. Har haft hundar i alla möjliga olika åldrar hemma.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag klipper min hunds klor ungefär vartannan vecka men jag kollar också dem dagligen, behövs dem tidigare så tar jag dem såklart tidigare, ibland behövs bara 1-2 klor och resten är "bra".
Hon är 50% Schäfer, 25% Kungspudel och 25% Jämthund men är i storlek med Schäfertik.

Min syster har en Jack Russel och hon är agressiv så de har bara klippt klorna på henne en gång sedan de fick henne (4-5år sedan) men de var tvunga att söva henne den gången och veterinären sa att det var bättre att de fick slita sig själva så de klipper inte dem mer. Vi går däremot mycket på asfalt så de sliter sig själva väldigt bra!

När hon var liten klippte vi hennes klor ungefär 1-2ggr i veckan och kanske en halv millimeter bara för att träna henne!
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Klipper när det behövs, var tredje vecka kanske? Mina springer mycket i berg och då sliter de själva mycket. Och går man mycket i berg och skog så får inte klorna vara för korta heller.

Har en beardec collie på 5 månader och en chihuahua/jrt-blandis på 4 år.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag klipper/skalar klorna varannan eller var tredje dag. De växer som ogräs och skulle jag klippa en gång i veckan måste jag kapa en halv cm. Det tycker min lilla knubbsäl är obehagligt. Men att ta lite och ofta bryr han sig inte om, utan ligger då så snällt på rygg.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag klipper var 5-10 dag, beroende på hur de jobbat. Aldrig nånsin mer än 14 dagar mellan klippning.
 
Sv: Hur ofta klippa klorna?

Jag tänker alltid att jag borde klippa varje vecka men skjuter gärna upp det och i slutändan brukar det gå några veckor emellan. Framförallt med Camaro då det är ett litet projekt att klippa hennes klor..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 387
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 243
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 181
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp