Bukefalos 28 år!

Hur pensionssparar ni?

A

andyrytt

Som rubriken lyder så är jag intresserad av hur ni pensionssparar och vad ni har för tips för en som ska börja sätta upp en ordentlig plan för pensionen nu! =)

Tacksam för alla svar jag kan tänkas få.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Sparar 300kr/mån i ett vanligt IP-sparande i en generationsfond för 80-talister som viktar om innehavet till säkrare placeringar ju närmre pension man kommer.
Har sparat i 3 år och började när jag var 22.
Jag omfattas av tjänstepension, samt har gjort aktiva val vad gäller mina PPM-pengar.
Kommer öka på IP-sparandet i takt med att min inkomst ökar.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Dåna har ett dåligt pensions avtal via jobbet så sparar jag relativt mycket privat i pensionsfonder, just nu 10% av lönen. Träffar SEB en gång om året och går igenom siffrorna. Hade jag inte haft ett så dåligt avtal på jobbet hade jag aldrig någonsin orkat bry mig...
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Jag har i många, många år sparat 300 kr i månaden - som höjdes till 400 och nu 500/månad.

De besked jag får varje år visar att pengarna bara är en väldigt liten skvätt som kommer att ge ett marginellt tillskott till min usla pension. Jag sparar i länsförsäkringars pensionssparande.

För egen del antar jag att jag kommer att behöva jobba livet ut om jag överlever pensionsdagen.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Som rubriken lyder så är jag intresserad av hur ni pensionssparar och vad ni har för tips för en som ska börja sätta upp en ordentlig plan för pensionen nu! =)

Tacksam för alla svar jag kan tänkas få.

För de allra flesta är vet vettigaste att amortera. Din bank som tjänar pengar på att du lånar och pensionssparar lär inte berätta det för dig, men så är det.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Självklart ska man amortera också. Men alltför många har "huset som pensionsförsäkring". Även om lånen är slutamorterade kanske inte pensionen ändå räcker och då ska man ju vara beredd på att sälja huset och flytta för att få ut likvid... Har man det i åtanke så.

IP-sparandet är avdragsgillt i deklarationen, spara det du får tillbaka så kan man dessutom utnyttja ränta-på-ränta-effekten.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

För de allra flesta är vet vettigaste att amortera. Din bank som tjänar pengar på att du lånar och pensionssparar lär inte berätta det för dig, men så är det.

Man kan väl göra bägge delarna?

jag pensionssparar men jag ser även till att amortera och hoppas kunna amortera bort en rejälare skvätt när jag lägger om lånet kommande vår.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Jag pensionssparar 300 kr och har gjort i 20 år. De är värda strax under 100 000 nu så det det är kanske inte så imponerande.

Samtidigt håller jag på att spara på ett konto med något högre ränta än bankens för att kunna amortera av rejält framöver. På så sätt borde jag kunna ha det rätt OK om jag kan hyra ut ett hus och några stallplatser så länge jag orkar. :)
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Upp till 12000 per år kan man få avdrag på på skatten, förutsatt att man skattar det beloppet såklart.

Med en 30% skattesatts får man då alltså tillbaka 3600 kr i skatteåterbäring. Kan ju vara värt att tänka på!

Själv pensionssparar jag dock inte... än. Då jag inte har någon inkomst för tillfället. Men så fort jag pluggat klart och skaffat jobb så ska jag absolut börja på en gång!
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Jag sätter in 500 kr/mån på ett privat pensionssparkonto (och amorterar på bolånet). Jag öppnade mitt privata pensionssparande för bara något år sedan men jag hoppas ha många år på mig att fylla på eftersom jag bara är 30, och jag avser att öka storleken på insättningarna med tiden.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Självklart ska man amortera också. Men alltför många har "huset som pensionsförsäkring". Även om lånen är slutamorterade kanske inte pensionen ändå räcker och då ska man ju vara beredd på att sälja huset och flytta för att få ut likvid... Har man det i åtanke så.

IP-sparandet är avdragsgillt i deklarationen, spara det du får tillbaka så kan man dessutom utnyttja ränta-på-ränta-effekten.

Nej allt får få har huset/bostaden som pensionsförsäkring. Avbetalningstiden på en bostadsrätt i storstäderna börjar bli 200 år. Dvs den nivå där Japan kraschade för 20 år sedan och varifrån man inte återhämtat sig än.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Man kan väl göra bägge delarna?

jag pensionssparar men jag ser även till att amortera och hoppas kunna amortera bort en rejälare skvätt när jag lägger om lånet kommande vår.

Visst, men om frågan är hur man sparar bäst så vinner amorteringar. Sen får man ju rimligen med tiden en högre disponibel inkomst i och med att räntor och amorteringar går ner... och då får man fundera hur man bäst sparar de pengarna då.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Jag har ett privat pensionssparande sen många år, just nu sparar jag en tusenlapp i månaden. Sen har vi ett sparkonto som vi sätter av pengar på till att amortera lån, och när något av lånen ska läggas om passar vi på att amortera vi bort en del. jag loggar in då och då på minpension.se och kollar läget, gör prognoser med olika pensionsåldrar för att få lite koll på var vi hamnar. Jag gissar att prognosen är hyfsat rättvisande eftersom vi kommit upp en del i ålder.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Det ena utesluter inte det andra. Jag kanske inte var tydlig nog, jag menade inte att man inte ska amortera, utan att man behöver både spara och amortera :)
Amorterar man endast så kan det bli så som jag skrev i mitt tidigare inlägg.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Jag sparar just inget i traditionell form utöver det som min arbetsgivare betalar in åt mig. Men jag försöker tjäna så mycket som möjigt och jag försöker betala av mitt hus så fort som möjligt.

En känd företagsledare sade en gång "Det är inte på de stora inkomsterna man blir rik, det är på de små utgifterna." Jag försöker leva efter det även om jag är hopplöst shoppingsugen på allt möjligt hela tiden..
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Ja skuldfri måste vara det rätta huset betalt = låga boendekostnader.

Flyttar till ett mindre hus nästa månad med reda från första dagen kommer ge låga boendekostnader eftersom vi kan lägga 80-90% kontant samt att det kommer vara billig uppvärmning. Kommer bo för stamma kostnad som en etta eller två i stan. Kommer även vara ett bra boende när man blir gammal och skröplig, vi köper huset av en som är över 90.

Små fasta utgifter samt skuldfri bör ge en ganska trevlig pensionärstillvaro.
 
Sv: Hur pensionssparar ni?

Planterar 6 ha skog, röjer 25 Ha fixar till 6 km skogsbilväg.
Ska hugga ner 8 stora lärkar i vinter till en altan som jag ska bygga i vår.
På den ska jag sitta i kvällssolen och njuta när jag blir pensionär:)
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken lyder. Vad ska jag söka efter? Vill inte köpa en svindyr låda från Kentucky så tänkte bygga en egen 😁
Svar
12
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 295
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 113
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp