Hur reagerar era hästar EFTER bremsning?

Grayrain

Trådstartare
Ja som frågan lyder- efter bremsning, hur beter sig era hästar?

Jag har haft häst i många år utan att jag känner att jag ens behövt lära mig vad brems är.... tills i förrgår då vi helt enkelt stod en situation där det handlade om "pest eller kolera".
Min lilla häst blev lugn, visst, och vi fick ta hand om såret. Men NU efter, sedan två dygn tillbaka, är hon ledsen och orolig :(
Jag känner mig som EN BOV. Det känns som jag slagit min bäbis :(
Hon vill inte komma när jag kommer ut, som alltid annars och ser mycket besvärad ut. Kan det vara mer min oro som förstorar mitt intryck eller är det vanligt att hästan reagerar så här känsligt? För då måste det ju gjort vansinnigt ont???? :(
Tack.
 
Garanterat känner hon att du är besvärad av händelsen. Skulle tippa på att det snarare var att ni "tvingade" er på henne och att du i efterhand tycker händelsen är jobbig snarare än just att hon blev bremsad som gjorde att hon reagerade.

Om du själv skulle vara övertygad om att detta faktiskt bara var ett nödvändigt ont o inte ha dåligt samvete för det tror jag din häst hade tagit mindre illa upp. Så fungerar iaf mitt djur, han läser mig bättre än vad han "tycker själv". Hästar är inte så pipiga o de är inte långsinta, men de känner av oss rätt mkt bättre än vad vi tror i många fall.

Jag har ogillat brems väldigt mycket, kanske mest pga att vårt förra sto inte alls funkade m brems utan blev värre. Min häst blev verkligen påtvingad behandling m brems osv tills han satte stopp för det hela. Han tar lätt illa upp men det var inget som satte spår på viset du beskriver alls o det tror jag helt enkelt berodde på min inställning (och jag försökte för honom att gå med på behandlingen rätt hårdhänt innan samtliga gav upp). Skulle jag gå på honom orättvist eller sedan inte vara nöjd med mitt agerande blir han däremot väldigt lätt som du beskriver. Likaså om personer han inte känner så väl säger åt honom även om det är helt korrekt agerat. Han blir liksom lite osäker då. Men han lär sig att det är ok att även de korrigerar honom när han härjar lite för mycket.
 
Mig veterligen gör inte brems ont. Det finns vad jag förstår nerver(?) i mulen som bedövar/lugnar hästen.
Jag har läst att krubbitare/luftsnappare snabbare blir lugna men kan efter ca 15 minuter blir precis tvärtom.

Jag kan inte se att brems skulle vara av ondo när man måste göra saker, precis som lugnande är.

Men, jag är benägen att hålla med @the_connmara att det nog mer kan bero på hur du känner det.
Jag har mer den inställningen att hästar, precis som hundar och barn måste stå ut med att tvätta sår etc och gör de inte det så "hindras" de genom att få brems, lugnande eller lyfta på andra ben eller så.

Är de vana sedan låg ålder att de i vissa sammanhang måste ge med sig så blir allt lättare. Har de aldrig varit med om det kan de säkert reagera som din häst. Om man då tröstar och annat kan det bli värre.
 
Garanterat känner hon att du är besvärad av händelsen. Skulle tippa på att det snarare var att ni "tvingade" er på henne och att du i efterhand tycker händelsen är jobbig snarare än just att hon blev bremsad som gjorde att hon reagerade.

Om du själv skulle vara övertygad om att detta faktiskt bara var ett nödvändigt ont o inte ha dåligt samvete för det tror jag din häst hade tagit mindre illa upp. Så fungerar iaf mitt djur, han läser mig bättre än vad han "tycker själv". Hästar är inte så pipiga o de är inte långsinta, men de känner av oss rätt mkt bättre än vad vi tror i många fall.

Jag har ogillat brems väldigt mycket, kanske mest pga att vårt förra sto inte alls funkade m brems utan blev värre. Min häst blev verkligen påtvingad behandling m brems osv tills han satte stopp för det hela. Han tar lätt illa upp men det var inget som satte spår på viset du beskriver alls o det tror jag helt enkelt berodde på min inställning (och jag försökte för honom att gå med på behandlingen rätt hårdhänt innan samtliga gav upp). Skulle jag gå på honom orättvist eller sedan inte vara nöjd med mitt agerande blir han däremot väldigt lätt som du beskriver. Likaså om personer han inte känner så väl säger åt honom även om det är helt korrekt agerat. Han blir liksom lite osäker då. Men han lär sig att det är ok att även de korrigerar honom när han härjar lite för mycket.
Hej! Det har du nog helt rätt i.
Jag har insett mer nu i efterhand att det faktiskt var nödvändigt och sa liksom till mig själv att sluta läsa in för mycket i hennes ögon. Och nu tycker jag allt att hon inte ser så märkvärdigt sårad ut längre. Haha!!
Ibland kanske man tänker för mycket som en människa och för lite som en häst :P
Jag är den lalliga och mammiga sorten. Måste bli bättre på att bara lita på mina beslut och vara ledande.
 
Mig veterligen gör inte brems ont. Det finns vad jag förstår nerver(?) i mulen som bedövar/lugnar hästen.
Jag har läst att krubbitare/luftsnappare snabbare blir lugna men kan efter ca 15 minuter blir precis tvärtom.

Jag kan inte se att brems skulle vara av ondo när man måste göra saker, precis som lugnande är.

Men, jag är benägen att hålla med @the_connmara att det nog mer kan bero på hur du känner det.
Jag har mer den inställningen att hästar, precis som hundar och barn måste stå ut med att tvätta sår etc och gör de inte det så "hindras" de genom att få brems, lugnande eller lyfta på andra ben eller så.

Är de vana sedan låg ålder att de i vissa sammanhang måste ge med sig så blir allt lättare. Har de aldrig varit med om det kan de säkert reagera som din häst. Om man då tröstar och annat kan det bli värre.
Tack för svar!!
Jag fick lära mig, ganska omgående i en kurs i hantering, för 4-5 år sedan att bremsningen är något man bör välja bort helt om man kan då den orsaker smärta och obehag. Men kanske har mycket mer hänt sedan dess och just denna informationen felaktig, jag vet inte. Men med den informationen till hands kände jag ju obehag över att göra det mot henne. Jag hade nog haft lättare för att tänka att jag gör det "för henne" om jag lärt mig rätt från början. :-/
Hade jag haft mer tid att ta ett beslut hade jag nog kollat upp mer info om bremsningen innan ingreppet och känt mig mer beslutsam och självsäker och på så sätt oroat henne mindre.
Ni har så rätt i att hästarna läster in mycket i vårt beteende.
Jag borde faktiskt lärt mig mer om metoden för länge sedan egentligen. :-/
Men har väl inbillat mig att jag aldrig kommer behöva utöva den.

PS. Satt igår och "googlade" lite om bremsning. Det är fler än jag som blivit ledda att tro att smärta och obehag är orsaken till att hästen stelnar. (Går i trans). Någon som vet vad som lärs ut om kust bremsningen idag i ridskolorna? Det är ju typ 10 år sedan jag gick :P
 
Jag vet ju inte om det skapar smärta. Det går ju att kolla vetenskapligt. Det som eventuellt talar mot det är väl att smärta (tvätta sår etc) skapar rörelse snarare än fastfrysning. Men, jag vet ju inte säkert.

Däremot kan jag tänka mig att tillfoga smärta om det är absolut nödvändigt. Om jag måste tvätta ett sår, som ju gör ont så måste jag. Måste jag använda brems för min och hästens säkerhet, så måste jag.

Någon annan gjorde mig uppmärksam på att något av de lugnande medlen som man ger faktiskt ger större smärtupplevelse än utan men att de blir lugna.

Med det sagt så kan man ju dra den slutsatsen att en lugn häst inte automatiskt känner mindre smärta men man kan snabbt göra det man måste.
 
Jag tvivlar på att bremsning är smärtfritt. Bara själva akten att dra åt nosen så hårt som möjligt borde ju helt logiskt tala för sig själv. Dock vet jag ingen som bremsar för skojs skull, utan det är oftast det som alternativ eller annat lidande för hästen.

Har även flera gånger sett hästar som fått brännsår osv efter bremsning, då när man bremsat och sen har hästen försökt komma loss...
 
Håller med övriga här, men tänkte också på att en av anledningarna till att hästen har verkat lite bortvänd och otillgänglig kanske beror på att han/hon har ont av skadan? Läste nyligen om att veterinärer har börjat prata om "pain face" hos hästar, dvs att hästar som har ont har ett speciellt uttryck i ansiktet.
 
Jag ogillar brems skarpt. Min egen ''går'' inte att bremsa, han ställer sig på bakbenen och blir heltokig så fort man tar tag om nosen på honom om han tror att det är brems på gång, lyckligtvis är det väldigt sällan jag känner att jag skulle ha haft behov av att bremsa.
I vintras var jag dock med och bremsade en annan häst mycket, han hade ett jättestort operationssår som skulle tvättas, och det blev svårare och svårare att få på kalaset, eller att ens närma sig efter att den åkt av.
Han bremsades alltså dagligen i ett par veckor, och till slut blev han faktiskt riktigt aggressiv så fort jag eller ägaren kom i närheten av honom, så jag tror inte att det är en så trevlig upplevelse för dem, men som sagt, ibland MÅSTE man göra vissa saker, och då är man liksom tvungen. Sår måste tvättas.
Det var först i våras som han slutade uppträda hotfullt mot mig.
Nu när jag tänker på det kan hans reaktion faktiskt lika gärna ha berott på smärtan av att tvätta såret som av bremsen, han måste ju ha lärt sig koppla ihop smärtan i såret med att bli bremsad.
 
@LitetÄpple Det var nog såret som gjorde ont men å andra sidan är nog bremsen signalen att "nu kommer det göra ont" (även om den inte gjorde lika ont som såret).

Jag tror nog ingen tycker att det är roligt eller skitbra att använda brems. Men till saker som annars kan leda till kamp eller annat så KAN det vara ett hjälpmedel som är skonsammare än att bråka och ta en evinnerlig tid.
 
Jag har svårt att tänka mig att hästen beter sig så här enbart pga själva bremsningen.
Samtidigt som du bremsade så utförde du ju en uppenbarligen smärtsam sårvård, hur vet du att det inte är den hästen minns? Den kanske fortfarande känner av såret och känner sig lite "skadad och ynklig"? Den kanske reagerar på dina känslor av händelsen, att du går runt och "skäms" och oroar dig.

Det är lite lurigt med brems, gör man fel kan det få motsatt effekt och kan såklart vara smärtsamt då. Jag bremsar inte gärna en häst om situationen redan börjat bli upprörd, det är risk att det inte fungerar om hästen redan fått ett adrenalinpåslag och då riskerar man såklart att den skadar sig själv eller andra.

Hade en häst som brems fungerade särskilt klockrent på, hon blev jättelullig och avkopplad, speciellt om man lade på den rent förebyggande, innan vi hann börja bråka. :)
Klarade mycket avancerad sårvård, ögonsalvor och liknande på henne helt utan medhjälpare tack vare att hon var "bremsbar".
 
Jag tvivlar på att bremsning är smärtfritt. Bara själva akten att dra åt nosen så hårt som möjligt borde ju helt logiskt tala för sig själv. Dock vet jag ingen som bremsar för skojs skull, utan det är oftast det som alternativ eller annat lidande för hästen.

Har även flera gånger sett hästar som fått brännsår osv efter bremsning, då när man bremsat och sen har hästen försökt komma loss...

Använder man en klämbrems kommer man dels åt rätt ställe enklare, dels blir det ingen omvridning av mulen och det finns inget rep som kan nypa hästen. Fäster man den dessutom i grimman finns ingen risk för den stackare som ska försöka hålla bremsen på plats medan hästen kränger och slår med huvudet. Större chans att bremsa hästen på ett positivt sätt, alltså. :)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 030
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Jealle
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 901
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp