Hur reagerar hästen på "fel" språk?

the_connemara

Trådstartare
Redan när jag var mkt liten (ngt år, satt i vagn) skilde jag ut min grannes dotter och kallade henne för "det". Hon var någon typ av bokstavsbarn och betedde sig inte riktigt likadant som alla andra. Det var ju inte illa menat från min sida utan jag bara "kände på mig det", eller något.

Min nybörjarkompis verkar inte ha så mycket känsla för djur (?), unghästen betraktar iaf honom som en "det". Han (kompisen) är bland annat mycket facinerad av mulen på hästarna och går direkt fram till dem o petar på mulen (med ett finger). Trots mina nogsamma introduktioner av honom till unghästen (skeptisk mot nytt folk o spec killar) så är unghästen fullt och fast övertygad att det är något fel på honom men accepterar honom nu med en lika förundrad min varje gång. Varje gång killen går fram till honom förväntar han ju sig ett pet på mulen som han fortfarande inte förstår men som han kopplar till något denna killen gör och som inte är farligt, om än konstigt. Jag pillar/pussar/gullar mycket med min hästs mule men gör ju det på ett helt annat vis. Den äldre hästen tycker nog det är lite småkul, hon tycker han är lite lustig men blev även hon lite tveksamt inställd till honom de första gångerna innan hon lärde sig att det bara är hans konstiga vis att hälsa, typ. Trots att han är en fullt normal människa så använder han ju ett helt ologiskt förhållningssätt till djuren (enligt mig) och de uppfattar det direkt.

Av någon anledning så kopplade jag ihop dessa två intryck och började fundera över hur hästar uppfattar ex bokstavmänniskor (ADHD o liknande, jag har inte någon koll på det området) och människor som inte riktigt beter sig som "vanliga" människor. Behöver ex handikapphästar "lära sig" förstå de som rider dem eller har man hästar som är mer tålmodiga vad gäller annorlunda beteende eller hur gör man?

Jag vet inte om våra hästar förstår skillnaden i att min kompis bara stundvis uppför sig lite konstigt eller om en människa "är" konstig. Det är just det här med att gå direkt på dem och peta dem på mulen de reagerar över. Men hästar är ju bra på att läsa av människor, kan de då få problem med människor som har problem så att säga?

Hade vart intressant att höra från någon som har mer koll :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

Jag hade en fjorda som var med på handikappridning och det gänget var alla förståndshandikappade och lite "snea och vinda" i kroppen. Speciellt en gravt förståndshandikappad kille som låg på en bår för han hade nån form av ryggmärgsskada och var bara med för att få komma ut lite, honom "adopterade" fjordan så när ridningen var över för dom andra var det bara att tränsa av och plocka av sadeln och släppa henne så gick hon direkt till honom och började pyssla och pussa på honom trots hans osammanhängande rörelser och alla hans ljud. Dom kunde snacka en timme, dvs. hela tiden som vi andra fikade.

Tilläggas kan att fjordan inte tyckte nåt vidare om barn och definitivt inte hundar eller annat "konstigt".

Det är såna saker man minns bäst som hästmänniska.
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

Jag tror inte att det som vi människor ettiketterar som "sjuk" automatiskt uppfattas som sjukt av hästarna. Det är kommunikation och närvaro av något annat slag som spelar roll för dem.

Däremot känner jag väl igen det du säger om att hästarna behandlar vissa "fullt friska" människor som att "okej, hän är speciell, man ska vara snäll mot sånna". Det finns hästar som behandlas så också- hästar som andra hästar behandlar med stort överinseende, och inte alls drabbas av flockens vanliga ordning och regler.

/Migo
extremt faschinerad över sånt här
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

En människa som är handikappad eller på något vis inte beter sig riktigt som andra människor kan ju fortfarande bete sig helt korrekt i hästars (och andra djurs ögon).


Däremot känner jag väl igen det du säger om att hästarna behandlar vissa "fullt friska" människor som att "okej, hän är speciell, man ska vara snäll mot sånna". Det finns hästar som behandlas så också- hästar som andra hästar behandlar med stort överinseende, och inte alls drabbas av flockens vanliga ordning och regler.

/Migo
extremt faschinerad över sånt här

Det där är som sagt intressant. Jag tror att flockdjur och djur som uppfostrar sina egna avkommor på något vis måste kunna känna kärlek till andra individer. Det är liksom en förutsättning för att en flock ska fungera, att individerna tycker om/älskar varandra. Och en känsla som går hand i hand med kärlek är empati. För att älska någon måste man i viss mån kunna förstå den individen och sätta sig in i dennes situation.
Vi människor är ju som bekant flockdjur och jag tror att många av våra känslor och behov kan härledas från detta, och alltså appliceras till andra flocklevande arter, såsom hästar.
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

Min erfarenhet av hur hästar reagerar mot handikappade (har jobbat på ridskola) och människor med "annorludnda" (enligt normen som jag avskyr) beteende är att de väldigt snabbt förstår att det är något som är annorlunda med denna människa jämfört med många andra.

Många hästar, speciellt ston, reagerar genom att ta extra väl hand om, och har mer förståelse och tålamod med dessa människor.


För att ta ett exempel hade vi ett fbl/hbl-sto på en ridskola, hon var het och lite känslig. Väldigt snäll och ville inte illa men, het.
Så fort de handikappade satte sig upp, blev hon ett lamm, hon gick som om hon hade ett ägg på ryggen.
Samma sto som kunde ha försökt hoppa ur skinnet en halvtimme tidigare under ett dressyrpass, kunde nu skritta avslappnat och lungt med en människa som satt och skrek och flaxade med armarna och drog henne i manen. Trotts att hon var håröm och inte gick att rycka manen på, rörde hon inte en min nu.



Kan det vara så att hästarna slås av din kompis "uppriktigthet" och enkelhet?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

Min bror har Down's syndrom och jag kan nog säga att jag har upptäckt att det är något annat med hästarna när han är nära till en viss del också.

Min bror brukar rida på vår b-ponny medans någon leder ponnyn. Ponnyn, som i vanliga fall är lite halvsprallig, busig och ganska lätt irriterad, blir en lung stabil ponny som tar små små pyttesteng och verkligen är försiktig.

Iofs blev han så, när en liten kille på 5 år var här för att provrida honom också, så jag tror att han läser av eller känner vad det är för en människa som sitter däruppe. Lite surt för 5 åringen som ville ha en lite snabbare häst när ponnyn tog ett steg i taget, sakta, sakta.

Jag kan också märka att när jag och min bror är ute i stallet så kunde han klappa min lite huvudskygga häst ganska rejält på huvudet utan att han reagerade, medans jag var tvungen att va väldigt försiktig när jag närmade mig huvudet och först klia lite och sen röra på hela huvudet.

Det är väl det, annars har jag inte märkt något specifikt förutom att den nya hästen tittade till lite extra när han såg min bror för första gången.

Sen kan jag väll lägga till att min bror mer är en människo-människa än djur-människa. Små barn blir han så glad av och kan titta på dom hur länge som helst. Jag förstår honom iofs. :) De är söta!
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

KL
Mitt sto som kan vara stentuff med mig, gick som en försiktig katt och böjde mjukt på nacken då en osäker och lite autistisk flicka provred.
då hennes "normala" kompis som tyckte sig kunna rida, hoppade upp och började styra och driva, då spände hästen upp sig, surade ihop och såg ut att vara på väg att vilja kasta av tjejen.
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

hästens modersmål är ju visuell kommunikation!

om det behövs så förstärker den det med sitt kroppsspråk med störe och större signaler.

så för den är det helt naturligt att först läsa av avsikten människan har med det den gör.
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

Kan det vara så att hästarna slås av din kompis "uppriktigthet" och enkelhet?

Tänk om det vore så väl :D Nja, den stora kanske, hon är för övrigt en mycket förlåtande nybörjarhäst har det visat sig på äldre dagar. Ungisen vet jag inte, han är nog mest skeptisk. Men så har han oxå lite svårt för folk som bara klampar rätt på honom.
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

För övrigt, intressanta svar och iakttagelser allihopa :bow:

Att hästar ofta är mycket förlåtande och "tål mer" med nybörjare är ju allmänt känt, kan hända de känner av samma saker?
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

Människor har ju alla FEL språk jämfört med hästar, de uppfattar säkert inte alls hanikappade etc på samma sätt som vi, som fel. Däremot uppfattar de säkerligen att de uppför sig annorlunda än "vi vanliga" människor. Det som hästar skyggar för är ju oftast rovdjursbeteende OCH som jag uppfattar det reagerar de enormt starkt på INTENTIONEN vi har;-) (Jag behärskar dej, jag bestämmer , jag är rädd fast jag döljer det med tuffhet, jag VILL att du ska älska mej osv) och än varre om vi VISAR något annat än det vi egentligen känner :p vilket vi faktiskt väldigt ofta gör ju. I synnerhet vi som "VILL" ngt med vårt umgänge med hästarna...jag menar vi har ofta en massa ambitioner inbakade i vårt hästeri, även sådnan ambitioner som vi inte vet om kanske;-)
Jag vet att t ex Monty Roberts har tankar kring hästar och barn med t ex adhd etc. Han menar att de är bra för varandra sas. Hästar är ärliga, de gör som de känner och jag tror att de känner sig trygga med andra som inte låtsas.
Sen brukar jag faktiskt använda annorlunda beteende ibland med mina hästar för att göra dem nyfikna eller bara som experiment. Min unghäst tycker det är helkul när jag lägger mej i hagen tex eller om man hoppar på ett ben eller nåt annat löjligt, man blir mycket intressant;-)
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

Många hästar, speciellt ston, reagerar genom att ta extra väl hand om, och har mer förståelse och tålamod med dessa människor.

Då var min tant undantaget som bekräftar regeln. :D
Hon vände helt enkelt röven till och gick sin väg när hon presenterades för en "speciell" människa.
Iof så har hon en "dra åt h-lvete" :devil: attityd överlag och man måste vara sjukt ödmjuk när man hanterar henne för hon har otroligt stor integritet.
Denna människa klampade bara rätt på för att kramas lite med den gulliga hästen och den gulliga hästen visade klart och tydligt vad hon tyckte om det. :D
("Kom inte hit! Hej då!")

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; hästar ÄR fascinerande!
 
Sv: Hur reagerar hästen på "fel" språk?

ÅH du skulle se mitt dräktiga sto och hennes käresta.

Det är äkta, ren pur kärlek dem emellan (sen är ju den dräktiga inte sämre än att hon betäcker ibland men det är till bådas nöje :rofl: ).

Min gastar och skriker och gapar när hennes käresta går förbi (de har varit i olika hagar). Släppte tillbaka henne så de går i samma hage nu. Och det var pussar och kel (slick på halsen osv) och de liksom satt ihop, den andra jagade bort alla andra från min (som är kapabel att sköta sitt eget rangordnande).

Den som "vaktar" kan i sin tur koppla av helt och sova som en liten gris när min har uppsikt.

De är underbara att betrakta :love:

Min bryr sig normalt inte så mkt om andra hästar. Men den HÄR. Åh. (Och så hennes shettis förstås, men det är hennes "barn", anser hon, en annan nivå).

(Min lilla är också en underbar individ som ÄLSKAR alla, hon ler åt hela världen, och hon går nu med en äldre farbror som är mkt förtjust i henne).

Kort och gott.

Vi har glada hästar hemma i bra konstellationer.

Och jo, de brukar "ta hand" om på ett annat sätt än vi gör, ofta.

Mina hästar (de som ÄR mina och de jag har tagit mkt hand om) har alltid behandlad mig med silkesvantar när jag har haft migrän, ALDRIG strul eller bråk då.

:)

:love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 307
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 693
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp