Förbytt häst under pälsbyte!

En sked i fickan... tack så mycket! Jag känner på magkänslan att det här är vad det egentligen handlar om. Himla tacksam att du tog dig tiden!
Tipsar även om att använda en sån här manborste till kroppen för att jobba på att bli av med pälsen.
Laddar inte upp en massa statisk elektricitet som de mjuka borstarna. Jag "river av" hela hästen (han älskar det) och sen borstar jag av stövet som rivits upp med en mjuk borste i naturmaterial.
26045_l.jpg
 
Jag tar det mesta av dammet nu med fuktig svamp. Jag får stötar av det mesta, bilen , på jobbet mm. Men har inte fått det i stallet så det har nog med kläderna att göra
 
Jag tar det mesta av dammet nu med fuktig svamp. Jag får stötar av det mesta, bilen , på jobbet mm. Men har inte fått det i stallet så det har nog med kläderna att göra
Jag får stötar i princip hela tiden, jag kan dra mig till minnes en gång när häststackarn skulle köra ner mulen i min famn och fick sig en stöt för nån vecka sen.

Ska också ta fuktig svamp idag istället för vanliga grejerna. Funderar på vad jag ska ersätta pälsskrapan med. Den är en sån i metall och han njuter verkligen av att man använder den. Piggborste eller sån gummiskrapa kanske....
 
Tipsar även om att använda en sån här manborste till kroppen för att jobba på att bli av med pälsen.
Laddar inte upp en massa statisk elektricitet som de mjuka borstarna. Jag "river av" hela hästen (han älskar det) och sen borstar jag av stövet som rivits upp med en mjuk borste i naturmaterial.
Visa bifogad fil 87415
Jag har ju kört med pälsskrapan, han älskar verkligen när man gör det. Men den är ju metall så jag får ta gummiskrapa och köpa mig en sådan där som på bild.
 
Nu tjötar jag lite om honom, men du är inte ensam. Finns många duktiga tränare som går in på detta, men Warwick har riktigt bra tips, om du vill ha dom:

(lång video här)
Fattar att han är expert på beteende och så och inte ser nån risk för en spark där men jag blir sjukt nervös av att han står precis bakom hästen :crazy:
 
Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för några veckor sedan, blivit som förbytt. Det är som en helt annan häst. Jag vet... hästar kan bli helt tossiga den tiden. Men jag behöver STÖD; och känna mig mindre ensam i detta. Det är en känslig häst, kallblodstravare. Vi har alltid haft en otroligt fin kontakt, han såg mig snabbt som "sin människa" och har varit den finaste bästa kompisen! Perfekt relation på alla sätt, inte haft några som helst problem i vare sig ridning, hantering eller nånting alls. Kallblodstravare, 9 år, valack.


Men nu:

*ska absolut inte komma in från hagen, springer runt runt i TIMMAR.

*Skyggar direkt man närmar sig och slänger sig.

*Totalt likgiltig för mig som han fram tills för typ 20 dagar sedan kom till som en liten glad hundvalp.

*INGEN kan få in han från hagen.

*Beteendet är detsamma med alla, inte bara jag. Han ska minsann inte komma fram i hagen, till NÅGON.

*Jag har ALDRIG brukat pisk eller våld mot hästen o kör endast mjuka metoder, NH och belöningsbaserat. Jag skriker inte, jag slår inte, jag gör inget konstigt.

Han är genomgången av alla sorts experter och han har inte ont.

Jag gör mitt bästa här men jag gråter varje kväll över att min häst uppenbart inte tycker om mig längre. Jag försöker hålla masken på jobbet och i stallet men inuti är jag helt förstörd över detta. Jag har haft många hästar innan men aldrig någon som varit så här. Det tar på mitt självförtroende. Jag hade hoppats att fler har liknande erfarenheter så jag inte behöver känna mig så himla ensam.
Jag lyssnade på avelspodden för några veckor sedan där de tog upp hur man kunde genom att fodra dem rätt I GOD TID innan fällningen hjälpa hästar som blir väldigt påverkade av pälsfällningen. Avsnitt 47
 
Jag har inget minne av att jag blev så statisk som ung. Idag blixtrar det om mig när jag klappar hunden. Funderar på om jag blir laddad av bilen.
 
Tror det har mycket med skorna man har på sig.
Får aldrig stötar hemma.
Har fodrade gummistövlar i stallet får inga stötar där heller.
 
Jag lyssnade på avelspodden för några veckor sedan där de tog upp hur man kunde genom att fodra dem rätt I GOD TID innan fällningen hjälpa hästar som blir väldigt påverkade av pälsfällningen. Avsnitt 47
ja det kan man ju göra men nu hade jag pratat med samtliga tidigare ägare och ingen hade noterat något nämnvärt i samband med pälsbyte och därför så jag ingen anledning att ändra på något, förutom att jag ökade grovfoder i december. Jag är nu 100% säker på att problemet inte är pälsfällningen utan att han fått stötar.
 
Jag har inget minne av att jag blev så statisk som ung. Idag blixtrar det om mig när jag klappar hunden. Funderar på om jag blir laddad av bilen.
Ingen aning vad det beror på men jag har dragit med det lite av o till. Men det var flera andra i stallet som kände igen sig och vissa är väl mer laddade än andra ;-)
 
Jag brukar ta i gallret på en box regelbundet och framförallt efter jag tagit av täcken och innan jag tar i hästen igen, då brukar jag leda bort det statiska
Tror det har mycket med skorna man har på sig.
Får aldrig stötar hemma.
Har fodrade gummistövlar i stallet får inga stötar där heller.
Ja det tror jag med problemet kom efter att jag slängde gummistövlarna jag brukade ha och gick över till vandringskängor.
 
Min dam är likadan! Jag förstår verkligen din känsla i att man känner sig så oälskad av hästen.. hemskt är det!
Jag försöker att tänka att de har vårkänslor o visar att de vill vara ute, att hormoner o allt sånt spritter o massa instinkter väcks i kroppen på dem som de kanske inte får utlopp för på det sätt vi har häst. Det enda sättet jag får in min häst när hon är som värst då kan vara att hon får gå lös o jag leder in de andra hästarna. Det kan ju vara något att testa?
Annars försök låta han vara. Sluta gå ut i hagen med prylar som grimma, grimskaft osv, som signalerar att du vill ha något av honom. Utan gå bara ut o erbjud sällskap, kli, godis, osv. Ge han lite tid o försök att inte sätta någon prestation i det som att du måste fånga honom av ngn anldning som att "såhär måste man kunna göra" osv, förmodligen känner han ju dina känslor kring det hela och din frustration vilket kanske gör situationen värre.
Det går över av sig självt! Tålamodsprövande dock :heart
 
Jag har åxå en som blir helt koko. Hon överreagerar på alla ljud. Flyger iväg och går i taket för minsta lilla. Skittråkig att rida just nu för allt ska ifrågasättas och hon kan inte hålla någon fokus för allt är farligt. Det är verkligen inte kul när det blir så här. Går det bra en dag så går nästa 3gånger bakåt istället. Hon får b-vitamin och extra protein samt Naf magic. Börjar tidigt med det. I vinter har hon ätit det hela tiden då hon föll ur vid en skada. Funderar på om brunsterna spelar in åxå. För hon blir inte riktigt lika jobbig på hösten. Hon blir jobbig men det är hanterbart.
 
Allt syntetiskt skapar elektricitet vid rörelse. Har man t ex fleecetröja, underställ i syntet, vantar, sockar, byxor, ja allt som rör sig och skapar friktion och framförallt när det rör sig mot varandra skapar det statisk elektricitet.

Jag håller alltid i trä med ena handen när jag tar av täcken för att inte elektrifiera hästen och jag använder alltid lädergrimmor. Det tycker jag minskar elstötarna. Är det långt att gå i hagen kan det vara vettigt att ta i en trästolpe strax innan man går fram till hästen.

I övrigt, om det nu skulle vara så att din häst ändå känns lite off så är det proteinet man ska höja. Det hjälper dock inte att göra det nu utan det gör man två-tre månader innan pälsen börjar falla eftersom det är då den nya pälsen blir till. En lagom höjning brukar vara 10% och det ger man sedan tills pälsbytet är klart.
 
Jag kanske missat men är detta din första vår hästen?

Många bra tips i tråden som även min häst reagerar på. Han blir också ännu mer känslig I huden/pälsen än normalt så jag anpassar helt enkelt borstningen till det. Han tolererar bäst en gammaldags svettskrapa mot pälsen så jag drar den och efteråt en mjuk borste över de stora områdena och där sadeln sitter. Sedan får resten vara. Mindre pet på hans ömma hud och mindre genererad statisk elektricitet. Pysslar lite mer med man/svans/hovar vilket han gillar så får vi ändå lite pysseltid utan att irritera i onödan i en jobbig tid.
 
Vi märker av att våra hästar som ju är inkörda ändå blir rädda för ljud just nu. Dessutom på ett sätt som mer liknar "pigg-rädsla" än något annat.
Jag skulle också ta av selen på en av dem och han knep med rumpan och blev "rädd" vilket ju inte är normalt alls. Det känns mer som hud-ont eller bara kollrig i huvudet just nu.
 
Min dam är likadan! Jag förstår verkligen din känsla i att man känner sig så oälskad av hästen.. hemskt är det!
Jag försöker att tänka att de har vårkänslor o visar att de vill vara ute, att hormoner o allt sånt spritter o massa instinkter väcks i kroppen på dem som de kanske inte får utlopp för på det sätt vi har häst. Det enda sättet jag får in min häst när hon är som värst då kan vara att hon får gå lös o jag leder in de andra hästarna. Det kan ju vara något att testa?
Annars försök låta han vara. Sluta gå ut i hagen med prylar som grimma, grimskaft osv, som signalerar att du vill ha något av honom. Utan gå bara ut o erbjud sällskap, kli, godis, osv. Ge han lite tid o försök att inte sätta någon prestation i det som att du måste fånga honom av ngn anldning som att "såhär måste man kunna göra" osv, förmodligen känner han ju dina känslor kring det hela och din frustration vilket kanske gör situationen värre.
Det går över av sig självt! Tålamodsprövande dock :heart
Tack för värmande ord! Jag har bestämt att göra ungefär som du skriver ett par veckor.
 
Jag har åxå en som blir helt koko. Hon överreagerar på alla ljud. Flyger iväg och går i taket för minsta lilla. Skittråkig att rida just nu för allt ska ifrågasättas och hon kan inte hålla någon fokus för allt är farligt. Det är verkligen inte kul när det blir så här. Går det bra en dag så går nästa 3gånger bakåt istället. Hon får b-vitamin och extra protein samt Naf magic. Börjar tidigt med det. I vinter har hon ätit det hela tiden då hon föll ur vid en skada. Funderar på om brunsterna spelar in åxå. För hon blir inte riktigt lika jobbig på hösten. Hon blir jobbig men det är hanterbart.
Då är jag inte ensam om eländet! Hoppas det går över snart. Funkar Naf magic? Har kollat på den
 
Allt syntetiskt skapar elektricitet vid rörelse. Har man t ex fleecetröja, underställ i syntet, vantar, sockar, byxor, ja allt som rör sig och skapar friktion och framförallt när det rör sig mot varandra skapar det statisk elektricitet.

Jag håller alltid i trä med ena handen när jag tar av täcken för att inte elektrifiera hästen och jag använder alltid lädergrimmor. Det tycker jag minskar elstötarna. Är det långt att gå i hagen kan det vara vettigt att ta i en trästolpe strax innan man går fram till hästen.

I övrigt, om det nu skulle vara så att din häst ändå känns lite off så är det proteinet man ska höja. Det hjälper dock inte att göra det nu utan det gör man två-tre månader innan pälsen börjar falla eftersom det är då den nya pälsen blir till. En lagom höjning brukar vara 10% och det ger man sedan tills pälsbytet är klart.
Tack för dina tips! Skärmdumpar och sparar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 476
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp