Hur rider m på bettlöst?

kallamigmimmi

Trådstartare
Hej jag har funderat på att skaffa betlöstt eftersom min hästen har problem med att ha bett. Men jag är osäker på villet jag ska tästa och allra mest på om jag kan klara av att rida på bettlöst! Vet att det ska användas av vana ryttare.. jag är van ryttare på bett men inte på bettlöst (aldrig tästat)

Hur fungerar det? är det svårt? och behöver jag ta hjälp av någon när jag vänjer hästen vid bettlöst?
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

nejnej, varför skulle det vara mer avancerat? :p Visst, om du alltid ridit med bett så är det väl bra att börja på inhägnat område, tills du känner att du har kontroll, och att hästen lyssnar bra, och förstår. Är det hackamore eller sidepull du funderar på?
Hackamore är ju något skarpare, och då får du helt enkelt tänka på att vara väldigt lätt på handen.
Pröva dig fram, jag tycker inte att det är någon direkt skillnad
:idea:
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Hej jag har funderat på att skaffa betlöstt eftersom min hästen har problem med att ha bett. Men jag är osäker på villet jag ska tästa och allra mest på om jag kan klara av att rida på bettlöst! Vet att det ska användas av vana ryttare.. jag är van ryttare på bett men inte på bettlöst (aldrig tästat)

Hur fungerar det? är det svårt? och behöver jag ta hjälp av någon när jag vänjer hästen vid bettlöst?

Som sagt bara att prova. Ponnyhack är lite mildare än den andra varianten. Kan dock inte ta ledande tygeltag. För ledande krävs en sidepull (som ju ordet uttrycker). Finns andra varianter också, som jag ej provat, som drar åt runt nosen.

Prova som sagt inhägnat först. Jag har haft flera hästar som inte alls gillar hack. De gillar inte att det stramar åt runt nosen och gick och slängde med huvudet. Har även haft hästar som inte gillar sidepull, att tygeltaget tar dem över nosen. Det är ju givetvis så att med sidepull så kan en häst som har tendens att dra ännu större chans att göra det.

Bettlöst gör att man inte får samma finlir. Men måste man så måste man. Om vanligt tränsbett fungerar så är det att föredra.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Jag har ridit med "den som drar åt nosen". Tyckte den funkade bra men det är lite svårare/långsammare att ge eftergift eftersom remmarna kan fastna lite. Dessutom hamnar tränset lätt snett om man tar mycket i en tygel. Hästen trivdes iaf bra med det.

Personligen tycker jag bäst om hackamore.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Jag rider ett islandssto som går hur fint som helst med hackamoore (den mildare varianten), senast idag blev hon kallad "dressyrponnyn" =)
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Hej jag har funderat på att skaffa betlöstt eftersom min hästen har problem med att ha bett. Men jag är osäker på villet jag ska tästa och allra mest på om jag kan klara av att rida på bettlöst! Vet att det ska användas av vana ryttare.. jag är van ryttare på bett men inte på bettlöst (aldrig tästat)

Hur fungerar det? är det svårt? och behöver jag ta hjälp av någon när jag vänjer hästen vid bettlöst?


jag rider min donna med vanligt tredelat bett, hackamore och sidepull (inte alla samtidigt dock :p)
men när jag skulle vänja in henne (kolla om det fungerade bättre med bettlöst än med bett, då hon inte riktigt gillade bett just då -växtperiod-). Så tog jag en vanlig remont-nosgrimma och satte tyglarna i (hade inte lust att kosta på en sidepull innan jag visste om hon skulle gilla det eller ej), jag hade även bett i munnen på henne, och tyglar i bettet ifall att hon inte skulle lyssna på tygeltagen genom remontnosgrimman. Men det var inga problem, hon lyssnade bra ändå, vi var ute i skogen och traskade. Lite svårare var det att få stopp på na när vi satt fart, men med träning så lyssnar hon nu lika bra på både bett, hackamore och sidepull. :banana:
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Jag rider med sidepul. Har aldrig kännt att det är skillnad. Rider lika med bett som utan.

Men det har lite o göra med hur hästarna är. Vissa inser välidgt kvickt att det är bettlöst o drar gärnet:devil:. Har hamnat i sådan situation ute på en ridtur. Hästen gick kanon till en början. Sen va det som om han fattade att han kunde dra o jag hade inte en suck. (det hade jag;)) Men inte på en gång.:D
Bääsan jag har nu red jag in på bettlöst. Har aldrig varit nervös på henne.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Det finns ju även ridkapsoner och muserolas, om du vill ha lite alternativ. Min pålle håller på att ridas in med kapson nu. Kapsonen har samma funktion som ett tränsbett (men används kanske lite annorlunda) och kan användas lika finkänsligt. Upplever jag det som.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Jag rider min polle på sidepull mellan varven(minst 2 ggr veckan), mest då jag rider ut lite lugnare ritter men de innefattar även trav och galopp.
Han går superbra och blir inte starkare av det fast han "rankas"
som en pigg ponny.
Men det är bara att pröva sig fram tills ni hittar ett bra alternativ.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Hm ska nog ta och tästa mig fram i padocken någon dag. Att ha både bett och sidpull första gången värkar ju jätte bra:D Tack för tipsen!

Är det någon som har bilder på bettlöst, spec sidpull? har ingen aning hur det ser ut??? har googlat men hittar inget, har häller inte hittat var man kan köpa det..
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Hade hackamore på min ena valack som ibland är rätt orolig i munnen. Slutade med det då han kom på olika sätt att slippa undan arbetet. Började rida med bett men ska börja med bettlöst nu igen.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Jag började med hackamore för två veckor sedan, eftersom min häst börjat protestera mot bettet, dels genom att han inte vill bli tränsad (brukar annars stoppa in huvudet sjlv i tränset) och dels genom att dra ned huvudet mellan frambenen.
Jag satte på det, anpassade och gav mig ut, han hade stått en och en halv vecka, så det kändes som ett självmordsuppdrag;), första turen red jag på lång tygel, körde rätt mycket avsaktning och igångsättning det passet för att han skulle få känna och förstå att vi fortfarande jobbade med vikt/säte. Han testade två ggr att vända, annars inga problem, efter det har jag mer och mer övergått till att jobba som vanligt, rider som med ett vanligt bett i stort sett, har lite längre tygel, men tycker faktiskt att jag har fått ytterliagre en effekt att jag är mer noga med att vara mjuk i handen och i balans utan att hänga i tygeln. Så det är bara positivt. Hästen går mkt bättre generellt, han protesterar inte längre i dressyren och blir jag hård märker jag det direkt på att han höjer huvudet. Han har blivit mer avslappnad och går nöjt lång och låg.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Oj det låter ju kanon bra! men det är väl olika hur dom reagerar. men om man rider som om allt är som vanligt så kanske det inte märks så stor skilnad. kan man inte svänga hästen med hackamore mer en med vikten? får man inte dra i en tygel eller hur fungerar det. Min pålle är väldigt bra på att plötsligt vända hemåt om det blir lite farligt, är lite orolig för att jag inte kan göra någonting då. Jag rider med långa tyglar (men kontakt) nu och använder vikten mycket så då kanske hakamore inte är så långt bort :) men sedan är jag lite fundersam eftersom jag ska sälja honom sedan och då blir det ytterligare ett krav på den nya ryttaren om han ska ridas på hackamore. : /
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Man kan dra i bara en tygel, men jag rekommenderar det inte. Hackamore verkar annorlunda än bett. Rida med vikthjälper gör man väl alltid?

Sidepull är mer likt bett, det känns inte lika mycket för ryttaren om du förstår. Det är lättare att korrigera stora vändningar eller hur jag ska uttrycka det, om man inte är van vid bett med skänklar.

Själv rider jag på bosal, och då kan det bli lite svårt att svänga med ledande tygeltag :p
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Bettlöst gör att man inte får samma finlir. Men måste man så måste man. Om vanligt tränsbett fungerar så är det att föredra.

Ehm, va? :crazy:
Det blir väl snarare MER finlir tycker jag, eftersom hästarna inte upplever tygeltagen lika skarpa och brukar acceptera dom på ett helt annat sätt upplever jag. Jag "finlirar" förmodligen mer med sidepull än med tränsbett, eftersom risken att hästen upplever mig som hård i handen är betydligt mindre än om jag skulle sitta och fiffla en massa med tränsbett - så länge man är konsekvent givetvis så kusen inte slutar lyssna.

Men precis som med de flesta olika bettlösningar - man får tänka på vilken typ av verktyg man använder. Går inte att rida likadant på sidepull som man rider med tränsbett lika dåligt som det brukar gå att rida likadant på stång som man rider på tränsbett.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Det är det enda bettlösa man får tävla western med, i alla fall ett tag.. :p
23defebruari9.jpg

Finns i de flesta westernaffärer, är svindyra :crazy: Jag köpte min begagnad. "Tyglarna" är hemmagjorda.
Man kan använda en repgrimma, det är inte riktigt samma sak, men nästan.
Hur man knyter repet/tyglarna
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Hej jag har funderat på att skaffa betlöstt eftersom min hästen har problem med att ha bett. Men jag är osäker på villet jag ska tästa och allra mest på om jag kan klara av att rida på bettlöst! Vet att det ska användas av vana ryttare.. jag är van ryttare på bett men inte på bettlöst (aldrig tästat)

Hur fungerar det? är det svårt? och behöver jag ta hjälp av någon när jag vänjer hästen vid bettlöst?

Snarare skulle jag vilja att alla nybörjare började rida med bettlöst för hästmunnens skull, men då kräver det såklart att hästarna är skolade på det innan! :p
Det man får tänka på är att det är bra att lära in inverkan av det och hur man förväntar sig att hästen ska svara innan man börjar rida med det. Gärna redan från marken. Då blir det samtidigt lite av en kontroll hur bra hästen svarar på det så man kan avgöra om man "vågar" ge sig iväg ut i skogen direkt eller borde börja i skritt på inhägnat område alt. jobba ännu mer från marken först! ;)
Lär in att ge efter för tryck. Hästen ska kunna ge efter i sidled, rygga och stanna för tryck, det är det absolut viktigaste. Sen kan man gärna lära hästen att sänka huvudet också för tryck nerifrån när man står på marken. Även om det känns bakvänt eftersom man inte kommer ha den vinkeln på tygeltaget från hästryggen så är det bra att den lär sig att slappna av framåt/nedåt för tryck på nosen.

Man lär in det enligt metoden: lite tryck, lite mer tryck, högt tryck tills hästen känner att den "måste" komma undan obehaget, efetrgift så snart hästen tänker åt rätt håll, och sen kräver man liite mer för varje försök. När man ska träna in ryggning och halt kan man förstärka lite med pet på bogen från början. Tänk på att du behöver få en reaktion från VARJE tygeltag för att inte bli inkonsekvent (lätt att de slutar lyssna om man är alltför inkonsekvent) så lyssnar hästen inte på det mjuka tygeltaget behöver man förstärka såpass att den lyssnar, men alltid börja med det mjuka tygeltaget.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Det finns ju även ridkapsoner och muserolas, om du vill ha lite alternativ. Min pålle håller på att ridas in med kapson nu. Kapsonen har samma funktion som ett tränsbett (men används kanske lite annorlunda) och kan användas lika finkänsligt. Upplever jag det som.

...och är mycket skarpare...!

Vilket både kan vara bra (vid okänslig häst) och dåligt, men bra att tänka på.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Jag har nog inte sett ett sådant förut. Dum fråga kanske men har du tre tyglar? Själva tränset liknar mitt sidepull lite - skillnaden verkar vara hur man fäster tyglarna?
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp