Bukefalos 28 år!

Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jaa jag antar att alla gör på sina sätt och det fungerar uppenbarligen bäst för er. Jag gör på mitt sätt som har fungerat skitbra hittills för mig i alla fall och dom flera 100 hästarna jag lett omkring på...

Jag orkar inte längre med att skriva då jag får massa påhopp om att jag gör fel för jag anser att det inte finns något rätt och fel utan att man måste läsa av varje individ och se vad det är man har i andra änden snöret. Det har jag skrivit i mina inlägg också.

stöttestenar att ta i beaktning:
Om du inte litar på hästen kommer den aldrig lita på dig.
Hästen måste göra fel för att lära sig göra rätt.
Människan kan aldrig bli en 100%ig ledare för en häst.


Good Luck
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ja det handlar om att kunna läsa hästar.
Det är inte gjort på en pisskvart. En del lär sig aldrig.


Att tänka säkert- är INTE att rekommendera ngn över nätet att ha hästen bakom sig! Det är av en anldening som man i S. rekommenderar att gå jämte hästen- för att just kunna lära sig att läsa av hästen. Man ser vad den håller på med o vad den reagerar på.
Du vet inte alls hur denna hästen funkar eller för den delen TS.

Förstår att du inte känner till denne.
Googla.
Han är en mkt sympatisk människa som bl. a säger-
Tycker att många som sysslar med Nh missar det o vill dominera sin vän.

Jag arbetar till viss del med horsemanship och har hästen sidan om mig, men ser alltid till att jag leder och hästen får inte flytta på mig.

Nh går ut på att få en bra relation till sin häst, därför väljer många att jobba med det istället för andra sätt..

Men alla vägar bär till Rom och det viktigaste är att man kommer dit som ett team och inte för att den ene är rädd för den andre..
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Tack så mkt för ALLAS svar, kan vara bra att få olika svar ibland ;)

Tycker nog att NH verkar vara rätt för mig :)

Det svåraste jag har känt är just hur man tillrättavisar, men det har jag fått massa tips på :D
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Där får man nog tjata lite- tills hästen förstår:angel:
Berömmet gör att den lär sig!

Axel- som inte flätade luggen när jag tävlade- för att det var fult:cool:
ja, om det gället träning så försöker jag visa tydligare hjälper. men om hästen bara busar så visst vad är en häst utan bus.... om nu hästen dummar sig så blir jag lite iriterad on ryter till....det hjälper faktiskt på min häst...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

:)
ja, om det gället träning så försöker jag visa tydligare hjälper. men om hästen bara busar så visst vad är en häst utan bus....:rofl: om nu hästen dummar sig så blir jag lite iriterad on ryter till....:confused:det hjälper faktiskt på min häst...
:laugh::confused:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

beröm är ett mänskligt beteende, har du någon gång sett hästar i en flock berömma varandra? men om man känner att man vill berömma så är väl det okej främst för våran egen del =)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Då jag mestadels jobbar med 1-3 åriga travare så använder jag nyp metoden för att hästen skall förknippa ett visst beteende med en otrevlig känsla fungerar ofta utmärkt på elaka ston som vill bitas o sparkas. Hingstar finns oftast bara ett spö eller en aning mera elak metod att binda dom kortare så att dom inte kommer åt att bita dig. Om dom blir riktigt dumma. Men slå aldrig ett sto det gör bara att dom förlorar psyket:cry:. Ston är egen sinnade och har sin egen vilja låt dom ha det om dom inte försöker bita/sparka dig. Har sett för många klippa till sina ston som inte är farliga utan bara lyfter ett ben:eek:. Annars brukar ett litet kyvnyp:devil: fungera bra men det måste vara snabbt och så att hästen helst inte skall se vad du gjorde. Men tro inte att en häst bara kommer stå still på gången/i boxen låt dom leva lite så länge dom inte gör något farligt.
Mina egna hästar brukar få göra lite vad dom vill:love: så länge dom inte gör något som kan skada mig eller någon annan. Det gör att när du väl säger till på skarpen så brukar dom stå riktigt still. Hoppas det hjälper någon :D kom ihåg ett nyp går lång väg ;):rofl:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Skulle du nypa mitt ena sto satt du som ett frimärke i väggen, det kan jag lova dig.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det är säkrast att ha hästen bakom sig i alla situationer. Den kommer inte att välja att fly rakt på dig om den blir rädd. Den kommer springa förbi dig, Blir den rädd och snurrar runt så snurrar den inte på dig, halkar den, halkar den inte på dig osv...

Det är inte överförbart på ALLA hästar....i sista änden är även hästar individer. Trodde själv jag var ganska duktig på häst efter att ha arbetat med och haft häst på hobbynivå i 25 årsamt gått ett gäng utbildningar.

Men ack vad jag bedrog mig....min nuvarande vallack skulle aldrig välja att inte hoppa rakt i knär på dig. Efter 3 års slit kan idag JAG ha hyfsad koll på honom och han ha hyfsad respekt för mig...men låt för jösse namn ingen annan ta grimskaftet.

Det är en häst med i grunden fasligt dålig respekt för människan och som av måsnga betraktas som lika farlig som han kan vara charmig med sina extrer.
Jag skulle aldrig inte ens efter 3 års hantering vilja ha honom bakom mig! Det är som att be om att hamna i rullstol eller 3 meter under jord.

Nu vet jag inte om han är nåt jäkla unikum, men det jag vill ha sagt med detta är att det är faktiskt inte alla individer som "väljer att inte springa på människan."

Med hästens huvud i axelhöjd upplever iaf JAG att man har mycket bättre kontroll och koll på sin häst.

/Zelma
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Tack. :) Jag får snoka runt lite o se om jag kan hitta studien nånstans.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Har inte läst hela tråden ..


När jag ska säga till min häst, så använder jag främst rösten. Jag använder;
Nej, aa aa, hrrm, hytter med fingret till den och ibland bara ett "phh", det beror på graden av tillrättavisning.

Om jag leder den och den går före mig, så visar jag den tillrätta genom att göra som med en hund som drar, nämligen byter håll, och tar med mig hästen,
eller så stannar jag och låter hästen inse vart jag är.

Om det är så att den inte vill stanna när jag gör det, så låter jag den gå runt mig ett par varv, ut på rakt spår igen och halt.
Så håller jag på tills hästen stannar.

Om hästen bits, så slår jag till den på mulen. Mina hästar brukar dock inte bitas.
Men jag vet en häst som gör, uppdiktade namn nu då.

Min kompis har en d-ponny som heter Lucas (uppdiktat som sagt). En dag så var ägaren Linda med sin kompis som heter Sara. Dom skulle pyssla med Lindas hästar (den s.k. Lindas mamma har stuteri), Linda pysslar med Lucas, och Sara tar b-ponnyn Zaffa. Plötsligt så tar Lucas tag om Lindas underarm och biter hårt hårt, så det går hål och blir fula märken. Linda slår hästen på mulen och säger Nej!
Sara börjar gråta och åker hem, hon tkr att Linda var elak mot ponnyn som bara är 5 år. Hon anmäler Linda och hennes mamma för djurplågeri, dock hade djuren det för bra för att djurinspektören skulle ge dom en tillsägelse eller lik..

Är detta djurplågeri? Att slå till hästen på mulen när den gör ngt sånt? ;)
Den är ju dessutom unghäst och bara bott hos "Linda" i 2 månader.

Personligen tkr inte jag det, vad tkr ni ?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag tror att tamhästar vet mer om oss människor än vad man ibland tror.
Och visst har man mycket ut av att lära av hur en hästflock beter sig osv. Men till syvene och sist så måste vi mötas med hästarna på ett annat sätt. De fattar att vi inte är hästar. Kanske inte på en gång men mer och mer under sin levnads gång. Och riktigt gamla hästar är ena riktiga människokännare minsann :). Det handlar förstås om vilken sorts relation man har till sin häst.
Vad jag försöker säga är att min häst älskar beröm för hon vet att när jag låter så, klappar så då är jag nöjd och då har hon gjort rätt och se det tycker hon om. Om inte hästarna hade sådana egenskaper att vilja tillfredställa oss människor så kunde vi nog inte tämja dem. Jag är glad att min häst inte tror jag är en häst. Valacken t ex ger stona ena rejäla tjuvnyp ibland. Men inte biter han mig så. Och inte är det för att jag är en jättebra ledare eller ranghög -för det är jag inte men jag jobbar på det :) Utan han biter inte mig för jag är en sån där konstig sak som sitter på honom, ger honom mat, och pratar med honom... Helt klart inte häst.

Men visst ibland glömmer han bort sig och beter sig mot mig som om jag vore en häst i flocken... det är då man måste påminna honom om att man är en bräcklig människa.


Alltså förlåt mig för detta mycket flummiga inlägg.... Uselt formulerat...
Men kanske det framgår vad jag menar ändå?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Min kompis har en d-ponny som heter Lucas (uppdiktat som sagt). En dag så var ägaren Linda med sin kompis som heter Sara. Dom skulle pyssla med Lindas hästar (den s.k. Lindas mamma har stuteri), Linda pysslar med Lucas, och Sara tar b-ponnyn Zaffa. Plötsligt så tar Lucas tag om Lindas underarm och biter hårt hårt, så det går hål och blir fula märken. Linda slår hästen på mulen och säger Nej!
Sara börjar gråta och åker hem, hon tkr att Linda var elak mot ponnyn som bara är 5 år. Hon anmäler Linda och hennes mamma för djurplågeri, dock hade djuren det för bra för att djurinspektören skulle ge dom en tillsägelse eller lik..
Vi kan ju göra en jämförelse. Ett barn som lever rikt och får det mesta. Som går i en bra skola, får mat, saker och har en "hög" standard. Om dett barn inte får kärlek, inte blir hörd av sina föräldrar/omgivningen, inte får uppmuntran eller behandlas orättvist så mår detta barn inte bra oavsätt hur välställd det har det enligt utsidans mått.

En djusskyddsinspektör måste ha någon att härleda till. Synliga bevis på att ett djur far illa. Där brister vårt djurskydd tex genom att vi inte har ngn lag som säger att hästar skall gå i flock med möjlighet att röra sig i alla gångarter hela dygnet. En häst som mår tydligt dåligt av boxvistelse plågas fortfarande inte efter som att det inte finns några regler som säger det. Och djurskyddet kan inget göra.

Detsamma gäller även missförstådda hästar, eller hästar som far illa TROTS att de enligt våra normer (skapade av människor för ett hästsverige där djuren är en del av en sport). De kan "ha det för bra" men ändå plågas.

Det är fruktasvärt och otroligt konstigt att vi inte gör någonting åt detta, men samtidigt är det också kanske svårt att veta riktigt hur man ska gå tillväga.

Vad som är djurplågeri och inte kan egentligen bara djuren själva avgöra. Det handlar om hur djuret mår av miljön/hanteringen. Lär er läsa djuren och försök att tänka logiskt.

Vill tillägga att jag anmälde till djurskyddet en häst som gick i hage utan daglig tillsyn. Hans båda framknän hade hastigt svullnat upp rejält som två bollar och den var klart halt. Inga tecken på yttre åverkan/skador. Ägarna gjorde inget åt detta. Det var sommar och den gick i beteshage. Detta ansågs inte allvarligt nog och två veckor senare var hästen utan räddning och avlivades i sin hage. Det är idioti att tro att någon myndighet, läkare, förening eller liknande alltid har rätt. Alla är styrda av regler och normer och allas bedömningsförmåga och kunskaper är begränsade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Precis som vi människor är hästar olika individer med olika bakgrund, förutsättningar och personlighet. Därför kan det vara svårt att ge råd på ett forum utan att känna hästen, men jag kan berätta lite om hur jag har det med min Docka.

Jag använder i stort sett bara rösthjälper på henne (röst och vikt i ridning) och det fungerar hur bra som helst. Men det tar ju ett tag innan man lär känna varandra och det är många steg på vägen innan man är framme.
Om min fröken gör något som jag inte uppskattar, ex drar lite i benet när jag kratsar hovarna så brukar det räcka med ett Naaaj (man är ju skåning :D). Skulle hon bete sig illa, (sällan förekommande), så kommer det väl ett HÖRRU och pekfingret i luften från mig och då brukar hon sluta direkt. Kom använder jag för att öka tempot i gångarten och wooo jaaaa för att sakta ner. Staaaaanna för att stanna och GAlopp för galopp exempelvis.

När vi är ute och promenerar tillsammans så har vi nu kommit till att oftast behöver jag inte hålla i grimskaftet utan vi går sidan om varann eller så går hon lite bakom mig. Helst så vill hon gå bredvid mig och smyga in huvudet så att jag har armen om hennes nacke eller hals.
När jag gör henne iordning så har jag nästan alltid henne lös, likaså när jag springer och hämtar sadel, träns, mat och allt annat man hämtar (vi står ute på stallplanen bredvid hagarna med de andra hästarna) och hon börjar inte heller äta om inte jag säger varsågod. I hagen går hon inte i från mig om jag inte säger Hopp och lek!

MEN det här hade kanske inte alls fungerat på en annan häst. Det hänger som sagt på hur mycket man klickar ihop, hästens lynne, ens eget kroppsspråk och tålamod. För vi har fortfarande saker vi jobbar med som inte är 100% än men det går framåt. :)(och en sån lyhörd häst kan vara lite svår ibland också. En gång när vi red ut var jag tvungen att tillrättavisa en annan häst min dotter red på varpå min fröken tvärnitar och ser jätteolycklig ut för hon trodde jag sa Naaaj stanna till henne. )

Är du bara lugn och metodisk så ska det säkert gå jättebra! Lycka till! :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det är inte överförbart på ALLA hästar....i sista änden är även hästar individer. Trodde själv jag var ganska duktig på häst efter att ha arbetat med och haft häst på hobbynivå i 25 årsamt gått ett gäng utbildningar.

Men ack vad jag bedrog mig....min nuvarande vallack skulle aldrig välja att inte hoppa rakt i knär på dig. Efter 3 års slit kan idag JAG ha hyfsad koll på honom och han ha hyfsad respekt för mig...men låt för jösse namn ingen annan ta grimskaftet.

Det är en häst med i grunden fasligt dålig respekt för människan och som av måsnga betraktas som lika farlig som han kan vara charmig med sina extrer.
Jag skulle aldrig inte ens efter 3 års hantering vilja ha honom bakom mig! Det är som att be om att hamna i rullstol eller 3 meter under jord.

Nu vet jag inte om han är nåt jäkla unikum, men det jag vill ha sagt med detta är att det är faktiskt inte alla individer som "väljer att inte springa på människan."

Med hästens huvud i axelhöjd upplever iaf JAG att man har mycket bättre kontroll och koll på sin häst.

/Zelma



Jag tänker inte ens svara för du har inte läst alla mina inlägg i den här tråden, svaret finner du i flera av mina andra inlägg.


Personligen efter att ha läst ditt inlägg tror jag din häst är en väldigt unik individ. Om du har jobbat flera år med hästen och den ändå inte lyssnar på dig till 100% och inte på nån annan alls så gör du uppenbarligen något fel eller så är det något fel på hästen. Men du sa också att den hade ett tufft förflutet, därav tror jag det är du som gör fel..
Men omöjligt att avgöra när man inte sett er "in action"..

En uppfostrad häst ska kunna ledas till och från hagen av "vem som helst" utan större problem, oavsett ras och kön.
Hästar kan vara olika skarpa i huvudet men att avgöra om den är dum eller inte beror på när den är skarp - när du sätter press på den eller inte.
Att leda till hagen är ingen press för en tamhäst, därav kan man inte skylla på ett skarpt huvud, enligt mig, såklart beroende på hästens bakgrund.

Man kan inte jämföra en häst som fått stryk hela sitt liv av människor med en som fått en god uppväxt.
Men faktum är att alla djurarter är mer eller mindre förlåtande om vi lär oss förstå och kommunicera med dom rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det kan finnas yttrefaktorer som sätter press på hästen.

Lullar jag en vanlig dag till hagen med en häst på släp bakom mig, KAN det komma säg en traktor, plastpåse elelr vad som helst som gör att hästen hellre manglar över mig än får detta monster i rumpan.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Men snälla du.
Vet du inte att du måste immunicera- mot allt- skräckscenarior.:D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 584
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 284
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 276
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp