Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag är lite kluven i frågan. Problemet med blandras avel är att det ingen kontroll öht. Köpte själv i mina yngre år (typ tio år sen) en jätte-super-duper trevlig valp som var blandras med spaniel i. Blev grundlurad kan jag ju säga, blev påputtad en valp av "uppfödaren" som var såå trevlig fast jag själv var mer intresserad av kullbrodern men sambon föll för valpen "uppfödaren" förespråkade så det blev den. Fick kolla på vet.besiktningen och allt var u.a. Vi hade ju inte pengar på oss då vi bara skulle kolla på valp så vi gick för att ta ut pengar och sen lämnade vi pengar och hämtade valp + bes. intyg.

Allt frid o fröjd men efter ett tag så märker jag att valpen tuggar konstigt när han äter, kollar munnen och det visar sig att han har ett gravt bettfel så en hörntand går upp i gommen i tandköttet. Kollar bes.intyget för det kan väl ingen vet. missa? Står mycket riktigt gravt bettfel och inte det namn det stod i intyget jag läste hos uppfödaren. Förstår nu hur det måste ha gått till och förstår varför tanten insisterade på att bli av med just denna valpen, hon visade oss säker bes.intyget för brodern som hade samma färg. Vad mer jag i efterhand reflekterat över var att hon hade flera vuxna hundar som var blandraser och visade oss både mamma och pappa samt nån halvsyskon till mamman. Nu i efterhand så har jag funderat över att alla hundarna hade ett visst utseende för att vara blandraser och bestod av samma raser. Mamman och pappan var väldigt lika till kroppstypen även om behåringen var lite olika så jag undrar nu i efterhand om de inte var ganska så nära släkt? Vilket innebär att den sunda blandrasaveln faktiskt var inavel om det så det ligger till, det finns ju inget sätt att kontrollera detta när det rör sig om oreggade blandraser.

Sen så finns det ju bra exempel också som är lyckade.. För ca 20+ år sen så var det ju just debatt om osunda rashundar vill jag minnas i TV. Då tog en bekant till mig två kullar på sin blandras tik modell större (med nåt år mellan kullarna). Det var förövrigt hennes första blandras men hon hade alltid haft hund och schäfer och var grymt besviken på hur schäferaveln började se ut ska tilläggas. Tiken var då en jättetrevlig hund och såg ganska speciell ut så det var många som undrade vad hon var för ras. Då det var flera som var intresserade av valp så tog hon en kull med en hane som var en arbetande hund tror det var väktarhund eller leta fuktskador eller nåt och även han blandis men med ett väldigt trevligt temprament. De flesta valpar var förbokade men några sattes ut på annons och hon var väldigt petig med sina valpköpare och hade sen även valpträffar. Alla valparna fick "stamtavla" (alltså hon skrev ett papper på vad föräldrar och farföräldrar hetat och vad det var för raser i), var avmaskade och vaccinerade och vet.besiktade samt fick med sig snuttefilt o mat. Att det blev en andra kull var för att valpköparna i sin tur hade bekanta som ville ha en lika trevlig hund som deras vänner hade. Nån valp kom tillbaka då valpköparnas familjesituation ändrades och kompisen omplacerade den men annars så var alla nöjda med "sina" hundar och de hade några valpträffar också där jag följde med på en och alla hundarna verkade mycket riktigt ha växt upp till riktigt trevliga individer. Sen vet jag ju inte om det var ren tur eller kombinationen tur, petig med valpköparna och tät kontakt med dem samt att alla raserna i dem var ganska bra sällskapsraser och ingen krävande bruksras.

Mindre bra exempel var att en av dessa tikar som sålts i sin tur parades (just med tanken att få gulliga valpar) med en doberman. Jag köpte en valp och det var nog det mest krävande i hundväg jag haft (fram till nu), hade skarpt temprament. Därmed inte sagt omöjlig men det krävdes mycket jobb, aktivering och konsekvens än vad jag behövt med tidigare hundar. Efter två år så var min hund den enda i den kullen som var vid liv, en blev överkörd och de andra hade blivit avlivade då de blivit aggresiva eller ägarna tröttnat och de inte gick att omplacera. Min hund var helt underbar när vi tagit oss förbi de första två åren och tyvärr så efter en separation så fick jag omplacera honom till en barnfamilj när han var fyra men de tävlade till och med lättare lydnad med honom med bra resultat. Att det blev så tokigt med hans syskon är nog för att hon som sålde dem inte var så noga med köparna och inte heller tänkte på att upplysa om att de hade en krävande ras i sig och skulle behöva mycket aktivering och jobb. Om de blev köpta för att vara sällskapshundar och för att det var så gulliga så kan jag förstå att de kanske blev tokigt om de var likadana som min hund som behövde jobb, annars hittade han på egna uppgifter..

Nu har jag en renrasig dvärg pinscher och han har krävt minst lika mycket jobb om inte mer som min dobberman-korsning :p. Hade hans kullbror också ett tag och han var helt tvärtom, jättenöjd med att bara ligga och mysa hela dagarna så ibland fundar jag på om jag tog och behöll "fel" hund ;). Jag har faktiskt blivit mycket mer negativt inställd till blandisar efter min egen dåliga erfarenhet med spanielkorsningen som till personligheten var den bästa hund jag haft dock!

Sen så har jag märkt att det finns även oseriösa renras uppfödare men det är ju mer koll där på hur gammal tiken får vara, hur många kullar, hur tätt osv osv. Dessutom kan man kolla upp föräldrar och farföräldrar i databasen, men jag har märkt att om hunden går bra på utställning så finns det en tendens att inte se ev negativa sidor.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Om de hd-fria föräldrarna har hd-fria syskon, hd-fria mor och farföräldrar, och mor och farföräldrarnas syskon är hd-fria, är chansen 99,9% att din hund inte kommer att ha några problem med sina höfter. Hd-statusen på släkten kollar man på 5-10 minuter på SKK Hunddata om det är en renrasig hund man är intresserad av. *helt utan ironi*
Om vi nu pratar HD-raser, har du något stöd för din häftiga siffra?
PL
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Nix, 99,9% är överdrivet med tanke på att miljöfaktorer som foder, överdriven motion och brist på motion och rörelse också inverkar förutom slumpmässiga genetiska variationer. Mitt budskap är att man med hjälp av SKK Hunddata kan bli mycket mer än hyfsat säker på att valpens höfter inte kommer att orsaka problem.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Kl
Vart kommer alla dessa dåliga höfter ifrån? Varför blev det såhär/sådär?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Hur många som tar en kull blandrasvalpar tar hänsyn till vilka sjukdomar som finns i raserna?eller rasegenskaper? Man behöver bara titta på diverse annonssidor för att se rent hisnande kombinationer...


Många gånger skapar NI med renras dessa blandraser. Någon har köpt en dyr fin renras...och vill givetvis ha en valp. Man tar kanske grannens hund. Ska vi som har blandraser då få spott och spe för att vi köper dom..när NI fött upp dom från början ??. En blandras kommer ju från en renrasig hund...mmm. Men någon tar hand om dess hundar, och det är vi, då får vi spya efter oss. VARFÖR ? För att ni tycker vi vill köpa billiga hundar..inte sant på en fläck. VEM ska ta hand om dess hundar ? Ni ska vara glada att någon faktiskt har förbarmande...Men ni med renras är ju inte mycket bättre..får ni inte kullen såld..då rear ni. Ska det vara så här ? Sluta avla när det inte finns tillgång anser jag...

SKK ger jag fingret åt..värre jäkla förening får man leta efter. Har dom gjort något aha.-bra under alla dess år dom funnits ??? Om dom gjort det, då borde det knappast finnas så extremt många sjuka individer. Varför vill man ha sjuka hundar undrar jag ? Vad vill denna ego-förening egentligen ??? Vad vill ni ? Är det vi mot dom ? Är inte alla oavsett, hundar ??
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

"Oseriosa uppfodare".

"Oseriosa kopare".

"Stod inte oserios uppfodning".

Ar vad folk sager - inte att blandis AGARE ar fy o fy,

Ang. SKK, sa ar det en registrerings organisation. Vad dom gjort? Bla. Hunddata som du ska veta ar ratt unikt for sverige och som gor att svenskar, om de laser pa, kan gora ett battre och mer upplys val i sitt hundkop an t.ex. amerikaner.

Vem rear? Hur gar "Rea" ihop med "Seriosa" uppfodare? Har ju skrivits gang efter annan i traden att det finns oseriosa uppfodare pa bada sidorna. Och igen, upprepats femtioelva ganger "Stod inte -oseriosa- uppfodare".

(forlat om jag later lite kort)
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Vadå "ni"? Tror inte att många som svarat i den här tråden medvetet skulle ta en blandraskull på sina renrasiga hundar. Min hund kommer iaf inte att få bidra till någon sådan avel hur fin och fantastisk (dessutom röntgad och mentalbeskriven men bra resultat) jag än tycker att han är.

Men visst finns det uppenbarligen en hel del oseriösa/okunniga som köper renrasiga hundar och sedan tar blandraskullar, tyvärr :(

Men lägger man mycket tid och möda på att hitta en bra uppfödare och kolla upp hälsostatistik och mentalstatistik har jag svårt att tro att man väljer att avla på sin hund om denna inte uppfyller de krav man själv hade på avelsdjuren när man letade valp. Om hunden uppfyller den de kraven så väljer man med stor sannolikhet att avla renrasigt.

Uppenbarligen finns det även de som köper alla dessa blandrasvalpar, skulle det inte finnas köpare så skulle tillslut inte många va dessa uppfödare finnas kvar då det inte blir lönsamt, det kostar ju om man måste avliva valparna istället för att sälja dem. Så det jag ogillar är oseriösa uppfödare och köpare. Har man väl köpt sin blandrashund (och antagligen varit en oseriös köpare om man inte t.ex. köper en från hundstallet eller liknande) så finns det INGEN som säger att man är en oseriös ägare.

Vid finns det en del negativt att säga om SKK men hunddata och avelsdata är ovärderliga hjälpmedel för både uppfödare i jakten på bra avelsdjur och för hundköpare i jakten på bra uppfödare och intressanta kullar. I och med att BPH finns nu så promotar de ju mer och mer för att man ska mentalbeskriva hundar av andra raser än bruksraser också vilket är bra.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Det var nog bland det dummaste jag läst!

Jag hoppas (Vill gärna tro, men idioter finns alltid) att ingen föder upp renraser med tanke på att sälja till blandrasavel. Och om Ulla vill ha en valp efter sin snälla hund och väljer Bertils hund istället för Lasses som har samma ras och passar bra, då är det hennes fel och ingen annans.

"Vi" ska vara glada för att du förbarmar dig över blandraser? Jag hade varit gladare pm folk slutade tycka synd om hundar och köpte dom bara för att dom är billiga eller söta, och istället köpte hund för att dom har användning för dom. Det finns såååååååä många hundar som ingen vill ha, folk tröttnar för att dom inte inser vilket jobb det är med hund. Och tro det eller ej, så är det oftast dom lyckligt lottade hundarna som blir omplacerade, för det finns precis lika många hundar som lever i misär hos folk som inte kan vill eller orkar ta hand om dom. Och kollar man på valfri försäljningssida för hundar är det en mycket större procent blandrashundar som säljes för att folk tröttnar. Kollar man på rasklubbar finns det kanske 5-10 hundar, max.

Oj, vad svamligt det blev. Men jag blir upprörd när man lägger skulden på någon annan bara för att folk väljer att helt utan rimlig anledning avla fram blandraser.

Det finns inget som säger att man är en sämre ägare för att man inte köper en dyr hund. Jag fick min renrasiga med stamtavla gratis tal vare att uppfödaren behöll avelsrätt. Med andra ord billigare än många köper korsningar för.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

SKK är en förening för rasavel, ja. De håller i registrering av renrasiga valpar, har vissa villkor för sina medlemmar både enskilt och som rasföreningar, och håller i hunddata, avelsdata och nu BHP.

Dessutom försöker de vara en lobbygrupp för alla hundar, som med kampanjen mot smällare.

Vad de inte är, som organisation, är en hatgrupp mot blandrashundar.

Angående "sjuka hundar" så försöker SKK påverka domare. Det låter inte mycket, men kan göra skillnad i längden - och de kan inte göra så mycket mer. Förbjuda osunda raser? De är ingen myndighet. Sluta registrera vissa raser? Uppfödarna hade registrerat i utländska kennelklubbar, fört egna rullor eller struntat i det. Ändrat rasstandarden för osunda raser? Omöjligt, sådant sköts via rasens hemlands kennelklubb och rasföreningar. Påverka domarnas tolkning av sasstandarden? Just det...;)

Kan tillägga att jag under mina trettio år som hundmänniska varit medlem i SKK från och till (är det inte just nu) och aldrig märkt av något "blandrashat" från dem, däremot börjar en del blandrasförespråkare tugga fradga vid blotta tanken på SKK...:p
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Det var nog bland det dummaste jag läst!

Jag hoppas (Vill gärna tro, men idioter finns alltid) att ingen föder upp renraser med tanke på att sälja till blandrasavel. Och om Ulla vill ha en valp efter sin snälla hund och väljer Bertils hund istället för Lasses som har samma ras och passar bra, då är det hennes fel och ingen annans.

"Vi" ska vara glada för att du förbarmar dig över blandraser? Jag hade varit gladare pm folk slutade tycka synd om hundar och köpte dom bara för att dom är billiga eller söta, och istället köpte hund för att dom har användning för dom.

Var är gillaknappen??
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Många gånger skapar NI med renras dessa blandraser. Någon har köpt en dyr fin renras...och vill givetvis ha en valp. Man tar kanske grannens hund. Ska vi som har blandraser då få spott och spe för att vi köper dom..när NI fött upp dom från början ??. En blandras kommer ju från en renrasig hund...mmm. Men någon tar hand om dess hundar, och det är vi, då får vi spya efter oss. VARFÖR ? För att ni tycker vi vill köpa billiga hundar..inte sant på en fläck. VEM ska ta hand om dess hundar ? Ni ska vara glada att någon faktiskt har förbarmande...Men ni med renras är ju inte mycket bättre..får ni inte kullen såld..då rear ni. Ska det vara så här ? Sluta avla när det inte finns tillgång anser jag...

SKK ger jag fingret åt..värre jäkla förening får man leta efter. Har dom gjort något aha.-bra under alla dess år dom funnits ??? Om dom gjort det, då borde det knappast finnas så extremt många sjuka individer. Varför vill man ha sjuka hundar undrar jag ? Vad vill denna ego-förening egentligen ??? Vad vill ni ? Är det vi mot dom ? Är inte alla oavsett, hundar ??

Hur lyckas du få ihop det här? Är det renrasuppfödares fel att familjerna A och B vill ha söta valpar efter sin söta tik med närmsta gulliga hane av annan ras som far? Möjligen kunde man lasta vissa renrasuppfödare för att vara så dåliga människokännare att de säljer till flumputtar som gör så mot sina hundar. I annat fall förstår inte jag hur du kan få det till att det är renrasuppfödares fel att det finns blandraser :crazy:

Om du nu tänker ett steg längre. Om ingen ville leka barmhärtig samarit som du och ta hand om dessa "stackars" blandrasvalpar så, voilá, skulle det inte finnas någon marknad alls för den typen av oseriös avel.

Sedan undrar jag vilka seriösa renrasuppfödare det är som rear ut sina valpar? Seriösa uppfödare med väl genomtänkt avel brukar inte ha så svårt att bli av med sina valpar, i alla fall inte så svårt att de måste "rea" bort några valpar.

Många av dagens defekter inom vissa raser kommer från osund avel långt tillbaka. Det tar tid att förbättra dessa raser, det vet alla som håller på med avel att man får inte bort defekter bara så där. Man kan använda exemplariska avelsdjur men ändå få tillbaka vissa fel från tidigare generationer. Till viss del är avel ett lotteri, det krävs stor kunskap och erfarenhet för att lyckas. SKK arbetar för sundare hundar. Man ger domarna direktiv på hur de ska se på problem inom de olika raserna, allt för att inte premiera defekter. Det är synd att du "ger fingret" åt det arbetet...
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Det finns många sunda och friska raser. HD finns mer eller mindre bland de flesta raserna men det gäller att hitta en bra uppfödare.

Hos blandraserna finns ju problemen som finns hos renrasiga men skillnaden är att ingen kollar upp detta. Jag skulle aldrig köpa eller stödja blandrasavel.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Vill oxå hitta dessa seriösa uppfödare som har rea på sina hundar, har själv fått så i kö för dom sista hundarna så var finns dom vill oxå hitta bra billiga hundar utan kö:(.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Båda mina dvärgpudlar köpte vi till reapris...;) Vilket dels berodde på att de blivit kvar på kenneln, den ena var 4 månader, den andre runt året, dels för att min man och uppfödaren är fd jobbarkompisar, så min man prutade kraftigt. (Så jag = :o:o:o)
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Ja, många raser har gått åt helvete p.g.a. människans fåfänga.
Men hur många hälskollar sina blandraser? Numera har raserna vissa saker de måste kolla för att få avla.

Jag kommer aldrig köpa en blandis igen. Min 2åring var hos veterinären i veckan och röntgade höfterna. pålagringar och så grova höftledsfel att vi ej vet hur många år han kommer kunna leva utan för stor smärta.
Nej, föräldrarna var inte röntgade till min hund heller och det var en olycka.
Men ändå, han har 4-5kull syskon där ute (om dom fortfarande lever) som jag aldrig kommer kunna kontakta och varna om vilka grava höftledsfel min hund har.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sök färgfel. ;)

Det är det som är fördelen med whippet. De får ha vilken färg som helst. Jag tror att det har varit till rasens fördel (för att koppla det till sund/osund rasavel). Ingen frisk och sund individ har låtits bli att avla på bara för att den råkar ha fel färg.

Däremot har jag sett en valp med ett blått öga (extremt ovanligt att det inträffar) och den satte uppfödaren faktiskt ett lägre pris på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 252
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 093
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp