Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

För övrigt har jag träffat några som fått avliva sina BC-korsningar då det inte klarat av dem. En sa att de kunde motionera hunden (bc/schäfer) hur mycket som helst många kilometer (!!) om dagen och den var ändå tokig så de tog bort den. Vad svara man på det? Frågar hur j*vla dumma är ni egentligen?? Men den var säkert söt som valp :banghead:

En kompis till mig köpte en bc/schäfer korsning. Jätte söt hund absolut men hejja va stressad, orolig, nervig och vek den hunden var. Den sket inne pga stressen över att aldrig kunna koppla av. Behöver nog inte ens tala om att hundstackarn bet på allting, han fick kanske gå lite längre promenader men inte tränades han något. Nu har hon tack och lov inte kvar hunden längre, den sålde hon för ett tag sen. Den tänkte hon ta valpar på eftersom han var så snäll och fin, typ där gav jag upp. Stackars hund som inte bett om att få finnas.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Att en DSG och pudel skulle vara jämförbara mentalt har jag svårt att tro.


Jag har jobbat på pudelkennel och jag har haft ett antal DSG sedan jag köpte min första 1995 och det är väldigt stor skillnad på pudlar och DSG.

Det är ju mentala skillnader även mellan de olika pudelstorlekarna.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Det finns ju fler nyanser i mentalitet än "pigg" och "frisk" vilket du skulle veta om du hade träffat hundar av olika raser. Historien gör exempelvis många pudlar till naturliga apportörer vilket dsg'er sällan är. Dsg'n bär släktskap med terrier-raserna vilket ger en viss typ av kynne, etc, etc.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag tycker att alla som föder upp hundar ska höfta och gissa sig till vad deras avelsdjur har och inte har, det måste ju ge bäst förutsättning för friska valpar? *ironi*

Precis. Det är ju detta som gör att blandras-inköp verkligen är ett hasardspel. Även om mor och far nu av en lycklig slump skulle vara röntgade, så säger det absolut ingenting om hur valparnas höfter ser ut i vuxen ålder, eftersom många sjukdomar ärvs inom familjen, inte bara i rakt nedstigande led. Och att en hund "ser" frisk ut säger ju ingenting om hur den mår. Många hundar mörkar tyvärr smärta väldigt länge. :(
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag tycker att alla som föder upp hundar ska höfta och gissa sig till vad deras avelsdjur har och inte har, det måste ju ge bäst förutsättning för friska valpar? *ironi*


:) jag vet inte om du missade att hon vart tjuvbetäckt vid 8 års ålder ( + att jag fick henne som ompl när hon var 1,5 år)

jag var väl såpass intelligent att jag förstod det efter så många år då :p ...borde du också ha gjort
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Precis. Det är ju detta som gör att blandras-inköp verkligen är ett hasardspel. Även om mor och far nu av en lycklig slump skulle vara röntgade, så säger det absolut ingenting om hur valparnas höfter ser ut i vuxen ålder, eftersom många sjukdomar ärvs inom familjen, inte bara i rakt nedstigande led. Och att en hund "ser" frisk ut säger ju ingenting om hur den mår. Många hundar mörkar tyvärr smärta väldigt länge. :(


Jaha !!!!!
Ok, så då garanterar alltså du att två hd fria renrasföräldrar får hd fria valpar.....
Det är ju käckt ....:)

*ironi*
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Det finns ju fler nyanser i mentalitet än "pigg" och "frisk" vilket du skulle veta om du hade träffat hundar av olika raser. Historien gör exempelvis många pudlar till naturliga apportörer vilket dsg'er sällan är. Dsg'n bär släktskap med terrier-raserna vilket ger en viss typ av kynne, etc, etc.

..ja, och vem använder sin pudel som apportör ?? 5% av alla som har pudel ....kanske
Dsg tillhör pinchergruppen , vilket ger ett annat kynne än just terriers...om du nu inte visste det
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jaha !!!!!
Ok, så då garanterar alltså du att två hd fria renrasföräldrar får hd fria valpar.....
Det är ju käckt ....:)

*ironi*

Nej, jag har inte sagt något som ens liknar det du påstår. Men chansen för en hd-fri valp ökar markant om du vet höftstatusen på mormor, morfar, morbröder, fastrar och i stort sett så stor del av släkten som möjligt.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

..ja, och vem använder sin pudel som apportör ?? 5% av alla som har pudel ....kanske

Jag sa naturlig apportör. Det är praktiskt i många sammanhang, exempelvis om man vill träna något med sin hund. Det betyder inte nödvändigtvis andjakt.

Och jag skrev "bär släktskap med", inte "tillhör terriergruppen".

Varför är du så otrevlig?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

..ja, och vem använder sin pudel som apportör ?? 5% av alla som har pudel ....kanske

Även om inte pudlar används i ursprungssyftet så finns det kanske de som föredrar de medfödda egenskaper en apportör har fram för de som en ras som har sitt ursprung i råttjakt har i en hund. Apportören har avlats mer för att arbeta med sin förare medan råtthundar rimligtvis bör vara bra på att arbeta självständigt.

Det är antagligen en ganska liten andel av vissa i grunden arbetande raser som verkligen används fullt ut till det de är avlade för då få hundägare har möjlighet till detta. Men för att ett tillräckligt stort genetiskt material av en ras ska finnas så kan man inte alltid begränsa rasen så att endast de som har yrkesmässig användning av rasens egenskaper har hundar av den rasen. Förhoppningsvis får de andra hundarna en dessa raser träning som ger dem utlopp för sina rasbundna instinkter. Pudlar är inget bra exempel på en sådan ras i dagsläget då de har avlats för långt bort från sitt ursprung. Men för jaktavlade labradorer och golden retrivers, vissa vallhundar och brukshundar och säkert fler raser är det antagligen så.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jaha !!!!!
Ok, så då garanterar alltså du att två hd fria renrasföräldrar får hd fria valpar.....
Det är ju käckt ....:)

*ironi*

Om de hd-fria föräldrarna har hd-fria syskon, hd-fria mor och farföräldrar, och mor och farföräldrarnas syskon är hd-fria, är chansen 99,9% att din hund inte kommer att ha några problem med sina höfter. Hd-statusen på släkten kollar man på 5-10 minuter på SKK Hunddata om det är en renrasig hund man är intresserad av. *helt utan ironi*
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Om de hd-fria föräldrarna har hd-fria syskon, hd-fria mor och farföräldrar, och mor och farföräldrarnas syskon är hd-fria, är chansen 99,9% att din hund inte kommer att ha några problem med sina höfter. Hd-statusen på släkten kollar man på 5-10 minuter på SKK Hunddata om det är en renrasig hund man är intresserad av. *helt utan ironi*

Fast alla valpköpare röntgar ju inte sina hundar så det kan man ju inte kolla på 5-10 min ändå att alla i hela släkten är hd fria exempelvis
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Och jag skrev "bär släktskap med", inte "tillhör terriergruppen".

Då DSGn godkändes som ras i skk diskuterades det om den skulle tillhöra gruppen terrier så du har helt rätt. Och visst har den "terriertemprament".
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Fast alla valpköpare röntgar ju inte sina hundar
Seriösa uppfödare säljer sina valpar till seriösa valpköpare. Valpköparna förväntar sig/kräver full röntgenstatistik, mentaltest etc på valparnas släkt - och uppfödarna förväntar sig /kräver i sin tur tillbaka att valparna röntgas/testas när det är dags.

Köper man en hund efter att ha studerat hälsostatistiken och valt noga så är det självklart att man själv bidrar med att senare testa den hund man köper.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Man får inte glömma att mopsen generellt har ett av hundvärldens allra bästa sällskapshunds psyken (smart & cool) instängt i ... jag vet inte vad. Jag anser inte att en vettig människa kan köpa mops, men det är synd på riktigt rara ärtor.

Men jag kan inte för mitt liv inte fatta varför någon vettig människa tar risken att stötta valpfabriker - med tokiga argument som luften är fri. Många gulliga blandrashundar, stackars gatuhundar och "renraser" utan papper produceras under förhållanden som liknar dem för industribroilers och dansk fläskfilé. Och människorna som gör det är lika svåra att identifiera som de som letar sällskapshäst och lovar ett livslångt hem och kör iväg till Knorrevången eller värre. Man köper inte djur av (eller säljer till) folk man inte kan kolla upp.

Ett exempel som Martha kanske kan förstå:
Jag har mött flera ridtravare som har det jättebra och är lika högt älskade som halvblod eller ridponnies. Många av dem har ett ur hästperspektiv bättre liv än tävlingshästar. Ändå högaktar travfolk som hellre tar bort än säljer - för risken att de "avdankade" inte får det bra är alldeles för hög.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Iallafall alla de jag har träffat är långt i från "terriertemperament"...mycket mildare o mer följsamma .

Tur är det tänk om alla terrier raser hade ett temperament som tysken.
Själv tycker jag att dsg påminner om terrier.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

diskuterades ?? ..... hur får man fram sina egna "sanningar" egentligen :D

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/dansk-svensk-gardshund/

Iallafall alla de jag har träffat är långt i från "terriertemperament"...mycket mildare o mer följsamma .

Egna sanningar? Det var så. När rasen skulle godkännas var det inte helt klart vilken grupp den skulle tillhöra och då var terrier en av de hetaste grupptillhörigheterna i diskussionen.

Alla mina har varit/är terrier-light. Ju äldre de blir desto mer terriertemprament kommer fram. Däremot vet jag att många avlat från detta då det använts mildare hundar i aveln, bl.a. de danska importerna som togs in i mitten av 90-talet och som användes nästar som matador-avel, var väldigt mjuka. Jag har gammal, svensk stam i mina, de är skarpare.

Sen ska vi komma ihåg att DSGn fullkomligt exploderat de senaste 10 åren. från ingenting till mkt stor ras. När det går så fort händer det mycket. På gott och ont. Jag tycker det avlats på hundar som aldrig skulle godkänts, bara för att det varit stort sug efter valpar och därmed har rasen blivit mindre homogen än den var tidigare. Det är bara att läsa trådarna här på buke och se att det är stor spridning i tempramentet inom dsgn numera.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Martha, det är inte första gången du påstår att det är "mina egna sanningar" som du kallar det när jag lägger fram ren fakta som går jättelätt att kolla. Också med en hånfull smiley efteråt. Varför håller du på och trackar mig och påstår att jag ljuger hela tiden? Jag svarar aldrig dig när det är rent "jag tycker" för jag vet att du halshugger mig med hånfullheter direkt. Men när du påstår ren fakta är lögn bara för att jag skriver ner det är ju bara tramsigt.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

När jag var liten och DSG'n inte var en officiell ras så kallades de i folkmun för Skåneterrier, så kopplingen till terriergruppen känns inte precis helt ologisk...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp