Bukefalos 28 år!

Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

det har jag inte skrivit , utan att folk köper hund efter ett utseende dom gillar och inte egenskaper
De allra allra flesta har inte sin hund "till något"

Ja tyvärr finns det folk som köper hund pga utseendet och inte egenskaperna. Och jag skulle säga att den kategorin är större inom blandrasaveln.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Ja tyvärr finns det folk som köper hund pga utseendet och inte egenskaperna. Och jag skulle säga att den kategorin är större inom blandrasaveln.

...och det är jag ganska övertygad om att det inte är...vem köper en mops t ex ? för dess egenskaper ? bulldogar, tibbar, pudlar, nakenhundar, chowchow...jag kan räkna upp minst 20 raser till
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Varför köper man en blandis då? Enligt vilka egenskaper?

Naturligtvis finns det, som sagt, en massa skit bland köpare och säljare också inom renrasaveln. Men vi kommer återigen tillbaka till att det finns förutsättningar i rasaveln som inte finns i blandrasaveln.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

...och det är jag ganska övertygad om att det inte är...vem köper en mops t ex ? för dess egenskaper ? bulldogar, tibbar, pudlar, nakenhundar, chowchow...jag kan räkna upp minst 20 raser till

Varför skulle man inte kunna köpa pudel för dess egenskaper? De är ju jätteroliga och trevliga hundar, lättlärda och har sund kroppsbyggnad. Jag vet då flera (inkl jag själv) som funderat på pudel just därför. Sedan har jag en vän som har kinesisk nakenhund just för att de passar henne bra mentalt och grannens dotter köpte en chowchow av samma anledning.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Varför köper man en blandis då? Enligt vilka egenskaper?

Naturligtvis finns det, som sagt, en massa skit bland köpare och säljare också inom renrasaveln. Men vi kommer återigen tillbaka till att det finns förutsättningar i rasaveln som inte finns i blandrasaveln.

Jag köpte min blandisvalp för att han var så söt och kommer bli perfekt sällskapshund eftersom han inte kommer få border colliens energi..... :banghead:

Jag köpte honom för att jag ill ha en hund med mkt driv och för att meningen är att vi ska träna och tävla senare. Jag läste noga på om blandningens nackdelar och är förberedd att få arbeta en hel del.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Varför skulle man inte kunna köpa pudel för dess egenskaper? De är ju jätteroliga och trevliga hundar, lättlärda och har sund kroppsbyggnad. Jag vet då flera (inkl jag själv) som funderat på pudel just därför. Sedan har jag en vän som har kinesisk nakenhund just för att de passar henne bra mentalt och grannens dotter köpte en chowchow av samma anledning.


det kan man väl, men det finns väl massa raser som har dom egenskaperna men inte liknar en pudel
och varför köper man såna osunda raser som nakenhund o chowchow för ??? Bara för att det passar ens mentalitet !!!???
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Jag köpte min blandisvalp för att han var så söt och kommer bli perfekt sällskapshund eftersom han inte kommer få border colliens energi..... :banghead:

Jag köpte honom för att jag ill ha en hund med mkt driv och för att meningen är att vi ska träna och tävla senare. Jag läste noga på om blandningens nackdelar och är förberedd att få arbeta en hel del.

men alltså...jag har haft flera bc blandningar ( har en just nu ) och absolut ingen av dom har jag haft några som helst problem med...och inte har jag jobbat ihjäl mig för det heller.
MÅSTE det verkligen bli problem ?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

men alltså...jag har haft flera bc blandningar ( har en just nu ) och absolut ingen av dom har jag haft några som helst problem med...och inte har jag jobbat ihjäl mig för det heller.
MÅSTE det verkligen bli problem ?

Nej absolut inte, men jag skaffade honom inte för att jag ville ha en lugn sällskapshund :) Jag anser att man bör vara beredd på att få stimulera sin hund en hel del om man väljer en renras eller korsning som borde få en massa energi.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Varför köper man en blandis då? Enligt vilka egenskaper?

Naturligtvis finns det, som sagt, en massa skit bland köpare och säljare också inom renrasaveln. Men vi kommer återigen tillbaka till att det finns förutsättningar i rasaveln som inte finns i blandrasaveln.

jag vet inte, men jag har haft mer blandisar än renraser....och jag vill välja sjlv vad jag vill ha och så stör jag mig på enväldsvärldar....
Nu har jag som sagt en ren o en bland.....och så länge det inte är förbjudet att avla på hundar så kommer det att finnas blandraser, face the fact liksom.

Däremot kan man ha höga priser på dom , för finns det inte köpare så finns det ingen som avlar heller...sen är det ju faktiskt så att det kan ju bli tjuvparningar...jag har haft en sån kull.....och här är de två jag behöll...

BENGTSS2.JPG


..och jag var då väldigt noga med både besktningar, chipningar, avmaskning o dyligt på valparna, pappan är höftledsröntgad men inte mamman , fast hon blev nästan 15 år och jag tror knappast hon g´hade problem med några höfter....och för att folk ska oja sig ännu mer så fick hn sin kull när hon var 9 år ( sch/bc/collie) ...kastrerad 4 mån efter valparna föddes....
ja, så kan det gå :D
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Om du nu tycker att det finns så väldigt många raser (vilket det gör), varför tycker du då att blandraser förutom dessa behövs? Nyfiken bara.

Är det fel enligt dig att fastna för en viss ras, även om man inte tänker "använda" hunden till något egentligt arbete eller så? Jag har collie sedan många år därför att det är en ras som passar mig så väldigt bra (och dessutom är de så himla vackra...) trots att jag inte är någon "bruksmänniska". Jag har skaffat norsk skogkatt, bara därför att de är så himla trevliga, de passar mig också så bra och jag har alltid drömt om att få ha skogis. Jag är mycket noga med val av uppfödare, både hund och katt. Är det fel menar du att tänka så? Borde jag istället ha valt random blandis på Blocket för en billigare peng på närmsta ort?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Nej absolut inte, men jag skaffade honom inte för att jag ville ha en lugn sällskapshund :) Jag anser att man bör vara beredd på att få stimulera sin hund en hel del om man väljer en renras eller korsning som borde få en massa energi.

:)
...o ärligt trodde jag du var ironisk ( med banghead :D )
alla hundar som blir över eller understimulerade mår ju inte bra, och en del raser mer än andra.
Men jag har ändå haft en hel del såna blandningar o klokare hundar får man leta efter... i allafall mina.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

det kan man väl, men det finns väl massa raser som har dom egenskaperna men inte liknar en pudel

Fast alla jag känner som har pudlar har faktiskt skaffat pudlel trots deras utseende. Just för att de hör till de sundare sällskapshundarna, samt att de är glada, livliga, intelligenta och träningsvilliga. Utseendet har inte varit något som de har tilltalats av, snarare tvärt om.

Tibbe som du tar upp är ju ett populärt hyfsat friskt alternativ till andra sällskapsspaniels som cavalier och king charles spaniel. Eller griffoner istället för mops.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

ja, men t ex dsg'n är ju också en pigg lättlärd hund....frisk också...så antingen vill man ha en krullig pudel eller en släthårig dansksvensk...såklart man väljer på utseende..om dom är likvärdiga i tempreament mm..
( jag tycke pudlar är fina, men ville ha en dsg för ingen är den andra lik ) )

cavalierer har väl hjärtproblem och nån annan genetisk dödlig sjukdom ??
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Fast DSG:n hör ju inte till sällskapshundarna. DSG:n har ett högre aktiveringsbehov än en pudel.

cavalierer har väl hjärtproblem och nån annan genetisk dödlig sjukdom ??

Det är just därför som man kanske väljer den friskare tibben, som ett alternativ till cavalieren. Vilket var det jag skrev.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Fast DSG:n hör ju inte till sällskapshundarna. DSG:n har ett högre aktiveringsbehov än en pudel.

Det tror jag inte, råttehund eller fågelhund ?


Det är just därför som man kanske väljer den friskare tibben, som ett alternativ till cavalieren. Vilket var det jag skrev.
då missuppfattade jag det


..................
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

En DSG har mer jakt än pudlar, pudlar finns i fler storlekar, pudlar fäller inte och de har inte samma personlighet. Finns en rad skäl till att man gillar den ena men inte den andra. Jag skulle aldrig köpa en golden men hade kunnat tänka mig en labbe. Trots att de är ganska nära och har samma användningsområde (apportörer) så tycker jag skillnaden är enorm.

Och angående att man inte har hunden till något särskilt, sällskap är väl något väldigt särskilt? Dels så ska man tycka så mycket om hunden att man vill ha den hos sig så mycket som möjligt, dels passar inte alla raser som just sällskapshundar. De kan ha egenskaper som gör dem direkt olämpliga som sällskapshundar. BC är väl ett strålande exempel på en ras som sällan fungerar bra som sällskap. KO är ett annat. Jag tycker att även om man "bara" ska ha sin hund till sällskap, så är det otroligt viktigt att lägga tillräckligt med tid på att välja ut en ras som faktiskt är lämplig. Så slipper man dessutom lägga bra mycket mer tid på träna en hund till att bli den här trevliga sällskapshunden.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

..och jag var då väldigt noga med både besktningar, chipningar, avmaskning o dyligt på valparna, pappan är höftledsröntgad men inte mamman , fast hon blev nästan 15 år och jag tror knappast hon g´hade problem med några höfter....och för att folk ska oja sig ännu mer så fick hn sin kull när hon var 9 år ( sch/bc/collie) ...kastrerad 4 mån efter valparna föddes....
ja, så kan det gå :D

Jag tycker att alla som föder upp hundar ska höfta och gissa sig till vad deras avelsdjur har och inte har, det måste ju ge bäst förutsättning för friska valpar? *ironi*
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

KL

Följer tråden med mkt stort intresse. Tycker ämnet är jätteintressant.

Men jag stupar på vad DSG är förkortning för. Vilken ras är det?

/ Okunnig Lena
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

men alltså...jag har haft flera bc blandningar ( har en just nu ) och absolut ingen av dom har jag haft några som helst problem med...och inte har jag jobbat ihjäl mig för det heller.
MÅSTE det verkligen bli problem ?

Lyft blicken från individnivå. Det handlar inte om dig och dina hundar, det handlar om hundavel i ett större sammanhang.

Jag hade lite dötid på jobbet tidigare idag så jag gick in på en stor annonssida och tittade på hundar. Jag blev nästintill illamående, fy f*n var mycket oseriösa människor det finns, för mig är det obegripligt att det faktiskt finns folk som köper en del av dessa hundar. Det blev uppenbart för mig att tjuvparningar mellan SKK-reggande och hälsotestade renraser är ovanligt även om det säkerligen förekommer. Utan den absolut stora majoriteten avlar fram dessa blandrasvalpar högst medvetet, och vissa tjänar nog bra med pengar på det. Ska man snacka om välja hund på utseende så står det säkert på säkert hälften av alla annonser om blandraser att de är "söta" "små" "fluffig" osv:crazy:

Det finns säkert en del raser som är relativt snarlika mentalt men även små skillnader blir stora när man umgås och tränar med hunden varje dag. Även skillnader på individer inom samma ras blir väldigt uppenbara. Att en DSG och pudel skulle vara jämförbara mentalt har jag svårt att tro.

För övrigt har jag träffat några som fått avliva sina BC-korsningar då det inte klarat av dem. En sa att de kunde motionera hunden (bc/schäfer) hur mycket som helst många kilometer (!!) om dagen och den var ändå tokig så de tog bort den. Vad svara man på det? Frågar hur j*vla dumma är ni egentligen?? Men den var säkert söt som valp :banghead:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 169
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp