Bukefalos 28 år!

Hur sitta i traven vid inridning

E

Elviramax

Har suttit in min nu snart 4-åriga unghäst. Blev lite sent ja det vet jag, men ibland är det annat i livet som kräver sin tribut... Vi har utökat nu till skritt-promenader med en äldre häst som "draghjälp" och det har fungerat bra. (Hon är tömkörd och kan röstkommandon) Har också travat ett par korta sträckor, och då har jag suttit i en ganska lätt sits.

Hur går man vidare med traven? När är det dags att börja rida lätt? Hur reagerar hästar på denna rörelse, när matte plötsligt börjar hoppa upp och ner i sadeln? Ska man/kan man förbereda dem på det på nåt bra sätt?

Kan tillägga att jag inte har tillgång till bana eller ridhus för tillfället så det är skogs- och grusvägspromenader som finns till buds. Och det är fortfarande aldeles för blött för att vara på åkrarna.
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jag red lätt redan första gången jag travade, däremot stod jag alltid i fältsits i galopp.

Mina reagerade inte alls på att jag hoppade uppo ner på ryggen :p
Men helt klart finns de dom som kan reagera så jag skulle vänja hästen vid att man hoppar vid sidan, klappar den över hela kroppen.
Så den är van att de händer saker runt den.

Ser de bara som positivt att du inte har ridbana, red mina ute hela tiden jag oxå. Mera framåtbjudning och dom får lite saker att fundera på istället för o gå på en plan yta o bara fundera på hyss.
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Ser de bara som positivt att du inte har ridbana, red mina ute hela tiden jag oxå. Mera framåtbjudning och dom får lite saker att fundera på istället för o gå på en plan yta o bara fundera på hyss.

Mmm, jag hoppas på att ju fler "lugna" ritter vi får desto mindre chans till bocksprång och sånt - bävar ärligt talat för detta, ibland undrar jag vad jag gett mig in på :angel:

Idag red vi ut i skogen, och fick ducka för många grenar, kvistar som svepte över jackan och gav ljud ifrån sig mm, men inte en reaktion för detta. Mycket nöjd!
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jag stod i lätt sits de 1:a gångerna, sedan varvade jag med att stå och rida lätt korta stunder. Gick jättebra och fick ingen reaktion alls:D Väldigt lärorikt var det att rida in sin egen häst och kul!!
Lycka till med din!!
Mvh J.
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jösses, en curling-matte!:D

Klart du kan rida lätt från dag ett. Sätt på ett snöre i sadeln som du kan hålla i, sen löser du alla problem frammåt. Då slipper du bockningar.
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Red också lätt från början..Travar bara än så länge eftersom jag är lite fjantig :d men har lyckats galoppera en gång och det gick ju utan anmärkning!:p
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Kan tillägga att jag bara haft sadeln på 3ggr och hängt en gång innan jag kunde sitta upp och skritta och trava...hon e snäll min Caramba och dessutom snabblärd ;)
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Kan tillägga att jag bara haft sadeln på 3ggr och hängt en gång innan jag kunde sitta upp och skritta och trava...hon e snäll min Caramba och dessutom snabblärd ;)

Jisses, själv hängde jag väl femtielva gånger, och stod på pallar brevid henne. Skickade upp en ung tös på ryggen första o andra gången innan jag vågade mig upp själv :p. Fast inte en reaktion...
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jösses, en curling-matte!:D

Klart du kan rida lätt från dag ett. Sätt på ett snöre i sadeln som du kan hålla i, sen löser du alla problem frammåt. Då slipper du bockningar.

Curlar nog mig själv mer än pållan är jag rädd. :D Det är just bockningarna jag vill undvika. (Och VARFÖR skulle jag skaffa en unghäst just - det bara blev så) Fast snöre i sadeln låter inte så dumt. Ungefär som på en sån där konstgjord tjur :p
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jag stod i lätt sits de 1:a gångerna, sedan varvade jag med att stå och rida lätt korta stunder. Gick jättebra och fick ingen reaktion alls:D Väldigt lärorikt var det att rida in sin egen häst och kul!!
Lycka till med din!!
Mvh J.

Tackar, jo det är kul - och spännande :D
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jisses, själv hängde jag väl femtielva gånger, och stod på pallar brevid henne. Skickade upp en ung tös på ryggen första o andra gången innan jag vågade mig upp själv :p. Fast inte en reaktion...

hmmm det där låter som jag... har inte heller vågat mig upp i sadeln än trots att jag hängt 1000 gånger utan reaktion med flax och bensprattel, men snart så:angel::o
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jag red också lätt första gången, tror rekationen hade varit större om jag suttit ner eller
stått i lätt sits och sen helt plötsligt börja rida lätt.
Bästa är nog att lyssna och se vad ens egna kräver.

Lycka till!
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Hur går man vidare med traven? När är det dags att börja rida lätt? Hur reagerar hästar på denna rörelse, när matte plötsligt börjar hoppa upp och ner i sadeln? Ska man/kan man förbereda dem på det på nåt bra sätt?

Man bör ALLTID rida lätt på en riktigt ung häst som ännu inte hittat balansen under ryttare, då självklart på rätt sittben, och man skall ju inte hoppa upp och ner på hästen utan lugnt resa sig litet och lugnt sjunka ned i sadeln igen. :smirk:

//Malin
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Man bör ALLTID rida lätt på en riktigt ung häst som ännu inte hittat balansen under ryttare, då självklart på rätt sittben, och man skall ju inte hoppa upp och ner på hästen utan lugnt resa sig litet och lugnt sjunka ned i sadeln igen. :smirk:

//Malin

Nu har vi iaf travat "lätt" och det gick hur bra som helst!

Kan tillägga att jag stod i "halvlätt" sits i traven innan, så jag satt inte ner på henne, även om det kanske lät så.
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Om du tror att hon kommer bocka så kan du väl longera henne i 10 minuter innan du sadlar och rider ut? Så har jag ofta gjort med unghästar som varit lite stökiga, det har fungerat väldigt bra. Då får de busa av sig det värsta innan man kommer ut i skogen.

Säger inte att just DU har stressat igenom utbildningen av hästen, men det finns onekligen många som gör det, och som sedan undrar varför hästen stack med dem i skogen, eller varför de blev avbockade i uppsittningen etc. Så ta god tid på er med unghästarna, upprepa alla moment 20 extra gånger för säkerhets skull. Öka inte svårighetsgraden innan ni är säkra på att hästarna har lärt det sig det föregående.
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jag red lätt redan första gången jag travade, däremot stod jag alltid i fältsits i galopp.

Mina reagerade inte alls på att jag hoppade uppo ner på ryggen :p
Men helt klart finns de dom som kan reagera så jag skulle vänja hästen vid att man hoppar vid sidan, klappar den över hela kroppen.
Så den är van att de händer saker runt den.

Ser de bara som positivt att du inte har ridbana, red mina ute hela tiden jag oxå. Mera framåtbjudning och dom får lite saker att fundera på istället för o gå på en plan yta o bara fundera på hyss.

:bow: Precis så gjorde jag med.

Dessutom dunsar man ju inte omkring i sadeln bara för att man rider lätt, man kan ev behöva vara lite mer följsam första metrarna på en ugnhäst men sedan är det bara bra om man vänjer den vid att allt inte är "perfekt" alltid. För då kan protester och reaktioner komma rejält senare.
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

Jösses, en curling-matte!:D

Klart du kan rida lätt från dag ett. Sätt på ett snöre i sadeln som du kan hålla i, sen löser du alla problem frammåt. Då slipper du bockningar.

Ännu en :bow: Jag håller alltid med er i unghästtrådar :D


Till TS: Sätt ett snöre mellan "förbygelsringarna" precis som Blandrastik säger och sedan rider du bara framåt - då får du garanterat minst problem. "Jobbiga" bockar kommer just av en matte som sitter och "feg"-rider och inte vågar släppa fram. Håller du dig i snöret kommer du våga rida fram och dra upp nosen den dagen damen blir lite för glad :)

Dessutom kan jag trösta dig med att min ungis bara gör mkt små och väldigt mjuka bock/skutt, spec i början. Det var lätt att följa med och att hålla koll på så de inte utvecklades till jättesprång som skjuter en ur sadeln :)
 
Sv: Hur sitta i traven vid inridning

hmmm det där låter som jag... har inte heller vågat mig upp i sadeln än trots att jag hängt 1000 gånger utan reaktion med flax och bensprattel, men snart så:angel::o

Och jag kravlade mig upp barbacka med enbart grimma, på stallplan utan någon med mig... :angel:

Men min häst är gudasnäll :love: och har alltid varit välhanterad.
 

Liknande trådar

Ridning Sammanfattar situationen kort; Jag har en ridtravare ca 167cm, 16 år (riden sen hon var 4år), "ridhäst/halvblodsmodell", utb. LA...
Svar
15
· Visningar
2 453
Senast: Akiros
·
Träning Hej! Jag har för 2 veckor sedan fått hem en 3 årig fjording som är tänkt att i framtiden fungera som en bra hobbyhäst, främst till...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Nomina
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 930
Senast: Atalantha
·
Träning Jag har ett 4 årigt varmblod som jag har skrivit några gånger om här i olika sammanhang. Jag känner mig så kluven och vet inte vad jag...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp