Bukefalos 28 år!

vad ska jag göra? behöver råd

lovehorses

Trådstartare
Jag har ett 4 årigt varmblod som jag har skrivit några gånger om här i olika sammanhang. Jag känner mig så kluven och vet inte vad jag ska göra mer.
Behöver någon som kan ge mig lite råd eller någon som är i samma situation.

I början av sommaren märkte jag mer och mer hur stel hon va i ryggen, tog ut en kiropraktor han fixa till och hon jobba mer ärligt nu utan och spääna bakdelen. jobba med henne lugnt och försiktigt mest promenader/uteridning.
Men nu de sista veckorna har hon jätte ont i ryggen och musklerna är riktigt hårda längs ryggen.Hon vissar dock inga tecken på ont när man sadlar/rider....
Började fundera ett tag om hon är köld känslig, har haft på henne regntäcke, blev bättre ett tag men igen tillbaka till ruta ett.
Har provat med BOT på henne men ser inte märkbar skillnad.

Nu har jag suttit och fundera på om det kan vara så att hon är så nervös av sig att hon spänner hela kroppen hela tiden. och får då ont i ryggen speciellt.
Vad kan jag göra åt detta? övningar m.m.
Det jag fundera på och när jag pratat med bekanta är:
- longering på stor volt och bara ligga och snurra på i trav så att hon hittar en rytm
- horsemanship, ledarsakpsövningar. Just för att stärka upp självförtroende och göra något roligt tillsammans.
- Hitta en åker som jag kan trava runt på och bara hitta en takt som hon kan rulla på och sträcka ut överlinjen. en slags meditation för henne.

När man rider så är hon väldigt tittig och nervös.Fast man har ridit på samma väg XX antal gånger så hittar hon något nytt att bli nervös över.På bana samma sak.kan inte koncentrera sig och lita på mig är alltid klarvaken och måste ha koll på läget.

Hur gör ni med era hästar som är så?
Har ni några andra ideer jag kan göra med henne?

Hoppas någon orkar läsa detta och ge mig en vägledning
 
Sv: vad ska jag göra? behöver råd

Är sadeln kollad av sadelutprovare eller sadelmakare?
 
Sv: vad ska jag göra? behöver råd

Vad var det som kiropraktikern "fixade" till?

om det är musklerna som är hårda, så är det en utbildad massör som kan lösa upp spänningar.

Jag hade inte "jobbat" henne på ett tag, hon är ju bara 4år, låt henne vila några veckor, promenera, se till så hon inte fryser, ta sedan lååånga skritt promenader på lååång tygel, gärna över stock o sten, minska på kraftfodret, gör lite "miljöträning" så hon inte blir så nervös inför saker
 
Sv: vad ska jag göra? behöver råd

Hur kan du säga att hon ska minska kraftfodret? Vissa hästar blir ju mer stressade när dom får för lite mat.
 
Sv: vad ska jag göra? behöver råd

Hur kan du säga att hon ska minska kraftfodret? Vissa hästar blir ju mer stressade när dom får för lite mat.

det är möjligt, men det "normala" brukar vara att minska kraften när man minskar på arbetet, man kan ju öka grovfodret isåfall
 
Sv: vad ska jag göra? behöver råd

Sen beror det ju på vad hästen får för foder, vissa blir tex heta av havre och då kan det vara bra med havrefria foder.....
 
Sv: vad ska jag göra? behöver råd

Är hästen undersökt på klinik? Mitt absoluta tips är att göra det om det inte är gjort. En 4-åring som har ont i ryggen...:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 824
Senast: Happimess
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 835
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 003
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp