Hur ska jag fortsätta?

Aviatrice93

Trådstartare
I somras tog vi in sex stycken vilda katter. Fyra kattungar och två vuxna katter, bl.a. mamman. Jag har tagit med mig två att kattungarna till min lägenhet, en hona och en hane. Vi tror att katterna var ca 8 veckor när vi fångade dem och vi har haft den inne i ca 5 månader nu. Honan som jag har tagit är väldigt tillgiven, kommer när man ropar på henne, kan lite kommandon och älskar att kela och leka.

Men hanen är fortfarande skygg, vågar komma fram och äta i handen, men vill inte bli klappad. Har klappat han enstaka gånger, men springer oftast iväg. Går dock inte och gömmer sig så ofta, men håller sig på avstånd. Så jag tänkte höra med er hur jag ska få han att lita på mig. Ska jag fortsätta mata honom i hand tills han känner sig helt trygg med mig och kopplar ihop mig med mat? Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Hur ska jag fortsätta?

Det första jag skulle råda (om du inte gjort de) är kastrering. För det första kan de bli könsmogen vilken minut som helst (kastrerade en tidig könsmogen hane vid 4 månaders ålder). Sen blir katterna lugnare när könshormonerna försvinner och då kan de vara lättare att få kontakt med hanen.
Vi kastrerade en otrygg hona och blev lugnare och tryggare som kastrat
 
Sv: Hur ska jag fortsätta?

Det kan ta lång tid, så fortsätt som du gör med matning. Inta en avslappnad attityd på så vis att du inte bekymrar dig över att han är skygg, så tror jag att han också blir lugnare med tiden. Kastrering behövs också innan vårkänslorna kommer.
 
Sv: Hur ska jag fortsätta?

Hade tänkt kastrera han nästa vecka, fast då gäller det bara att få in honom i buren:crazy: Men med lite tonfisk så ska det nog gå bra ;) Tack för tipsen också! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 954
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: Squie
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp