Bukefalos 28 år!

hur ska jag gör med min minimala uteplats?

_Skifting_

Trådstartare
jag ocg sambon bor i en uuurmysig lägenhet, men uteplatsen är minimal (minst sagt), och jag skulle behöva er bukefalisters hjälp med hur jag ska "inreda" denna.

Jag ska försöka förklara:

Det är ett vanligt 2våningshus vi bor i var bottenvåningen är delat på två lägenheter. vår är den första av dessa två.

Plattan som vår uteplats består av är ca 180cm x 4m.

Ytterdörren ligger på långsidan med ca 30cm tillgodo till kortsidan på höger sida (innefrån sett). Dörren öppnas utåt mot vänster (innefrån sett) . På denna kortsida precis vid dörren så är där ett räcke/spalje som är ca 130cm högt och ca 1meter långt. där detta räcke/spalje tar slut så är där ett mellanrum på ca 80cm och sen kommer en pelare.
på den andra kortsidan så finns ett likadant räcka/spalje, men detta är fullängd på ca 180cm.
Takhöjden på uteplatsen är ca 230cm.

På den långa spaljen/räcket så sitter det en "hylla" som är ca 20cm djup och på ca 110cm i höjd.

Jag funderade på om man skulle plantera någon typ av klätterväxt på räcket vid dörren. Jag tänkte om man köper en rektangulär aluminium kruka som är ca 30x100cm och planterar detta i.

sen ovanför det andra räcket tänkte jag om man kanske skulle satt upp en planka och haft sådana hängande krukor med blommor som "rinner över" hängande från den (alltså hängande över "hyllan"").
På hyllan tänkte jag mig små små krukor med smultron, örter mm.

sen har jag även en ca 3m lång rabatt under ena fönsterraden. Fönsterna sitter på ca 110cm höjd och i denna rabatt finns det 3st små barriga buskar (ser ut som pytte tujjor). Men mellan och framför dessa kunde man ju planterat något fint. men vad?

Hur skulle ni gjort? vilka växter (gärna fullständigt namn och bild) skulle ni satt var, vilken typ av utemöbler skulle ni ha osv?

Tyvärr kan jag inte ladda upp bilden jag ritat på uteplatsen, så ni kan se den, men jag ska försöka ta en bild och visa er (förhoppningsvis imorgon när det är ljust).

tack på förhand
 
Sv: hur ska jag gör med min minimala uteplats?

För att ens kunna försöka behövs en ritning, foton och gärna mer info om vilket väderstreck uteplatsen ligger i osv.

/Swat
 
Sv: hur ska jag gör med min minimala uteplats?

För att ens kunna försöka behövs en ritning, foton och gärna mer info om vilket väderstreck uteplatsen ligger i osv.

/Swat

Jo en ritning och bilder vore bra, helt omöjligt att föreställa sig annars tyvärr (och därmed också att komma med idéer och tips). Har själv precis köpt en lägenhet med uteplats och skulle gärna se lite diskussion kring det hela :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp