HUr ska jag lägga upp det?

caradan

Trådstartare
Har en korsnings valack (troligtvis hbl/vbl) ca 170 cm i mkh, ganska grov, runt 10 år. Han gör inget alls just nu och är inte van att äta krafftfoder utan endast hö (ca 3-4 kg/dygn)
Han äter nu ca 15 kg hö/dag, 1 kg lusernpellets, 1 kg groov, 300g betfor och ca 250 g lusern hack. (tog hem honom den 23:e)

Vad ska jag lägga honom på för kvot...hur mycket MJ behöver han nu när han inte gör något??
 
Jag tror du gör rätt om du lägger honom på en högre kvot ca 6,5-7. Det var han som var ganska smal och undernärd?
Nu proppar du nog i honom ca 120-130MJ. Under 100 MJ hade jag inte gått men jag tror inte du ska öka mer. Avvakta lite med denna foderstaten o se vad som händer.
// Linda
 
Våran 4-åring på 173 cm behöver ligga på en kvot över 7 för att hålla hull och muskla sig. Jag skulle lagt mig högt, över 6.5 i alla fall på denna oxå om den är stor och tunn.
 
Höt har väldigt ganska dåliga värden (7,5 mj, 30 smbrp) så kvoten blir inte hög som det är nu. Dock har jag bara 15 balar kvar av detta hö och kommer att hämta hem ett hö med bättre värden då. (7,3 mj, 40 smbrp)
Ja han har protein brist.
 
Nu ligger han å en kvot på 5,1556 och med nya höt blir kvoten i stället 6,3721 (med likadan foderstat)
(15 kg hö, 1 kg groov, 1 kg lusern pellets, 600g lusern hack, 300g betfor) betfor får han bara för att han ska äta lusern hacket annars så äter han det inte!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 004
Senast: Efwa
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 667
Foder & Strö Jag har en 17årig valack jag nu bestämt mig för att byta foder på då han inte lägger på sig som jag vill, han är svårfödd. I dagsläget...
Svar
14
· Visningar
713
Senast: kakan89
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 339
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp