Hur ska man börja en konversation med försäljaren?

Sid.kurt

Trådstartare
Jag och min mamma har börjat tänka på att köpa häst. Grejen är att jag aldrig vet hur jag ska börja konversationen med försäljaren utan blir fast när jag ska skriva till dem. Jag hittar hästar som både jag och mamma är intresserade i men det blir liksom inget av det. Har ni några tips?
 
"hej jag heter X. Jag och min mamma Y letar häst och såg er annons på Z på hästen NN.

Här är lite relevant information om oss (kort om vilka vi är, vad vi söker och vad vi kan erbjuda)

Här är lite relevant information om varför vi tror hästen du säljer skulle passa oss.

Återkom gärna om du tror att NN kan passa oss eller om du har fler frågor.

MVH X och Y"


Alternativt omkastade roller på dig och din mamma då många säljare föredrar en första kontakt med en vuxen
 
Jag avskyr att prata i telefon om sånahär saker.
Men när man presenterat sig och kommit igång brukar samtalet ge sig självt. Säljaren vill ju sälja sin häst så de brukar ha mycket att berätta också.
Men var tydlig med vad du har för förväntningar på hästen du köper.
När man ringt några samtal brukar dendär olustkänslan släppa.
 
Jag avskyr att prata i telefon om sånahär saker.
Men när man presenterat sig och kommit igång brukar samtalet ge sig självt. Säljaren vill ju sälja sin häst så de brukar ha mycket att berätta också.
Men var tydlig med vad du har för förväntningar på hästen du köper.
När man ringt några samtal brukar dendär olustkänslan släppa.
Jag hatar också telefonsamtal! Föredrar att skicka ett meddelande där jag berättar vad jag söker och vad jag kan erbjuda samt ställa några relevanta frågor. Efter det kan det bli aktuellt med ett telefonsamtal för att prata vidare och boka tid för provridning.
 
Jag hatar också telefonsamtal! Föredrar att skicka ett meddelande där jag berättar vad jag söker och vad jag kan erbjuda samt ställa några relevanta frågor. Efter det kan det bli aktuellt med ett telefonsamtal för att prata vidare och boka tid för provridning.
Jag har också gjort så och då ofta besparat mig endel samtal om jag känner att det inte passar. Även då jag sålt häst och jag varit säljare.
Den häst jag köpte sist pratade jag inte ens i telefon med säljaren, bara meddelanden på Messenger 😂🙈 men hästen stod i grannkommunen och jag köpte henne så det fungerade också 👍🏻
 
Jag har också gjort så och då ofta besparat mig endel samtal om jag känner att det inte passar. Även då jag sålt häst och jag varit säljare.
Den häst jag köpte sist pratade jag inte ens i telefon med säljaren, bara meddelanden på Messenger 😂🙈 men hästen stod i grannkommunen och jag köpte henne så det fungerade också 👍🏻
Samma här; jag "pratade" bara med säljaren via mail och Messenger när jag köpte min senaste häst för några månader sedan. Hästen köpte jag från Italien. :)
 
När jag letade häst följde jag det kontaktsätt anvisat i annonsen. Skickade sms om nån inte svarade på mobilen om de bett om att man skulle ringa. Om inget nämndes om kontaktsätt skickade jag ett intromeddelande. Lite om mig och vad jag kunde erbjuda hästen, tidigare erfarenhet, mina mål/framtidsplaner för hästen, talade om var jag hade stallplats och att ekonomi var ordnad osv. Och om det lät bra för dem skulle jag gärna boka provridning.

Att ha detta och säljarens svar och annons och bilder skärmdumpade är bra om något blir fel efter köp. Då har man svart på vitt vad som lovades och annonserades samt att din tänkta användning för hästen gjordes klart för säljaren.
 
När jag letade häst följde jag det kontaktsätt anvisat i annonsen. Skickade sms om nån inte svarade på mobilen om de bett om att man skulle ringa. Om inget nämndes om kontaktsätt skickade jag ett intromeddelande. Lite om mig och vad jag kunde erbjuda hästen, tidigare erfarenhet, mina mål/framtidsplaner för hästen, talade om var jag hade stallplats och att ekonomi var ordnad osv. Och om det lät bra för dem skulle jag gärna boka provridning.

Att ha detta och säljarens svar och annons och bilder skärmdumpade är bra om något blir fel efter köp. Då har man svart på vitt vad som lovades och annonserades samt att din tänkta användning för hästen gjordes klart för säljaren.
Tack så mycket för svaret det har hjälpt mig väldigt mycket:)Är det bra att skicka en rid-video så att dem ser hur jag rider?(Hästen kan inte ridas i nuläget då den stått ett tag och har kissing spine)
 
"hej jag heter X. Jag och min mamma Y letar häst och såg er annons på Z på hästen NN.

Här är lite relevant information om oss (kort om vilka vi är, vad vi söker och vad vi kan erbjuda)

Här är lite relevant information om varför vi tror hästen du säljer skulle passa oss.

Återkom gärna om du tror att NN kan passa oss eller om du har fler frågor.

MVH X och Y"


Alternativt omkastade roller på dig och din mamma då många säljare föredrar en första kontakt med en vuxen
Tack så mycket för svaret det har hjälpt mig väldigt mycket:)Är det bra att skicka en rid-video så att dem ser hur jag rider?
 
Vi har också undrat varför och det är en fråga vi tänkt ställa när vi väll tar kontakt med försäljaren.
Är det er första häst? Man får nog med problem ändå, köp inte på er ett problem från början. En skadad häst kan ta lååååång tid att rehaba (om den ens går att rehaba) och kostar mycket pengar. Sagt i all välmening, från en som köpte en häst med skadehistorik och fick lägga över ett år på bara promenader och betala en massa veterinärräkningar :)
 
Är det er första häst? Man får nog med problem ändå, köp inte på er ett problem från början. En skadad häst kan ta lååååång tid att rehaba (om den ens går att rehaba) och kostar mycket pengar. Sagt i all välmening, från en som köpte en häst med skadehistorik och fick lägga över ett år på bara promenader och betala en massa veterinärräkningar :)
Vi kommer fråga om skadehistorik och hur hans kissing spine påverkar honom i nuläget. Vi kommer även antagligen fråga om en prov period. Vi ska som sagt försöka få så mycket info som vi kan innan så att vi inte ger oss in i något som vi inte är redo för. Tack så mycket för hjälpen.
 
KS är ju tyvärr en sådan skada/defekt som blir värre av att hästen inte är igång. Och är den inte igång blir det mkt svårt att sia om hur mycket den kommer att hålla för och hur mycket extra arbete ni kommer behöva lägga ner för att hålla den bra i ryggen. Det kan vara allt från att vara noga med ridning och sadel till att den behöver rehabbas 3ggr/v för att kunna ridas 2.

I det säger jag: är ni inte riktigt, riktigt duktiga hästmänniskor: titta på en annan häst. För både eran och hästens skull.
 
KS är ju tyvärr en sådan skada/defekt som blir värre av att hästen inte är igång. Och är den inte igång blir det mkt svårt att sia om hur mycket den kommer att hålla för och hur mycket extra arbete ni kommer behöva lägga ner för att hålla den bra i ryggen. Det kan vara allt från att vara noga med ridning och sadel till att den behöver rehabbas 3ggr/v för att kunna ridas 2.

I det säger jag: är ni inte riktigt, riktigt duktiga hästmänniskor: titta på en annan häst. För både eran och hästens skull.
Ok, tack så mycket för hjälpen.
 
Ok, tack så mycket för hjälpen.
Jag håller med om att det kan vara väldigt riskabelt att köpa häst med skador/kissing spines etc som inte är i gång. Att över huvud taget köpa en häst som inte är igång eller rent av bara varit i gång en kort period.
Visst kan det vara så att hästen stått pga att ägaren inte har tid/ork/lust etc att träna den. Men väldigt ofta ställs hästar av pga att de antingen är skadade eller att de mentalt är för svåra för ägaren.
Jag jobbar mycket som problemlösare, inom rehab utöver dressyrträning. Jag möter många som chansar och köpt hästar som stått. Vissa skadeproblem kan man hålla symptomfria om hästen inte rids och hästen kan gå igenom enklare besiktning. Men när folk börjar sätta igång sen börjar problemen.

Ofta blir det svårare att vara kall och inte köpa på sig problem om man pratar med övertygande säljare, kanske provrider etc. Och än mer att ta hem på prov. Jag vet hur många som helst som efter provtid inser att hästen är mer skadad än man trott. Men då har de en relation till hästen och köper iaf. För att något år senare lagt massor med pengar och iaf måste ta bort etc.

En häst med Kissing Spines kan funka fint med rätt träning i vissa fall. Det är ju många hästar som är täta i ryggen utan att ha problem. Man gör ju inte undersökningar som konstaterar KS på en fullt fungerande häst oftast. Man upptäcker det på hästar som utvecklar smärta/problembeteende etc och alltså påverkats negativt av sin KS. Det kan krävas rätt mkt kunskap hos ryttaren att rida vissa sådana individer för att inte trigga KS:en så den får ont och ev uppvisar problembeteende. I en del fall blir det värre och värre över tid. I vissa fall är det kört.

Det kan också bli en del reservationer i försäkringen av KS. Vissa bolag vill inte ersätta saker som ev kan kopplas till KS om du vet om att du köper en sådan häst och försäkrar.

För att gardera sig brukar jag alltid rekommendera att köpa häst som är i gång och varit den en längre tid.

Hoppas ni hittar en frisk och trevlig kompis att ha kul med!
 
Vi kommer fråga om skadehistorik och hur hans kissing spine påverkar honom i nuläget. Vi kommer även antagligen fråga om en prov period. Vi ska som sagt försöka få så mycket info som vi kan innan så att vi inte ger oss in i något som vi inte är redo för. Tack så mycket för hjälpen.
Jag hade i första hand frågat om det finns reservationer på försäkringen och sedan frågat säljarna om jag hade fått lov att ta del av dokumentationen kring hästens skada samt höra hos försäkringsbolaget vad som gäller. Om säljaren inte vill dela med sig av dessa detaljer hade jag dragit öronen åt mig.
I nästa steg hade jag gjort en klinikbesiktning med röntgen och tagit hjälp av en duktig veterinär för att jämföra plåtarna. Hade jag velat byta försäkringsbolag hade jag även kontaktat det tilltänkta bolaget och frågat hur de ställer sig till att försäkra hästen. Som @tuaphua skrev kan KS innebära reservationer på försäkringen och hästar är djur som är benägna att skada sig. Dessutom är veterinärvård dyrt och en ekonomisk mardröm utan någon försäkring. Och som alla vet, försäkringsbolag är inte särskilt generösa.

Mitt råd är att vara extremt noggrann innan köpet för att undvika tråkiga överraskningar. Att rehaba en häst är tråkigt, dyrt och tidskrävande.
 
Tack så mycket för svaret det har hjälpt mig väldigt mycket:)Är det bra att skicka en rid-video så att dem ser hur jag rider?(Hästen kan inte ridas i nuläget då den stått ett tag och har kissing spine)
Jag skickade inga rid-videor och ingen frågade efter det.

Som andra nämnde i tråden så hade jag inte ens åkt och tittat på en häst som inte är igång och som dessutom har KS. Varför köpa på sig både ett känt problem (KS) och ett okänt (hästen inte igång = köpa grisen i säcken).

Jag tänkte så här när jag letade, allt en säljare säger är den snälla diplomatiska versionen för att få hästen såld, speciellt en häst med någon problematik. När man själv ska köpa häst och helt väljer själv så tycker jag helt enkelt det är dumt att inte köpa en så snäll och ”enkel” häst man kan (KS och hästen inte igång är inte enkelt), det blir så mycket roligare att äga häst då. Utmaningar får man alltid ändå!
 
Jag skulle också säga att det är högst ovanligt att en säljare skulle gå med på att låna/hyra ut en salu-häst ”på prov”, det innebär ju en jättestor risk för säljaren. Skulle inte förvåna mig om en säljare drar öronen åt sig om en potentiell köpare frågar om att ta hästen under en provperiod. Jag skulle se det som en problematisk osäker köpare, inte värt risken för säljaren.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 127
Senast: Nepenthe
·
Fritid Jag har gått och intresserat mig för stridsflygplan, och undrar om någon har något tips på bra böcker om just det? Inte för svåra, och...
Svar
5
· Visningar
367
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp