Hur sköter ni era tjocka paddar?

Noteca

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur 17 håller ni era tjocka paddar rena?! Det är ju omöjligt att få in en 1" pad i en tvättmaskin? Eller? Jag brukade förr tvätta min filtpad i badkaret för hand, men nu känner jag att jag inte vill hålla på så. Hur gör ni andra? Hat ni någon tunnare filt eller dylikt närmast hästen? Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Blåser av dom med högtryckstvätt och möjligen lite såpa och så får dom torka ute. Oftast räcker det ju med att borsta av dom efter användning dock...
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Jag använder en underpad som är lättare att tvätta då enär typ lika tjock som en vojlock :-)
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Samma här, högtryckstvättar på sommaren. Med lite diskmedel på en lite tunnare pad.
Hästen är skavkänslig så ofta ett fårskinn under, den drar jag av med en hundkarda. Det fungerar oxå på teddypaddar..
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Jag har en 1" 5 Star-pad och tvättar den med vattenslangen och en gummiborste en gång på sommaren, möjligen en gång på hösten med om det fortfarande är varmt ute. På vintern håller jag den "ren" genom att försiktigt använda gummiborsten eller rotborsten.
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Jag har Coolback-paddar (en till distanssadeln, en till westernsadeln), som tvättas i tvättmaskinen - ljuva tider!

En gång har jag tvättat en pad med teddy på undersidan i badkaret med lite tvättmedel och mängder med vatten, men det gör jag aldrig mer om. Det tog hundra år innan eländet torkade efter den tvätten.. (Kan tillägga att jag gett upp den typen av paddar helt. Delvis för att de är ett sådant helsike att hålla rena..)

Ullpaddar tvättas med vattenslang eller ullprogrammet i tvättmaskinen (om de får plats) vid behov. Försöker dock att undvika fettlösande medel på dessa, då det tar bort en del av ullens naturliga egenskaper.

Fick idag tipset att ha en sadelfilt under padden. Dvs en pad som är 1/2-3/4" tjock och en vikt ullfilt under den. Ett tips som jag nog kommer att anamma - filten är ju bra mycket lättare att tvätta för att få bort svett, salter etc!
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Tack allihop för era bra svar! Jag har köpt mej en neoprenepad med fickor på som gör att man kan stoppa i den tjocklek på padmaterial man behöver, jättebra! Plus att man ju kan ta ur innehållet/padarna för att tvätta. Jag fundersr dock endå på att ha en filt under men tyckrr det är svårt att få en sån att ligga slätt på ryggen, det blir gärna litr skrynkelveck som jag inte tror är så skönt för hästen.
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Höörs har en bra (enligt mig iaf) underpad som är hård och inte veckar sig, tar några gånger att rida in bara men sen är den som gjuten efter hästens ryggform
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

En bra filt ska inte vecka sig under sadeln, har jag fått lära mig. Det finns också tunnare (½") paddar i ull som är tänkta att ha under. Jag personligen backar lite från neoprene över hästryggen och där sadelgjorden ligger, sedan jag var på clinic med en som mätt temperaturen under sadelgjorden, under (likvärdig) ridning i samtliga gångarter. Under neoprene blev det först varmt, men sedan väldigt kallt. Men det är nog en smakfråga.
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

Jag har också 5 Star ullpads och jag använder svampen som följer med paden, dammsuger den och om det behövs spolar av den med vatten längs med paden, den ska ju inte bli blöt igenom. Fungerar utmätkt!:)
 
Sv: Hur sköter ni era tjocka paddar?

För ett tag sedan sprang jag på en kille som hade kommit över en mattvätt. En orange sak som förr gick att hyra i färgaffärer. Han sprutade på medel, lät verka en stund och sedan sög han upp vattenlösningen med medel igen. Funkade superbra. Så nu har jag börjat att spraya på lite medel och vatten och suga upp det med min vattendammsugare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: ako
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 416
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 398
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 463
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp