Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni gjort? Hjälp!

L

linabergmer

Hejsan.
Det är så att jag har en häst på foder, har henne tills den första maj, som jag kan förlänga hur mkt jag vill, får även köpa hästen om jag vill.
Nu är problemet att när jag ska sitta upp står hon inte still, går runt runt.. när jag väl kommer upp så stegrar hon sej och sparkar backut i rikiga rodeo skutt. Tar ca 5 minuter innan hon lugnar sej, sen kan jag rida ut. Nå väl med det problemet..
Nästa är att jag kan inte rida ut själv för då blir hon helt tokig, skulle löshoppa idag o hon var 15 meter från sin häst kompis men blev totalt knäpp.. Blir även tokig av att stå inne själv, mne det har förbättrats lite..
Hon är för övrigt en helt snäll o go häst.

Hur skulle ni göra om ni var jag? Skulle ni lämna tillbaka henne? Förlänga kontraktet?

Tack för svar och skriv gärna varför ni tycker som ni tycker!
 
Om du gillar hästen skulle jag rekommendera att du tog hjälp av någon.

Jag brinner för NH så det är vad jag rekommenderar, eftersom det ofta löser problem väldigt smidigt, bara man tar rätt tränare!


Kolla in på NNHA´s sida, där finns en träningslista.
 
Ridningen ser jag inte som det största problemet, för det vet jag att det kommer att lösa sej, men eftersom det bara står 2 hästar i stallet så blir hon ju själv när min kompis rider ut, och hon klarar ju som sagt inte av att gå ut själv, jag kan ju inte alltid lita på att jag kan rida samtidigt som min kompis...
 
Svårt att ge råd! Håller med sammet för det låter som ledarskapsproblem?! Även om man inte har problem så är NH intressant :)

När hon gör dessa grejer känner du dig det minsta osäker eller rädd?
Har du haft hästen länge?
 
Jag kom att tänka på sadeltvång. Vi har en ponny på ridskolan som har det (dock mycket bättre nu) och han reagerade ungefär som du beskrev att din häst gjorde, dvs gick runt innan uppsittning och slängde sig bakåt/stegrade sig när någon skulle sitta upp. Så här fick vi göra för att få bukt på detta:
* Spänna sadeln löst i stallet, vara JÄTTElung och försiktig hela tiden.
* Nere på ridbanan spänna något hål och sen leda honom en sväng, spänna nåt hål till sen leda osv tills gjorden var tillräckligt spänd och sen sitta upp. I början hade vi någon som höll i honom också. Noga med att inte peta honom i sidan med tån under uppsittning.

Det kan ju säkert vara en massa andra saker, men detta var vad jag kom att tänka på i alla fall!

//Frida
 
jag håller med de andra, stärk ditt ledarskap.

Om hästen accepterar dig som ledare kommer hon att känna sig säker med vad du ber henne om och inte bara tyr sig till den andra hästen.

För att kunna rida ut med hästen skulle du kunna ta med dig en människokompis som sällskap och bara skritta ut på en promenad. Då känner hästen sig som delaktig i en flock och därmed lite säkrare, samtidigt som du inte behöver oroa dig om du skulle ramla av.
När hon sedan går säkert ute så kan du fara själv.

Det att hästen blir orolig om hon är själv i stallet kan endast botas genom vana, dvs räds inte att ta ut den andra hästen!
Så småningom förstår hon förhoppningsvis att den andra hästen faktiskt inte far för evigt utan kommer tillbaka på en stund, och då kan hon börja slappna av.
Ge gärna hö eller något som hon kan pyssla med i boxen när hon lugnar ner sig.

Tänkte på en sak ang. rodeoskutt. Kan du sitta upp lugnare? t.ex. från en pall?
Kräv att hästen står still på långa tyglar bredvid pallen innan du ställer dig på den. Går hon iväg innan du kommit upp så får du lugnt ställa tillbaka henne

Jag tror att hennes galenheter beror på separationsångest, hon har en hästkompis och vill inte skiljas ifrån den.
Vad galenheterna när du sitter upp beror på kan jag bara spekulera i, men det vanligaste problemet brukar vara att man sitter upp hafsigt och landar med en duns i sadeln vilket resulterar i att hästen först förs ur balans och sedan dunsas i ryggen -> högst obehagligt.
 
Hur hårt och snabbt drar du sadelgjorden? En häst jag hade blev tossig av för snabbt eller hårt dragen gjord. Du ska bara dra gjorden så sadeln ligger still, inte för kung och fosterland som jag sett många göra,särskillt om det är resårgjord.
 
Jag skulle lämnat tillbaka hästen. Varför lägga ner tid och energi på en häst med problem som man inte äger?
 
Det där handlar om förtroende.Din häst är inte trygg och litar inte på dig tillräckligt utan den känner sig mkt tryggare i närheten av sin kompis.
Gå tillbaka ett steg o träna från marken.Jag tycker du ska ut o gå mkt me hästen,mkt miljöträning.
Va lugn o visa hästen att du är säker på vad du gör och att den kan lita på dig.
Det tar ju tid innan hästen får fullt förtroende för dig men ha tålamod.

Och det där med när du ska sitta upp kan ju va att den har ont men antagligen vill den visa att den även där inte är trygg o nöjd med situationen.
Vänta med att rida tills hästen litar på dig. Du kommer inte kunna förbättra förtroendet från ryggen så de e va jag tycker.
Man ska inte sitta upp på en häst som inte ens är säker på marken när man ska sitta upp..de kan bli farligt.

Lycka till!
 
Personligen hade jag inte fortsatt med hästen. Tror säkerligen att det går att komma tillrätta med de problem som ni har, men om man inte är helt 100% säker tycker jag det vore dumt att riskera dra på sig onödiga bekymmer. Om du väljer att fortsätta med hästen ger du ju dessutom din stallkompis lite onödiga bekymmer eftersom han/hon måste ta hänsyn till att du kan rida (eller åtminstone är på plats) när hästkompisen går iväg från stallet.

Men lycka till vad du än väljer!
 
Nej ´jag känner mej inte rädd eller osäker, jag har haft hästen sen i januari.
 
Bara nyfiken. Vad är det för häst? Gammal, ung? Det påminner på beskrivningen som en häst som jag hade förra sommaren och som jag vet hamnde neröver och som sedan blev till salu/utlån igen. Enda skillnaden var väl att hon inte reste sig men å andra sidan, saker och ting kan ju bli värre, jag vet inte alls vad hon råkade ut för sen hon flyttat...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 591
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 907
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 689
Senast: Nota
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp