Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Presto

Trådstartare
Tidigare ägare har renoverat lägenheten jättefint, allt förutom badrummet...

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det. Som ni ser på bilderna går man in i duschen. Om jag öppnar fönstret tar det 30min-1tim för golvet att torka, annars måste man gå igenom det blöta. Kanske inte lika roligt att öppna fönstret mitt i vintern. Jag vet att dom i lägenheten under har bytt plats, så duschen är längst in, jag har dock inte sett det.

Min tanke har alltid varit att göra detsamma, byta plats på grejerna. Men sen pratade jag med en som sa att jag borde ha kvar det. Det blir alldeles för jobbigt att ta sig förbi toan annars som kommer "blockera" badrummet. Dessutom blir det mycket mindre benutrymme om man har toan vänd 90 grader mot vad den är nu. Detta är ett mycket billigare alternativ för min del, då behövs det bara kaklas om.

Det är även en upphöjning och lite inramning mellan "delarna", varav den längst in är lite smalare sen. Jag tror denna ramen går att ta bort om det är så. Dock är taket lite lägre där inne, har ingen aning om varför eller vad som döljer sig där.

Men ska jag göra om det vill jag göra det ordentligt och jag vill bli nöjd. Vad tycker ni? Ska jag bara kakla om eller ska jag byta plats på toan och duschen? Någon annan idée?

IMG_0224.jpg


Min fina skiss, den är inte skalenlig och måtten är ungefärliga :D
IMG_0227.jpg
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Jag hade bytt plats illa kvickt. Jag är visserligen van vid trånga badrum, men alltså att behöva gå igenom duschen för att komma till toan är bara för konstigt... Fråga grannen om du får komma in och titta på hur de har gjort, det är inget konstigt att göra så.
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Ska kolla hos grannen :) Men hur skulle ni placerat toastolen? Och handfatet?
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Kan inte låta bli att undra hur man tänkte när man konstruerade badrummet så här :crazy:? Kan det vara så att det bara fanns ett litet utrymme för toastol och handfat först, och att man sedan lade till duschen i efterhand? I stället för att renovera ordentligt och åstadkomma ett mer praktiskt badrum?
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Jag är ganska säker på att hela badrummet gjordes på samma gång. Fattar inte heller hur dom tänkte :cautious:

Den ena liiite logiska förklaringen jag kan komma på är att dom kanske inte ville ha duschen vid fönstret...
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Jag skulle göra om badrummet fortast möjligt å fram tills dess att det påbörjat köpa en badrumshanduk som är till för att ligga på golvet som jag skulle lagt ut i duschen efter jag hade dragit av golven. Skulle även ha frågat grannarna om jag fick titta på deras omgjorda badrum för inspiration.
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Går det att placera toastolen till höger i utsticket, och sen ta ett smalt handfat och satt bredvid i det lilla hörnet där toan inte sitter? På så sätt blir toan minst jobbig att ta sig förbi tänker jag. Vi har ett handfat som vi måste passera för att komma till toan, eller duschen. Vi köpte en smal variant som inte är lika djup som de traditionella och det gjorde stor skillnad!

Där duschen är idag alltså tänker jag, det lilla utsticket.
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Det finns väldigt smala handfat med blandaren på sidan av handfatet så den inte behöver extra djup pga det. Då blir det nog inte så trångt! Och det är ju bara när man ska duscha man behöver gå förbi, alla andra gånger är det ju inte för trångt. :) Tror det blir bra!

Dvs; jag håller med de andra om att byta plats på dusch och toa. ;)
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Det finns ju även handfat som man kan sätta i hörn, så det funkar kanske att ha ett i högra hörnet på bilden, där duschen är nu?
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Hur mycket jobb är du beredd att göra? Det är ju inte så "bara" att flytta avloppsrören i golvet.

En variant är att köpa nåt sånt där plastgaller, som du kan lägga på duschhgolvet efter du duschat. Då kan man gå torrskodd igenom, men ändå luftas golvet så det torkar.
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Går det att placera toastolen till höger i utsticket, och sen ta ett smalt handfat och satt bredvid i det lilla hörnet där toan inte sitter? På så sätt blir toan minst jobbig att ta sig förbi tänker jag. Vi har ett handfat som vi måste passera för att komma till toan, eller duschen. Vi köpte en smal variant som inte är lika djup som de traditionella och det gjorde stor skillnad!

Där duschen är idag alltså tänker jag, det lilla utsticket.

Precis så hade jag gjort.
Dock hade jag sett till att inte trycka in toan för nära väggen, det är sjukt obekvämt.
Sen satsat på ett smalt eller hörn handfat.

Att det kanske blir lite obekvämt att ta sig till duschen ser jag inte som ett problem.
Man använder ju toan oftare än duschen.
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Tack för alla idéer!!

Jag är beredd att göra det som krävs för att byta plats på toa och dusch ;) Varför ska jag göra det "illa kvickt" eller snarast möjligt? Visst, jag vill ha det så fint och praktiskt som möjligt men jag känner att det inte är något som måste göras nu. Kommer ta något år tror jag att spara ihop pengar, och det känner jag att jag kan vänta.

Tackar även för alla tips med vattnet när jag duschar, men det har aldrig varit ett problem. (inte hittills iaf :D )

Emor : Det kommer inte gå att sätta stolen på "utsticket" då det blir alldeles för nära väggen. Eller menar du att vända den 90 grader och ställa den mot högerväggen?


I min fantasi (tror dock inte det går) kan man flytta "inramningen" närmare fönstret för duschutrymmet behöver inte vara så stort. Sen att man sätter toan och handfatet på högerväggen när man kommer in.


Egentligen är det inte jätteproblem om man har handfatet först, den ena som behöver "klättra" förbi toan är jag, ingen annan brukar duscha här :p
 
Sv: Hur skulle ni gjort med badrummet? *bilder*

Behöver du ha "inramningen" alls? Utrymmet skulle åtminstone kännas större om den väggsnutten försvann.
 
åhh, hittade denna gamla tråden! Lite uppdatering :) INGENTING har gjorts :D:angel:

Hade badrummet så 1,5år, sedan flyttade jag in till min sambo. Efter det har jag haft lägenheten uthyrd i ett år och idag ringde hyresgästen och sa att han flyttar ut. Så från 1 februari har jag tillgång till min lägenhet igen. Badrummet är inte fräscht, så enkelt är det, har t.o.m. hittat lite mögel (inget farligt mögel). Så jag tänket ägna en månad åt att renovera badrummet innan jag hyr ut lägenheten igen!

Så ge mig massa idéer! Jag var hos grannen, skickar en skiss över hur han har renoverat sitt badrum, ska jag göra exakt likadant? Glömde fråga, men antar han har golvvärme, finns inte riktigt plats för element med hans lösning (?). Sedan funderar jag på att inte ha en glasvägg (hans är kanske 10cm tjock) utan en skjutduschvägg som täcker hela vägen. Men kanske känns tryggare när man sitter på dass med en "riktig" vägg bredvid sig? :D

Och kostnad? Är jag naiv med en budget på 70 000kr? Badrummet är ju bara ca. 3kvm.
Har en kompis som kan göra kakel m.m. med rabatterad arbetskostnad ;) allt material tänkte jag köpa själv. Jag är elektriker så inga kostnader där. Funderar på spottar i taket? Och belysning + uttag i badrumsskåp. Funderar på att byta dörr med, har bytt handtag, köpte likadana till hela lägenheten, men har för mig att dom inte kom upp innan jag började hyra ut :banghead:

Idag över toan (syns lite på första bilden) så är det något sänkt trätak?!

Sedan är huset byggt -49, så man vet ju inte riktigt vad man kan hitta när man börjar gräva...


unnamed.jpg
 
Kan finnas många orsaker till en sådan nödlösning.

Två "dörrar" mellan toa och kök.
Avlopppet var gjort så och duschen hör inte dit. I så fall skulle jag tänka mig handfatet hör hemma i "alkoven".

Tänkbara lösningar - nåja enklast är att leva med böket, typ foppatofflor att ha när man sk förbi det våta. Ser ju hyggligt fräscht ut på bild iallafall. Bra raka gör mycket med, även om det är lite bökigt.
Finns mattor som ser ut som murartrall fast i tunna, inte vackraste men vattnet hamnar under och det går att gå förbi.

Om toastolen ska flyttas, det finns hörntoaletter och så ett hörnhandfat i andra hörnet inne det jag kallade alkoven.

Jag är som jag är - skulle lugnat mig med att lägga pengar på att göra om om det är helt - man vet aldrig vad man hittar om man börjar riva. Fast om man hittar något så är det iochförsig bra att man hittar det. Kostar gör det!
 
åhh, hittade denna gamla tråden! Lite uppdatering :) INGENTING har gjorts :D:angel:

Hade badrummet så 1,5år, sedan flyttade jag in till min sambo. Efter det har jag haft lägenheten uthyrd i ett år och idag ringde hyresgästen och sa att han flyttar ut. Så från 1 februari har jag tillgång till min lägenhet igen. Badrummet är inte fräscht, så enkelt är det, har t.o.m. hittat lite mögel (inget farligt mögel). Så jag tänket ägna en månad åt att renovera badrummet innan jag hyr ut lägenheten igen!

Så ge mig massa idéer! Jag var hos grannen, skickar en skiss över hur han har renoverat sitt badrum, ska jag göra exakt likadant? Glömde fråga, men antar han har golvvärme, finns inte riktigt plats för element med hans lösning (?). Sedan funderar jag på att inte ha en glasvägg (hans är kanske 10cm tjock) utan en skjutduschvägg som täcker hela vägen. Men kanske känns tryggare när man sitter på dass med en "riktig" vägg bredvid sig? :D

Och kostnad? Är jag naiv med en budget på 70 000kr? Badrummet är ju bara ca. 3kvm.
Har en kompis som kan göra kakel m.m. med rabatterad arbetskostnad ;) allt material tänkte jag köpa själv. Jag är elektriker så inga kostnader där. Funderar på spottar i taket? Och belysning + uttag i badrumsskåp. Funderar på att byta dörr med, har bytt handtag, köpte likadana till hela lägenheten, men har för mig att dom inte kom upp innan jag började hyra ut :banghead:

Idag över toan (syns lite på första bilden) så är det något sänkt trätak?!

Sedan är huset byggt -49, så man vet ju inte riktigt vad man kan hitta när man börjar gräva...


unnamed.jpg

Jag hade satt handfat och talett bredvid varandra istället för mittemot. Jag hade ungefär likadana proportioner i mitt tidigare badrum och hade det så (men minus väggen mellan dusch och övrig del. Jag ska se om jag kan hitta någon bild.

Det du måste tänka på om du flyttar duschen är att skydda fönstret. Sedan kan det kosta en del pengar att bila om för avlopp, osv. Badrummet som jag nämnde ovan var 2,7 kvm och det gick lös på 120000 kr för nästan tio år sedan - så 70000 kr kan vara i underkant.
 
@Presto du kan inte ha ett fönster i våtzonen så för att det ska bli fackmannamässigt gjort måste du skydda/täcka för det på något sätt. Hur kan jag inte svara på. Prova fråga på ett byggforum. Det är också en fråga för styrelsen i din brf, vad du får göra (föreningen äger fönstret på utsidan).

Jag tror absolut pengarna kan räcka om du gör det mesta av arbetet själv och håller dig till en lägre prisklass på material.
 
Har gjort början till en budget. Min syrra drog om vvs i sin lägenhet och det gick på 25000kr och det var betydligt mer arbete än vad jag behöver göra.

Ska fråga min hyresgästen om jag får in och kika i förväg med hantverkaren så han kan beräkna pris.

Fönster i våtutrymme/zon är inga problem då andra flyttat om badrummet så (bl.a. styrelsens ordförande ;) ), självklart kommer det bli fackmannamässigt utfört!! Har sett att grannen har schampoflaskor ståendes på fönsterbrädan, så det kan inte vara någon större lutning på insidan... får gå över och kika och be om tips.

IMG_20161213_222934.jpg
 
Fönster i våtutrymme/zon är inga problem då andra flyttat om badrummet så (bl.a. styrelsens ordförande ;) ), självklart kommer det bli fackmannamässigt utfört!! Har sett att grannen har schampoflaskor ståendes på fönsterbrädan, så det kan inte vara någon större lutning på insidan... får gå över och kika och be om tips.

Det beror på vilka riktlinjer rådde när det gjordes. Blir det en fuktskada i anslutning till fönstret om duschen står i närheten så kan det bli problem med försäkringsbolaget om man inte har iakttagit de riktlinjer som gällde när badrummet byggdes om.

Vvs kan också bli dyrare än vad man har tänkt sig på grund av nyare riktlinjer, t.ex. att rörgenomföringar inte bör göras genom golv. Sedan har du ju tänkt att byta plats på toalett och dusch och då måste ju rören dras om. Det är kostsamt då det med största sannolikhet inte bara är att byta rakt av. Rör för toaletten kräver större dimension än handfat och dusch och vid toaletten finns oftast också avluftningsrör som kommer behöva flyttas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: majola
·
Hemmet En spinoff på badrumstråden. Jag ska så småningom renovera mitt pyttelilla badrum och behöver tips på hur man kan göra. Badrummet är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 962
Senast: tott
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp