Bukefalos 28 år!

HUR skydda sej mot rävskabb?

Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

För att bli av med rävskabben på markerna är det enda rätta att det läggs energi på att avliva de sjuka rävarana, framförallt av djurskyddsskäl, det är en vidrig sjukdom.
Var noga med att spara de friska rävarna då de alldelles säkert i ett så skabbrikt område har utvecklat en viss form av resistens och det är dessa rävar som ni fortsättningsvis vill ha kvar på marken.

Fast symptomfria rävar kan vara bärare och därmed är de lika illa att ha nära gården som de skabbiga rävarna. Det förbättrar alltså inte läget för hundarna att det springer omkring symptomfria bärare.

Har man problem med att ens hundar gång på gång blir smittade med skabb vill man inte ha varken symptomfria bärare eller bärare med symptom i närheten.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Fast symptomfria rävar kan vara bärare och därmed är de lika illa att ha nära gården som de skabbiga rävarna. Det förbättrar alltså inte läget för hundarna att det springer omkring symptomfria bärare.

Har man problem med att ens hundar gång på gång blir smittade med skabb vill man inte ha varken symptomfria bärare eller bärare med symptom i närheten.


Nja, det där tvistar de lärda om. Dela gärna mig dig av källan!

Även om det nu vore så att även till synes friska rävar skulle kunna vara smittbärare, är din lösning på problemet då att man utrotar alla rävar i området oavsett om de är sjuka eller till synes friska?
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Skulle vilja säga att det är ganska klart att det finns symtomfria bärare av rävskabb både bland hund o räv.
PL
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Nja, det där tvistar de lärda om. Dela gärna mig dig av källan!

Även om det nu vore så att även till synes friska rävar skulle kunna vara smittbärare, är din lösning på problemet då att man utrotar alla rävar i området oavsett om de är sjuka eller till synes friska?

SVAs rapport Riskbedömningar av smittsamma sjukdomar hos vilt. Där står bla. att symtomfria bärare finns hos hund och katt. Finns det symptomfria bärare inom de arterna är det rätt så troligt att de förekommer bland räv också. Givetvis behöver det inte vara så, men det faller sig ganska troligt.

Därför är bästa sättet att skydda sina djur från rävskabb att hålla räv borta från dem helt och hållet, även de friska rävarna. Om man gör det genom att sätta upp ett elstängsel som är 5 m högt och nergrävt i marken eller om man skjuter räv är en annan sak. Den bästa lösningen är kort och gott att hålla rävarna, friska som sjuka, borta från djuren.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

5 meter högt stängsel?

Jag håller på o sätter upp extra elband m 15 cm mellanrum från marken o uppåt...räcker det tror ni?(stolphöjd 1,45)
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

5 meter högt stängsel?

Jag håller på o sätter upp extra elband m 15 cm mellanrum från marken o uppåt...räcker det tror ni?(stolphöjd 1,45)

Alltså, jag tog bara i.;) Hur man håller räven borta från markerna bryr jag mig mindre om, poängen är att det mest effektiva sättet att slippa skabben på sina egna djur är att hålla räven borta... på något vis.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Skulle vilja säga att det är ganska klart att det finns symtomfria bärare av rävskabb både bland hund o räv.
PL

Men hur fungerar det praktiskt, kan skabbkvalstren överleva på ett värddjur utan att värddjuret får några symptom alls? Hur överlever skabbkvalstren utan att föda sig på djuret, för genom att föda sig måste det leda till obehag=symptom.

Forskare har ju talat om att vissa djur utvecklar en form av immunitet mot skabbdjuren och det måste ju mena att skabben inte överlevar någon längre stund på djuret, då bör ju inte heller djuret kunna vara smittbärare annat än för den mycket korta tid skabben är kvar på det immuna djuret, och det kan ju knappast räknas som sittbärare!?

För övrigt så anser jag att, visst kan man skjuta alla djur som "kan" innebära någon form av risk för en själv eller sina djur, men vad är det för värld att leva i.

Då föredrar jag nog att man om man till varje pris vill skydda sig själv eller de sina motpotentiella hot får sätta upp staket.
Elstaket brukar effektivt hålla räv borta, men jag tycker ändå att de synbart sjuka rävarna bör avlivas.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Det är inte ovanligt att det uppstår en slags balans mellan parasit och värd, en balans som dock kan rubbas om värdens immunförsvar sätts ner tillfälligt. Så länge immunförsvaret är på topp kan parasiten hållas i schack (utan att den dör) men när immunförsvaret går ner på grund av tex. dräktighet, skada eller svält får parasiten övertag och värden blir sjuk.

Det tjänar ju egentligen inte parasiten att ta död på sin värd eftersom det även innebär död åt parasiten.

Man kan jämföra lite med att vi människor (och djur) har en massa bakterier och tom. svamp på huden som i normfallet inte skadar oss. Om vi däremot blir allvarligt sjuka kan dessa patogener få tillfälle att växa till och ställa till med problem.

Vad vi på håll uppfattar som en symptomfri räv kanske egentligen handlar om en milt drabbad räv som inte har några på håll synliga kliniska symptom. Om man däremot skulle lägga räven under lupp kanske man skulle finna skabb.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Det låter logiskt det du säger, jag har dock alltid fått uppfattningen när jag läst om just rävskabb att skabben är rätt så " aggressiv" dvs att får skabben väl fäste ( dvs överlever på värdjuret) skapar den stort obehag för djuret
( som syns ) .

Men som sagt, i vilket fall har jag svårt att tycka att lösningen på TS problem är att skjuta alla rävar ovsett symptombild för att skydda sina hundar mot endast en potentiell risk för dem att smittas.
Skulle man resonera så är det ju många djurarter man skulle behöva utrotas.

Det var i och för sig inte länge sedan jag hörde villaägare och jägare tillsammans argumentera för att alla rådjur i ett samhälle borde skjutas av eftersom de "kunde" bära på smittade fästingar som kunde överföras till människa.
Det faktum att majoriteten av alla värddjur för fästingburna sjukdomar är småfågel och sork nämnde man inte. J
ag antar att jägarna inte var lika roade av att jaga dessa:grin:

Att stängsla in tomten och skjuta de sjuka rävarna tycker jag är en bra ide!
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Fy va läskigt med rävskabb
Jag har klarat mig ännu från rävskabb.

Men min mammas labbe har fått rävskabb. Är behandlad med bad o antibiotika. I dag är dom på återbesök för en koll.

Deras schäfer hade rävskabb två gånger. I norrland där gav dom hunden 4 sprutor. Det va eftektivt.
Hon skulle fråga i dag om bad i såpa om det är efektivt.

Smittar det från människa till hund?? Dom va här o klappade min valp. Kan dom smittat hundarna??

mjäll kvalster är det samma sak ??
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Mitt största problem är att eftersom trimmet ligger i en del av mitt hem, och vissa delar är gemensam med hemmet (en gång mellan trimdelen och badet)
så är risken stor att mina hundar smittas med ohyra, för att inte tala om att även gången kan "smittas" med tex loppor.

Eftersom mina hundar badas 1ggr/vecka, fungerar inte frontline. Att bada i ohyreschampo är för det första inte säkert, för det andra är det förödande på utställningspälsar att alltid bli badade i.

Eftersom stronghold har avdödande på egenskap på rävskabb, bör ju mina hundar bli fria från det - den skabb som kommer på dem dör.

Jaghåller med om att det är potenta medel, och känns inte bra att använda.
Söker därför tips om hur jag ska gå tillväga, då jag får in minst 1 kund i veckan med ohyra....

Om du får in minst en hund i veckan med ohyra, så är det väl troligt att du sprider det till dina kunders hundar, och sedan kommer dom tillbaka till dig. Med ohyra. Loppor är ju ett rent helvete att bli av med.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Min mamma va i dag igen hos vet med sin labbe. Han fick mer penselin o en spruta i nacken. Mot o hyran.
Hon frågade om rävskabb, Om det är bra att bada i såpa.
Han svarade. Om du vet att hunden har varit ute i gryt eller dyligt. Kan man tvätta hunden med såpa. Med en gång. Men det är inget som går ner under huden och tar bort skabben .
För skabben ligger under huden.
Så det skal behandlas med medel som vet ger ut
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 860
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 466
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
48 035
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp