Bukefalos 28 år!

HUR skydda sej mot rävskabb?

C

crazy

Nån som har nån idé om hur man kan skydda sej mot rävskabb?Nu är det 6:e gången inom 2 års tid som vi drabbas!Förr el senare lär hundarna bli immuna mot rävskabb och då är det KÖRT.

Folk skjuter av skabbrävar men det kommer hela tiden bara fler o fler o smittokällan tycks vara den egna tomten tom!

Har räv respekt för el?(funderade på massor av täta elband...en kanske smådjursnät med el el liknande...måste ha nåt som skyddar mina hundar)

Finns det NÅGOT som är förebyggande...avstötande?

ALLA tips mottages tacksam!
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Behandla hunden/hundarna med frontline och sanera de utrymmen hundarna vistas i är ju ett sätt att försöka få bukt med problemet på.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

förra gången min hund fick rävskabb hade den andra hunden fortfarande sitt scaliborhalsband på sig. hon fick inte skabb. scalibor är inte godkänt som läkemedel mot skabb, men enligt vet verkade det som om det gav ett visst skydd. kan vara värt att prova i alla fall.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Har använt Frontline för att sanera samtliga utrymmen och förut även Tigusspray...dock fungerar inte Frontline på rävskabb direkt utan bara som ett sätt att göra det mindre lätt för dem att överleva i miljön inomhus(avdödar ej enligt vad de sagt till mej).


Inomhus är allt rengjort o tvättat...alla bäddar o filtar etc....som alltid.Problemet är vad man gör åt det när smittokällan är på tomten??...såg en räv på tomten senast i förrgår!:crazy:

Hundarna varit behandlade i omgångar m Stronghold o Advocate...samtliga rävskabbsmedel är BARA avdödande o inte mer...ger inget skydd.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Om du upprepar behandlingen konstant får hundarna inte skabb.

Finns inget som "vaccinerar" mot skabb, utan det är bara att behandla allt eftersom.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Har inte provat Scalibor...men frågan är om det fungerar o hur länge det verkar eftersom det är ett återkommande problem?Tänk sen på att jag har 7 stycken hundar....stora sådana vilket gör att vad man än ska ha blir allt mkt dyrare oavsett...pga av kg/storlek.

Skulle man kunna "mörda" skabben på tomten med att kalka tomten?Eller finns det något annat som är testat...finns det något som rävarna skyr?Är de rädda för el el okänsliga?

Jag känner mej helt utmattad av det här...nu sista gången tog det 14 dagar efter senaste behandlingen för eländet att återkomma-vilken lovande prognos!NOT!:crazy:

Jag inser nu att förmodligen var det rävskabben som tog livet av min gamla hund...har en valp här som varit väldigt dålig som äntligen börjat återhämta sej...så händer detta IGEN.:cry::cry:

Har nog lagt en bra bit över 10 000 kr på rävskabbsmedel de sista två åren på alla hundarna...lägg där till alla veterinärsbesök,recept,mediciner etc som då INTE täcks av nån försäkring pga av att det blir fördelat på så många hundar.

Tycker knappt ens veterinärerna vet speciellt mkt om rävskabb o dess förlopp på hundar heller direkt...inte sådär ingående i allafall.Väldigt svårt att få nån specifik info....gällande sanering av hundgårdar etc...medel osv vad som kan användas?

Får vi inte stopp på det SNART får vi sälja gården...finns ingen annan utväg.:crazy:
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Problemet är att veterinären är bekymrad redan nu att de kan bli resistenta till snart om det fortsätter så här...
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Det skjuts förmodligen alldeles för lite räv..

( och ja vissa personer; varsågoda med påhoppen nu, men tyvärr, så är det så här de blir då.. )
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

ett scalibor har effekt i ett halvår och är inte så dyrt. speciellt inte om man jämför med advocate och stronghold. men det är såå drygt med skabb. håller med! min ena såg ut såhär idag:
lokeskabb1.jpg

lokeskabb2.jpg


den andra klarade sig lindrigare undan och har bara en fläck på ena bakbenet
mininaskabb2.jpg
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Det är väl snarare så att vettarna hon pratat med menar på att skabben blir resistenta mot behandlingen.. Är i alla fall så jag tolkar det hela.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Det skjuts förmodligen alldeles för lite räv..

( och ja vissa personer; varsågoda med påhoppen nu, men tyvärr, så är det så här de blir då.. )



Jovisst, kanske jägarna kan ställa upp och skjuta de viltflygande fåglarna också, ja, så inte fågelinfluensan sprids.....:grin:
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Självklart ska det vara så jag menar...och blir skabben resistent-finns ju inget botemedel alls o då leder det ju oundvikligen till DÖDEN.Jag har då aldrig hört talas om nån hund som överlever rävskabb på egen hand...?

Jag tror knappast någon hade haft ett leende över läpparna om de hade sett hur svårt sjuk min ena valp blev i somras...just för att det bröt ut i samband med en liten förkylning på henne.Det är ett under att hunden överhuvudtaget lever.Rävskabb handlar ju inte bara om att det kliar o att de tappar päls...immunförsvaret ballar ju ur!DET är ju den värsta biten ur det hela...

Det skjuts för lite räv i tid...de går sjuka alldeles för länge innan något görs...ett grymt öde.Här har skjutits av men det återkommer rävar år efter år o tydligen har det setts flera kullar också...*suck*
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

hur långt ska det gå för att immunförsvaret ska börja kollapsa? jag har inte märkt något på mina, att de skulle vara i sämre kondition förutom det med kliandet och att de tappar päls?
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Jag har hört talas om jägare som regelbundet badar sina hundar med grönsåpa och har fått bukt med rävskabb på det viset.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Räcker med att skölja hunden med vatten och vanligt schampo direkt efter kontakt med skabb, när de fortfarande är utanpå skinnet, men iom att de borrat ner sig så fungerar ju inte den metoden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 801
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 433
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 885
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp