Bukefalos 28 år!

HUR skydda sej mot rävskabb?

Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Det är ju klart att du kan stängsla in tomten med el osv, men då får ju inte hundarna passera den gränsen...

Att du inte tar och ringer de som har jakten och diskuterar om de vet hur stammen ser ut - de kanske inte är medvetna om problemet? Har ni hög rävstam så är antagligen inte rådjuren och småviltet så många, det brukar jägarna försöka motverka.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Jag har för första gången någonsin råkat ut för rävskabb på mina hundar i år. Inte en gång, utan två gånger! Då jag har så många hundar så bad jag veterinären om en effektiv och billig behandling. Han skrev då ut Sebacil som jag skulle tvätta hundarna i. En flaska med Sebacil på 250 ml (50 ml späds ut i 25 liter vatten) kostade 325 kr och räckte till att behandla sex hundar. Man tvättar hunden tre gånger med en veckas mellanrum.

Fördelarna med Sebacil är att hunden är smittfri efter första badet, klådan försvinner nästan helt redan efter första badet och det är som sagt billigt. Visst kan det tyckas som besvärligt att behöva bada hunden tre gånger, men fördelarna för både hund och plånbok är så stora att jag gärna har detta besvär.

Anledningen till rävskabbsproblemen här i år är den milda vintern förra året. Jag hoppas på en kall och snörik vinter denna gång, så dör skabbrävarna bort.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Hur ser det ut på din gård?
Har du något som drar rävar till gården?
Något som luktar gott och lovar räven att ett besök där är lika med ett mål mat.

Vi hade också problem med rävskabb... Hade det 6 gånger på ett år på mina hundar.

Bättre sophantering.
Genast göra sig av med slaktavfall...
Sopa upp och snygga till överallt där foderhantering till djuren ägt rum.
Inte lämna hundskålar med matrester kvar ute i hundgårdarna...
Inte ha frigående höns...
Städa bort fallfrukt från träden...
Ja listan kan göras lång...

Men när vi fick ordning på allt som kunde *dra* räv till gården så upphörde också alla skabbangrepp på hundarna.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

hur långt ska det gå för att immunförsvaret ska börja kollapsa? jag har inte märkt något på mina, att de skulle vara i sämre kondition förutom det med kliandet och att de tappar päls?

Jag har en gång sett en hund med samma hudreaktioner som man ser på de svårt drabbade rävarna o där hade det tagit ett halvår.
PL
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Jodå mängden rådjur är enormt här...så det verkar inte ha påverkats.Grannen är informerad o har själv försökt skjuta av dem då han är jägare...men det tycks hjälpa föga.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Det enda vi har är fallfrukt och det är tyvärr i mängder.Hästarna brukar få det men det är omöjligt att hålla efter alla träd o plocka då det är så kallad fruktträdgård...med enorma mängder frukt som faller efter hand...alternativt är att man kapar alla träden...men frågan är hur det påverkar marken då det sluttar ganska mkt ner mot våran vattenbrunn...träden gör väl marken lite mera fast om jag förstått allt rätt?
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Våran valp blev jättesjuk...inom 48 timmar så hände en jätteförändring i hud o päls...huden svullnade upp o hon blev röd o prickig som en salami...pälsen liknade en rotborste....ska lägga in bilder så man kan få se.

Valparna är nu 5 månader....o hon är fortf inte 100% frisk...det här milda fuktiga vädret gör då definitivt inte gott för huden...hoppas det fryser på snart.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

24186692.jpg
24186657.jpg


Här är ett par bilder.Den översta är efter 48 timmar från det att vi upptäckte första tecknet på rävskabb på henne...strax efter föll nästan massor av päls...den andre bilden nedanför är efter ca 50% ig förbättring...där har huden börjat läka.

I verkligheten såg det långt mkt värre ut i närbild än vad det gör på foto här tycker jag.

Hunden är egentligen svart o vit o inte grå o vit som hon ser ut här pga av rävskabben...huden är rödtonad och rödprickig samt svullen.Hon tappade nog ca 50% av sin päls.

Det har tagit månader att åtgärda(dels pga av återkommande problem med smittan på tomten) o är ännu inte fullständigt frisk.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Som svar på era frågor... Först och främst: Det verksamma ämnet i Frontline är Fipronil. Detta ämne är inte verksamt mot Sarcoptes, därmed har Frontline inte någon som helst profylaktisk verkan. Däremot t ex Advocate innehåller moxidectin och preparatet har därmed viss preventiv effekt mot rävskabben, i VISSA stadier av livscykeln skall tilläggas. Och nej, det hjälper inte att tvätta hunden i vanligt vatten, schampo eller liknande... Det bästa sättet att få bukt med problemet är tyvärr precis som någon nämner... att få bort de drabbade rävarna från området.

Gällande överlevnadsbetingelser i olika miljöer orkar jag inte skriva mer nu eftersom uret är sent och vovvarna sover för länge sedan... Matte borde göra det samma. För den som vill läsa på i ämnet, vänd er till en faktasäker källa....

http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Ravskabb

Vill ni veta mer om Advocate hittar ni det i fassen ...
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20030402000029&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Det finns härtill flera uppstickare till skaran preparat som säger sig ha preventiv verkan mot rävskabben men om jag får drista mig till en höst personlig åsikt så tycks verkan vara ganska ringa och skabben får många gånger fäste hos värddjuret trots behandlingen.


Till sist... Hörru du... ursäkta en tant mitt i värsta PMS:en men faktiskt...
Kolla upp fakta innan du delger folk dina "råd"! Du menar säkert väl men tycker inte du att det vore synd om hundarna inte blir hjälpta av det du skriver. Jag blir trött på alla som kommer med "välvilliga" råd men som inte verkar ha en susning om vad de talar om. Utåt sett måste man oftast hålla god min men här har jag previlegiet att kunna vara annonym så räkna med att jag kommer gå till angrepp mot er som kommer med råd som innehåller direkta felaktigheter. Om ni visste hur många hundägare som kommer till veterinären alldeles för sent i onödan för att de "har hört" av någon kännare att det är si eller så man ska göra så skulle ni nog tänka er för innan ni uttalar er nästa gång. Ni hjälper inte - ni stjälper. Förhoppningsvis förstår frågeställaren i ett forum att det är gemene man som kommer med generella tips och råd och sållar i desamma med viss urskiljning men ändå... det är på sin plats med en bassning!

Tack för ordet / Djursjukvårdaren
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Mycket bra och konkreta tips "Syrran" :-D
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Fördelarna med Sebacil är att hunden är smittfri efter första badet, klådan försvinner nästan helt redan efter första badet och det är som sagt billigt. Visst kan det tyckas som besvärligt att behöva bada hunden tre gånger, men fördelarna för både hund och plånbok är så stora att jag gärna har detta besvär.

Ett litet inflikande... Effekten är väldigt varierande från fall till fall. I vissa svåra fall räcker inte enbart denna behandling till för att få bukt med klådan. I övrigt har Sebacil fungerat väl på de hundar jag själv använt preparatet på.

/ Djursjukvårdaren
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Du menar säkert väl men tycker inte du att det vore synd om hundarna inte blir hjälpta av det du skriver.
Tack för ordet / Djursjukvårdaren

På vilket vis är följande råd felaktigt?

Gnist skrev:
Behandla hunden/hundarna med frontline och sanera de utrymmen hundarna vistas i är ju ett sätt att försöka få bukt med problemet på.

Och det är ju så att om man vet att hunden kommit i kontakt med skabb och direkt duschar den, så minimerar man risken för att skabben ska få fäste på hunden. Får den ändå det, så får man ju behandla givetvis, men då har man i alla fall minimerat risken..
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Nej fipronil har inte indikationen sarcoptes men därmed inte sagt att det är overksamt.
För en massa är sen redovisades i svensk veterinärtidning att fall där man med gott resultat behandlat en valpkull mot skabb med frontline. Så att tvärsäkert säga att det inte har ngn som helst preventiv verkan är väl att ta sig vatten över huvudet.
Finns ett försök som visar att metoden hjälper mot återsmitta av noskvalster.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Ett litet inflikande... Effekten är väldigt varierande från fall till fall. I vissa svåra fall räcker inte enbart denna behandling till för att få bukt med klådan. I övrigt har Sebacil fungerat väl på de hundar jag själv använt preparatet på.

/ Djursjukvårdaren
Första gången mina hundar fick rävskabb så drabbades min 11-åriga veterantik hårdast och fick en rejäl inflammation i huden på svansen som avhjälptes med antibiotika. Även om klådan inte försvinner efter första badet, så har den hos alla mina hundar märkbart minskat.

En fråga till dig som då är djursjukvårdare. Är de andra behandlingssätten bättre än Sebacil, eller är det av ren bekvämlighet som folk hellre betalar dyrt för spruta eller tabletter?
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Effekten av sebasil är väldigt beroende av att man inte missar någon del av kroppen. Jag vet massor av fall där sebacilbehandling misslyckats. Dessutom är sebacil riskablare än de nya preparaten.
PL
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Effekten av sebasil är väldigt beroende av att man inte missar någon del av kroppen. Jag vet massor av fall där sebacilbehandling misslyckats. Dessutom är sebacil riskablare än de nya preparaten.
PL
Hur är det riskablare?
Även om man skulle missa någon fläck på kroppen (man kan ju t ex inte tvätta ansiktet) så har det en övergripande effekt som går in i hunden och ger effekt även där man inte tvättar. Det är därför man ska ha skyddshandskar på sig när man badar hunden i det.
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Större risk för förgiftning samtidigt som systemeffekten inte är tillräcklig för att säkert döda skabben på missade fläckar.
PL
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Jag behandlar mina hundar med stronghold i förebyggande syfte, då jag arbetar som hundfrisör med lokalen i en del av hemmet.
Eftersom mina hundar badas ofta (långhårsraser) fungerar inte frontline tillfredsställande, dessutom är neurotoxiciteten lägre i stronghold.

Jag gillar inte att behandla hundarna, man vet inte fullt ut hur det påverkar växande barn, och jag har barn....
 
Sv: HUR skydda sej mot rävskabb?

Tycker ändå det är fel, den här typen av preparat bör vi spara till när det verkligen behövs.
PL
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 801
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 433
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 885
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp