Hur smarta är de små kanin-liven??

M

MollyMatilda

Konstig fråga men hur smarta är kaniner?

Har en rätt stor sommarbur (nät sidor och botten ca 1,5 x 4 meter) som nassarna bott i sen i maj när vi fick dem. Har också en köpt bur som var tänkt som vinterbur en sån där med 2 våningar där de kan hoppa upp för en liten ramp.

Nu har vi byggt ihop så de kan vara i stora eller skutta in i vinterburen som de vill. Maten är på övervåningen i vinterburen. Nu börjar det ju bli kallt på nätterna och jag undrar om det är så "smarta" att de hoppar till övervåningen med skyddande sidor, tak och halm för att sova eller som de sitter i sommarburen på natten och fryser?? Är det bäst att stänga till stora buren på natten och sen släppa ut dem på morgonen? Hur skulle ni göra?
 
Sv: Hur smarta är de små kanin-liven??

lite nyfiken på vad det är för bur ni köpt, den jag automatiskt kommer att tänka på är inte godkänd för att hålla kanin i. Har du bild?

En kanin är tillräckligt smart för att välja lämplig sovplats. Så du behöver inte vara orolig för att kaninen ska sitta ute och frysa. En kanin klarar dessutom kyla väldigt bra (bättre än värme). Förutsatt att den har tillräckligt med grovfoder och vinterpäls. "Torr" kyla är alltså ingen fara, det är blöt kyla som inte är bra.
 
Sv: Hur smarta är de små kanin-liven??

lite nyfiken på vad det är för bur ni köpt, den jag automatiskt kommer att tänka på är inte godkänd för att hålla kanin i. Har du bild?

En kanin är tillräckligt smart för att välja lämplig sovplats. Så du behöver inte vara orolig för att kaninen ska sitta ute och frysa. En kanin klarar dessutom kyla väldigt bra (bättre än värme). Förutsatt att den har tillräckligt med grovfoder och vinterpäls. "Torr" kyla är alltså ingen fara, det är blöt kyla som inte är bra.

Fast om kaninerna har tillgång till både den stora hagen och den nya buren med två våningar är ju ytan tillräckligt stor och burens ovanvåning borde då vara att betrakta som upphöjd bolåda och den behöver väl inte ha godkända mått?
 

Liknande trådar

Däggdjur Tänkte bara höra hur många här som har sina kaniner ute året runt? Nu menar jag inte i en bur, utan verkligen UTE. Jag har två...
Svar
7
· Visningar
7 177
Senast: eyz
·
W
Övr. Djur Min kanin har bott inne i "boden" under vintern. Det har frusit därinne när det varit riktigt kallt (hon har ett hus med halm). Nu...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Willebillebus
·
Övr. Djur Ni som har kaniner i vanliga burar normalt, får de komma ut i betesburar nu på sommaren? Hur har ni byggt era burar? Vad har ni i dem...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: NathalieBorgman
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 398
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp