Bukefalos 28 år!

Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

jag vet att maken inte är någon dålug karl, trärtom har jag fått bilden av att ni har ett bra förhållande i grunden och att ni är jämnställda.

för mig handlar det mer om att du måste våga och orka ta plats och stå på dig, för jag tror inte att maken kommer att stå i din väg.

förstår att det inte alls är kul att rasmus ger sig iväg sådär!
han verkar ha MYCKET fantasi och är impulsiv, knappast en bra kombi när man är 4 bast. :D

tycker visslan (och nån mer?) hade bra ide, grindar och låsta dörrar överallt utom till toa och till er. går det?
eller en potta in på hans rum och låsa dörren till honom..... :devil::devil:
såhär på avstånd tycker ja faktiskt att rasmus är en superskön liten kille. :love:
(lätt å tycka, han är ju inte mina nervers ansvar.... :p )

att han undviker ögonkontakt tyder väl på att han vet att han gjort fel och inte vill kännas vid det, att han skäms?
går det att sätta upp lappar/bilder som påminner honom om att han det är farligt att gömma sig (men att ni jättegärna leker kurragömma!!), farligt att ta fram saker själv p´å morgonen (men han gärna får väcka er!!), farligt att smita (men att du och pappan blit jätteglada och hjälper honom om han vill gå någonstans...!)
kanske kan göra bilderna ihop, så han får bestämma själv innebörden och hur han ska komma ihåg vad han kan och får och inte kan och inte får göra på egen hand....
ett engagera barnet i regler brukar väl vara ganska effektivt har jag för mig... :)
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Grindar har vi också, två i trappen (uppe och nere) och en till vardagsrummet.
Det är absolut enklast att ha så, då kan han inte ramla ner för trappen eller från tex soffan.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

en potta in på hans rum och låsa dörren till honom..... :devil::devil: [...] går det att sätta upp lappar/bilder som påminner honom om att han det är farligt att gömma sig (men att ni jättegärna leker kurragömma!!), farligt att ta fram saker själv p´å morgonen (men han gärna får väcka er!!), farligt att smita (men att du och pappan blit jätteglada och hjälper honom om han vill gå någonstans...!)

Allvarligt, skulle du göra så mot ditt eget barn? Eller själv vilja bli inlåst med en potta på nätterna, och bo i ett hus fullt av lappar och bilder på allt man ska vara rädd för som är farligt?

Ett redigt lås på rummet/skåpet där färg, tvättmedel och andra farliga/olämpliga kemikalier och annat förvaras verkar bättre, tycker jag. Barnsäkra hemmet, helt enkelt. :)
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Jag hoppas det. Det låter som något hämtat ur "Godnatt Mister Tom" eller liknande, inte något man vill göra mot sina egna barn.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Men människor, gick det verkligen inte fram att jag var ironisk?

Och lappar som påminner honom om rätt och fel tycker ja är en ganska bra ide...
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Hasp pa ytterdorren har vi haft sen Sam var 2, och 1.20 staket runt hela tradgarden som han anda forcerar med jamna mellanrum. Sen den dagen han tog sina forsta steg har han utforskat varlden med en outtrottlig framatanda och har aldrig varit intresserad av att veta om vi var med eller inte. Vips sa var han borta, om man inte kollade en gang var tionde sekund. Jag skojar inte.

Bebben vad skont att hora att det finns ett sansat barn pa andra sidan hyssen, jag marker redan nu stor skillnad fran ett ar sedan, han ar mycket trevligare att umgas med och det blir inte alls lika mycket brak mellan oss.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

*KL*

Man får kolla emellanåt bara så inte barnen lär sig öppna grindarna. Dottern listade ut ikea- grinden när hon var 3½ år. Vi har grind in till köket för att lillebror annars går och vrider på spisen, öppnar kylskåp, skafferi och frys och plockar fram saker plus andra hyss. Resten av huset är barnsäkrat. Kemikalier och rengöringsmedel inlåsta och småsaker som pennor och saxar högt upp t ex.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Han öppnar allt, finns några olika typer av grindar på dagis och dom kan han öppna. Har inte orkat sätta dit riktiga låset till våran grind på tomten så de sitter ihop med ett transportgrimskaft och det kan han också öppna. Ni vet säkerhetslås på ena och sen den andra måste man öppna baklänges/utåt inte som en vanlig hake.
Till källaren har vi dörr, låst med nyckeln i nyckelskåpet dessutom har vi vänt handtaget bakåfram för att inget barn ska kunna öppna, eller hund som hoppar på handtaget. Och dit ner tog han sig och även in i det låsta städskåpet där vi har "kemikalier"

När vi hade kompostgallergrindar när vi renoverade hämtade han en stol, klättrade upp och hoppade över.

Sen vill jag gärna slippa grindar för hunden. Vårt hus har ganska dum planlösning så stänger vi så han bara kan ta sig till toan så blir hunden ingstängd någonstans. Visst är det inga problem för honom att sova i en bädd i köket. Men han hoppar 120 stillastående, och vill gärna inte uppmuntra till att hoppa för jag VET att han kommer hoppa då mellan alla rum.

I köket har vi barnlås på de flesta luckor, där finns alla vassa farliga saker men han kommer ju in i kylskåpet och skafferiet. Där inne händer inte så farliga saker, han brukar ställa fram frukost ibland, ibland gör han en macka. Eller så fyller han kaffebryggaren med det han hittar men det gör ju inte mig nått som inte dricker kaffe :angel:


Pratade med läkaren nyss, vi hade visst skrivit upp olika tider så hon ringde och frågade var jag var någonstans. Så det blev ett läkarbesök på telefonen med ny medicin utskriven, uppföljningssamtal på fredag + en tid om en månad då ska jag öven ta blodprover och prata mer om kbt och sånna metoder.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Hämta stolar att klättra på är en klassiker. Hittar man ingen stol går det bra med en uppochnervänd leksaksback eller en hink. ;)

Dagis grindar vet dottern hur man öppnar, men hon har inte tillräckligt starka nypor för att orka få upp dom.

Vi har tagit bort en pinne i grinden till köket så katt och hund kommer igenom men inte barnen. Men det är ju ingen lösning när man har en stor hund.

Vad bra att det är på gång med läkarbesök och samtalskontakt nu. :laugh: Hoppas det blir något av med kbt eller någon annan metod som passar. Det är guld värt när man mår uselt psykiskt. Medicin är bra men inte alltid tillräckligt. :)
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Till källaren har vi dörr, låst med nyckeln i nyckelskåpet dessutom har vi vänt handtaget bakåfram för att inget barn ska kunna öppna, eller hund som hoppar på handtaget. Och dit ner tog han sig och även in i det låsta städskåpet där vi har "kemikalier"

Kanske vore ide att låsa den dörren med ett hängslås med kodlås? Så han inte kommer ner där under sina eskapader och gör något riktigt dumt.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Men människor, gick det verkligen inte fram att jag var ironisk?

Och lappar som påminner honom om rätt och fel tycker ja är en ganska bra ide...

att barn ovh vuxna undviker ögonkontakt behöver inte alls bero på att de skäms för att de gjort fel. det är mer sannolikt att barnet är rädd och osäkert, speciellt om han har sådana ljud för sig som jerseyko beskriver. skratt är inte heller det en ovanlig reaktion på rädsla.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Hasp pa ytterdorren har vi haft sen Sam var 2, och 1.20 staket runt hela tradgarden som han anda forcerar med jamna mellanrum. Sen den dagen han tog sina forsta steg har han utforskat varlden med en outtrottlig framatanda och har aldrig varit intresserad av att veta om vi var med eller inte. Vips sa var han borta, om man inte kollade en gang var tionde sekund. Jag skojar inte.

Bebben vad skont att hora att det finns ett sansat barn pa andra sidan hyssen, jag marker redan nu stor skillnad fran ett ar sedan, han ar mycket trevligare att umgas med och det blir inte alls lika mycket brak mellan oss.

Jodå, efter en riktigt slitande och jobbig (Och lång) period så började allt helt plötsligt bara att fungera! Han slutade att rymma ute, han slutade att försöka sig på farliga saker, inga fantastiska ideér om att blanda tvättmedel i stekpannan osv osv. Jag kunde till och med börja GÅ med honom från bilen till affären, innan det fick jag hålla kvar honom i en vagn för han stack omedelbart..
Puh, det känns som en evighet sen faktiskt.
(Och så ska vi börja om snart igen :eek: )
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

*KL*

Tänkte bara rapportera att det känns bra med nya medicinerna. Jag får hjälp att varva ner och somna och sover RIKTIGT bra. Jag är utvilad tidigt på morgonen och det resulterar i att vi hinner med massor med saker på fm. Märks på barnen också som blir trötta tidigare på kvällen.

Rasmus har inte gjort några hyss men har väl svårt att hitta mammas ömma knappar nu. Fast nu på kvällen har han varit hemsk, elak mot mig, elak mot syrran, elak mot hunden. Men för han var så otroligt övertrött.
Han stod och skrek i badkaret att det var blött på fötterna t.ex. men de avleddes med "vill du ha mamma eller pappas tvål?"


Idag har jag och maken varit på skyttetävling. Och jag fick sms av maken sen att jag kom delad 5a :) Jag hade startnr.7 och var den första att träffa alla mål på 220m. Och när jag åkte hem var det bara jag och en till som träffat allt. Tyvärr gick hagelskyttet urdåligt annars hade man nog hamnat högre. Min man kom 3a, hade högst poäng på 220m banan, jag 1 poäng efter.

Morgonen inleddes jättebra också med att få höra från en kompis att jag var väldigt fin idag :)
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Vad bra att medicinen fungerar. :)
Kul med tävlingen också, läste din andra tråd om det :) Grattis!
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

bra gjort med skyttet!!

känner jätteväl igen det där med trött mamma-hyssiga barn och tvärtom, pigg mamma-glada barn!!!!:o

hoppas det håller i sig för dig åxå nu och försök ta vara på dig!
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Första jobbdagen idag...Eller ja fika och info.
Bygget är inte klart så det blir mycket utbildning, montering, inköp nu. Sen ska även beskrivningar och sånt skrivas.
Planerad produktionsstart är om 3 veckor men det är alla mycket tveksamma till i dagsläget.

Men skönt med mjukstart, på fredag har vi kickof ska åka lite båt :)

I morgon ska maken på arbetsintervju
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

det tar sig, sa pyromanen & det löser sig, sa kärringa som sket i vasken!!!! :D
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Mycket omtumlande. Det går kanonbra på jobbet. Jag älskar det och får bara mer och mer uppgifter och uppdrag. Ganska trevlig när ens chef ringer en på kvällen för att fråga hur saker och ting fungerar, eller när ens kollegor ropar efter ens hjälp så fort man kliver ur bilen ;)
Min man har bytt jobb, så vi träffas varannan vecka nu beroende på vilket skift han jobbar. Men mkt mer tid hemma så han kommer närmare barnen och städar och fixar.

Jag var och tog en massa blodprov, inget svar på dom så de var nog bra.

Inte tagit någon sömnmedicin på 1 vecka :bump:


Ja det var väl det bra sakerna. Det dåliga är att jag och maken går på familjerådgivning och jag vet inte alls vad jag vill. Fick ett lägenhetserbjudande i veckan en 3a på 80 kvm. Vissa dagar vill jag spendera resten av mitt liv med min man, för det börjar bli bätte nu. Andra dagar vill jag skilja mig och spendera tid med en annan man i mitt liv :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp