Bukefalos 28 år!

Hur starkt elaggregat?

Chili

Trådstartare
Ja hur starka har ni där ute? Till hur långt staket och vad för staket? Har ni mycket undervegetation eller annat som stör elens framfart?
Tycker ni strömmen går fram bra? Går ni på om ni fått stöt/det knäpper i tråden eller checkar ni av med en sådan som läser av strömstyrkan?
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Det ska inte knäppa i tråden. Jag använder mätare. Nu när det är så mycket snö har jag bara ström i övertråden. Kommer inte ihåg hur starkt aggregat det är,men rätt bra iallafall.Kräver rätt många jordspett.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Hur sätter du dem om du har flera jordspett?
Tycker vi har ett elände att hålla ström i repen nu på vintern + på sommaren om det är mkt torrt.
Men så stod det också i Ridsport att spetten behöver vara 2 meter långa för att nå fuktig mark.
Så långa spett har inte vi.
Hur löser man det mitt i vintern? Nån som vet?
Inte fasen får man ner nåt spett nu.
Varenda dag läser man om hästar som rymt och blivit påkörda och ofta också fått avlivats så man är förstås rädd att det ska drabba en själv.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

De rekommenderas väl att man har tre jordspett som helst ska sitta på ett fuktigt ställe. Men få ner några spett nu är nog inte så lätt. Har ett ganska starkt aggregat, inte för hästarnas skull utan för vildsvinen:devil: som förstörde en hel del rent ut sagt j-ligt mycket.

Jag har tre jordspett som sitter i en rad med 1-2 m mellanrum. Sen kopplar man ihop dom och till aggregatet. Nu har jag inte varit runt hela hagen men jag fick en stöt i häromdagen så en del ström kommer i alla fall dit den ska
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Det finns olika spett som leder olika bra. Många (har jag sett) använder rostiga spett..dvs man tager det man haver och får en dålig effekt. Nu när jordningen är dålig pga tjäle och snö kan man lägga ut jordtråden direkt i stängslet. Dvs du har ström och jord på samma stolpe...som ett polarband ungefär. Men jordningen är inte allt. Har man tråd/band/rep med högt mostånd i får man sämre effekt, likaså om man knyter i hop sitt stängsel eller om man har dåliga isolatorer, klena aggregat ger klen effekt likaså om man ej har riktig jordkabel när man jordar. mm mm.

Här kan du läsa mer under stängselskola

http://www.bmsab.se

Ang hästar som rymmer dagligen, jag har vart med så länge inom hästeriet och sett tusentals hagar och kan då säga som så att: MÅNGA hästmänniskor bryr sig inte ett skavtt om att sköta sina stängsel. Dagligen tycker jag man ser, hängande trådar, skarvade/knutna hi och dit, stolpar på sniskan osv osv. Nästan aldrig ser man bönders kohagar i sådant uselt skick. OBS ! Jag säger inte att alla är så, nej då, säger bara att det är ganska vanlig syn inom hästeriet. Gäller privatpersoner som ridskolor mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur starkt elaggregat?

knapt någon alls och har den sällan påslagen. ser hellre att dom rymmer än att dom fastnar i tråden och får elchockar och panik och river sönder benen eller än värre får hjärtstans. :crazy: dom brukar hålla sig innanför, och skulle dom rymma så går dom ändå ingenstans, står bara rakt utanför staketet och går gärna in igen av sig själv.

om hästarna på död och liv ska ta sig ur hagen så skulle jag fundera på hur jag kunde göra hagvistelsen mer trivsam istället för att ge dom elchockar....
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Fast en häst kan ju lika gärna riva sönder benen utan ström som med ström. Många verkar heller inte fattat att man bör ha säkerhetshylsor eller annat som skär sönder tråden vid för stor belöastning. Många har ju bara eltråden. en säkerhetshylsa kan göra mycket nytta då det gäller.

Vadå elchocka ? Elstängsel är ett psykologiskt stängsel där hästen ska få en stöt och därefter LÄRA sig att: gå inte nära då känns det. Hästar brukar i regel inte på liv och död ta sig utanför en hage, snarare tror jag det handlar om att: hästägare dels har för tråkiga hagar, för små hagar och att det utfodras för sällan. Sedan bör man även se till så att flocken fungerar i hop.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Ser att du fått svar redan. Men vi satte ner två jordspett till för två veckor sedan. Gick hur bra som helst. Hällde varmvatten först,sen slog vi i dom. De var inte två meter långa ioförsig. Kanske 1,30. Strömmen blev bättre. En annan sak att tänka på är att inte knyta ihop elbanden,utan att använda skarvlås.
Elen blir bättre och skaderisken mindre iomed att tråden går av lättare. Hoppas du får ordning på det.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

risken är betydligt större om det är el. det säger sig ju själv, det gör sjukligt ont att bara nudda vid ett elstängsel, föreställ dig då att sitta fast. då rycker man som f*n tills man kommer loss. och jo, det har förekommit att hästar dött av hjärtstans pga dom fastnat så illa att dom inte lyckats ta sig loss. :crazy:

min gammla häst hade en tendes att rulla lite för nära staketet och det hände att han fastnade med benen. tack vare att jag dom ggr inte hade någon el på så stod han lugnt och väntade på hjälp, inte en skråma på benen. hade elen varit på vågar jag inte tänka på vad som hade hänt... särskilt inte om jag hade haft sån värsting-el som vissa har.:crazy:

har man bra hagar, mätta hästar och grupp utan tjafs så krävs det inte högspänning för att hålla hästarna inne.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Jaha, och hur många ggr tror du det hänt då ? Det händer väl lika mycket eller lite som att hästar stryper sig själva fast strömmen ej är på. Skador och olyckor går ju inte undvika. Anledning till säkerhetshylsor är att det ska gå söndert. Men jag har inte sett speciellt många hästägare som tänkt på den lilla säkerhetsåtgärden...mycket märkligt tycker jag.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Lite ot men den bästa jordningen får man om man gräver ned jordlina kanske 10 m eller mer på 1 m djup eller mer .detta gjörs billigast i samband med annan grävning .Då får man fullgod jord .
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Äh det gör inte sjukligt ont, det känns ja men så jädra ont gör det ändå inte? :p
Bara så det blir obehagligt .

Vi har en häst som går rakt igenom trådar och allt om man inte har ström o en som biter i tråden, öppnar grindar etc. Och de skiter i om det är mat och kompisar och annat skoj i hagen för de KAN gå ut och då gör de det.

De går inte närmre än ½ meter om man däremot har lite ström på då de får lagom respekt för tråden.. Så vilket är då bäst. Det är mycket större risk att han går igenom UTAN ström än med. Vi har även hylsor vilket gör att tråden går av jättenkelt om något snubblar på tråden, häst, älg etc.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Ja vissa hästar bara ska ut ;) Min ena har lärt sig att öppna vissa grindar genom att bita i handtagen. Då var det nödvändigt att ta bort handtagen och ha på ström så han bet i tråden och på så vis lärde sig. Någon unghäst fick för sig att hoppa ut mellan trådarna när han var mindre och strömmen inte riktigt gick fram. Det är inte heller så hållbart. Och det beror för vår del inte på tråkiga, små hagar, vi har motsatsen till det.

Vi har iaf kommit fram till en lösning som vi ska ordna i vår. Vi ska ha två elaggregat och låta det mindre sköta två hagar och det starkare sköta resten. Sen ska vi såklart se över staketet, mycket byttes förra året så nu ska vi byta resten och se hur det nya ser ut. Har börjat propsa mycket för skarvlås när tråden gått sönder, det gnälls lite över att det inte är så viktigt men jag brukar få min vilja igenom ;) Vi har iof har en hel del utbrytningar men tråden har alltid gått sönder oavsett vad för sort vi använt, men alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Hm,såg nu att jag skrev mitt inlägg 4.52 på natten så hjärnan var väl frikopplad eller nåt.
Att man ska ha 3 spett med visst avstånd mellan gick upp för mej sen.:o
Tror vi fått ett hack i nedgrävd kabel när det grävdes till gödselplatta härom året.
Den höll på att bli avgrävd då,men kanske det blev ett hack ändå.
Plus har vi mkt rep.
Har ett Foga 7200 (heter det väl..) men man kanske skulle ha flera stycken.
T ex ett till betet och 1-2 till småhagarna.
Men då får ju inte hagarna sitta ihop.
Klurigt att fixa ibland när man hyr och har kontrakt på vad man får göra (läs RÖRA) och inte göra ( INTE RÖRA).
Om spetten rekommenderas vara 2 m långa,var finner man dem?
Har bara sett betydligt kortare.
Sågar till själv eller?
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Mina hästar har fri tillgång på ensilage i hagen och det är ungefär så trivsamt jag kan göra åt dom nu i alls nö - likväl har en av dem tagit sig tid att upptäcka att det inte är el i tråden (avstångt pga snön) så hon antingen hakar av grinden, biter av tråden eller drar den ur sitt fäste och sen drar allihop stora vägen till grannen. Då föredrar jag att ha el i tråd. Jag vet inte vad du kommit i kontakt med för stängsel men det är ju inga elchocker det handlar om direkt.

Säga att bra hagar, mätta hästar och grupper utan tjafs inte kräver eltråd är rent trams.
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Mja spetten behöver nog inte vara riktigt så långa. Jag köpte spett som såg ut som ett långt vinkeljärn vilket skulle göra att spetten fick mer och bättre jordning genom större kontaktyta mot jorden (fick jag förklarat för mig i alla fall) de var nog 120 cm och jag lyckades få ner dom ordentligt i backen men det var under sommaren
 
Sv: Hur starkt elaggregat?

Att man ska ha 3 spett med visst avstånd mellan gick upp för mej sen

Nej det ska man inte. Hur marken är där du ska gjord samt aggregatets styrka avgör hur många spett du bör ha.

Tror vi fått ett hack i nedgrävd kabel när det grävdes till gödselplatta härom året.

Har ni inte mätt jorden ? Om inte bör ni kanske göra det och se om något behöver åtgärdas.

Har ett Foga 7200 (heter det väl..)

Vilken styrka då ?

Men då får ju inte hagarna sitta ihop.
Jodå det kan dom visst. Man fixar bara omkopplare så att man kan stänga av de hagar som inte används.

Om spetten rekommenderas vara 2 m långa,var finner man dem?
Nej det behöver dom inte.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
7
· Visningar
323
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 146
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp