Bukefalos 28 år!

Hur starta turridning utomlands?

M

Midi

Är det någon som vet hur man gör?? Har ni varit på "turridning" utomlands, vad tycker ni har varit bra / dåligt?
Är det någon annan här som har funderat på samma sak?
 
Sv: Hur starta turridning utomlands?

Först får man börja med att bestämma i vilket land man starta upp det hela. Sedan blir det väl precis som här hemma, att ta reda på vad som behövs i tillstånd, utrymme m m. i just det landet.

Eller menar du att förmedla resor till någon som redan har turridning utomlands? Då är det ju bäst att börja leta upp sådanna som uppfyller de krav du själv ställer på en turridning och avtala om samarbete.

I alla fall så får du nog också registera dig som företagare antingen i Sverige eller i det land du tänker starta upp det hela i.
 
Sv: Hur starta turridning utomlands?

Jag är intresserad av att guida och visa folk runt, så jag skulle absolut kunna tänka mig att visa folk ett nytt land från hästryggen.

Några saker att tänka på:
*Vilket land funderar du på? Vad krävs för att bo/jobba där? Tillstånd? Vart ska du ha hästarna/bo? Köpa/hyra bostad och stall?
*Vilken kundkrets vill du rikta in dig på? Man får ju anpassa sig efter den i val av hästar m.m.
*Hur långa ritter planerar du? Ett par timmar eller handlar det om dagar? Övernattning ställer ju krav på någonstans att inhysa gästerna.
*Kostnaderna. Här hemma finns väl starta eget bidrag, vilket inte är säkert att det finns (eller snarare du kanske inte är berättigad till) i ett annat land. Hur ska du göra för att klara dig om inte intäkterna från turridningen räcker, tillexempel i början när du inte hunnit få så många kunder? Jag minns att jag läste här om en tjej som hade turridning i Afrika tror jag det var, hon arbetade på ett hotell på kvällarna för att få det att gå runt.
*Språket. Beroende på vilket land du väljer och hur bra du pratar språket så kan det vara bra att känna någon som kan hjälpa en med papper för tillstånd, köp etc. för att veta att man verkligen gör rätt.

Jag har lätt att romantisera saker och ting så jag försöker tänka på de dåliga sakerna också :-) Jag hoppas du inte har något emot att jag försökt klura ut vad som skulle kunna vara svårt. Ibland kan det hjälpa att punkta upp de för att få en överblick!

Den lite roligare biten är vad jag själv skulle vilja ha ut av en turridning utomlands.
För en turridning på ett par timmar, om jag redan är i landet och har boende fixat själv:
*Friska, välmående hästar först och främst. Eftersom jag är på semester så vill jag gärna ha hästar som är roliga att rida, vilket för mig som ridit tidigare innebär inga rena nybörjarhästar som snällt följer ett led men inte heller några som kräver allt för mycket av mig så att man inte kan njuta ordentligt. Det innebär också att personalen kan hitta rätt häst åt rätt ryttare.
*Personal som vet vad de gör och som vet vad säkerhet är. Vara serviceminded men samtidigt kunna säga till kunden om de gör fel och förklara hur de ska göra istället, men på ett bra sätt. Gärna ha kunskap om omgivningarna.
*Trevlig miljö att rida i. Turledaren får gärna ha egna smultronställen som man kanske inte hittat annars (ett värdshus med lokal mat dit turister oftast inte går, en vacker utsikt, en undangömd sjö etc.).

Om det handlar om övernattning så är det allt här ovan plus:
*Ett hyfsat fräscht boende. Ingen lyx kanske men rent och fräscht.
*Trevliga middagar med god mat och någonstans att sitta och prata om dagens äventyr.

Det här blev långt men det var så roligt att fundera på :-) Har du läst krambanans tråd? Finns många nyttiga tips där, när det gäller att fokusera på målet (läs Lunagardens inlägg).
Jag tror att allt går om viljan finns där, lycka till!
 
Sv: Hur starta turridning utomlands?

Tack!
Detta var bara en tanke jag fick såhär på försommaren :)

Land vet jag inte. Men jag har nog mest funderat på Tunisien, Tanzania, kanske Alaska/Kanada eller Grönland. Problemet med Grönland är ju att det är väldigt dyrt att åka dit och då kommer det ju inga turister. Hur mycket vill liksom folk betala för en "ridresa"?
Sen har jag fått tips om Uruguay.
Vem var denna tjej som bodde i Afrika??

Jag har tänkt att åka till Tanzania nästa år och volontära på en turridning för att se om det är så som jag tror (önskar,hoppas).
Brukar man ta inhemska hästar eller hur går sådant till? Spec om det är olika klimat, ex på Grönland kanske man bara kan använda sig av Islandshästar/Basjkirhästar pga dess klimat?

Vad vill man se? Skulle jag på turridning skulle jag vilja uppleva natur och gärna ett djurrikt vildliv på plats. Sedan bo fräscht och sitta runt en eld på kvällen och prata om upplevelserna :)
 
Sv: Hur starta turridning utomlands?

Det ska ju givetvis vara en land där du kan tänka dig att bo & arbeta en längre tid, så landets klimat är väsentligt eftersom det kan påverka arbetet åt båda håll.
Hur varmt/kallt kan det bli? Finns det vissa perioder då det inte går att ordna turer pga. värme/kyla? Kan man resa dit året runt?
Glömde skriva i mitt första inlägg, något som är väldigt viktigt: Location, Location, Location ;-) Läget kan man inte ändra! Det ska ju gå att kunna ta sig dit hyfsat smidigt. Det är en sak jag tänkt på när jag kollat ridresor med en svensk arrangör, de har ofta resor som kräver att man ska ta sig från flygplatsen med en hyrbil. Jag gillar inte att köra bil, särskilt inte någon annans bil som jag betalar för, i främmande länder och skulle se mig om efter annat i så fall, dessutom missar man den kundkretsen som inte har körkort.

Ett tips, både när det gäller hur mycket folk vill betala och även vad folk vill ha är att surfa runt på hemsidor med företag som ordnar ridresor och även privata gårdar som ordnar ridturer.

Låter som en bra idé att prova på det först! Men man får ju komma ihåg att det skiljer sig att arbeta för någon och att driva verksamheten själv, både på gott och ont.

När det gäller hästarna så vet jag inte riktigt. Inhemska kan jag tänka mig är smidigast med tanke på transporten, men jag vet inte hur det är med hästpopulationen på exempelvis Grönland - vet inte vilka raser de kan tänkas importera.

Upplevelsemässigt så vill jag ha just det som du beskrev. Så du verkar ju ha ett koncept som kan fungera :-)
 
Sv: Hur starta turridning utomlands?

Ex i Tanzania vet jag att de ligger lägre under regnperioden eftersom det kommer inte så mycket turister då. Den varar några månader och man får nog hitta ngt annat att arbeta med då. På de nadra ställerna är det nog vintern som är jobbig. Det beror ju på vart ex på Grönland. I mitten på Grönland finns fantastiskt djurliv med myskoxar, renar, fåglar, rävar. Vattenfall och inlandsis. MEN där blir det väldans kallt. På sydgrönland vet jag att de har lite islandshästar, det blir inte lika kallt (och kanske inte lika "exotiskt"). Kan du tänka dig att betala 15 000 för en ridresa? Exempelvis
Personligen har jag varit på en ridresa på Irland, där gick det åt ca 7000 för en vecka.
Fördelen med Grönland är att det inte finns många vägar att åka på ;) Så allt i byarna ligger väldigt nära (fast å andra sidan brukar de bestå av en affär, en bank och ett apotek:)) Jag har inte varit i Alaska eller tanzania, men Grönland har jag varit på och jag älskar det landet.
 
Sv: Hur starta turridning utomlands?

Det låter vettigt. Bara man är medveten om när gästantalet kan minska så kan man säkert lösa det på andra sätt!
Du får Grönland att låta väldigt lockande så jag skulle nog kunna tänka mig att betala det :-) Det vore definitivt en annorlunda upplevelse! Jag tror faktiskt att du borde använda dig av din entusiasm och kärlek för landet, jag tror att det underlättar. Se bara, du fick mig att vilja åka dit ;-) Det tror jag du har stor nytta av i marknadsföringen tillexempel.
Hur många turister kommer till Grönland på ett ungefär? Jag har ingen aning, vet knappt någonting alls om landet så berätta gärna mera...
 
Sv: Hur starta turridning utomlands?

Marshmallow skrev:
Det låter vettigt. Bara man är medveten om när gästantalet kan minska så kan man säkert lösa det på andra sätt!
Du får Grönland att låta väldigt lockande så jag skulle nog kunna tänka mig att betala det :-) Det vore definitivt en annorlunda upplevelse! Jag tror faktiskt att du borde använda dig av din entusiasm och kärlek för landet, jag tror att det underlättar. Se bara, du fick mig att vilja åka dit ;-) Det tror jag du har stor nytta av i marknadsföringen tillexempel.
Hur många turister kommer till Grönland på ett ungefär? Jag har ingen aning, vet knappt någonting alls om landet så berätta gärna mera...

Jag vet inte hur många turister som kommer dit faktiskt. De som kommer dit är mest vandringsfolk av naturliga skäl. Det kändes när jag var där att det fanns ganska många kanadensare, vet inte varför. Danskar kryllar det av, men Grönland tillhör ju Danmark så det är inte så konstigt. Det är bra betalt på grönland när man arbetar man skatten är över 40% :crazy: Bra och studera där, man får pengar från staten, inga lån. Billiga studenthyror är det också. Men så kan man bara välja få kurser på universitetet, det går 60 elever där :D
Om man ex startar turridning i söder kan man ju fixa utflykter till andra ställen, det kanske är det bästa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Hästnyheter Jennie är fysiskt stark. Hon känner sig inte sjuk. Just därför är det så svårt att greppa att hon innan sommaren fick beskedet att hon...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
590
Senast: Piglet82
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp